Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: hvinnamo - 27.07.10 - klo:14:03

Otsikko: Se tapahtui sittenkin, vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: hvinnamo - 27.07.10 - klo:14:03
Nimittäin Jontikan pyöränpultit irtosivat!!! Renki ajoi koneen pihaan ja sano sit et toi takarengas on vinossa...Menin katsomaan ja olihan siellä kaksi pulttia jäljellä ja kumpikin ehkä 1-2mm enää kierteillään. Täytyy sanoa että on todellinen maailmanluokan ihme että rengas ei ollu lähteny irti! Ja ei ollu kuulemma huomannu mitään ajossa.Niin täpärästi oli kiinni että en uskaltanu mennä edes hyttiin, saatikka siirtää konetta pois tieltä. Tunkkia alle ja Agriin tienaamaan bonuksia :) Tosin on vielä 5000e ostettavaa ennenkuin rupeaa kertymään mutta on noi hyvä alku...
    Kannattaako muuten hommata vähän pidempiä pultteja ja laittaa mutteri laipan toiselle puolelle??
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: de Citonni - 27.07.10 - klo:14:21
Valehtelet. En usko.  :D :D ;D ;D
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: SomeBody77 - 27.07.10 - klo:14:34
Mää oon aina sanonu, et Timppa on agronetin luotettavin ja asiallisin kirjoittaja.
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: Timppa - 27.07.10 - klo:15:52
Mää oon aina sanonu, et Timppa on agronetin luotettavin ja asiallisin kirjoittaja.

Sikses...
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: Turkka - 27.07.10 - klo:17:12
 ;D ;D
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: 3070 E - 27.07.10 - klo:18:02
Mää oon aina sanonu, et Timppa on agronetin luotettavin ja asiallisin kirjoittaja.

Mää en kans ymmärrä et miten toi Timppa voi olla aina oikees.  :o
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: sirkussonni - 27.07.10 - klo:18:17
Aikansa kun hokee, niin se muuttuu todeksi, sittenkin!
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: rene-rane - 27.07.10 - klo:18:40
Nimittäin Jontikan pyöränpultit irtosivat!!! Renki ajoi koneen pihaan ja sano sit et toi takarengas on vinossa...Menin katsomaan ja olihan siellä kaksi pulttia jäljellä ja kumpikin ehkä 1-2mm enää kierteillään. Täytyy sanoa että on todellinen maailmanluokan ihme että rengas ei ollu lähteny irti! Ja ei ollu kuulemma huomannu mitään ajossa.Niin täpärästi oli kiinni että en uskaltanu mennä edes hyttiin, saatikka siirtää konetta pois tieltä. Tunkkia alle ja Agriin tienaamaan bonuksia :) Tosin on vielä 5000e ostettavaa ennenkuin rupeaa kertymään mutta on noi hyvä alku...
    Kannattaako muuten hommata vähän pidempiä pultteja ja laittaa mutteri laipan toiselle puolelle??

haet puikkokoneen hallistä ja täräytät sellaisella kiinni ja jos tarvii irrottaa nii haet rälläkän  ;D
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: Terminator - 27.07.10 - klo:18:53
Nimittäin Jontikan pyöränpultit irtosivat!!! Renki ajoi koneen pihaan ja sano sit et toi takarengas on vinossa...Menin katsomaan ja olihan siellä kaksi pulttia jäljellä ja kumpikin ehkä 1-2mm enää kierteillään. Täytyy sanoa että on todellinen maailmanluokan ihme että rengas ei ollu lähteny irti! Ja ei ollu kuulemma huomannu mitään ajossa.Niin täpärästi oli kiinni että en uskaltanu mennä edes hyttiin, saatikka siirtää konetta pois tieltä. Tunkkia alle ja Agriin tienaamaan bonuksia :) Tosin on vielä 5000e ostettavaa ennenkuin rupeaa kertymään mutta on noi hyvä alku...
    Kannattaako muuten hommata vähän pidempiä pultteja ja laittaa mutteri laipan toiselle puolelle??

