Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Moottorikelkkareiteistä potaskakirjoitus MaasTullissa  (Luettu 4386 kertaa)

minä-itte

  • Vieras
MaasTul tänään:

********************************************


   
   

Vapaaehtoisuus pitää maanomistajat

ja moottorikelkkailijat tyytyväisinä

Pohjois-Karjalan noin 2 000 kilo-

metriä pitkä

moottorikelkka-

urasto perustuu maanomistajien kanssa tehtyihin

vapaaehtoisiin

sopimuksiin.

Esitys maastoliikennelain osauudistuksesta raukesi keväällä aikatauluongelmien vuoksi eduskunnassa. Asiaa ei ole ehditty ottaa vielä uudestaan esille ympäristöministeriössä, kertoo ympäristöneuvos Pekka Tuunanen.

Uudistuksen tarkoitus oli saada muun muassa erityyppiset moottorikelkkailureitit laissa säädetyn suunnittelun piiriin.

”Esityksen moni ymmärsi väärin. Se ei olisi tuonut kelkkailureitteihin muutoksia, ja maanomistajan määräysvalta omalla maallaan olisi säilynyt ennallaan”, sanoo MTK:n maankäyttöasioista vastaava johtaja Markku Tornberg.

Uudistus sisälsi myös esityksen, joka olisi sallinut ajoneuvon luovuttamisen alle 15-vuotiaalle maastoliikenteeseen tietyissä oloissa.

”Tämä olisi ollut tarpeellinen muutos viljelijäperheille, joissa traktorilla ajoa ja peltotöitä pitäisi päästä opettelemaan jo nuoresta alkaen.”

Tornbergin mielestä moottorikelkkailun vastustus on joissain piireissä hurmoksellista.

”On aivan selvää, että kelkkailureittejä tarvitaan, jotta liikennettä voidaan ohjata järkevällä tavalla. Tähän mennessä kelkkailuun sopivien reittien järjestäminen on onnistunut sopimalla 95-prosenttisesti.”

Tornbergin mukaan urastoihin liittyvät ongelmat johtuvat osittain sääntelyn puutteista. ”Esimerkiksi urastoja koskevia ohitussääntöjä tai nopeusrajoituksia ei ole lakiin kirjoitettu. Urastoilla tarvittaisiin muutenkin enemmän järjestyksen valvontaa, sillä reiteiltä poistutaan melko usein.”

Sopimalla onnistuu

Pohjois-Karjalan virkistysreitistöyhdistyksen puheenjohtajan Tenho Nissisen mukaan maakunnan 2 000 kilometrin mittaisen uraston toteuttamiseksi on tehty vain 5 reittitoimitusta. Kilometreissä mitattuna kyse on 2–3 kilometristä.

Koko urastosta noin 1 000 kilometriä on yksityisten mailla. Metsäyhtiöiden sekä valtion mailla kulkee noin 500 kilometrin verran uraa ja järvien jäillä 400–500 kilometriä.

Sopimukset on tehty 10–15 vuodeksi. Vuodessa sopimuksia irtisanotaan yleensä 5–10.

”Tyypillisesti irtisanominen tehdään maankäyttötavan muuttuessa, kun taajamien liepeillä lohkotaan esimerkiksi omakotitalotontteja. Osa irtisanotaan ilman syytä”, kuvailee Nissinen.

Pohjois-Karjalan virkistysreitistöyhdistys ry on 12 kunnan ja noin 50 eri matkailupalveluyrityksen sekä kelkkailukerhon muodostama maakunnallinen yhteenliittymä, joka hallinnoi kelkkaurastoa ja huolehtii sen kunnosta.

Urheilukelkan vuosilupa maksaa 120 euroa, työkelkan vuosilupa 20 euroa ja päivälupa 20 euroa.

”Lupatuloilla saadaan katettua talvikunnossapito ja liikennemerkit.”



Joutomaat käyttöön

MTK-Pohjois-Karjalan toiminnanjohtajan Vilho Pasasen mukaan maakunnassa on urastosopimuksia solmittu hyvässä yhteisymmärryksessä ja vapaaehtoisesti.

