Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe talvilaatu-kesälaatu  (Luettu 65455 kertaa)

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: talvilaatu-kesälaatu
ST1 lasku tuli. Ainakin laskun mukaan on Salossa 19.11.2012 myyty vielä kesälaatua. Hyvin sillä on Transporteri  kuitenkin Webastoa myöten pelannut. Mulla tuo tankkillinen riittää joulun tienoille.

Marraskuun alussa tullut talvilaatua _tyhjään farmisäiliöön_. Valtra hyytyi kylmään talliin. Suodattimet on vaihdettu ja tankki tyhjennetty talvilaadun tulemisen jälkee  :o. PÖ on kiisseliä  :o Mitä veetä!

Köntys

  • Vieras
Vs: talvilaatu-kesälaatu
ST1 lasku tuli. Ainakin laskun mukaan on Salossa 19.11.2012 myyty vielä kesälaatua. Hyvin sillä on Transporteri  kuitenkin Webastoa myöten pelannut. Mulla tuo tankkillinen riittää joulun tienoille.

Marraskuun alussa tullut talvilaatua _tyhjään farmisäiliöön_. Valtra hyytyi kylmään talliin. Suodattimet on vaihdettu ja tankki tyhjennetty talvilaadun tulemisen jälkee  :o. PÖ on kiisseliä  :o Mitä veetä!
Etkös oo lukenut tätä ketjua? Pöö pitaa olla aina kovilla pakkasilla kesälaatua!  ;D ;)

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Marraskuun alussa tullut talvilaatua _tyhjään farmisäiliöön_. Valtra hyytyi kylmään talliin. Suodattimet on vaihdettu ja tankki tyhjennetty talvilaadun tulemisen jälkee  :o. PÖ on kiisseliä  :o Mitä veetä!

Jos sattuu paikalle, kannattaa tarkistaa mitä tankkiauton kuski kuuntelee. Ettei vain...

http://www.youtube.com/watch?v=J7iJao8pAjA
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

raipe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 345
Vs: talvilaatu-kesälaatu


Marraskuun alussa tullut talvilaatua _tyhjään farmisäiliöön_. Valtra hyytyi kylmään talliin. Suodattimet on vaihdettu ja tankki tyhjennetty talvilaadun tulemisen jälkee  :o. PÖ on kiisseliä  :o Mitä veetä!
[/quote]

Tuo ST100 polttoaineen lisäaine auttoi mulla,tietysti kun kelikin lauhtui.Nyt pääsee auraamaan niin jos se kesäaine siellä menisi läpi.
Rekkapekat kun lähtee Hangosta ja siellä ne on tankanneet -8 kestävää talven kesälaatua,pääsevät ne Jyväskylään asti kun koko ajan ajaa.
Pidemmälle Suomeen ajaessa peli käy yhä jännemmäksi,kesälaatu tekee valtavan räkämällin tankin anturiin vaikka ne jatkaa sitä tankaamalla talvilientä(och den är fittans dyr).
Ja saattaa Oulussa olla huollon paikka,fillterit uutta ja tankin anderssonin verkon puhdistus(ellei jo matkalla puukenkämies ole sitä pois kaivanut välistä).
Sitten keula etelään,pieni säästö menoveden hinnassa suli nyt tällä kertaa muttei kerrota sitä rannalla.
Ja yöksi kotiin Hangon bulevardille nuppi talliin ajettuna.
MB ja Sisu(tietyin varauksin),Scania eivät jäädy niin helposti koska paluukierto on reilu.Nyt nämä uudet commonrail vehkeet ovat jopa miltei ilman paluukiertoa tankkiin(esim.Deutzin kone=pienet Volvot,Rellut).Järjestelmää ilmatessa vain käännetään kierto tankkiin,muuten menee vain karkeasuodattimelle takaisin lenkkiä(monissa busseissa on muutettu tämä kierto pysyvästi ilmausasentoon,että vähän lämpisi mehu tankissa).
Volvossa on fh:ssa pieni paluukierto(vaikkei ole commonrail)tosin osassa niissä on karkeasuodattimen pohja sähköllä lämpiävä.
Edelleen varminta on talvilaatu talvella,pakkasta on vaikea pitää kaukana raudasta.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Kulttoori laittelee erikoishanskalla käteensä. Ensin suodattimet saharalla ja sitten napit netin syövereissä nahkavanttuulla. Siitä sitten silmät kiinni mielikuvitusmaailmassa valtemin hyttiin, suu tötterölle ja päristelemään huulilla.