Kannattaa ensimäisenä tarkistaa onko vakuutukset kunnossa.
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: Hesator - 27.07.10 - klo:19:17
Nimittäin Jontikan pyöränpultit irtosivat!!! Renki ajoi koneen pihaan ja sano sit et toi takarengas on vinossa...Menin katsomaan ja olihan siellä kaksi pulttia jäljellä ja kumpikin ehkä 1-2mm enää kierteillään. Täytyy sanoa että on todellinen maailmanluokan ihme että rengas ei ollu lähteny irti! Ja ei ollu kuulemma huomannu mitään ajossa.Niin täpärästi oli kiinni että en uskaltanu mennä edes hyttiin, saatikka siirtää konetta pois tieltä. Tunkkia alle ja Agriin tienaamaan bonuksia :) Tosin on vielä 5000e ostettavaa ennenkuin rupeaa kertymään mutta on noi hyvä alku...
    Kannattaako muuten hommata vähän pidempiä pultteja ja laittaa mutteri laipan toiselle puolelle??

Sama vika... Tosin rengas kerkes putoomaan, onnesta putos pellolla eikä tiällä jossa juuri tultiin uurelle pellolle, olis vähä tolkauttanu toiseen malliin vaikka kylläse pellollaki herätti.... Ei hajonnu mitään, yks pelti väänty samate navan pölysuoja jonka kylmänrauran seppä tako pölkynpääsä oikoseen, hyvin sopi takasi.. Navan laakerit kun putsas savesta ja uuren pitemmät pultit niin ei muutaku rengas kii ja karheeseen....

Kannattaako muuten hommata vähän pidempiä pultteja ja laittaa mutteri laipan toiselle puolelle??

Vois olla kova sana jos tilaa on, itte laitettiin 10mm piremmät pultit... Rehupellolla toimava kierrelukite kun kastelee pultin aiv-happoon.. Ikusesti kiinni....
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: rene-rane - 27.07.10 - klo:19:17
Nimittäin Jontikan pyöränpultit irtosivat!!! Renki ajoi koneen pihaan ja sano sit et toi takarengas on vinossa...Menin katsomaan ja olihan siellä kaksi pulttia jäljellä ja kumpikin ehkä 1-2mm enää kierteillään. Täytyy sanoa että on todellinen maailmanluokan ihme että rengas ei ollu lähteny irti! Ja ei ollu kuulemma huomannu mitään ajossa.Niin täpärästi oli kiinni että en uskaltanu mennä edes hyttiin, saatikka siirtää konetta pois tieltä. Tunkkia alle ja Agriin tienaamaan bonuksia :) Tosin on vielä 5000e ostettavaa ennenkuin rupeaa kertymään mutta on noi hyvä alku...
    Kannattaako muuten hommata vähän pidempiä pultteja ja laittaa mutteri laipan toiselle puolelle??

Kannattaa ensimäisenä tarkistaa onko vakuutukset kunnossa.
niin kannattaaa mutta veikkaan että ihan ekaksi kannattaa kiristää ne pultit  ???
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: zetor8045 - 27.07.10 - klo:19:26
Niin löystys kerran deutsistakin takapyöränpultit mutta jonnikasta ei oo vielä kertaakaan muutakuin pulttipyssyn toimesta  ;D
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: KJL - 27.07.10 - klo:21:15
Ei meidän jonnesta oo vielä pyöränpultteja irtoillu... Toki niitä on muutama varmuuden vuoksi varalla...
(JD339)
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: Oksa - 27.07.10 - klo:21:52
eiköhän kannata merkistä riippumatta välillä katella konetta ympäri sillä silmällä eikä vain ajella sillä!                                mmonella tapana vain hypätä koppiin ja lähtee pöllyttään mutta silti joku paikka hieman repsottaa ja pian onkin rikki!
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: apilas - 27.07.10 - klo:22:46
ruuvilukitetta ja sit hakkaa moskalla kierteet mut silti onnikasta tippuu pultit ::)
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: pötsjölööm - 27.07.10 - klo:22:49
Kempin liimalla vaan kiinni. Ei ne kumet kuitenkaan niin tiuhaan puhkeile.
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: KJL - 27.07.10 - klo:23:26
ruuvilukitetta ja sit hakkaa moskalla kierteet mut silti onnikasta tippuu pultit ::)