”Toivottavaa olisi, että reittien suunnittelussa hyödynnettäisiin mahdollisimman paljon sähkölinjojen pohjia sekä joutomaita. Toivottavaa olisi myös, että vapaaehtoisuus ja maanomistajien määräysvalta säilyisivät jatkossakin.”

Nissisen arvion mukaan yksityisten mailla sijaitsevasta urastosta 300–400 kilometriä on sijoitettu niin, että on hyödynnetty sähkölinjojen pohjia.

SARI PENTTINEN

minä-itte

  • Vieras
Miksi kepujen MTK ja kommareitten Ympäristöministeriö ajavat väkisin uutta maastoliikennelakia, jos kerran homma hoituu vapaaehtoisestikin.

http://www.ikkunasuomenluontoon.fi/node/17154  ...semmoista uhkailua.

...että oikein peritään kova käyttömaksu kelkkailijoilta, kun ensin on maanomistajalta pakkolunastettu maata 150 €/km MTK:n korvaussuosituksen mukaisesti ja kelkkareitti on raivattu poliisivartiossa.

Täyttä paskaa Simonkadulta:

"”Esityksen moni ymmärsi väärin. Se ei olisi tuonut kelkkailureitteihin muutoksia, ja maanomistajan määräysvalta omalla maallaan olisi säilynyt ennallaan”, sanoo MTK:n maankäyttöasioista vastaava johtaja Markku Tornberg."

Viimeksi muokattu: 07.11.11 - klo:08:29 kirjoittanut minä-itte

minä-itte

  • Vieras
http://www.timojuurikkala.net/blogi.php?aid=17278

Tornberg:  http://www.ikkunasuomenluontoon.fi/node/17154

"Tornberg ensin muistutti, että eduskunnan mielestä valtakunnallisella moottorikelkkareitille on yleinen tarve, ja uhkaili sitten valtioneuvostolla, hallinto-oikeudella ja korkeimmalla hallinto-oikeudella. "

Uhkailemalla saadaan maat ilman pakkolunastusta:        "Pohjois-Karjalan virkistysreitistöyhdistyksen puheenjohtajan Tenho Nissisen mukaan maakunnan 2 000 kilometrin mittaisen uraston toteuttamiseksi on tehty vain 5 reittitoimitusta. Kilometreissä mitattuna kyse on 2–3 kilometristä."

Koska ämteekoon Tornberg ja Ympäristöministeriön Tuunanen tuovat julki "Pienen punaisen kirjansa" "jokamiesoikeuksista" , missä murennetaan yksityistä omistusoikeutta oikein urakalla.

Viimeksi muokattu: 07.11.11 - klo:09:35 kirjoittanut minä-itte

minä-itte

  • Vieras
Hiljattain MTK antoi suosituksen maanomistajille: vuokratkaa maanne metsästysseuroille avoimella valtakirjalla ikuisiksi ajoiksi ilman korvausta.

Viimeksi muokattu: 07.11.11 - klo:08:27 kirjoittanut minä-itte

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa


kakkelit ovat jo luovuttaneet minä-ittenkin maat euroopan pankeille :-*
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Hiljattain MTK antoi suosituksen maanomistajille: vuokratkaa maanne metsästysseuroille avoimella valtakirjalla ikuisiksi ajoiksi ilman korvausta.
Kyllä mielestäni tuo toistaseksi voimassa oleva sopimus on ihan irtisanottavissa, että ei se maailman tappiin kestä, jos toinen sopimusosapuoli ei sitä halua. Täysin naurettavahan tuo korvaus on ollut maailman sivu, jos maanomistajat tekisivät kimpan ja muodostasivat muutaman tuhannen hehtaarin alueen ja kilpailuttasivat metsästysoikeuden, niin hintaso olisi aivan muuta, kaupungeista kyllä löytyy maksukykyisiä metsästäjiä, joilla ei puutu muuta kuin metsästysmaat.

nAGGI-nYLYGGI

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1114
Hiljattain MTK antoi suosituksen maanomistajille: vuokratkaa maanne metsästysseuroille avoimella valtakirjalla ikuisiksi ajoiksi ilman korvausta.
Kyllä mielestäni tuo toistaseksi voimassa oleva sopimus on ihan irtisanottavissa, että ei se maailman tappiin kestä, jos toinen sopimusosapuoli ei sitä halua. Täysin naurettavahan tuo korvaus on ollut maailman sivu, jos maanomistajat tekisivät kimpan ja muodostasivat muutaman tuhannen hehtaarin alueen ja kilpailuttasivat metsästysoikeuden, niin hintaso olisi aivan muuta, kaupungeista kyllä löytyy maksukykyisiä metsästäjiä, joilla ei puutu muuta kuin metsästysmaat.

