Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kasvinsuojeluruiskutukset 2023  (Luettu 12288 kertaa)

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5187
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Kasvinsuojeluruiskutukset 2023
Kyllähän päivällä aineilla on paremmat tehot, jos viljeltävä kasvi kestää. Usein päivällä on tuulisempaa. Jurtilta ainakin juolavehnää ja valvattia ruiskutin päivällä, jurtti on jo silloin niin isoa että kesti
Okei. No kyl tuolla on pirun tuulistakin kun ajavat.. se jäänyt mieleen et erilaisia veden "lisäaineita" laittavat. Onkohan näillä sit merkitystä?

Eihän täs muuten mut jos paluu tavikseen tulee niin yöruiskutuksista olisi kiva päästä eroon.. ;D

Kyllä päivällä on ihan ok ruiskutta Suomessakin, jos ei tuule liikaa ja lämpötila max 20-22 C.
Niinkuin sanoin niin noissa videoissa monesti tuulee ihan pirusti ja lämpötilat huitelee suomen mitassa epäinhimillisissä 30 keleissä..  ::)
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

berkut

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64
Vs: Kasvinsuojeluruiskutukset 2023
Kyllä täällä seudulla eräs isäntä ihan surutta ruiskuttelee päivisin tuulessa ja paisteessa. On sen verran järkeä tekemisessä, että jos naapurilla on jotain muuta kun viljaa, niin odottele ettei tuule. Joskus oli joutunu maksumieheks kun oli naapurin herneet menny keltaseks, yllättävän pitkälle se sopivalla tuulella vaan kantautuu.

Eipä noissa sen ruiskutuksissa mitään suurempaa eroa ole niihin mitä on yöllä ruiskutettu. Joskus on vähän vaaleaksi vetäny, mutta on kyllä korjannut kesän mittaan.

Tiedä sitten mikä on oikea tapa, itse olen sen verran nössö, että odotan iltaan ja yöhön noiden kanssa, niinkun purkin kyljessä on ohjeistettu.

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2368
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Kasvinsuojeluruiskutukset 2023
Kyllä täällä seudulla eräs isäntä ihan surutta ruiskuttelee päivisin tuulessa ja paisteessa. On sen verran järkeä tekemisessä, että jos naapurilla on jotain muuta kun viljaa, niin odottele ettei tuule. Joskus oli joutunu maksumieheks kun oli naapurin herneet menny keltaseks, yllättävän pitkälle se sopivalla tuulella vaan kantautuu.

Eipä noissa sen ruiskutuksissa mitään suurempaa eroa ole niihin mitä on yöllä ruiskutettu. Joskus on vähän vaaleaksi vetäny, mutta on kyllä korjannut kesän mittaan.

Tiedä sitten mikä on oikea tapa, itse olen sen verran nössö, että odotan iltaan ja yöhön noiden kanssa, niinkun purkin kyljessä on ohjeistettu.

Hellepäivän jälkeen ilta on kyllä huono ajankohta, koska  kasvit on stressaantuneita ja rikkojen vahakerros taas paksumpi, aamuyö-aikainen aamu paras.

https://www.farmit.net/kasvinviljely/2023/06/13/helletta-pukkaa-mita-tehda-kasvustoille

Kasvunsääteen käyttöä näin kuivalla en ymmärrä ollenkaan, sillä vaan vahingoitetaan muutenkin stressaantuneita kasvustoja. Voi tulla pahojakin vioittumia.

Viimeksi muokattu: 16.06.23 - klo:17:24 kirjoittanut Rakkine

jms

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 102
Vs: Kasvinsuojeluruiskutukset 2023
Kyllä itse laiton säädettä maltillisesti ja tautiainetta joukkoon. Vielä näyttää oraat ihan hyviltä, vaikka kuivaa on.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5187
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Kasvinsuojeluruiskutukset 2023
Kyllä täällä seudulla eräs isäntä ihan surutta ruiskuttelee päivisin tuulessa ja paisteessa. On sen verran järkeä tekemisessä, että jos naapurilla on jotain muuta kun viljaa, niin odottele ettei tuule. Joskus oli joutunu maksumieheks kun oli naapurin herneet menny keltaseks, yllättävän pitkälle se sopivalla tuulella vaan kantautuu.

Eipä noissa sen ruiskutuksissa mitään suurempaa eroa ole niihin mitä on yöllä ruiskutettu. Joskus on vähän vaaleaksi vetäny, mutta on kyllä korjannut kesän mittaan.