Tervaakin vois kokeilla?
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: JoHaRa - 28.07.10 - klo:05:53
Juu. Tämä ei ole maalaislegenda. Kerroppa vielä malli ja millaiset renkaat?
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: hvinnamo - 28.07.10 - klo:08:46
Juu. Tämä ei ole maalaislegenda. Kerroppa vielä malli ja millaiset renkaat?
   6410 ja 18-4/38" Eipä ole tullut aktiivisesti tarkasteltua pulttien kireyksiä koska ne on tossa 5 vuotta kestäneet eikä yksikään ole löystynyt,kun ei ole edes rengas ollut irti.
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: rene-rane - 29.07.10 - klo:22:50
Mutta nyt löystyi kerralla kaikki, entä miten onko toisellapuolella ollut löystymistä ?
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: hvinnamo - 30.07.10 - klo:00:10
Mutta nyt löystyi kerralla kaikki, entä miten onko toisellapuolella ollut löystymistä ?
EI
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: 1065 - 30.07.10 - klo:09:28
Ahaa, timppa on varmistanut legendan käymällä löysyttämässä jontikan pultit. Täytynee siis kaikkien jontikan omistajien ja tietenkin protkotilallisten mennä tarkastamaan että onko timppa käynyt kylässä. Timppa on kyllä vaarallisinta mitä maataloudelle on tapahtunut 2000-luvulla.
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: SomeBody77 - 30.07.10 - klo:13:22
Ahaa, timppa on varmistanut legendan käymällä löysyttämässä jontikan pultit. Täytynee siis kaikkien jontikan omistajien ja tietenkin protkotilallisten mennä tarkastamaan että onko timppa käynyt kylässä. Timppa on kyllä vaarallisinta mitä maataloudelle on tapahtunut 2000-luvulla.
brotkoilijat ei oo niin köyhiä, että joutuisivat jontikalla ajamaan.
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: Greenpwr - 30.07.10 - klo:13:33
Ahaa, timppa on varmistanut legendan käymällä löysyttämässä jontikan pultit. Täytynee siis kaikkien jontikan omistajien ja tietenkin protkotilallisten mennä tarkastamaan että onko timppa käynyt kylässä. Timppa on kyllä vaarallisinta mitä maataloudelle on tapahtunut 2000-luvulla.
brotkoilijat ei oo niin köyhiä, että joutuisivat jontikalla ajamaan.

...tai ainakaan semmosella missä on peltivanteet, portaatomasti säädettävät eivät taida kuulua tämän landelegendan piiriin...
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: D-Tune - 30.07.10 - klo:16:27
joo joku tehny jäynistä....kateellinen naapuri luultavasti
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: +200 - 30.07.10 - klo:17:30
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=16148.msg248469#msg248469 ,ja taas?
Kannattaisko joskus tarkistella ???
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: rene-rane - 30.07.10 - klo:23:08
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=16148.msg248469#msg248469 ,ja taas?
Kannattaisko joskus tarkistella ???

pitänee käydä vielä natikastakin oikeen  avaimella läpi käsin joskus aina kokeillut ettei hirveän löysässä ole  ::)
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: Maalaispoika - 31.07.10 - klo:09:56
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=16148.msg248469#msg248469 ,ja taas?
Kannattaisko joskus tarkistella ???

Sitte olis jääny tämäkin viestiketju kirjoittamatta. ;D
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: JoHaRa - 31.07.10 - klo:10:11
1. Pultit kiinni
2. Piirretään tussilla viiva vanteesta pultin yli takaisin vanteelle
3. -> Jos pultti lähtee pyörimään niin sen näkee jo kaukaa

Näin meillä.
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: Timppa - 31.07.10 - klo:13:32
1. Pultit kiinni
2. Piirretään tussilla viiva vanteesta pultin yli takaisin vanteelle
3. -> Jos pultti lähtee pyörimään niin sen näkee jo kaukaa

Näin meillä.

Ihan murtola touhua tommonen.  ???
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: JoHaRa - 31.07.10 - klo:13:34
1. Pultit kiinni
2. Piirretään tussilla viiva vanteesta pultin yli takaisin vanteelle
3. -> Jos pultti lähtee pyörimään niin sen näkee jo kaukaa

Näin meillä.

Ihan murtola touhua tommonen.  ???

Onko siellä oikeasti noin dorkia juttuja  ??? En ole käynyt kuukausiin katsomassa.
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: Timppa - 31.07.10 - klo:13:37
1. Pultit kiinni
2. Piirretään tussilla viiva vanteesta pultin yli takaisin vanteelle
3. -> Jos pultti lähtee pyörimään niin sen näkee jo kaukaa

Näin meillä.

Ihan murtola touhua tommonen.  ???

Onko siellä oikeasti noin dorkia juttuja  ??? En ole käynyt kuukausiin katsomassa.


Siel on just niitä tyyppejä, että uuteen koneeseen tehdään itte koneremontti heti ja varmuuden vuoksi jotta voi olla
varma että se toimii kunnolla.

 :D
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: Mäksä - 31.07.10 - klo:15:34
Se on pahampa juttu, kun ei ole viisaat insinöörit vielä keksineet miten saisi pultit pysymään kiinni, mutta se on kuitenkin jonnikan tapauksessa sikäli ymmärrettävää, kun voimaa on niin paljon, niin eihän siinä tahdo mitkään pultit eikä kierteet kestää.