Mahtaako muuten se etuklasin sisäpuoli jäätyä kun sihen kuitenkin tarttu räkää ku päristelee suulla?? Jääskrapalla isommat pois

***** mitä pellejä.... uskooko ne oikeesti ite et kesälaadulla voi ajaa talvella??? Möhkö-Makekin oikeen valekatti. On kuulemma ostanu talvilaatua jo hyvissä ajoin... pelle mikä pelle. Ternimaidosta hypänny trikiini aivoihin ja sekootanu pään...

Ei sitä uskoa tarvitse, minä tiedän, että Valmettini polttoainesäiliössä on kesälaatuista  moottoripolttoöljyä. Ajettu viimeksi tänään, on vielä lämmin. Edellisen kerran oli ajossa tiistaina, ennen käynnistystä kurkistin tankkiin, jonka pohjassa kardaanitunnelin kohouma oli vaaleana  parfiinihyyhmästä. Muuten aine näytti kirkkaalta, sillä vasemmalla puolen pohjassa oli ollut 200 W magneettikiinnitteinen lämmitin kaiken varalta. Käynnistyi kuin palmun alta ja tunnin kuluttua katsoessani ei parafiinista ollut mitään havaintoa.

Polttoainesuodattimen ko. traktoriin vaihtanut viimeksi 29.12.2010. Seuraavan vaihdon ajankohta ei ole vielä tiedossa, mutta hyvin todennäköisesti se ei tapahdu kuluvana talvena, joten siitä ei tarvitse kenenkään huolta kantaa. Kunnollisen talvilaadun käyttö on hyvä ja varma vaihtoehto tähän aikaan vuodesta, mutta kesällä talvilaadun käyttö on uusiutumattoman luonnonvaran tuhlausta.

Eiköhän tämä ollut minun osaltani tässä, kukin toimikoon kykyjensä ja edellytystensä mukaan.

 

maajulli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 614
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Viisausopin lajit on: kaukoviisaus, jota on minulla hyvin paljon. Mitä se on?  Se on sitä, että asiat harkitaan etukäteen ja kuvitellaan tapaus sikseenkin elävästi, että kun se kerran tapahtuu, on reitit selvät. Tätä lajia on harvalle suotu. Jolla sitä on, niin pitäkööt hyvänään!

 Mutta tässä lajissa on kaksi pahaa vikaa; asia jää huvikseen tapahtumatta tai se sattuu eri tavalla. Joka arvaa ottaa nämäkin huomioon, sen valametti kiertää kesälöpölläkin talvipakkasella...

Sitten on teoreettinen viisaus, jota on agronetissä ja vaikka missä. Siinä kesälöpö kuvitellaan talvilöpöksi ja poltto-aineen suodattimet vaihdetuksi vaikkei näin olekaan, sitten ihimetellähän kun tuloo kätösiin kylmä  saharakintahien jäätyes suodattimen kylykehen.

 
MIssä muuten luomujumala Weijo? Savikan syöttäjä kolmannessa polvessa..... ;D ;D

 Mulle on kerrottu, että sinäkin SKN olet joskus kokeillu luomua; vuoden verran ja vituiksi meni.

