Aika moneen hommaan 100 hv on jo liikaa. Suuruudenhulluus tässä on tullut, ja se, ettei nykyään satahv vastaa vanhaa satahv:ta. Jos nykykoneissa oisi suhteessa samanverran tehoa kuin tuossa omassa 460 nuffissa (67 hv tapista) niin olisipa hyvä. Kun tuntuu, että esimerkiksi A85:n 88 hv kiskoo koneita aivan samalla voimalla kuin tuo nuffin 67 hv. Eroa ei tunnu olevan juurikaan... Mitä heppoja meille myydään oikein??
esimerkki:
Valtra painaa 3680+kuormain eli n. 4500 kg. Max. nopeus 35 km/h, nuffi 2400 kg ja siihen kokeeksi laitoin 3500 kg soraa tuhtin päälle. Pihasta lähtiessä mäenpäällä tyhjällä valtralla vaihdoin 3:lta neloselle n. 50 metriä ennen postin viikonloppujakolaatikkoa, eli vauhtia n. 20 km/h. Nuffissa kärrin kera samassa kohtaa nykäisin loikkarin ylös, eli vauhtia oli jo 33 km/h... ja vauhti kiihtyi. Mäenpäällä vauhtia n. 40-44 km/h Valtra hyytyy joissakin mäissä niin, että tyhjällä traktorilla kierrokset laskevat tuonne 1300 kierrokseen ja mennä jurnutetaan hitaasti... nuffi sorakuorman kanssa (4000-6000 kg) vetää mäen ylös loikkari ylhäällä, toki alkunopeus ennen mäkeä (57 km/h) auttaa, mutta voimaakin tulee kun sitä pyytää