Onko tässä mitään järkeä jos autot rupee olemaan romuja100000 km jälkeen.
Minkälaisia paskoja sitten onkaan 5000€ autot joilla mittarissa 200000km…
Milloin tämä laatu on mennyt näin surkeaksi?
Moottorien osalta laadun on pilannut pottoaineen kulutukseen ja päästöihin tuijottaminen. Siinä taitaa olla kaikki osa-alueet joissa mokattu. Esim. luotetut jakopäänketjut ei enää olleetkaan luotettuja vaan venyviä ja vaihdettavaksi tehtyjä. Ja kun nuo ajateltiin korjata palattiin remmiin, mutta se remmi jätettiin sinne öljyvoiteluun. En nyt justiin tiedä rakennetta, mutta sen mitä lukenut esim foortin sivuilta, se remmi murentuu siellä öljyssä ja tukkii suodattimet ja pumput yms. Toki yhdeksi syyksi on esitetty vääränlaisten (ei alkuperäisten) öljyjen käyttöä. Vian kait voi välttää esim vaihtamalla öljyt 5 000 välein
Ja vaikka koneessa olisi ketju joka on kait kestävä, niin bensa syötetään niin korkeassa paineessa, että osa hyöryistä pakenee öljytilan puolelle. varsinkin kylmässä koneessa ja heikentää näin moottorin voiteluominaisuuksia. Tällaisia olen tässä aikani kuluksi lueskellut
Tuohonkin auttaa tiheä öljyjen vaihto.
Koneiden litratilavuudet ja kulutukset on toki kasvaneet ja tehot ja suorituskyky noussut. Mutta kaikella on hintansa. Katkennut remmi foortin koneessa vähintään 6k euroa ja sen ennakko vaihtaminen vähintään 1,5k. Tuollaiset hinnat ilmoitti joku foorti huolto. Niin ja se tosiaan voi porsia jo ennen 100 000km:ää vaikka vaihto on merkitty johonkin yli 200 000km:n
Niin noilla 5000 euron ja 200 000 ajetuilla ajetaan toivottavasti yhä se 100 000 lisää ilman sen kummempia. Mutta niiden vuosimallit ei saa olla 201x tai 202x. Voin olla väärässä - tässäkin.