Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jylperö - 07.01.11 - klo:17:53
-
millainen paku menee vielä heittämällä verotukseen käykö tollainen vw caddy kombi?
siinnä on 5 paikkaa en ole varma onko se virallisesti tila auto vai paku .
Olisikko muilla merkeillä vastaavaa laitetta tuo viisi penkkiä saisi olla
-
Eiköhän tuo selvennä
http://www.voimahali.fi/vh/showthread.php?t=84221
-
Fiat duplo ja tulossa opel compo
-
Arvaan ongelmaksi tulevan tavaratilan puuttuvat kuutiot.
caddy menee pakuksi kyllä 2 paikkasena, lisäpenkillä h-autoksi.
Kaikilla merkeillä moisia on, suomenkilpiin vaan ei saa moisia.
Viipurinportilla just katselin uudenkarheita 5 paikkaisia avolavoja kuomulla :(
-
Myynnissä näkyy välillä olevan pakettiautoksi rekisteröityjä maastureita, mm uusia ML Mersuja. Mitäs muutoksia niihin on tarvinnu tehä?
-
Pakettiautoksi voi rekisteröidä kunhan vain valmistaja on pakettiautoksi tyypittänyt, ei tarvitse muutoksia, ja EU-pykälät määrää hyväksymään rekisteriin.
Pakettiauton auto- ja dieselverotus on sitten eri juttu, niiden osalta lasketaan penkkejä ja kuutioita.
Eli siis viispaikkaisen pienellä tavaratilalla saa rekisteriin pakuksi, mutta verotukset menee henkilöauton mukaan, joka on aika huono yhdistelmä.
Ongelma poistuu ainakin osittain kun 1.1.2016 EU:n autoverodirektiivi tulee voimaan ja kieltää rekisteröintiverot.
-
Tässähän taidettiin hakea sitä, että millainen paku hyväksytään verotuksessa maatalouden kalustoon. Takavuosina ainakin piti olla pakettiauton tai pick-upin näköinen ja oikeasti tavaran kuljetukseen tarkoitettu, maasturista tai henkilöautosta muutettu ei käynyt. 5 paikkaiset pick-upit ja pakut ymmärtääkseni myös rinnastetaan henkilöautoon, eli ei onnistune. Aloittajan esimerkkinä mainitsemat Volkswagen Caddyt ovat hinnastossa 2 paikkaisina pakuja, 5 paikkaisina henkilöautoja.
-
Ylivieskan käyttöauto mainosti oikein lehdessä kuinka he rekisteröivät vw tiguanin pakettiautoksi ottamalla takapenkki pois ja vaneri tilalle eli onnistuu ,mutta mitä sanoo verottaja kelpaako se .
Tuolla edellä joku sano että ei.
-
Osta jenkki paku. Saa 5 paikkaisena, sopii tavaraa ja verot on ainakin pienet kun on kevyt kuorma-auto
-
Jotkut verotoimistot eivät ole hyväksyneet alvinpalautusta noista jatketulla ohjaamolla olevista avolavoista.
-
Skoda Romster tai Yeti muutettuna pakuksi,,,,,,Å
-
Monelle skooda on vaan merkkinä ylitsepääsemätön ongelma. Tällähetkellä paskataksin virkaa hoitaa luiskanokkanen hiasse, mutta haaveissa sprinter tai transit avolavalla ja jatkohytillä KA:si rekisteröitynä. Ja hiiappi ois kova sana.
-
niinpä niin kun on tota perhettä kertynyt niin olisi hyvä olla tuo 5-paikkaa.
Täytyy varmaan käydä vero toimistossa kyselemässä mitä mieltä siellä ollaan ennen osto päätöstä.
-
niinpä niin kun on tota perhettä kertynyt niin olisi hyvä olla tuo 5-paikkaa.
Täytyy varmaan käydä vero toimistossa kyselemässä mitä mieltä siellä ollaan ennen osto päätöstä.
Sitten kun vielä selität siellä että tuotantosuunasta johtuen tarvitset myös kuljettaa työvoimaa ja tarvikkeita, sillä käyttötarkoitus ratkaisee tai oikeammin miten asian esittelee verotoimistossa.