Mulla on pultit pysyneet kiinni, mutta ajankin vain pintakaasulla, niinkuin vääntökoneella pitääkin. Semmonen reilu tuhannen kierrosta riittää työssä, kuin työssä ja vauhtia saa kuiten pitää niin paljon, kuin ajaa uskaltaa  ;)
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: hvinnamo - 31.07.10 - klo:19:57
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=16148.msg248469#msg248469 ,ja taas?
Kannattaisko joskus tarkistella ???
   Se talvinen oli parodiaa, joka nyt muuttui todeksi.Eli ei näköjään oikeesti kannattais maalata piruja seinille.No, onnex ei mitään pahempaa käyny. ;D ;D
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: Cornfarmer - 31.07.10 - klo:20:38
Ni ruuvaantuuko mutterit irti vai poikkeaako pultit noissa jontikoissa vai mikä siinä on et ne ei pysy kiinni...? ku ei kait ne erilaisempia oo ku muissakaan merkeissä????
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: koivumaki - 31.07.10 - klo:20:39
Se on pahampa juttu, kun ei ole viisaat insinöörit vielä keksineet miten saisi pultit pysymään kiinni, mutta se on kuitenkin jonnikan tapauksessa sikäli ymmärrettävää, kun voimaa on niin paljon, niin eihän siinä tahdo mitkään pultit eikä kierteet kestää.

--käsittääkseni pultit saa kyllä pysymään kiinni.Ensinnäkin ne tietysti pitää olla tarpeeksi vahvat.Toinen aika ratkaiseva asia on venymäpituus,joissain koneissa olen nähnyt mutterien alle asennetun irtorenkaan jolla pulttien pituutta kasvatetaan.Tällöin ne eivät löysty koska venymäpituutta on enemmän.
--tämmöiset irtorengasvititykset ja pidemmät pultit maksavat,eihän nyt kukaan halua paremmasta tekniikasta maksaa....
--täytyypäs oikein katsoa JDn ratkaisua kun kohdalle osuu,varsinkin jos tulee irtopyörä vastaan ;)Tuntematon asia ainakin mulle
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: Make - 31.07.10 - klo:21:09
Jontikalla oli ainakin joskus pyörät irtopulteilla kiinni. Muissa traktoreissa pyörät on pääosin muttereilla kiinni. Onko tuo avautuva pyörä aina vasen? Raskaassa kalustossa käytettiin ennen vasemmalla vasenkätistä kierrettä estämään itsestään aukeaminen.
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: hvinnamo - 31.07.10 - klo:22:06
Jontikalla oli ainakin joskus pyörät irtopulteilla kiinni. Muissa traktoreissa pyörät on pääosin muttereilla kiinni. Onko tuo avautuva pyörä aina vasen? Raskaassa kalustossa käytettiin ennen vasemmalla vasenkätistä kierrettä estämään itsestään aukeaminen.
Vasen pyörä se ainakin minulla oli.Joo, tosiaan rekoissa oli ennen vasemmalla vasenkätiset kierteet,mutta ei käsittääkseni enää 70-luvun jälkeen.
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: JoHaRa - 01.08.10 - klo:10:40
Se on se koriolis-voima kun avaa Deeren vasemmat pultit täällä pohjoisella pallonpuoliskolla. Oikea rengas pakkaa tiukkenemaan. Etelässä homma toimii toisinpäin  ;D
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: realisti - 01.08.10 - klo:11:09
ei tämä ihan maalaislegendaa ole. Keväällä oli lähellä yksi irtopyöräinen jd, ja kiristelin viime viikolla pultit kaikista koneista. Ja kappas, ainoa jossa oli löyhällä oli jd 6900 ja vasen takapyörä.
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: Make - 01.08.10 - klo:11:23
Onko näissä aukeavissa pultit vai mutterit?
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: Kaupoi - 01.08.10 - klo:11:27
Ja kappas, ainoa jossa oli löyhällä oli jd 6900 ja vasen takapyörä.
Oliko tässä työstetty vai valurautanen tukirengas pulttien alla?
Onko massikassa vanteet kestäny?
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: Cornfarmer - 01.08.10 - klo:12:49
ei tämä ihan maalaislegendaa ole. Keväällä oli lähellä yksi irtopyöräinen jd, ja kiristelin viime viikolla pultit kaikista koneista. Ja kappas, ainoa jossa oli löyhällä oli jd 6900 ja vasen takapyörä.