Tiedä sitten mikä on oikea tapa, itse olen sen verran nössö, että odotan iltaan ja yöhön noiden kanssa, niinkun purkin kyljessä on ohjeistettu.
Nooh ehkä täs tuli oltua hieman turhan säntillinen osittain ihan "pakostakin". Päivän työt kun sai elukoiden parissa tehtyä ja kerkesi perhettäkin hieman moikkaamaan niin monesti iltayön ruiskutussessioon tuli lähdettyä 7...8.. aikaan illalla. Siinä vierähti helposti kaikkinensa aina yli puolen yön ja aamulla sit taas 6-7 välillä ylös. Joku voisi sanoa et eihän toi ole edes paha mut kyl se alko itseä ärsyttämään..  >:(

Et Juu kai sitä olisi voinut asian tehdä niinkin et lähtee 8 aamulla ruuttaamaan ja toinen setti 4..5.. aikaan illalla.. ei vain elukkatilallisen aikatauluun oikein sopinut..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1545
Vs: Kasvinsuojeluruiskutukset 2023
Myrkky (kasvinsuojelu) ruiskutukset ovat se suurin asia, mitä en jää taviksessa kaipaamaan.

Ainoa yö, milloin oli ok valvoa ruiskuttaesssa oli, kun kuunteli Jukolan Viestiä.

Kyllä luomussa on edelleen mukavaa... Työtä riittää, mutta sitä mukavampaa sellaista.
Don Essex

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9823
Vs: Kasvinsuojeluruiskutukset 2023
Kyllä täällä seudulla eräs isäntä ihan surutta ruiskuttelee päivisin tuulessa ja paisteessa. On sen verran järkeä tekemisessä, että jos naapurilla on jotain muuta kun viljaa, niin odottele ettei tuule. Joskus oli joutunu maksumieheks kun oli naapurin herneet menny keltaseks, yllättävän pitkälle se sopivalla tuulella vaan kantautuu.

Eipä noissa sen ruiskutuksissa mitään suurempaa eroa ole niihin mitä on yöllä ruiskutettu. Joskus on vähän vaaleaksi vetäny, mutta on kyllä korjannut kesän mittaan.

Tiedä sitten mikä on oikea tapa, itse olen sen verran nössö, että odotan iltaan ja yöhön noiden kanssa, niinkun purkin kyljessä on ohjeistettu.

Kyllä tällä alueella meikeläisen moiset pienviljelijät taitaa pääsääntöisesti ruiskutella päivällä  ;D Toki nyt on helle kausi, mutta ei näitä joka vuosi ole. Normi viuhkojen poisto on kait vähentänyt selviä ruiskutusvirheitäkin ja kyllä sitä joku tolkku pitää tuulesta silti olla. Kasvustojen vaaleneminen saattaa johtua aineistakin. Ainakin ennen Ratio ja express vaalensi reilusti, mutta tokko sillä mitään väliä ollut ? Voivat toki vaalentaa nykyäänkin , ei oo tullut huomioitua  ;D

Mutta tuosta kasvustojen tuhoutumisesta. Omakotitalo asukkaan ryytimaa se vasta onkin kallista korvata. Toki oli 0,5ha:n tontti jossa kotitarveperunat ja mansikat koko suvulle, marjapensaat ja juurekset. Omenapuut sun muut ... Viljelijä vetäisi kait mcpat tuulella niin että tontin kaukaisemmalla reunalla kuoli koivut ja omenapuut. Onneksi en ollut tämä viljelijä, josta tuli konkurssin jälkeen entinen viljelijä. Korvauksen summaakaan en tiedä, mutta ainakin vaateet oli kovat ja syytteet tahallisesta myrkytys yrityksestä.

turkki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1182
Vs: Kasvinsuojeluruiskutukset 2023
Omakotitalo asukkaan ryytimaa se vasta onkin kallista korvata.
Jotkut vuokranantajat haluavat pitää ryytimaata pellon reunassa, ja mieluiten vielä itse määrittelemässään paikassa. Helpottaisi monia työvaiheita, jos vuokraa korotettaisiin sen verran jotta he voisivat hakea vuoden perunat kaupasta.
"Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat."