 Pitääkö paikkansa?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52013
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Viisausopin lajit on: kaukoviisaus, jota on minulla hyvin paljon. Mitä se on?  Se on sitä, että asiat harkitaan etukäteen ja kuvitellaan tapaus sikseenkin elävästi, että kun se kerran tapahtuu, on reitit selvät. Tätä lajia on harvalle suotu. Jolla sitä on, niin pitäkööt hyvänään!

 Mutta tässä lajissa on kaksi pahaa vikaa; asia jää huvikseen tapahtumatta tai se sattuu eri tavalla. Joka arvaa ottaa nämäkin huomioon, sen valametti kiertää kesälöpölläkin talvipakkasella...

Sitten on teoreettinen viisaus, jota on agronetissä ja vaikka missä. Siinä kesälöpö kuvitellaan talvilöpöksi ja poltto-aineen suodattimet vaihdetuksi vaikkei näin olekaan, sitten ihimetellähän kun tuloo kätösiin kylmä  saharakintahien jäätyes suodattimen kylykehen.

 
MIssä muuten luomujumala Weijo? Savikan syöttäjä kolmannessa polvessa..... ;D ;D

 Mulle on kerrottu, että sinäkin SKN olet joskus kokeillu luomua; vuoden verran ja vituiksi meni.

 Pitääkö paikkansa?
Pitää. Moraalitonta viljelysmaan pilausta ja teennäistä näennäispuuhastelua. Ei sovi mulle, jollekin sopii kun vaihtaa klasit.........
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

kujala

  • Vieras
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Pilkataanpa vähän pyhiä arvoja.
En epäile vähääkään, etteikö Valtran talviominaisuudet ole paremmasta päästä, mutta johtuuko se vähääkään runkotankista?

Tankki on paksua rautaa, sijaitsee moottorin ja vaihteiston välissä. Moottoriin päin on välissä kytkinkoppa, tyhjää tilaa siis. Vaihteisto toisessa päässä, ja sehän ei yleensä talviajossa lämpene sitä tahtia kuin kevään äestyksissä.
Hyvin pienet lämpöä johtavat metallipinnat molemmissa päissä.

Vastapainona pitkät sivut ja koko pohja vapaana ulkoilmaa vastaan. Yläpinnalla hytti jonkinlaisena katteena mutta sekin irti kannesta.
Sitten vielä voimansiirron tunnelit sekä alla että päällä, ei lämpöä sieltäkään tarjolla.

Vanha valutankki ehkä hiukan parempi kuin uudemmat teräslevyiset lämmönjohtumisen kannalta, mutta periaate sama.
Moottorin jäähdytysilma tietysti vähitellen siirtyy taaksepäin, mutta siitä riittää kyllä astinlaudan alaisille irtotankeillekin jos on pieni panssari alla.
Irtotankki saa vielä voimansiirrolta lämpöä toisen kylkensä kautta.

Jos halutaan tankin lämpiävän kunnolla, se on oltava moottorin päällä.
Siinä löpö lämpiää jopa normaalin lohkolämmittimen käytöllä, on tullut kokeiltua. Lasikuppi sameana ja muutaman tunnin päästä kirkas ja koko tankillinen juoksevaa. Kaikki 90 litraa...mutta pääsi silläkin aina työmaalta tankkauspaikalle eikä ikinä hyytynyt polttoaine.

Se oli sitä vanhaa hyvää aikaa kun koneen päältä pystyttiin nipistämään tilaa parin kaljakorin verran polttoainesäiliötä varten.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Kujalan pointtiin ihan käytännön kokemus.Mulla oli Winner115,noin vuoden 2000 tienoilla ajomäärä syksyisin vähäinen ja kuinka ollakkaan sitä kesäpöötä jäi tankin pohjalle.Winnerissähän on kaksiosainen tankki,noin 70 litraa moottorin päällä ja astilaudan alla jotain 160.Siellä astinlaudan alla asui kesäpöö ja tankkasin talvea tankit täyteen.Sitten helähti -25 mittariin ja siinä vaiheessa kun moottorinpäällystankillinen tyjeni niin alko röpötys.
Tankkasin sitten niin kauan lisää talvea päällitankkiin että lopulta tuli nollakeli ja sain ajettua tankin suunnilleen tyhjäksi.