-
niinpä niin kun on tota perhettä kertynyt niin olisi hyvä olla tuo 5-paikkaa.
Täytyy varmaan käydä vero toimistossa kyselemässä mitä mieltä siellä ollaan ennen osto päätöstä.
Sitten kun vielä selität siellä että tuotantosuunasta johtuen tarvitset myös kuljettaa työvoimaa ja tarvikkeita, sillä käyttötarkoitus ratkaisee tai oikeammin miten asian esittelee verotoimistossa.
Jos verottaja rupeaa vastustelemaan, niin kysyy pitääkö työvoimaa kuljettaa lavalla ja vastaako verottaja seurauksista.
-
Jotkut verotoimistot eivät ole hyväksyneet alvinpalautusta noista jatketulla ohjaamolla olevista avolavoista.
Käsittääkseni tämä menee edelleen niin, että jos on PA tai KA rekisteriotteessa, niin se mahdollistaa alv-vähennyksen myös osittaisena. Eli yksityiskäytön ja verotettavan toiminnan suhteessa.
Muilla autotyypeilläkin alv-vähennys on mahdollinen, mutta vaatii 100% käytön verotettavassa toiminnassa. Käytännössä koskee autokouluja, vartiointiliikkeitä yms. ja vaatii todella pitävän selvityksen auton käytöstä.
Käytännön verotuksessa ongelma tahtoo olla juuri nämä maatalouden pakettiautot, joista ei omistaja ole sitten viitsinyt tehdä minkäänlaista selvitystä käytöstä, vaan yritetään sukkana 100% vähennystä. Osittaisena saattaisi saadakin jonkinlaisella arviolla (siis jonkinlainen laskelma jokatapauksessa tarvitaan), mutta ei 100%.
Ja eikä siinä nyt kovin erikoinen ajattelutapa tarvitse olla verovalmistelijalla, jos ei lisäistuimellista pakettiautoa ilman käytön selvitystä hyväksy 100% vähennykseen, varsinkin kun tuollaisen omistajalla on usein iso lapsiperhe.
-
Eikös tuo mee nykyisin niin, että jos on normi penkit useammassa rivissä, niin verottaja katsoo monikäyttöajoneuvoksi.
Tuommoisen verokohtelu on sama kuin henkilöautolla, eli saa maatalouskalustoon, mutta alveja ei saa vähentää. Kaikki kulut tosin saa vähentää verollisena summina, eli alvin osuuskin on poisto kelpoista menoa.
-
mitäs jos onkin niin että perheeseen kuuluu mies ja vaimo, lapset alaikäisiä. akalle oma auto miehelle joku paska 200e auto ja sitten maatalouteen 30 000e sprintteri, tuskin siinä mitään perusteluja tarvitaan, maatalouden ajot hoidetaan sprinnterillä, ja akka ajaa omallansa ja mies ajaa 200e autolla siviiliajot??
luulis menevän läpi jos maksaa 3sta autosta verot ja vaan 2 kuljettajaa niin silloin 1 auto on maatlouden käytössä sataprosenttisesti!!
-
mitäs jos onkin niin että perheeseen kuuluu mies ja vaimo, lapset alaikäisiä. akalle oma auto miehelle joku paska 200e auto ja sitten maatalouteen 30 000e sprintteri, tuskin siinä mitään perusteluja tarvitaan, maatalouden ajot hoidetaan sprinnterillä, ja akka ajaa omallansa ja mies ajaa 200e autolla siviiliajot??
luulis menevän läpi jos maksaa 3sta autosta verot ja vaan 2 kuljettajaa niin silloin 1 auto on maatlouden käytössä sataprosenttisesti!!
Pitäisi mennä ja vaikka kalustossa on 50000€ 5 rekisteröity kevyt k-a, niin ei verottaja edellytä että 500 km päässä on käytävä koneforumissa sillä kalustossa olevalla autolla. Vaan siihen saa käyttää edelleen sitä yksityistaloudessa olevaa autoa ja siitä kilometrit vähennykseen.
