Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe talvilaatu-kesälaatu  (Luettu 65451 kertaa)

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Tuo MANnin kuorma-auto on ainakin sellainen että se hyytyy heti kun säätiedotuksessa luvataankin pakkasta. Tänä vuonna ennakoin ja tyhjennin tankin välilaadusta ja laitoin talvilaatua. Nyt ei ole sitten hyytynyt ::)

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Tankkasin hlö autoon Shellin Dieseliä jossa luki talvilaatu Winter mutta tarrassa oli -15C samepiste ja suod -25 C.

Ennen ilmoitettiin Shellin talvilaadulle -34C suodatettavuus ja nyt viime päivinä on jo käynyt lähellä tuota tarran -25 numeroa.

Onko talvilaatu huonontunut ja miten muilla asemilla?

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Tankkasin hlö autoon Shellin Dieseliä jossa luki talvilaatu Winter mutta tarrassa oli -15C samepiste ja suod -25 C.

Ennen ilmoitettiin Shellin talvilaadulle -34C suodatettavuus ja nyt viime päivinä on jo käynyt lähellä tuota tarran -25 numeroa.

Onko talvilaatu huonontunut ja miten muilla asemilla?

Shelli, tai kuka se nykyisin Suomessa omistaa..., uskoo liikaa ilmastonmuutoksen voimaan  8)  Tai yrittää siirtää asiakkaitaan emoketjun parempaan huomaan lievällä asiakkaiden simputukella  :-X

Asiallisemmin... Missä päin tankkasit? Tuo laatu saattaa olla ihan oikeasti jonkun ketjun ostoista päättävän henkilön käsitys riittävästä talvilaadusta esim. eteläisellä rannikolla. Kyllä paljon kylmempää oloihin tarkoitettuja laatuja on olemassa, mutta kaikilla huoltamoilla niitä ei ole tarjolla.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52013
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Joko keskustelu kuivu kun kurapieru Kataisen kalsareihin 26tunnin budjettiveuvottelussa? :o :o

Taitaa moommalaiset ja Make olla suodatin sulkeisissa Suomen leudossa talvisessa säässä......... ;D ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Joko keskustelu kuivu kun kurapieru Kataisen kalsareihin 26tunnin budjettiveuvottelussa? :o :o

Taitaa moommalaiset ja Make olla suodatin sulkeisissa Suomen leudossa talvisessa säässä......... ;D ;D


Fiiiddu. Oikiat miehet kahlihtoovat justiin itseänsä rauta-aitoihin, jotteivat huomeniltana karkovaisi pelleporukan pippaloihin ja tilsisi niittä turpaan ;D
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19987
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Sinisellä on aivan tarpeetonta edes yrittää mennä sivuviimaiseen 20 asteen pakkassäähän, jos ei ole talvilaatua tankissa. Suodatin on oikealla sivulla tavallaan ulokkeena (helppo vaihtaa suodatin sotkematta ittiään) , ja tuuli jäähdyttää sekä pohjaventtiiliä että suodatinta.

Talvilaatua tai erikoistalvilaatua on Fordeissa käytetty ainakin 1975 vuodesta asti, ilman ongelmia. Ei tarvii bensiinin tai valopetroolin kanssa pelata. Rivipumppu tuntuu kestävän ohuemmankin löpön, varsinkin kun rikki oli vanhassa kaasuöljyssä se varsinainen voiteluaine, ei "parafiinit", joita polttoöljy muutenkin on 3/4 - osalta. Nykyisellään lisätään voiteluaine erikseen, myös talvilaatuun. Jos mittarilla lukee EN590 niin voitelevuuden pitää täyttää standardin vaatimukset myös.

Tämä asia tuli mieleen, kun kollega ilmoitti Valmetin hyytyneen pakkaseen. Suodattimen pohja näkyvästi kidettä täynnä. Oli kaupasta saanut sellaista kesälaadun talvilaaduksi muuttavaa ainetta, saadaan nähdä, miten se toimii. Olin hiukan epäilevä, sillä talvilaadun hintaero olisi suunnilleen sen 3-4 euron pullon hinnan verran tankilliseen. Eli plus miinus nolla. Usein sitä tulee näitä lisäaineita  lotratuksi ulkona kenttäolosuhteissa vasta sitten, kun pakkanen on lauhtunut siedettävämmäksi, eli saattaisi korjaantua itsekseenkin.

Minusta ne muutamat talvilaadun lisäsentit ovat samalla tavalla mukavuushankinta, niin kuin joku porvari ilmapenkki tai avaruushytän poppiskamat  premium- traktorissa. Ei tarvitse pelailla suodattimien kanssa eikä lämmitellä mitään eikä epäillä mitään.

Eli siitä on aivan turha alkaa moralisoimaan, jos joku päättää elää laiskemmin ja tankkaa talvilaatua.

-SS-

Viimeksi muokattu: 06.12.12 - klo:00:07 kirjoittanut -SS-

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Taitaa moommalaiset ja Make olla suodatin sulkeisissa Suomen leudossa talvisessa säässä......... ;D ;D
Makesta ja moommalaisista en tiedä, mutta minä olen viimeksi traktoriin polttoainesuodattimen vaihtanut joskus vuonna 2010. Kesälaatua on Valmetin tankissa vielä ja eilen oli liikenteessä viimeeksi. On se aina ennenkin käymään lähtenyt avainta kääntämällä, jos tankissa on polttoöljyä ollut ja akussa on virtaa riittänyt.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Minua ei haittaa yhtään vaikka joku pärjää kesälaadulla.Ajakaa vaan.
Myönnän aulliisti sen,että itse en siihen kykene.En kertakaikkiaan ole keksinyt millä tavalla nää meidän koneet toimisivat kesäpööllä ympäri vuoden.Ja Valtra huoltoyrittäjä oli samaa mieltä.
Eilen taas oli yksi jo kerran väkisin liikkeelle laitettu Valtra hyytynyt uudestaan kun omistaja ei kerrasta uskonut.