Eiköhän tuo pakkolunastamiskeino ole aina ollut se huonoin vaihtoehto sille, joka joutuu maistaan luopumaan. Vähän taaempana maastullista luin, että seinäjoella oltaisiin pakkolunastamassa yksityisten maita 2000-7000€ hehtaarihintaan, vaikka alueen keskihinnat pyörivät 20k tienoilla. Noh, tämä on tätä "mitä vaan yhteisen hyvän" -> lue keskittämisen varjolla tehtävää sosialisointia, jolle kyllä perusteet tuntuu löytyvän.
Jos ei NH tuosta jontkosta mene yli, niin minä lupaan...

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Moottorikelkathan ovat ihan täysiä turhakkeita, järkevää käyttöä niille on vain poromiehillä. Mutta kun maailma pitää täyttää kaikenlasella krääsällä, jotta kapaitalismi pysyy pystyssä :(

Lehtimäki

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16901
Moottorikelkathan ovat ihan täysiä turhakkeita, järkevää käyttöä niille on vain poromiehillä. Mutta kun maailma pitää täyttää kaikenlasella krääsällä, jotta kapaitalismi pysyy pystyssä :(

saihan  kepu hyvät  vaalirahat  siinä  kelkkatehdaskeississä   siksi  mtk  on  astialla  :o

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Ja aina kun paasataan noista moottoriajoneuvojen päästöistä, niin varsinainen mätämuna on isojen perämoottorien lisäksi moottorikelkat, jotka syövät menovettä normaaliautoon verrattuna nelin-viisikertasesti.  ???

JoHaRa

  • Vieras
Hiljattain MTK antoi suosituksen maanomistajille: vuokratkaa maanne metsästysseuroille avoimella valtakirjalla ikuisiksi ajoiksi ilman korvausta.

Mettäukoille pitäisi vuokrata vuosi kerrallaan  ;D Olisivat vit**ilematta joka vuosi, nyt ovat vain joka viides  ;D

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Tulispa sitä lunta että pääsis kelkkailemaan ;D ;D

minä-itte

  • Vieras
Tuossa Правдаn kirjoituksessa sekoitetaan tarkoituksellisesti kelkkaurat ja -reitit.

Urat on yleensä maanomistajilta vapaaehtoisesti käyttöönsaatuja ajoratoja, sensijaan kelkkareitti on virallinen, pysyvä, (pakko)lunastettu alue. Maanomistajalla ei ole enää omistusoikeutta.

Ympäristöministeriön tarkoituksena on käyttää näitä reittejä kesäkelillä mönkijöitten ajoratoina...oikein lakisääteisesti.

Tulipa mieleen viime kesväänä toukopellolla traktorin radiosta kuunneltu ohjelmanpätkä  (Nova), missä "MTK vaati heikennyksiä jokamiesoikeuksiin". Haastateltavana oli MTK:n Tornberg. Herra vaati heikennyksiä sellaisiin jokamiesoikeuksiin, joita ei edes ole...tosin MTK yhdessä Ympäristöministeriön kanssa on niitä vaatinut muodostettavaksi.

http://plaza.fi/stadion/ratsastus/satulahuone/uusi-maastoliikennelaki-tuo-reitit-kelkoille-muttei-ratsastajille

"Maaseudun tulevaisuudessa haastateltu MTK:n ympäristöjohtaja Markku Tornberg toteaa, että lakiehdotuksen sallimat maksulliset moottorikelkkareitit ovat hyvä ajatus, kunhan tuotoista osa ohjataan heille, joiden mailla ajellaan: ”Maanomistajille pitää maksaa reitin aiheuttamat haitat, ja jos reitti tuottaa, pieni osa tuotosta"