-
mitäs jos onkin niin että perheeseen kuuluu mies ja vaimo, lapset alaikäisiä. akalle oma auto miehelle joku paska 200e auto ja sitten maatalouteen 30 000e sprintteri, tuskin siinä mitään perusteluja tarvitaan, maatalouden ajot hoidetaan sprinnterillä, ja akka ajaa omallansa ja mies ajaa 200e autolla siviiliajot??
luulis menevän läpi jos maksaa 3sta autosta verot ja vaan 2 kuljettajaa niin silloin 1 auto on maatlouden käytössä sataprosenttisesti!!
"Maataloustoiminnassa vähennyskelpoinen kilometrimäärä tulee esittää ajopäiväkirjalla"
http://www.vero.fi/?article=7748&domain=VERO_MAIN&path=5,40,437,813&language=FIN
Kuorma-auto nyt mennee ilman eri selvitystä 100%, muutoin jokin selvitys tullaan vaatimaan viimeistään verotarkastuksen yhteydessä.
-
Yksityistalouden ajoneuvon tulee olla lähes samantasoinen sen pakun kanssa tai muuten verottaja aina olettaa sillä pakulla ajetun myös yksityisajoja!
Yhellä kuljetusliikkeellä useita pikku henkilöautoja kuskien vaihtoja varten, mutta itte ajaa tietty isolla bemarilla ;D
-
mitäs jos onkin niin että perheeseen kuuluu mies ja vaimo, lapset alaikäisiä. akalle oma auto miehelle joku paska 200e auto ja sitten maatalouteen 30 000e sprintteri, tuskin siinä mitään perusteluja tarvitaan, maatalouden ajot hoidetaan sprinnterillä, ja akka ajaa omallansa ja mies ajaa 200e autolla siviiliajot??
luulis menevän läpi jos maksaa 3sta autosta verot ja vaan 2 kuljettajaa niin silloin 1 auto on maatlouden käytössä sataprosenttisesti!!
"Maataloustoiminnassa vähennyskelpoinen kilometrimäärä tulee esittää ajopäiväkirjalla"
http://www.vero.fi/?article=7748&domain=VERO_MAIN&path=5,40,437,813&language=FIN
Kuorma-auto nyt mennee ilman eri selvitystä 100%, muutoin jokin selvitys tullaan vaatimaan viimeistään verotarkastuksen yhteydessä.
Oisko vetotoimistoilla erilaisia käsityksiä asiasta?
Aikoinaan kun pakettiauto ostettiin, silloin yhtymälle, ajopäiväkirjaa vaadittiin pidettäväksi vaikka kuuluu 100% kalustoon. Jossain vaiheessa tuota ajopäiväkirjaa ei enää vaadittu eikä ole moneen vuoteen tehty.
Mulla kolme autoa ja yks kuski, eikä tulisi mieleenkään ajaa Vitolla muitakuin maatalousajoja, sen verran mieluummin ajaa noilla toisilla kuljettimilla. Tulee ajettua muilla autoilla enemmän maatalousajoja kuin Vitolla yksityisajoja. Ei ole verottaja kysellyt perään ja näin on neuvottu tekemään.
-
mitäs jos onkin niin että perheeseen kuuluu mies ja vaimo, lapset alaikäisiä. akalle oma auto miehelle joku paska 200e auto ja sitten maatalouteen 30 000e sprintteri, tuskin siinä mitään perusteluja tarvitaan, maatalouden ajot hoidetaan sprinnterillä, ja akka ajaa omallansa ja mies ajaa 200e autolla siviiliajot??
luulis menevän läpi jos maksaa 3sta autosta verot ja vaan 2 kuljettajaa niin silloin 1 auto on maatlouden käytössä sataprosenttisesti!!
"Maataloustoiminnassa vähennyskelpoinen kilometrimäärä tulee esittää ajopäiväkirjalla"
http://www.vero.fi/?article=7748&domain=VERO_MAIN&path=5,40,437,813&language=FIN
Kuorma-auto nyt mennee ilman eri selvitystä 100%, muutoin jokin selvitys tullaan vaatimaan viimeistään verotarkastuksen yhteydessä.