No mitä jos siihen vaihtaa pultit ja mutterit jostain toisen merkkisestä koneesta....? Ja kokeilis siten et onko vaikutusta ku ei meidän koneissa ainakaan oo koskaa alkanu löystyyn pultit!! Ja se on kans jännä ku jontikoissa on sellanen valurauta kaulus mutterien alla mitä sillä oikeen teherään..? itse ainakin ensimmäisenä nakkaisin semmosella ylimäärääsellä osalla vesilintua ja samoon on massikoissa näkynyt sellaisia!
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: koivumaki - 01.08.10 - klo:15:32
ei tämä ihan maalaislegendaa ole. Keväällä oli lähellä yksi irtopyöräinen jd, ja kiristelin viime viikolla pultit kaikista koneista. Ja kappas, ainoa jossa oli löyhällä oli jd 6900 ja vasen takapyörä.


No mitä jos siihen vaihtaa pultit ja mutterit jostain toisen merkkisestä koneesta....? Ja kokeilis siten et onko vaikutusta ku ei meidän koneissa ainakaan oo koskaa alkanu löystyyn pultit!! Ja se on kans jännä ku jontikoissa on sellanen valurauta kaulus mutterien alla mitä sillä oikeen teherään..? itse ainakin ensimmäisenä nakkaisin semmosella ylimäärääsellä osalla vesilintua ja samoon on massikoissa näkynyt sellaisia!

--nuo irtorenkaat ovat juuri tapa kasvattaa pulttien venymäpituutta ja taata niiden kiinnipysyminen.Tätä yritin selittää tuossa aiemmin.
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: Cornfarmer - 01.08.10 - klo:16:10
ei tämä ihan maalaislegendaa ole. Keväällä oli lähellä yksi irtopyöräinen jd, ja kiristelin viime viikolla pultit kaikista koneista. Ja kappas, ainoa jossa oli löyhällä oli jd 6900 ja vasen takapyörä.


No mitä jos siihen vaihtaa pultit ja mutterit jostain toisen merkkisestä koneesta....? Ja kokeilis siten et onko vaikutusta ku ei meidän koneissa ainakaan oo koskaa alkanu löystyyn pultit!! Ja se on kans jännä ku jontikoissa on sellanen valurauta kaulus mutterien alla mitä sillä oikeen teherään..? itse ainakin ensimmäisenä nakkaisin semmosella ylimäärääsellä osalla vesilintua ja samoon on massikoissa näkynyt sellaisia!

--nuo irtorenkaat ovat juuri tapa kasvattaa pulttien venymäpituutta ja taata niiden kiinnipysyminen.Tätä yritin selittää tuossa aiemmin.


Aivan... yhtäkkiä kyl vähä eikä niin vähääkään tuntuu siltä et jontikan insinöörit ei nyt oikeen tie mistään mitään  :P venymää toki tuo välikappales tekee, mutta kun eikös tommonen ylimääräänen kappale siä välissä elä kuitenkin kaiken aikaa eli vähäsen hinkkaa (syntyy kulumista) ni kyllä ne ruuvit löystyy jo väkisinkin  ;D

Eihän deutzeissa ja venteissäkää tuolaisia ole ja renkaat pysyy kiinni!!! Ja monessa muussakaan merkissä ja tällaisia onkelmia ei ole!

Eli jos mahdollista hvinnamo ja realisti sun muut jontikan miehet jos on tällaisia onkelmia ni koittakaa ottaa se rengas pois sieltä välistä ja katsokaa mitä tapahtuu ja jos pultit pitää vaihtaa lyhemmäksi sopivuuden takia ni ostakaa jonkun muun merkin pultit ja mutterit!!! Itse ainakin kokeilisin jos olisin jontikan omistaja/mies.