Kesäpööneuvonnalle olisi ankarasti tarvetta.Edelleen.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52013
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Minua ei haittaa yhtään vaikka joku pärjää kesälaadulla.Ajakaa vaan.
Myönnän aulliisti sen,että itse en siihen kykene.En kertakaikkiaan ole keksinyt millä tavalla nää meidän koneet toimisivat kesäpööllä ympäri vuoden.Ja Valtra huoltoyrittäjä oli samaa mieltä.
Eilen taas oli yksi jo kerran väkisin liikkeelle laitettu Valtra hyytynyt uudestaan kun omistaja ei kerrasta uskonut.

Kesäpööneuvonnalle olisi ankarasti tarvetta.Edelleen.
Mielikuvitus!!!!
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

realisti

  • Vieras
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Hah. Tänäänkin aamulla -22 pakkasta ja niin vain tehtiin Appeet kesäaineella, tosin tankki alkaa kohta olla tyhjä eli sitten tankataan talviaineet.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Hah. Tänäänkin aamulla -22 pakkasta ja niin vain tehtiin Appeet kesäaineella, tosin tankki alkaa kohta olla tyhjä eli sitten tankataan talviaineet.

Petturi ;) 8)

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Minua ei haittaa yhtään vaikka joku pärjää kesälaadulla.Ajakaa vaan.
Myönnän aulliisti sen,että itse en siihen kykene.En kertakaikkiaan ole keksinyt millä tavalla nää meidän koneet toimisivat kesäpööllä ympäri vuoden.Ja Valtra huoltoyrittäjä oli samaa mieltä.
Eilen taas oli yksi jo kerran väkisin liikkeelle laitettu Valtra hyytynyt uudestaan kun omistaja ei kerrasta uskonut.

Kesäpööneuvonnalle olisi ankarasti tarvetta.Edelleen.
Mielikuvitus!!!!

juu...se on varmaan multa kadonnut.En pysty kuvittelemaan talvipöötä kesäpööksi... :o

sirkussonni

  • Vieras
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Minua ei haittaa yhtään vaikka joku pärjää kesälaadulla.Ajakaa vaan.
Myönnän aulliisti sen,että itse en siihen kykene.En kertakaikkiaan ole keksinyt millä tavalla nää meidän koneet toimisivat kesäpööllä ympäri vuoden.Ja Valtra huoltoyrittäjä oli samaa mieltä.
Eilen taas oli yksi jo kerran väkisin liikkeelle laitettu Valtra hyytynyt uudestaan kun omistaja ei kerrasta uskonut.

Kesäpööneuvonnalle olisi ankarasti tarvetta.Edelleen.
Mielikuvitus!!!!

juu...se on varmaan multa kadonnut.En pysty kuvittelemaan talvipöötä kesäpööksi... :o

Niin, siis on mielikuvitusta ja mieli ku vitusta!

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Minua ei haittaa yhtään vaikka joku pärjää kesälaadulla.Ajakaa vaan.
Myönnän aulliisti sen,että itse en siihen kykene.En kertakaikkiaan ole keksinyt millä tavalla nää meidän koneet toimisivat kesäpööllä ympäri vuoden.Ja Valtra huoltoyrittäjä oli samaa mieltä.
Eilen taas oli yksi jo kerran väkisin liikkeelle laitettu Valtra hyytynyt uudestaan kun omistaja ei kerrasta uskonut.

Kesäpööneuvonnalle olisi ankarasti tarvetta.Edelleen.

Osaisiko joku epäuskoisista (en tarkoita sinua koivumaki) perustella, miten kesälaatuinen polttoaine voisi hyytyä alla olevan kuvan mukaisessa suodattimessa, kun moottorin käydessä tuuletin hönkii lämmintä, vähintäänkin +40-asteista ilmaa ja sivupellit ovat paikoillaan.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Minua ei haittaa yhtään vaikka joku pärjää kesälaadulla.Ajakaa vaan.
Myönnän aulliisti sen,että itse en siihen kykene.En kertakaikkiaan ole keksinyt millä tavalla nää meidän koneet toimisivat kesäpööllä ympäri vuoden.Ja Valtra huoltoyrittäjä oli samaa mieltä.
Eilen taas oli yksi jo kerran väkisin liikkeelle laitettu Valtra hyytynyt uudestaan kun omistaja ei kerrasta uskonut.

Kesäpööneuvonnalle olisi ankarasti tarvetta.Edelleen.

Osaisiko joku epäuskoisista (en tarkoita sinua koivumaki) perustella, miten kesälaatuinen polttoaine voisi hyytyä alla olevan kuvan mukaisessa suodattimessa, kun moottorin käydessä tuuletin hönkii lämmintä, vähintäänkin +40-asteista ilmaa ja sivupellit ovat paikoillaan.


 No, ihan ***** sama, mutta mitä hyötyä siitä olis, vaikkei jäätyiskään? Jätäppä seisomaan pariks tunniks ulos, niin johan saattaa jäätyä? Aina pitää olla kone lämpöisessä tai käynnissä...pelkkää harmia.  :P
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.