Oisko vetotoimistoilla erilaisia käsityksiä asiasta?
Ihan varmasti ainakin vetotoimistoilla on, mutta en menis jatkosta lyömään vetoa ;D
Verotarkastuksia keskitetään nyt voimakkaasti tiettyihin toimistoihin, joiden ohjeistus tulee olemaan varmasti hyvin pitkälle noiden yhtenäistämisohjeiden mukainen. Näistä samoista asioista ohjeistettiin hyvin samaan tapaan paikallisia verotoimistoja jo silloin kun oli siellä töissä 16 vuotta sitten, mutta niinhän se oli kun paikallisien isäntien papereita siinä tarkasteltiin niin niissähän joustettiin missä voitiin.
Keskittämisen tarkoitus on nimenomaan viedä tarkastus pois kotikentältä, ja ammattimaistuminen, eli tarkastuksia tekee ihan oma henkilökunta. Näin kirjanpitäjän näkökulmasta en minä ainakaan mappia jättäisi tarkastukseen ellei siellä ole jotakin selvitystä paperilla auton käytöstä.
Ellei muuta ole ollut käytettävissä, olen kirjausvaiheessa käteiskuittien vastakirjauksen selitteeksi laittanut aina kaupan nimen, tulostanut pääkirjaotteen käteismaksuista aikajärjestyksessä ja siihen kynällä merkannut kilometrit. Sen lisäksi olen tehnyt laskelman jossa "kuitittomat" ajot arvioitu tyyliin "lähimpään keskukseen 1krt/vk jne". Noista yhteenlaskien olen sitten saanut maatalouden ajo-km, jotka tietenkin suhteutan kirjanpidossa oleviin polttoainelaskuihin niin, että kulutus on sopiva.
Pääsääntöisesti oikaisen aina jonkin verran kirjatuista menoista yksityistalouden osuudeksi ellei ole kerran asiakkaan tekemää yksiselitteistä ajopäiväkirjaa joka todistaa 100% ajot. 10% oikaisu riittää jo siihen, ettei tarvitse takuta tarkastuksen kanssa periaatekysymyksestä.
Semmoinen vinkki jos joskus tarkastukseen joudutte ja noita joudutte selvittämään, niin tehkää jonkunlainen laskelma missä on lopputuloksena ihan km-lukuja. Menee siinä vaiheessa todennäköisesti vielä hyvin läpi, mutta jos alatte sukkana väittelemään "niin ja niin monta autoa ja niistä maksettuja veroja jne." niin olette heikoilla vesillä. Tarkastusohjeet tuntevat vain yksityisajot ja tulonhankintaan liittyvät ajot erittelevän ajopäiväkirjan "tai muun luotettavan selvityksen" - eli tehkää siinä vaiheessa tuo muu luotettava selvitys joka tarkoittaa jotain laskelmaa joka perustuu johonkin.
Mieluiten toki tuommoinen laskelma jo siinä vaiheessa mukana kun mapin viette.
-
Muutoin itse alkuperäiseen otsikkoon millainen paku? oikea vastaus on ei minkäänlainen.
Kannattaa maatilan hankinnat ja materiaalivirrat suunnitella niin, ettei tuollaiselle joutavalle "mukakuljetusvälineelle" ole mitään käyttöä ;D
Ihan verovähennysmielessäkin oman yksityiskäytössä olevan auton lisävähennysoikeus on niin hyvä, ettei senkään vuoksi maatalouskalustoon tarvi kikkailla mitään kulkuvälineitä. Ne vähäiset asiointikäynnit mitä maatalouden vuoksi tarvitsee, voi hoitaa muiden ajojen ohessa ja saada niistä asiallisen verovähennyksen ajopäiväkirjan perusteella.
-
henkilöautossa ei oo kovin hykieenista kuletella esim vasikoita, samoin työkaluja ja muite vermeitä ei tarvi joka reissun takia kannella poes pakettiautosta.
