Kytkentäkuvasta tuon näkisi jos tietäisi auton mallin, mutta onneksi Metsäjussi on selvännäkijä
:-)
Jep. Yksittäinen anturi on helppoa selvittää onko se ehjä vai ei, mutta kokonaisuutta ei kannata edes yrittää arvailla ilman mallikohtaista tietoa tai kytkentäkaavaa. Eikä se kaaviokaan auta selvittämään jonkun kaikkeen osallistuvan bittipurkin softan toiminnallisuutta :-( Tarvitaan valmistajan huolto-ohje ja mahdollisesti testereitä.
Joskun voi toki edetä sillä perusteella että kun kaikki purkin ympärillä on OK niin vian on pakko olla siinä purkissa, mutta silloinkin pitää tuntea kokonaisuuden toiminta ja tarkoitus ennen kuin voi varmasti päätellä mitään.
Hyvä esimerkki muuten tuo lämpömittari, nykyisin muutaman pirssin elektroniikka pitää lämpömittarin viisarin tarkalleen keskellä jos lämpötila sattuu vaan olemaan hyväksytyn laajan alueen sisällä. Esim +30 - +95 astetta voi näkyä mittarissa tismalleen täydellisen keskellä. Tämmöisessä ei voi sitten mittarin näyttämästä juurikaan päätellä vaikka sen anturin tai termostaatin kunnosta kovinkaan paljoa. Että miksi näin? No siksi ettei moottoritekniikasta mitään ymmärätämätön juristi talvella ihmettele alhaalla jököttävää viisaria ja huolissaan soita oitis merkkihuoltoon kysymään että lieneekö se leasing-pirssi nyt pahastikin rikki kun lämpömittari on nyt helmikuussa yli neljänneksen alempana kuin edellisenä juhannuksena...
Tähän on menty että mittausarvoja kaunistellaan jos mitään suurempaa hätää ei todellisuudessa ole.
Mä tiedän elektroniikasta jotain ja teoreettisesti sähköstä muutenkin, ja kokemusta monennäköisistä systeemeistä ja ratkaisuista on kertynyt (toisinaan kantapään kauttakin), mutta mikään merkkikohtaisen autosähkön tietäjä en todellakaan ole :-|
Joskus muuten tuntuu että mitä enemmän tietää niin sen enemmän tuskaa... ja tietää että oikeasti tietää yhä vähemmän.