Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe talvilaatu-kesälaatu  (Luettu 65451 kertaa)

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: talvilaatu-kesälaatu
talvilaadul oma pienempi pönttö ja kesälle isompi. kerran oin hyydyttänyt traktorin kesälöpöl. se riitti.

Highlander

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 418
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Mitä tein väärin? Viimeinen traktori kesälaadut tankissa, tankki aivan lopussa, niin tyhjäksi kuin uskaltaa ajaa. Lämpimästä käymään ja sata metriä tankkaamaan talvilaatua, siitä takas navetan päätyyn ja kaksi paalia apevaunuun, toista olin kippaamassa vaunuun kun alkoi kone hyytyä. Äkkiä vaan tyhjäkäynnille ja navettaan, eikä enää kierrokset nousseet. Lasikuppi aivan sakeana.  Eli lämpimästä otettuun koneeseen tankkasin kymmenen asteen pakkasella ulkoa uudesta säiliöstä torstaina tuotua talvilaatua, ei yhtään sakkautumaa (otin astiaankin) ja se riitti kylmänä sakkauttamaan sen pienen tilkan sitä nesteen kesälaatua siellä suodattimissa!! ?
Tämmöstä tänään.
Ajakaa vaan kesälaadulla muutkin!

Minä otin talvilaatua 30litraa lämpiämään pannuhuoneeseen. Sitä kun kaatoi agrekaattia pyörittämässä olevan traktorin tankkiin niin ei ainakaan jäätänyt viimeisiä kesälaatuja. Ulkona oli silloin 8 pakkasta ja älytön tuuli et kyllä se farmaritankin kylki varmaan yli -20 oli. Kuin kylmää sit aine sisällä olisi ollutkaan?
Nyt 17 pakkasta ja kaksi konetta kesälaadut tankissa pihalla, olis pitänyt talliin viedä kun ei niitä talvella varmaan tarvita mut pääsi talvi yllättämään vähän niinkuin housut kintuissa.  No koristakoon maisemaa jos ei lauhempia kelejä tule  >:(

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Mitä tein väärin? Viimeinen traktori kesälaadut tankissa, tankki aivan lopussa, niin tyhjäksi kuin uskaltaa ajaa. Lämpimästä käymään ja sata metriä tankkaamaan talvilaatua, siitä takas navetan päätyyn ja kaksi paalia apevaunuun, toista olin kippaamassa vaunuun kun alkoi kone hyytyä. Äkkiä vaan tyhjäkäynnille ja navettaan, eikä enää kierrokset nousseet. Lasikuppi aivan sakeana.  Eli lämpimästä otettuun koneeseen tankkasin kymmenen asteen pakkasella ulkoa uudesta säiliöstä torstaina tuotua talvilaatua, ei yhtään sakkautumaa (otin astiaankin) ja se riitti kylmänä sakkauttamaan sen pienen tilkan sitä nesteen kesälaatua siellä suodattimissa!! ?
Vielä kyselet, vaikka juuri kerroit syyn, laitoit kylmää talvilaatua lämpimään koneeseen ;- )

Lainaus
Tämmöstä tänään.
Ajakaa vaan kesälaadulla muutkin!
Ajetaan... siihen asti kun tai jos talvilaatua tankataan. Mutta se talvilaatu ei sitten ole miinuksen puolella lämpötilaltaan.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Minkälaiset polttoainevarastot suhteessa kulutukseen bobbarilla on jos vieläkin on 50 cent kesäpöötä?

Mulla,torpparilla ja minitäppärillä,on 11000 litraa tankkeja.Traktorin säiliö 2000 l johon talvilaatu tankataan.Vieressä 2700 litrainen pikkukuivurin ja kesäpöön tankki.Tuo 2000 l pytyn kierto lienee noin 5 krt/v.2700 litrainen 2 krt/v.Sitten isomman kuivurin tankki 7000 l,vain kuivurikäyttöön.Nykyään hyvänä syksynä riittää hyvin,tänä vuonna meni 10000 noin.

Eli kaiken kaikkiaan 11m3 varastot riittää mulla bauttiarallaa 0,5v.
Liekö bobbarilla kulutus 2000 l/v ja varasto 10000 l,vai?Jos vielä 50 cent ainetta?

Mä olisin tarvinnu tuohon 100m3 pytyn. ;D
   ;D ;D Kovat on murheet...     Varasto parhaimmillaan 40 mottia.    Koneiden vuosittainen
kulutus reilu 10 mottia.       Ensi kesää ei enää pärjätä sillä 44 - 55 sentin pöllööljyllä.
Säiliöt kaikki kunnossa.       Nii juu ja kuivuri lämpee rypsiöljyllä.  :)

--ei tää mikään murhe ole...
--nyt selkis varastokäyttösuhde...kiitos vaan.