-
Jååå Å
Kyyl Paku hyvä on Dies vero on halpa
Esim Pakuksi tehtu farkku tai maasturi jne,,,,,
;;;;;Å
-
henkilöautossa ei oo kovin hykieenista kuletella esim vasikoita, samoin työkaluja ja muite vermeitä ei tarvi joka reissun takia kannella poes pakettiautosta.
Jos ei ole varaa pitää hevosenkuljetusvaunua vasikka/hieho niin olen nähnyt etukuormaimella nostettavan hiehokoppeja ha. kärryyn. Ylimääräisten autojen pitäminen täällä härmässä on ainakin minun mielestä niin kallista että niitten ostaminen pitää myös tuoda tai säästää rahaa. Sinänsä outoa he jotka täällä ovat puhuneet urakoinnin puolesta ja mitenkä se kannattaa, mutta maatalouden ajojaan eivät voi "ulkoistaa" yksityistaloutensa puolelle vaan ostavat ennemmin sen 40000 € maksavan pakun maatalouteen kun kuomullinen kärry sitten seisoo käyttämättömänä konevarastossa.
-
mitäs jos onkin niin että perheeseen kuuluu mies ja vaimo, lapset alaikäisiä. akalle oma auto miehelle joku paska 200e auto ja sitten maatalouteen 30 000e sprintteri, tuskin siinä mitään perusteluja tarvitaan, maatalouden ajot hoidetaan sprinnterillä, ja akka ajaa omallansa ja mies ajaa 200e autolla siviiliajot??
luulis menevän läpi jos maksaa 3sta autosta verot ja vaan 2 kuljettajaa niin silloin 1 auto on maatlouden käytössä sataprosenttisesti!!
Meil on just tollai. Paitti et toi mun volga oli viis kertaa kalliimpi eli maksoi tonnin eikä oo paska. Niin ja se paku ei oo mersu vaan Toyota. LandCruiser BJ-45LP vm. -84 ja ollut liikenteestä poistettuna jo kolme vuotta, kun ei oo katsastuskunnossa. Pihan auraukseen juur välttää, en oo viittyny ketjujakaan laittaa pariin vuoteen. Eipä juur tuu vähennettävääkään...
-
Jotkut verotoimistot eivät ole hyväksyneet alvinpalautusta noista jatketulla ohjaamolla olevista avolavoista.
Kun ostaa suoraan ulkomailta niin alv 0%.
-
Yksityistalouden ajoneuvon tulee olla lähes samantasoinen sen pakun kanssa tai muuten verottaja aina olettaa sillä pakulla ajetun myös yksityisajoja!
Oisko sinulla laittaa linkkiä mihin lainkohtaan tuo perustuu? Väittäisin kyllä mutuna ettei tuollaista löydy mistään laista. :D Että verottaja alkaisi määritellä minkätasoinen yksityisauton pitää olla... ;D
-
Tässähän taidettiin hakea sitä, että millainen paku hyväksytään verotuksessa maatalouden kalustoon. 5 paikkaiset pick-upit ja pakut ymmärtääkseni myös rinnastetaan henkilöautoon, eli ei onnistune.
Kyllä tuo on onnistunut, ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä voin asian vahvistaa.
-
Tässähän taidettiin hakea sitä, että millainen paku hyväksytään verotuksessa maatalouden kalustoon. 5 paikkaiset pick-upit ja pakut ymmärtääkseni myös rinnastetaan henkilöautoon, eli ei onnistune.
Kyllä tuo on onnistunut, ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä voin asian vahvistaa.
Ohje kalustoon kirjaamisesta on siten, että se on pelkästään siitä kiinni onko käyttö yli 50% verotettavassa toiminnassa, täysin riippumatta ajoneuvotyypistä.
Jos on yli niin kalustoon ja vähennys todellisten kulujen mukaan, yksityisajojen osuus tuloutetaan. Ellei todellisia kuluja ole selvitetty niin 21snt/km ajopäiväkirjan mukaan.
Jos ali 50% niin ajoneuvoa ei kirjata kalustoon ja vähennys todellisten kulujen mukaan. Jos todelliset kulut on alle 45 snt tai niitä ei ole selvitetty niin saa käyttää tuon 45 snt.