Voi olla näinkin pienestä asia kiinni ja sen on kokemus osoittanut monesti et ei ne traktorin insinöörit monesti oo yhtää käytännön tietoisia ku vertaa johonki kyläseppään joka on teheny ja ruuvannu ikänsä kaikenlaista, mut ei ne tokikaa sitä koskaan myännä, ei kato anna ylpeys myöden  ;) Puhuvat vain jotaki hepreaa päälle typerillä laskukaavoillansa!!!
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: hvinnamo - 01.08.10 - klo:16:49
Toisessa Jd:ssä ei ole ikinä pultit auenneet,tosin tuntejakin kolmasosa vasta ajettuna verrattuna ko. koneeseen. Ostin pulttikaupasta pultit (3/4" 10.9) Nyt täytynee vilkaista välillä.Ei tosiaan tullu mieleen koska aiemmin ongelmaa ei ole ollut.Eli kai   t se kuluminen/venyminen/vasenpyörä yhteisvaikutus jossain kohtaa tulee vastaan. Kiristysmomentti lukee vanteessa ja pitäis olla 500nm. Yks rekkamies sanoi että liian suuri kiristymomentti ei ole hyväksi,koska pultit saattavat venyä jo siitä. Tarkistuskiristys tulisi tehdä 10 tunnin jälkeen ja sitten tarvittaessa.
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: realisti - 01.08.10 - klo:17:32
Ja kappas, ainoa jossa oli löyhällä oli jd 6900 ja vasen takapyörä.
Oliko tässä työstetty vai valurautanen tukirengas pulttien alla?
Onko massikassa vanteet kestäny?

valurautainen rengas mutterien alla. Vanhassa 3050:ssa ei ole koskaan löystynyt, siinä kiristys pulteilla. Massikassa on vanteet kestänyt ainakin vielä, ja siinä näyttää olevan työstetty levy mutterien alla. Ei tuo iso ongelma ole, siis jos sen tiedostaa.
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: maanviljelija - 01.08.10 - klo:20:12
Multa Jontikasta toissa talvena irtosi sivurajoitin, pultit kiertyneet auki. Toinen pultti löytyi ja toisen hain Agrista. Alkuperäinen kuusiokolopultti, varaosa tavallinen. Siinä sitten jotain lukitustahnaa jengoissa. Jos molemmat olisi hukkuneet niin ei olisi saanut toista paikoilleen kun on niin ahdas u siinä kiinnitysraudassa ettei mahdu hylsy. No siinä meni myös venttiilitappi kun se rajoitin irtosi. Oli kireällä pyöränpultit, ei lähtenyt kotikonstein vaan jouduin lainaamaan ison pulttipyssyn ja mun kompuralla teki tiukkaa saada irti. Kantsii aina välillä kiertää traktorin ympäri, kyllä tuo rajoitinkin oli jo jonkin aikaa klenksunut.
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: Timppa - 01.08.10 - klo:20:50
Multa Jontikasta toissa talvena irtosi sivurajoitin, pultit kiertyneet auki. Toinen pultti löytyi ja toisen hain Agrista. Alkuperäinen kuusiokolopultti, varaosa tavallinen. Siinä sitten jotain lukitustahnaa jengoissa. Jos molemmat olisi hukkuneet niin ei olisi saanut toista paikoilleen kun on niin ahdas u siinä kiinnitysraudassa ettei mahdu hylsy. No siinä meni myös venttiilitappi kun se rajoitin irtosi. Oli kireällä pyöränpultit, ei lähtenyt kotikonstein vaan jouduin lainaamaan ison pulttipyssyn ja mun kompuralla teki tiukkaa saada irti. Kantsii aina välillä kiertää traktorin ympäri, kyllä tuo rajoitinkin oli jo jonkin aikaa klenksunut.

Tää on niin tyypillistä jonnumiestouhua. Pulttikin haetaan agrin varaosista.  ;D

"Olenks mää vähän käsi?"
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: KJL - 01.08.10 - klo:20:54
Ja kappas, ainoa jossa oli löyhällä oli jd 6900 ja vasen takapyörä.
Oliko tässä työstetty vai valurautanen tukirengas pulttien alla?
Onko massikassa vanteet kestäny?

valurautainen rengas mutterien alla. Vanhassa 3050:ssa ei ole koskaan löystynyt, siinä kiristys pulteilla. Massikassa on vanteet kestänyt ainakin vielä, ja siinä näyttää olevan työstetty levy mutterien alla. Ei tuo iso ongelma ole, siis jos sen tiedostaa.

Kyllä noilla rinkuloilla voi olla toinenkin funktio, Ei varmaa tietoa, mutta mutua... Siis koneistukset vaikuttaa tehdyn niin, että rinkuloilla pystyy jonkin verran säätämään raideväliä... 7480:s molemmat rinkulat ulkona, jos toisen laittas keskiölevyn ja navan väliin ja toisen ulkopuolelle, raideväli kasvais noin 5cm. Sitä en mene sanomaan, onko insinörtti alkujaan edes tarkoittanut näin... Kuten sanoin, mutua.
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: sirkussonni - 01.08.10 - klo:20:57
Ja kappas, ainoa jossa oli löyhällä oli jd 6900 ja vasen takapyörä.
Oliko tässä työstetty vai valurautanen tukirengas pulttien alla?
Onko massikassa vanteet kestäny?

valurautainen rengas mutterien alla. Vanhassa 3050:ssa ei ole koskaan löystynyt, siinä kiristys pulteilla. Massikassa on vanteet kestänyt ainakin vielä, ja siinä näyttää olevan työstetty levy mutterien alla. Ei tuo iso ongelma ole, siis jos sen tiedostaa.