Reiskako

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 214
  • Omat maat on armahimmat, Omat metsät mieluisimmat.
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Jos koneita on hyytynyt pakkaseen niin puhaltakaa polttoyljykäyttöisillä lämmittimillä suodattimien puolelta moottoria ja vaikka sitä tankkiakin  vaikka puoli tuntia niin kyllä lähtee keveästi käyntiin. Edellyttäen jotta roikankantaman päässä kone hyytyneenä.  8)

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Mitä tein väärin? Viimeinen traktori kesälaadut tankissa, tankki aivan lopussa, niin tyhjäksi kuin uskaltaa ajaa. Lämpimästä käymään ja sata metriä tankkaamaan talvilaatua, siitä takas navetan päätyyn ja kaksi paalia apevaunuun, toista olin kippaamassa vaunuun kun alkoi kone hyytyä. Äkkiä vaan tyhjäkäynnille ja navettaan, eikä enää kierrokset nousseet. Lasikuppi aivan sakeana.  Eli lämpimästä otettuun koneeseen tankkasin kymmenen asteen pakkasella ulkoa uudesta säiliöstä torstaina tuotua talvilaatua, ei yhtään sakkautumaa (otin astiaankin) ja se riitti kylmänä sakkauttamaan sen pienen tilkan sitä nesteen kesälaatua siellä suodattimissa!! ?
Tämmöstä tänään.
Ajakaa vaan kesälaadulla muutkin!

Minä otin talvilaatua 30litraa lämpiämään pannuhuoneeseen. Sitä kun kaatoi agrekaattia pyörittämässä olevan traktorin tankkiin niin ei ainakaan jäätänyt viimeisiä kesälaatuja. Ulkona oli silloin 8 pakkasta ja älytön tuuli et kyllä se farmaritankin kylki varmaan yli -20 oli. Kuin kylmää sit aine sisällä olisi ollutkaan?
Nyt 17 pakkasta ja kaksi konetta kesälaadut tankissa pihalla, olis pitänyt talliin viedä kun ei niitä talvella varmaan tarvita mut pääsi talvi yllättämään vähän niinkuin housut kintuissa.  No koristakoon maisemaa jos ei lauhempia kelejä tule  >:(


No jos se ulkolämpötila oli se -8 astetta, niin sama -8 se on ollut siinä farmarin kyljessäkin, vaikka tuulikin. Ei tuuli sitä säiliön lämpötilaa pudota, vaikka se naamaa viilentääkin.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Highlander

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 418
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Mitä tein väärin? Viimeinen traktori kesälaadut tankissa, tankki aivan lopussa, niin tyhjäksi kuin uskaltaa ajaa. Lämpimästä käymään ja sata metriä tankkaamaan talvilaatua, siitä takas navetan päätyyn ja kaksi paalia apevaunuun, toista olin kippaamassa vaunuun kun alkoi kone hyytyä. Äkkiä vaan tyhjäkäynnille ja navettaan, eikä enää kierrokset nousseet. Lasikuppi aivan sakeana.  Eli lämpimästä otettuun koneeseen tankkasin kymmenen asteen pakkasella ulkoa uudesta säiliöstä torstaina tuotua talvilaatua, ei yhtään sakkautumaa (otin astiaankin) ja se riitti kylmänä sakkauttamaan sen pienen tilkan sitä nesteen kesälaatua siellä suodattimissa!! ?
Tämmöstä tänään.
Ajakaa vaan kesälaadulla muutkin!

Minä otin talvilaatua 30litraa lämpiämään pannuhuoneeseen. Sitä kun kaatoi agrekaattia pyörittämässä olevan traktorin tankkiin niin ei ainakaan jäätänyt viimeisiä kesälaatuja. Ulkona oli silloin 8 pakkasta ja älytön tuuli et kyllä se farmaritankin kylki varmaan yli -20 oli. Kuin kylmää sit aine sisällä olisi ollutkaan?
Nyt 17 pakkasta ja kaksi konetta kesälaadut tankissa pihalla, olis pitänyt talliin viedä kun ei niitä talvella varmaan tarvita mut pääsi talvi yllättämään vähän niinkuin housut kintuissa.  No koristakoon maisemaa jos ei lauhempia kelejä tule  >:(

No jos se ulkolämpötila oli se -8 astetta, niin sama -8 se on ollut siinä farmarin kyljessäkin, vaikka tuulikin. Ei tuuli sitä säiliön lämpötilaa pudota, vaikka se naamaa viilentääkin.

Joo en kokeillu kielellä kuin kylmää se tankin kylki oli mut näytti niin huuruselta et ei varmaan ois ollu järkevää sitä tankkiin suoraan kaataa.