Arvonlisäverolaissa on sitten erikseen määrätty, että vain PA ja KA osalta voidaan arvonlisäverotuksessa saada vähennys myös osittaisesta käytöstä. Arvonlisäverovähennys perustuu aina tositteisiin ja niistä vähennyskelpoista on verollisen toiminnan osuus joka on jollakin tavalla selvitettävä (ajopäiväkirja tai muu luotettava selvitys). Ja tämän arvonlisäverovähennyksen voi tehdä riippumatta siitä onko ajoneuvo kalustoon kirjattu vai ei, eli vaikka PA käyttö olisi vain 10% verotettavassa toiminnassa niin alv-vähennyksenä voi tehdä sen 10% hankintamenon ja kulujen alveista.
Muiden ajoneuvotyyppien osalta arvonlisäverotuksessa vähennys on mahdollinen vain mikäli ajoneuvo on yksinomaan verotettavan toiminnan käytössä (ja tämä on hyvin tarkkaa). En ole nähnyt yhtään ennakkopäätöstä jossa maatalouteen olisi hyväksytty tällä perusteella arvonlisäverovähennys.
http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=8042;639506 sivu 24->
http://www.tilisanomat.fi/lehti/article.php?catid=14&artid=311 <-arvonlisäverosta
-
Uudet Transporterit on tosi huonoja,,,,,
Tiesivät saunassa;;;;;Å
-
Hiace tietysti, aivan ylivoimainen jo takavetoisenakin!
-
Uudet Transporterit on tosi huonoja,,,,,
Tiesivät saunassa;;;;;Å
Kaikenhan sää haukut mitä oot ennen omistanut/myynyt.
-
Perustuu kokemukseen,,,,,,
HUH
Å
-
Perustuu kokemukseen,,,,,,
HUH
Å
Teet siis aina huonoja konevalintoja ainakin jälkeenpäin ajatellen??ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ;;;;;;;
-
Etukäteen ei oo kokemusta ko. tuotteesta
;;; ;;; ;;; ;;;; ;;;; ;;;; ÅÅÅÅ
-
>Uudet Transporterit on tosi huonoja,,,,,
Tiesivät saunassa;;;;;Å
Sen takia ei tarvitse edes saunaan mennä
-
>Uudet Transporterit on tosi huonoja,,,,,
Tiesivät saunassa;;;;;Å
Sen takia ei tarvitse edes saunaan mennä
meidän pihalle ei ole millään volkkarin sukuisella asiaa.
-
millainen paku menee vielä heittämällä verotukseen käykö tollainen vw caddy kombi?
siinnä on 5 paikkaa en ole varma onko se virallisesti tila auto vai paku .
Olisikko muilla merkeillä vastaavaa laitetta tuo viisi penkkiä saisi olla
Mikäli kevyt kuorma-auto sopii tarkoituksiisi niin tuossa on hyvä. Hintakin sisältää ALV:n ja ajelet sitten vaan maatalouden ajoja: http://www.nettiauto.com/ford/f150/3604940
-
millainen paku menee vielä heittämällä verotukseen käykö tollainen vw caddy kombi?
siinnä on 5 paikkaa en ole varma onko se virallisesti tila auto vai paku .
Olisikko muilla merkeillä vastaavaa laitetta tuo viisi penkkiä saisi olla
Mikäli kevyt kuorma-auto sopii tarkoituksiisi niin tuossa on hyvä. Hintakin sisältää ALV:n ja ajelet sitten vaan maatalouden ajoja: http://www.nettiauto.com/ford/f150/3604940
Sielu itkee surusta kun tietää 80. nopeuden rajoittimesta tuossakin autossa.
-
Eräs kaveri joutui verotarkastukseen ja heti vaadittiin selvitystä onko hiluxilla ajettu hirvijahti ajoja ja olihan sillä ja paljon.
Muistakaa että hirviajot eivät ole maatalouden ajoja vaan harrastusajoja.Myös kauppareissut pitää puolittaa jos käydään muillakin asioilla kuin maatalouden tarvikkeita hakemassa.