Moottorinpäällystankki auttoi siihen saakka kun siellä oli löpöä...tosas Winskissä noi kahden tankin aineet ei sekoittuneet...

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: talvilaatu-kesälaatu
  Vanhemmissa Fendteissä on myös tankki kuin kolmevitosessa verkussa moottorin päällä,kun panee piuhan perään niin motti lämmittää sen löpönkin pelaa kyllä läpi talven kesälöpölläkin..on vaan oltava roikan mitan etäisyydellä yöpymässä

JoHaRa

  • Vieras
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Pakkanen putosi alle 10 asteen, joko kannattaisi harkita kesälaadun vaihtamista koneisiin?

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Joo kaippa siina 361 vallussa mikä sulla on pysyy se 40 litraa sulana,mutta voi jessus mitä ruostepaskaa siitä runkotankista irtoaa.Niitä suodatinsulkeisia riittää oli kesä tai talvilöpöö.

Luetun ymmärtämisessä näyttää joillakin olevan vaikeuksia, lukutaito sinänsä lienee kelvollinen, kun kirjoituskin sujuu :- )

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Pakkanen putosi alle 10 asteen, joko kannattaisi harkita kesälaadun vaihtamista koneisiin?
Tässä asiassa joharan kanssa samaa mieltä. Joharan j-d ee kyllä voisi toimia vaan massikat ei, on ihan kuraa, talvella ei pelaa mikään kun ei pelaa edes kesällä oli laatu sitten mitä tahansa.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

JoHaRa

  • Vieras
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Pakkanen putosi alle 10 asteen, joko kannattaisi harkita kesälaadun vaihtamista koneisiin?
Tässä asiassa joharan kanssa samaa mieltä. Joharan j-d ee kyllä voisi toimia vaan massikat ei, on ihan kuraa, talvella ei pelaa mikään kun ei pelaa edes kesällä oli laatu sitten mitä tahansa.

Harmi vaan, että joutuu tilaamaan sekä uuden säiliön, että myös kesälaatua siihen säiliöön. Saatu säästö on mun ajoilla luokkaa 0,52€/viikko, eli kesälaadun käyttö maksaa itsensä takaisin alle 50 vuoden. Jos nyt jostain syystä joutuis kuitenkin suodattimen vaihtamaan kerran seuraavan 50 vuoden aikana, saattaa öljy loppua maailmasta ennenkuin uusi säiliö on maksettu. :-\

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Pakkanen putosi alle 10 asteen, joko kannattaisi harkita kesälaadun vaihtamista koneisiin?
Tässä asiassa joharan kanssa samaa mieltä. Joharan j-d ee kyllä voisi toimia vaan massikat ei, on ihan kuraa, talvella ei pelaa mikään kun ei pelaa edes kesällä oli laatu sitten mitä tahansa.

Harmi vaan, että joutuu tilaamaan sekä uuden säiliön, että myös kesälaatua siihen säiliöön. Saatu säästö on mun ajoilla luokkaa 0,52€/viikko, eli kesälaadun käyttö maksaa itsensä takaisin alle 50 vuoden. Jos nyt jostain syystä joutuis kuitenkin suodattimen vaihtamaan kerran seuraavan 50 vuoden aikana, saattaa öljy loppua maailmasta ennenkuin uusi säiliö on maksettu. :-\
Mitä väliä loppupeleissä rahalla on, pääasia on että sulla on aito j-d  eikä mikään perkisonin taudista kärsivä rumasti rutkuttava punatulkku m-f .  :)
   cría cuervos y te sacarán los ojos