Esiohjauspaineen lievä vajaus ei aiheuttaisi voimattomuutta, ainoastaan hitautta. Tietysti jos eo-paine puuttuu tykkänänään niin silloin ei tapahdu mitään.
Voimattomuutta aiheuttaa työpaineen alhaisuus, joka tyypillisesti johtuu
- pumpun säätimestä, ei anna edes lepopainetta tai rajaa työpaineen liian alas (roskat)
- mahdollisista varo- ja muista kummallisista venttiileistä päälinjassa tai LS-linjassa (roskat)
- vika tai roska itse venttiilipöydässä, ei anna pumpulle LS-ohjausta
- isommasta pumppuviasta
LS-linjassa voi olla vastaventtiileitä tai vaihtovastaventtiileitä (kansanomaisemmin takaiskuventtiilejä) jos systeemissä on useampi LS-lohko. Sellaisen juuttuminen auki jostain syystä saattaa päästää LS-paineet väärään suuntaan karkuun ja silloinkaan pumppu ei saa ohjausta eikä työpaineet nouse.
Jos mahdollista niin mittaa pumpun antama lepopaine, kahvoille tuleva esiohjauspaine sekä säätimelle tuleva LS-ohjaus samalla kun joku vääntää kahvasta.
Lepopaine lienee siellä noin 20-30 bar, samoin kahvoille tuleva. Kahvan asento täysillä lähtee sama paine lohkolle.
LS-ohjausta pitäisi työliikkeen aikana tulla vähintään lepopaineen verran ja kuorman kasvaessa paine kasvaa samassa suhteessa. Eli liikettä tehdessä LS on koko ajan sama kuin mitä ao. sylinterillä on. Ja pumppu pyrkii pitämään yllä painetta joka on lepopaine + se mitä LS-linja käskee, ellei maksimipainetta ole jo saavutettu jolloin luonnollisesti jäädään siihen.
Noilla tiedoilla pitäisi pystyä jo sanomaan missä osa-alueessa se vika makaa. Tämä noin yleisesti, en tunne ao. kuokkaa sen enempää.
Lepopaine puuttuu kokonaan --> säädin tai pumppu
Vain esiohjauspaine puuttuu --> sen paineenalennin ja muut sen tuottamiseen liittyvät osat
LS-ohjausta ei tule säätimelle --> pöytä tai muut ls-linjaan liittyvät osat
LS tulee mutta työpaine ei nouse --> säädin tai pumppu