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kasvinsuojeluruiskutukset 2023
Oon ruiskutellut, vaikka kasvustojen ja rikkojen kehitysasteen puolesta voisi vielä odotellakin (varsinkin loppupuolella kylvetyillä pelloilla). Mutta oon miettinyt asian niin, että jos kuivuus jatkuu, niin myöhemmin olisi vielä parempi kuivuusstressi. Ja kelit nyt iltaisin kohtuu hyviä. Ei olisi mukavaa jos ensin viikon odottelisi, ja sitten joutuisi myöhemmin kyttäilemään ruiskutuskelejä, jos sattuisi ilmat kääntymään jotenkin huonommiksi. Juhannuksenkin viettäisi mieluusti jossain muualla kuin traktorin hytissä.
Ihan samoilla päätelmillä on täälläkin edetty. Tosin nyt alkaa olla vaikea motivoitua hommaan, kun viimeiset kylvöt on aika tyhjiä rivien välissä. Ajourat on paras indikaattori siitä missä mennään rikkamäärien suhteen. Olisko ollut 18 vai 21, kun jätin osan lohkoista ajamatta surkeiden näkymien vuoksi. Kyllä niiden rikkojen kanssa pärjättiin, mutta kyllä niitä jonkun verran tuli. Rikkapainetta on helpottanut selvästi, kun on pitänyt annoskoot suositellussa maksimissa, käyttänyt monen aineen seoksia ja viljellyt etupäässä pelkkää viljaa. Sänkipellot, kun muistaa syksyllä vetää glyfosaatilla läpi, niin keväällä on mukava aloittaa niiden laittelu toukokuntoon. Noista vioituksista on paha sanoa. Viime vuonna oli Quelex comboa ja veti aika rajusti keltaiseksi. Ihmiset ihmetteli, mitä sinne olen ajanut. Kyllä ne kasvustot siitä toipui, kun vettä sitten joskus tuli ja jyviä tuli kohtuullisesti. Olen ruiskuttanut etupäässä aamuisin, tuntuu olevan hetken aikaa sopivan viileää. Iltapäivällä ei liene nyt kauhean järkevä operoida, haihtuu ne sumut lehdiltä suhteellisen vikkelään ja voi siitä jotain vikkuutuksia tulla.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9823
Vs: Kasvinsuojeluruiskutukset 2023
Vaikka tuntuu, että mikään ei kasva, niin kyllä ne vähäiset rikkakasvit ainakin kasvaa. Raeheinä alkoi jäädä jo saviheinän jalkoihin. Aamulla ruiskutin, saas nähdä oliko vikatikki.

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 989
  • LOS KANTTURAS
Vs: Kasvinsuojeluruiskutukset 2023
Uskaltaakohan korrenvahvistajaa laittaa(viljalle) sitten kun uskaltaa lähteä ruiskuttamaan :o
Moddusta.
AkkuPENSASLEIKKURI😬

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 334
Vs: Kasvinsuojeluruiskutukset 2023
Uskaltaakohan korrenvahvistajaa laittaa(viljalle) sitten kun uskaltaa lähteä ruiskuttamaan :o
Moddusta.
No jos pidempään jatkuu helteet eikä ala vettä tulemaan niin en itse näkisi paljon korrenvahvistajasta hyötyä, jos satotasot jää 2t luokkaan niin ei niihin paljon viitsi panoksia laittaa. Rikat vaan ruiskuttelee.

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1480
Vs: Kasvinsuojeluruiskutukset 2023
Pari kertaa Moddus ämmän ruiskutuksen jälkeen huomannut että ei olisi kannattanut riskikeleillä. Kaikki ottaa omakohtaisen riskin toki,hellävaraisempia aineitakin on kaupan.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20001
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kasvinsuojeluruiskutukset 2023
Jos nettotyppitaso on 300+ kg N , ja kangella kun tekee reiän multaan, ja reikä sitten  täyttyy vedellä, on korrensääde välttämätön. Oraalle annettu pieni määrä 5C:tä vahvistaa juuria, pensastumisvaiheessa 0,5 litraa Medax Maxia ja lippulehdelle tähkän tullessa esiin 0,7- 1 litraa Ceronea, niin korsi on kuin koiranputkea, ei mene lakoon.

-SS-

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2368
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Kasvinsuojeluruiskutukset 2023
Tehokkaasti on viljelijät aivopesty käärmeöljykauppiaiden taholta, kun edes mietitään, pitäiskö  vielä korrenvahvistajaakin käyttää helteiden rasittamaan kasvustoon. Ottakaa nyt viddu se oma järki käyttöön jo vihdoinkin.

Mitä ne siellä maamieskoulussa nykyään opettaa vai opettaako ne kuuntelemaan vain käärmeöljykauppiaita?

Viimeksi muokattu: 17.06.23 - klo:21:55 kirjoittanut Rakkine