Tornberg tietää tasan tarkkaan, että kun kelkkareitti on pakkolunastettu lähes ilmaiseksi, ei maanomistajille makseta sen jälkeen enää yhtään mitään.

http://yle.fi/alueet/oulu/2010/11/moottorikelkkauria_muutetaan_reiteiksi_2129439.html

http://yle.fi/alueet/lappi/2010/12/luonnonsuojelijat_maastoliikennelaista_reittiautomaatti_2202786.html

 

minä-itte

  • Vieras
1.  http://yle.fi/alueet/oulu/2010/11/moottorikelkkauria_muutetaan_reiteiksi_2129439.html
 
"Toinen käytännön muutos maastoliikennelain muutosesityksessä koskee mönkijöitä. -Mönkijäreitit eivät tällä hetkellä ole laissa mukana ja ne on nyt tarkoitus myös saada lain piiriin, toteaa Pekka Tuunanen."
 
-kuten eilenillalla keskusteluissa kävi ilmi, kelkkailijat eivät hyväksy mönkijöitä kelkkareiteille, vaan niille pitää tehdä omat urat.
 
2.  http://www.ikkunasuomenluontoon.fi/node/17154
 
MTK on mukana murentamassa yksityistä omistusoikeutta. Maanomistajista (metsänomistajat mukaanlukien) vain n. 10% on MTK:n jäseniä. MTK ei voi esiintyä maanomistajien edustajana.
 
3. http://www.keskisuomi.fi/filebank/165-moottorikelkka.pdf
 
s. 10 ja 12.  maanomistajakorvauksia on maksettu MTK:n suositusten mukaisesti 160 € km, mikä on puhdasta sosialisointia. MTK ei edusta meitä.
 
4. http://www.luonnonvoimaa.net/fin/matkailupalvelut/luonto_liikunta_kalastus_yms__/moottorikelkkailu/?id=16
 
http://www.ko-ke.fi/
 
Ilmaiseksi pakkolunastetuilla moottorikelkkareiteillä tehdään bisnestä!
 
5. http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=1619&lan=fi
 
Ympäristöministeriö tulkitsee aika mielivaltaisesti "jokamiesoikeus"-käsitettä, toisen maaomaisuudella saa tehdä melkein mitä vaan, kunhan siitä ei ole "vähäistä suurempaa haittaa". Alunperin jokamiesoikeus salli marjastamisen ja sienestämisen sekä tilapäisen kulkemisen toisen maalla. 
 
6. http://www.luontoyrittaja.net/152.html
 
"Vaikka vapaa luonnossa liikkuminen on yksityishenkilöille pitkälti sallittua, maanomistajan lupa on lähtökohtaisesti suositeltavaa hankkia kaupallista luontomatkailua varten, oli sitten kyse sieniretkistä tai kalliokiipeilystä. Uusimpien ympäristöministeriön tulkintojen mukaan kuitenkaan sillä, että toisen maalla toimitaan kaupallisella periaatteella tai muutoin järjestäytyneesti, ei ole merkitystä jokamiehenoikeuksien kannalta. Liiketoimintaa siis saa harjoittaa toisen maalla, jos siitä ei aiheudu vähäistä suurempaa haittaa eikä lupia välttämättä tarvita. "
 
-Millä oikeudella Ympäristöministeriö "laajentaa" jokamiesoikeutta Suomen Perustuslain vastaiseksi?
 
7. TV2  Suomi-Express ohjelmassa esiteltiin moottorikalkkareitin suunnittelua Savossa, suunnitelma oli tehty maanomistajilta salassa. Paikallisen  Ely-keskuksen päällikkö totesi vain, että maanomistajien olisi pitänyt olla aloitteellisia käydä tutustumassa kunnanvirastossa suunnitelmiin. Tämä on täysin nurinkurista menettelyä, reitin suunnittelijan olisi pitänyt kertoa suunnitelmista maanomistajille eikä päinvastoin. Valitusajat olivat menneet jo umpeen. Uuden maastoliikennelain perusteella voidaan ko. reitti pakkolunastaa ja halvalla!