-
Pitääpä tässä kertoa kahden henkilöauton omistajana, erään osa-aika viljelijän selvityksen maatalousauton verotuskäytännöstä ;) Paku on maatalouskalustossa, josta kaikki kulut vähennykseen ja tietysti ne ykkösauton diesel menot myös. Sitten pakulla ajellaan päätyönantajan ajot josta saa kilometri korvauksen eli verottoman tulon , mutta kulut vähennetään maataloudessa. Kannattaa kuulemma jatkaa tilitoimiston mukaan niinkauan kuin muuta ilmenee :o
-
Eli seuraavassa verotarkastuksessa hiki nousee otsalle ei virkailijan vaan jonkun toisen. ;D
-
Pitääpä tässä kertoa kahden henkilöauton omistajana, erään osa-aika viljelijän selvityksen maatalousauton verotuskäytännöstä ;) Paku on maatalouskalustossa, josta kaikki kulut vähennykseen ja tietysti ne ykkösauton diesel menot myös. Sitten pakulla ajellaan päätyönantajan ajot josta saa kilometri korvauksen eli verottoman tulon , mutta kulut vähennetään maataloudessa. Kannattaa kuulemma jatkaa tilitoimiston mukaan niinkauan kuin muuta ilmenee :o
Kilometrikorvaus siis nostetaan nimenomaan sille autolle joka on kalustossa ??? Eikä sille yksityisautolle ??? jolla siis ei noita työmatkoja ajeta?
-
Eli seuraavassa verotarkastuksessa hiki nousee otsalle ei virkailijan vaan jonkun toisen. ;D
onneksi ei oo kyse mun ottasta :P
Voiko muuten verotoimisto "kyseenalaistaa" yksityisauton ajopäiväkirjan ? Jotkut reissut vois nostattaa punan jo poskille, mutta eihän joka reissusta voin olla todistetta määränpäästä. 8)
-
Eli seuraavassa verotarkastuksessa hiki nousee otsalle ei virkailijan vaan jonkun toisen. ;D
onneksi ei oo kyse mun ottasta :P
Voiko muuten verotoimisto "kyseenalaistaa" yksityisauton ajopäiväkirjan ? Jotkut reissut vois nostattaa punan jo poskille, mutta eihän joka reissusta voin olla todistetta määränpäästä. 8)
Tai todiste voi tulla perästä 9 kk päästä ::)
-
"1.1.2016 EU:n autoverodirektiivi tulee voimaan"
Nii varmasti. Tietääsivät edes viikon eteenpäin että mitä teherään..
-
Eli seuraavassa verotarkastuksessa hiki nousee otsalle ei virkailijan vaan jonkun toisen. ;D
onneksi ei oo kyse mun ottasta :P
Voiko muuten verotoimisto "kyseenalaistaa" yksityisauton ajopäiväkirjan ? Jotkut reissut vois nostattaa punan jo poskille, mutta eihän joka reissusta voin olla todistetta määränpäästä. 8)
Voi verotoimisto kyysenalastaa jos jatkuvasti pyhän tienoilla on hirveitä matkoja joille ei ole järkevää selitystä.
Kannattaa aina laittaa ajon jälkeen selite kohtaan että esim: käytettyä konetta katsomassa tai työnäytöksessä ym .Silläpä aina kannattaa käyttää ajopäiväkirjaa koska 6 vuoden takaisia ajoja voi olla vaikea selitellä jäkeen päin.Monesti käydään asioilla eikä sillä reisulla vielä osteta mitään eikä siitä tule kuittia ,mutta ajo kyllä kelpaa ei aina tarviste olla kaupan kuittia todisteena .
-
Eli seuraavassa verotarkastuksessa hiki nousee otsalle ei virkailijan vaan jonkun toisen. ;D
onneksi ei oo kyse mun ottasta :P
Voiko muuten verotoimisto "kyseenalaistaa" yksityisauton ajopäiväkirjan ? Jotkut reissut vois nostattaa punan jo poskille, mutta eihän joka reissusta voin olla todistetta määränpäästä. 8)
Voi verotoimisto kyysenalastaa jos jatkuvasti pyhän tienoilla on hirveitä matkoja joille ei ole järkevää selitystä.