Kummasti se vaan koneet lähtee paremmin katetustalaakasiilosta ja tuulensuojasta käyntiin kuin pihalta tuulenarmoilta et melkein vois luulla että 10m/s tuuli vois rautaakin vähän viilentää.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Johan tuo kesälaatu hieman yskitti kun piti kylmästä startittaa konetta. Sitten kun pääsi liikkeelle niin välillä sammuili ja savuja puski. Tankki täynnä niin ei auta ei.
Juurikin tuossa pistin joulukuun kynnöt alkuun. Tankissa syyskuun lopulla tilattua NEOT-kesälöpöä. Vähän hirvitti, kun illansuussa oli jo -10 pakkasella, nyt näyttää alle -13 C. Piti oikein tarkistaa mitä tuolle luvataan tuoteselosteessa: same -5, suodatettavuus -15. Eli rajoilla mennään, näinköhän arvaa huomenna edes yrittää starttaamista?

Sängen päällä on nyt 15 cm pakkaslunta, joten kyntökeli vaan paranee. Tai paremminkin nyt vasta tuli ensimmäiset kyntökelit maanpinnan jäätymisen kautta.

Uskaltaako jotain Diesel 100 laittaa commonrail-koneeseen, ja onko sillä edes mitään merkitystä same/suodatettavuuden suhteen?

Commonrail ja kesälaatu ja diesel 100. No joo.

Ei teillä halvempia huveja olisi.

Miten olis pumpata tankista soosit edes osiksi siihen kesäpöösäiliöön ja laittaa talvipöötä. Vaikeeta.
On se vaan kiva tuiskussa peräpellolla kyntövaossa kone kallellaan tehdä sama ja hohhailla täällä, että tulikohan vahinkoja.
Mulla on tuo ikä ohi, kun on pelleilly tarpeeks.
Peltola puhuu asiaa – ja kun soosit on pumpattu farmin pohjalta tankkiin ( vaikka ne saisi siellä lämmittämällä toimimaan ) niin loppu löpö farmarissa onkin sitten kesän tullen käyttökelvotonta.

Eri aisa on jos kesälöpö on lämpimässä myös farmari säiliössä.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

realisti

  • Vieras
Vs: talvilaatu-kesälaatu
-16 astetta näyttää mittari, apekoneessa tosiaan syyskuussa tullutta kesälaatua. Hiukka hirvitti äsken mennä kokeileen käyntiin rehuladosta, pullon jäänestoa kaasin tankkiin ja siellähän se käy. En tiedä olisiko tuo jotain parempaa kesälaatua kun vielä toimii? Saisi vaan tuon tankin tyhjäksi niin saisi talvilaadun tankkiin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4399
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: talvilaatu-kesälaatu

Joo en kokeillu kielellä kuin kylmää se tankin kylki oli mut näytti niin huuruselta et ei varmaan ois ollu järkevää sitä tankkiin suoraan kaataa.

Kummasti se vaan koneet lähtee paremmin katetustalaakasiilosta ja tuulensuojasta käyntiin kuin pihalta tuulenarmoilta et melkein vois luulla että 10m/s tuuli vois rautaakin vähän viilentää.

Siellä (penkkojen välissä)  katetussa laakasiilossa voi ollakin kylmällä kelillä lämpimämpää kuin ihan Pohjolan tallissa.

Tuuli ei kyllä kappaletta vallitsevaa lämpötilaa kylmemmäksi saa, mutta tietysti alkujaan lämmin kappale jäähtyy tuulessa nopeammin siihen ympäristön lämpötilaan kuin suojaisemmassa paikassa oleva.

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Mitä tein väärin? Viimeinen traktori kesälaadut tankissa, tankki aivan lopussa, niin tyhjäksi kuin uskaltaa ajaa. Lämpimästä käymään ja sata metriä tankkaamaan talvilaatua, siitä takas navetan päätyyn ja kaksi paalia apevaunuun, toista olin kippaamassa vaunuun kun alkoi kone hyytyä. Äkkiä vaan tyhjäkäynnille ja navettaan, eikä enää kierrokset nousseet. Lasikuppi aivan sakeana.  Eli lämpimästä otettuun koneeseen tankkasin kymmenen asteen pakkasella ulkoa uudesta säiliöstä torstaina tuotua talvilaatua, ei yhtään sakkautumaa (otin astiaankin) ja se riitti kylmänä sakkauttamaan sen pienen tilkan sitä nesteen kesälaatua siellä suodattimissa!! ?
Tämmöstä tänään.
Ajakaa vaan kesälaadulla muutkin!