Kyllä noilla rinkuloilla voi olla toinenkin funktio, Ei varmaa tietoa, mutta mutua... Siis koneistukset vaikuttaa tehdyn niin, että rinkuloilla pystyy jonkin verran säätämään raideväliä... 7480:s molemmat rinkulat ulkona, jos toisen laittas keskiölevyn ja navan väliin ja toisen ulkopuolelle, raideväli kasvais noin 5cm. Sitä en mene sanomaan, onko insinörtti alkujaan edes tarkoittanut näin... Kuten sanoin, mutua.


Olet oikeilla jäljillä, juuri niillä raideväliä säädetään umpivanteisilla  koneilla...
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: KJL - 01.08.10 - klo:20:58
Ja kappas, ainoa jossa oli löyhällä oli jd 6900 ja vasen takapyörä.
Oliko tässä työstetty vai valurautanen tukirengas pulttien alla?
Onko massikassa vanteet kestäny?

valurautainen rengas mutterien alla. Vanhassa 3050:ssa ei ole koskaan löystynyt, siinä kiristys pulteilla. Massikassa on vanteet kestänyt ainakin vielä, ja siinä näyttää olevan työstetty levy mutterien alla. Ei tuo iso ongelma ole, siis jos sen tiedostaa.

Kyllä noilla rinkuloilla voi olla toinenkin funktio, Ei varmaa tietoa, mutta mutua... Siis koneistukset vaikuttaa tehdyn niin, että rinkuloilla pystyy jonkin verran säätämään raideväliä... 7480:s molemmat rinkulat ulkona, jos toisen laittas keskiölevyn ja navan väliin ja toisen ulkopuolelle, raideväli kasvais noin 5cm. Sitä en mene sanomaan, onko insinörtti alkujaan edes tarkoittanut näin... Kuten sanoin, mutua.


Olet oikeilla jäljillä, juuri niillä raideväliä säädetään umpivanteisilla  koneilla...

Siis kuten sanoin, mutua...
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: maanviljelija - 01.08.10 - klo:22:14
Multa Jontikasta toissa talvena irtosi sivurajoitin, pultit kiertyneet auki. Toinen pultti löytyi ja toisen hain Agrista. Alkuperäinen kuusiokolopultti, varaosa tavallinen. Siinä sitten jotain lukitustahnaa jengoissa. Jos molemmat olisi hukkuneet niin ei olisi saanut toista paikoilleen kun on niin ahdas u siinä kiinnitysraudassa ettei mahdu hylsy. No siinä meni myös venttiilitappi kun se rajoitin irtosi. Oli kireällä pyöränpultit, ei lähtenyt kotikonstein vaan jouduin lainaamaan ison pulttipyssyn ja mun kompuralla teki tiukkaa saada irti. Kantsii aina välillä kiertää traktorin ympäri, kyllä tuo rajoitinkin oli jo jonkin aikaa klenksunut.

Tää on niin tyypillistä jonnumiestouhua. Pulttikin haetaan agrin varaosista.  ;D

"Olenks mää vähän käsi?"

Se oli lähin paikka. Siitä oli muuten Agrilla ihan huoltotiedote ja sen takia siinä oli se liima. Pulteissakin on eroja. Oli se tosin aika kallis, jotain yli 10€ ::)
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: rene-rane - 02.08.10 - klo:01:51
jos se on paljon niin älä osta enäää uuttaa volvoa  ;D
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: maanviljelija - 03.08.10 - klo:15:46
jos se on paljon niin älä osta enäää uuttaa volvoa  ;D
En minä maksaisi maitolitrastakaan euroa. Jos jokin tavara on ylihinnoiteltu niin se on vaikka olisi varaa ostaakin. Jos joku tarvitsee autoa vain köökin ja navetan välille niin ei ole järkevää ostaa uutta volvoa. Toisaalta jos päivittäinen työmatka on eteläisen suomen paljailla pääteillä niin ei ole järkevää ajaa sitä jollain isolla maasturinromulla. Polttoaine- ja ylläpitokulut on isommat kuin henkilöautolla. No turha sitä on kakaroille selittää tällaisia, poikasten ajatukset nyt kulkee niin eri svääreissä kuin aikuisten. :-X
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: sirkussonni - 01.05.11 - klo:21:29
Se on totta!
 