Kannattaa aina laittaa ajon jälkeen selite kohtaan että esim: käytettyä konetta katsomassa tai työnäytöksessä ym .Silläpä aina kannattaa käyttää ajopäiväkirjaa koska 6 vuoden takaisia ajoja voi olla vaikea selitellä jäkeen päin.Monesti käydään asioilla eikä sillä reisulla vielä osteta mitään eikä siitä tule kuittia ,mutta ajo kyllä kelpaa ei aina tarviste olla kaupan kuittia todisteena .
"Tankkaukset tehdään aina kotiseudun huoltamolla jos on mahdollista. Päivämäärät kirjataan "oikein". Jos ajokirjanpito tehdään kynällä niin käytetään 3-4 eri kynää ja osa tekstistä kirjoitetaan hanskat kädessä."
Tälläiset neuvot saatiin yrittäjäkurssilla jo 15 vuotta sitten ja voihan ne olla päteviä vieläkin. Konsultti on kyllä joutunut rosikseen sen jälkeen talousrikoksista ;)
-
"Tankkaukset tehdään aina kotiseudun huoltamolla jos on mahdollista. Päivämäärät kirjataan "oikein". Jos ajokirjanpito tehdään kynällä niin käytetään 3-4 eri kynää ja osa tekstistä kirjoitetaan hanskat kädessä."
Tälläiset neuvot saatiin yrittäjäkurssilla jo 15 vuotta sitten ja voihan ne olla päteviä vieläkin. Konsultti on kyllä joutunut rosikseen sen jälkeen talousrikoksista ;)
Oon asiakkaille koittanu sanoa, jotta rehellinen on helppo olla, mutta jos haluaa alkaa kikkailemaan, niin sitten pitää olla todella huolellinen.
Tein verovalmistelijana ollessani myös tarkastuksia, ja se on sitten vaan kumma kuinka helposti siinä mapissa vilppi "haisee". Kyllä ne asiattomat kuitit ja kirjaukset vaan sieltä oikein nousee esiin. Harva on tarpeeksi taitava.
Nyttemmin sitten tilitoimiston pitäjänä jouduin taannoin tekemään selvityksen maatalouden ajoneuvon käytöstä ja kuluista asiakkaalle joka oli itse tehnyt kirjanpitonsa. Heti tuli se ongelma, ettei polttoainekulut kirjanpidossa ja ilmoitetut ajomäärät olleet lainkaan synkronissa - auton kulutus olisi niistä laskien ollut yli 30 litraa. Oli siinä oltava kieli keskellä suuta kun teki selvitystä...
-
Eräs kaveri joutui verotarkastukseen ja heti vaadittiin selvitystä onko hiluxilla ajettu hirvijahti ajoja ja olihan sillä ja paljon.
Muistakaa että hirviajot eivät ole maatalouden ajoja vaan harrastusajoja.
Eipäs ole. Metsätalouden ajoja kun hirviä hätistellään pois taimikoista. Muistakaa vielä metsätalouden harjoittajan päiväraha!
-
Nyttemmin sitten tilitoimiston pitäjänä jouduin taannoin tekemään selvityksen maatalouden ajoneuvon käytöstä ja kuluista asiakkaalle joka oli itse tehnyt kirjanpitonsa. Heti tuli se ongelma, ettei polttoainekulut kirjanpidossa ja ilmoitetut ajomäärät olleet lainkaan synkronissa - auton kulutus olisi niistä laskien ollut yli 30 litraa. Oli siinä oltava kieli keskellä suuta kun teki selvitystä...
Joskus itsekkin oon ihmetelly oman autoni kulutusta/100 km. Mutta kun ajetaan hitaanpuolen ykkösellä puolenmetrin lumihangessa niin ei se kulutus ole 5.2 litraa/100 km. Tai jotain remonttia kenttäolosuhteissa tehtäessä jätetään auto käymään että olisi lämmittelypaikka kun lämpötila -27, tuuli pohjoisesta 14 m/s ja sormet kohmeessa.