Sinisellä on aivan tarpeetonta edes yrittää mennä sivuviimaiseen 20 asteen pakkassäähän, jos ei ole talvilaatua tankissa. Suodatin on oikealla sivulla tavallaan ulokkeena (helppo vaihtaa suodatin sotkematta ittiään) , ja tuuli jäähdyttää sekä pohjaventtiiliä että suodatinta.
Talvilaatua tai erikoistalvilaatua on Fordeissa käytetty ainakin 1975 vuodesta asti, ilman ongelmia. Ei tarvii bensiinin tai valopetroolin kanssa pelata. Rivipumppu tuntuu kestävän ohuemmankin löpön, varsinkin kun rikki oli vanhassa kaasuöljyssä se varsinainen voiteluaine, ei "parafiinit", joita polttoöljy muutenkin on 3/4 - osalta. Nykyisellään lisätään voiteluaine erikseen, myös talvilaatuun. Jos mittarilla lukee EN590 niin voitelevuuden pitää täyttää standardin vaatimukset myös.
Tämä asia tuli mieleen, kun kollega ilmoitti Valmetin hyytyneen pakkaseen. Suodattimen pohja näkyvästi kidettä täynnä. Oli kaupasta saanut sellaista kesälaadun talvilaaduksi muuttavaa ainetta, saadaan nähdä, miten se toimii. Olin hiukan epäilevä, sillä talvilaadun hintaero olisi suunnilleen sen 3-4 euron pullon hinnan verran tankilliseen. Eli plus miinus nolla. Usein sitä tulee näitä lisäaineita lotratuksi ulkona kenttäolosuhteissa vasta sitten, kun pakkanen on lauhtunut siedettävämmäksi, eli saattaisi korjaantua itsekseenkin.
Minusta ne muutamat talvilaadun lisäsentit ovat samalla tavalla mukavuushankinta, niin kuin joku porvari ilmapenkki tai avaruushytän poppiskamat premium- traktorissa. Ei tarvitse pelailla suodattimien kanssa eikä lämmitellä mitään eikä epäillä mitään.
Eli siitä on aivan turha alkaa moralisoimaan, jos joku päättää elää laiskemmin ja tankkaa talvilaatua.
-SS-
Viimeksi muokattu: 06.12.12 - klo:00:07 kirjoittanut -SS-