Kävipä niin, että laitoin jontikan kasisataset renkaat massiikkaan taakse. No, kahden tunnin ajon jälkeen oli yksi mutteri kadonnut! 

Jumalauta, se on tarttuvaa tautia, älkää kukaan koskaan laittako jontikan renkaita muihin merkkeihin, pultit ja mutterit katoaa!!!!  >:(
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: Verku - 01.05.11 - klo:22:23
Inter-racial action. ;D
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: hvinnamo - 01.05.11 - klo:22:47
Hyvin ovat uudet pultit pysyneet kiinni. Liekö sillä vaikutusta että ne eivät ole Agrista ostettuja?  ;)
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin, vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: Verku - 01.05.11 - klo:23:42
Hyvin ovat uudet pultit pysyneet kiinni. Liekö sillä vaikutusta että ne eivät ole Agrista ostettuja?  ;)

Se on kans ihan hyvä jippo kun vetää tussilla (Musta tai valkonen, kumpi näkyy sitten paremmin) viivan pultin/mutterin kyljestä niin että se jatkuu sentin pari vanteelle.

On helppo huomata jos ovat edes nytkähtäneet.
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin,vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: oltsik - 01.05.11 - klo:23:42
Hyvin ovat uudet pultit pysyneet kiinni. Liekö sillä vaikutusta että ne eivät ole Agrista ostettuja?  ;)

Ei ole vielä 6000/4000 tuntiin auenneet valurauta/teräs pannalla verustetuista jontikoista pultit.

-Eihän vasenkätisyydellä hyödyttäisi mitään kun kyseessä ei ole keskiöpultilla kiinni oleva. En usko myöskään mihinkään vasemman puolen teoriaan, tuuripeliä ja sattunu vaan hyvä tuuri jos siltä puolelta auennut.

Pultin aukeaminen pitää tällaisessa rakenteessa perustua pelkästään pultin puristaman liitoksen joustamiseen tai kitkan pettämiseen. Irtokauluksella saadaan ainakin pulttiin tosiaan venymäpituutta. Jos esim tuo 10.9 kiristetään 90% esikireyteen lujuudestaan se tarkoittaa 40 mm venymäpituuden pultilla että pultti on venynyt 0,15 mm. Ja kun esim alustan asettumisen takia(esim maalit peltien välissä häviää) liitos "kutistuu" 0,15 mm niin esikireys on hävinnyt.

Jos jontikoissa on normaalia enemmän pulttien irtoamisia niin oma veikkaus että joko vanne pääsee elämään, maalit välissä hankautuu tai esim pulteilla niiden esikireys ei ole riittävä esim huonon koneistetun mutteriosan takia. tai sitten vaan voimaa on liikaa :)
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin, vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: D-Tune - 02.05.11 - klo:05:38
semmoset maalit lähtee kiristäesä jo helvettihi
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin, vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: Peurajussi - 02.05.11 - klo:05:47
semmoset maalit lähtee kiristäesä jo helvettihi

Ainakin henkilöautoissa näin ei useinkaan tapahdu. Uusilla peltivanteilla kun ajelee, saa ensimmäisen 100 kilsan jälkeen väntää muttereita ainakin neljänneksen uudelleen kiinni..
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin, vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: Oksa - 02.05.11 - klo:08:45
niin, eikös just jengan idea perustu siihen että sillä kiristetään ja höllätään jotain?       ite kattelen ainakin kerran viikossa noita pulttei koneista kun en halua katella esim. etukuormainen vinoa turpaa jossain pellonlaidassa, kuten eräs tuttu teki!     ja pyörän pulttei ei tarttee vetää tartsananina kiinni, pysyy ne vähemmälläkii!                          joskus jonkin rempan jälkeen on rengasvirmassa perkeleet höllässä kun hakeevat vaan isompaa konetta avaukseen!
Otsikko: Vs: Se tapahtui sittenkin, vaikka pidin asiaa maalaislegendana!
Kirjoitti: JoHaRa - 02.05.11 - klo:09:16
Ootteko ikinä miettineet sitä, että jos tällä "oikeakätisyys/vasenkätisyys" jenkaisuudella olisi pyöränpulteissa jotain merkitystä niin.... silloin pultit irtoaisivat pakittaessa  ::)