Kesä- ja talvilaatu sekoittuvat keskenään silloin kun seoksen lämpötila on yli molempien aineiden samepisteen. Nyt jos tankissa oli kesälaatua (samepiste 0 tai -5 astetta) ja lisäsit moninkertaisen määrän kylmää talvilaatua, laskit seoksen lämpötilan alle kesälaadun samepisteen ja aiheutit jämähtämisen. Oikeampi tapa olisi ollut ottaa sitä talvilaatua kanisteriin yöksi lämpenemään. Toinen vaihtoehto on ajaa kone kunnolla lämpimäksi sen jälkeen lisätä puolet talvilaatua ja ajaa taas kone lämpimäksi, eli lisätä talvilaatua vaiheittain lämpimään polttoaineeseen.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52013
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Tää on mielenkiintosta. Aamupäivällä kun pakkasta oli -20, polttelin roskia. Piti kaataa 30 litran pönikästä pikkukannuun ja lorauttaa roskien päälle. Perkeles, kesälaatua oli ja vaaleeta paksua mössöä.  :o
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

realisti

  • Vieras
Vs: talvilaatu-kesälaatu
No niin pakkasta on -17 ja kaksi tuntia oli käynnissä meidän apekone kesälaatua tankissa, siis kone on väliajan kylmässä hallissa. Ei mitään ongelmia tai rykimisiä, liekö tuo tuuria vai onkos deeressä niin kova kierto että pitää aineen sulana?

sirkussonni

  • Vieras
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Mitä tein väärin? Viimeinen traktori kesälaadut tankissa, tankki aivan lopussa, niin tyhjäksi kuin uskaltaa ajaa. Lämpimästä käymään ja sata metriä tankkaamaan talvilaatua, siitä takas navetan päätyyn ja kaksi paalia apevaunuun, toista olin kippaamassa vaunuun kun alkoi kone hyytyä. Äkkiä vaan tyhjäkäynnille ja navettaan, eikä enää kierrokset nousseet. Lasikuppi aivan sakeana.  Eli lämpimästä otettuun koneeseen tankkasin kymmenen asteen pakkasella ulkoa uudesta säiliöstä torstaina tuotua talvilaatua, ei yhtään sakkautumaa (otin astiaankin) ja se riitti kylmänä sakkauttamaan sen pienen tilkan sitä nesteen kesälaatua siellä suodattimissa!! ?
Tämmöstä tänään.
Ajakaa vaan kesälaadulla muutkin!



Kesä- ja talvilaatu sekoittuvat keskenään silloin kun seoksen lämpötila on yli molempien aineiden samepisteen. Nyt jos tankissa oli kesälaatua (samepiste 0 tai -5 astetta) ja lisäsit moninkertaisen määrän kylmää talvilaatua, laskit seoksen lämpötilan alle kesälaadun samepisteen ja aiheutit jämähtämisen. Oikeampi tapa olisi ollut ottaa sitä talvilaatua kanisteriin yöksi lämpenemään. Toinen vaihtoehto on ajaa kone kunnolla lämpimäksi sen jälkeen lisätä puolet talvilaatua ja ajaa taas kone lämpimäksi, eli lisätä talvilaatua vaiheittain lämpimään polttoaineeseen.

Tää oli semmonen hiukan ironinen juttu: Kuinka ne kesälöpöllä ajelijat voi näillä kesäöljyillä ajella, jos varsinkin ne farmarit on ulkosalla.....

Ja SKN:lle....  sulla ei vaan oo usko tarpeeks vahva, kyllä se mössö suodattimista läpi kulkee koko talven!! Kannusta saattaa tulla hiukan huonosti ulos, mutta kyllä sillä ajelee!!

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Tää oli semmonen hiukan ironinen juttu: Kuinka ne kesälöpöllä ajelijat voi näillä kesäöljyillä ajella, jos varsinkin ne farmarit on ulkosalla.....

Ja SKN:lle....  sulla ei vaan oo usko tarpeeks vahva, kyllä se mössö suodattimista läpi kulkee koko talven!! Kannusta saattaa tulla hiukan huonosti ulos, mutta kyllä sillä ajelee!!

Vahva usko auttaa monessa asiassa, mutta ei välttämättä kesälöpöilyssä  8)

Parempi apu on kesäaineen oston ajoittaminen kevälle ja myöhäiseen syksyyn, jolloin kesälöpönä myytävän tavara kestää pientä pakkasta. Tai sitten tilata tilata talviurheiluun sopivaa "kesälöpöä" esim. Nesteeltä: "Diesellaadun samepiste on -15 astetta (suodatettavuus -25 astetta), joka tekee siitä markkinoiden parhaimman ja pakkaskestävimmän kesälaadun. " Ei tuo tavara kyllä minun mielestäni enää mitään kesälöpöä ole...  ::)  Lainaus on otettu sivun http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%2c2655%2c2698%2c2707%2c3361  Neste-Diesel-laadut valikosta aukeavista tiedoista.