Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Aimo Jortikka - 29.11.17 - klo:08:36
-
*** Hieman kiinnostaisi laittaa joku kunnon F-250 tai vaikka sitten nykyään mainostettuna kyseiseen ajoneuvoluokkaan ihan vaan Ranger. Kovasti paljon säästäisi vuotuisissa veroissa verraten henkilöautoon. Vaan onkohan liikennevakuutukset sitten oleellisesti karkeammat ?
-
Eikös nuo mene kokonaispainon mukaan, joten tuskin suurtakaan eroa onko 3499kg paku tai 3501kg ka.
Jos on tarkoitus myös kärryä vetää, niin C-kortilla max 750kg. Pikku e-eestä ei apuja.
Tarviaa oikean CE-kortin tai C1E.
-
Itsekin suunnittelin ensin kevytkuormuria mutta tajusin sitten että kärryn veto vaatiikin "rekkakortin". Joten 4-veto lavis tuli taloon.
-
Itellä oli aikanaan letukan pick-uppi. Ajoin tuon C1E kortin C-een jatkoksi.
Silloin ei ollut kuin kirjalliset ja ajokoe.
-
*** Hieman kiinnostaisi laittaa joku kunnon F-250 tai vaikka sitten nykyään mainostettuna kyseiseen ajoneuvoluokkaan ihan vaan Ranger. Kovasti paljon säästäisi vuotuisissa veroissa verraten henkilöautoon. Vaan onkohan liikennevakuutukset sitten oleellisesti karkeammat ?
Ei oo pikapista faktaa mutta kktransit vero 78€ vakuutus 590€ vuosi pop-vakuutuksesta.
Ww golf farmari 1.9tdi vero 540€ vakuutus 290€.
-
Vakuutukset pikkupaku (Connect) 199€, kuorma-auto pick-up 227€ samassa yhtiössä samoilla bonuksilla ym. alennuksilla.
Vero pakulla 267€, pick-upilla 85€.
-
Saako udella yhtiötä? Alko juurikin kiinnostaa josko ransiipista kilpailuttaa.
-
Vaikea on keksiä järjellistä käyttöä noille rohjoille.
-
Onkohan k-autoksi rekisteröidyssä pakussa henkilöluku rajoitettu.
Katsastusmaksu syö veroetua vähän.
-
Tuo mun on 7 paikka en, tavaratilassa sellanen taitettava putkapenkki. Muutaman kympin on katsastus kalliimpi.
Itellä oli harkinnassa myös (jenkki) pikappi, mutta kun lähinnä Tartti heinän kuskaukseen niin tuolla kulkee yks paali enemmän kerralla kontissa ja kärryssa sitten 1-5 paalia lisää tarpeen mukaan. Toki tietyillä keleillä tyhjänä ajelu lavettikärryn kanssa on välillä vähintäänkin mielenkiintoista. Kuorma-auto oli vetokyvyn takia lähes ainoa vaihtoehto.
-
Pässikään ala noilla ajamaan 80 lätkä perseessä. :-X
-
Vaikea on keksiä järjellistä käyttöä noille rohjoille.
Mikään pick-up ei ole "järkevä". Umpipaku on monessa hommassa parempi tai sitten joku tasapohjaisella alumiinilavalla varustettu paku tai kuormuri
Mutta varmaankin tarkoitit, että amerikkalainen oikea pick-up olisi järjetön rohjo. Päinvastoin, indokiinalaiset pikkukipot vasta järjettömiä ovatkin kun kyytiin ei sovi edes trukkilava tai rakennuslevy.
Suomessa tietenkin lisäksi moni järkevä toiminta on kiellettyä.
(https://cdnmedia.endeavorsuite.com/images/ThumbGenerator/Thumb.aspx?img=%2F%2Fcdnmedia.endeavorsuite.com%2Fimages%2Forganizations%2Fdbfa2fd5-3efb-4a98-addb-3427ee4515a8%2Fcustomcatalogs%2FBwise%2FTHDB24-23.jpg&mw=700&mh=460&f=1&fz=1)
-
*** Jaa..a. Kyllä se laittaa puntaroimaan. Jotenkin vaan sylettää se tonni vuodessa maksaa näitä veromaksuja nykyisestä maasturista. Siinä säästämisessä olisi jopa sitä järkeä. Se mitä järkee on ajella esim. F-250 , niin on asia erikseen. Kokeilemalla tahtoo se järki häipyä taka-alalle ja tunne astuu kuvioihin. Tuo jo esille tullut asia , että h-a tai pakuksi rekisteröidyllä saa pikku eellä vetää mikä autolle sallitaan, mutta kevyt kuorkkina ei , on kyllä varsinainen lainsäädännön kukkanen. Vai onko joku sille järkevän perustelun kuullut ?!
-
*** Jaa..a. Kyllä se laittaa puntaroimaan. Jotenkin vaan sylettää se tonni vuodessa maksaa näitä veromaksuja nykyisestä maasturista. Siinä säästämisessä olisi jopa sitä järkeä. Se mitä järkee on ajella esim. F-250 , niin on asia erikseen. Kokeilemalla tahtoo se järki häipyä taka-alalle ja tunne astuu kuvioihin. Tuo jo esille tullut asia , että h-a tai pakuksi rekisteröidyllä saa pikku eellä vetää mikä autolle sallitaan, mutta kevyt kuorkkina ei , on kyllä varsinainen lainsäädännön kukkanen. Vai onko joku sille järkevän perustelun kuullut ?!
Aivan oikeiin: ei järjellä vaan tunteella
-
Eikös nuo mene kokonaispainon mukaan, joten tuskin suurtakaan eroa onko 3499kg paku tai 3501kg ka.
Jos on tarkoitus myös kärryä vetää, niin C-kortilla max 750kg. Pikku e-eestä ei apuja.
Tarviaa oikean CE-kortin tai C1E.
Pitikö tääkin nyt möläyttää, tähän saakka onnellisena vetäny kärryä pikku e:llä..tieto lisää tuskaa
-
Eikös nuo mene kokonaispainon mukaan, joten tuskin suurtakaan eroa onko 3499kg paku tai 3501kg ka.
Jos on tarkoitus myös kärryä vetää, niin C-kortilla max 750kg. Pikku e-eestä ei apuja.
Tarviaa oikean CE-kortin tai C1E.
Pitikö tääkin nyt möläyttää, tähän saakka onnellisena vetäny kärryä pikku e:llä..tieto lisää tuskaa
*** Unohda vaan koko juttu. Autollahan sitä kärriä kiskotaan ei kortilla. Pykälä on täysin järjetön . Tosin edellä mainittu selitys ei välttämättä poliisi-setää saa heltymään.
-
Vaikea on keksiä järjellistä käyttöä noille rohjoille.
Kärrynvetäjinä nuo 4-veto pick-upit on omiaan, japseillakin saa kiskoa 3-3,5tn.
Monta kertaa olisi itse ollut jumissa jollain ransportterilla tai muulla etuveto pakulla.
-
just. muutaman kerran noita yhistelmiä saanu kiskoa helposta paikasta pois ja sit ei tietty lompsa mukana...
-
Onko Iltasanomien toimittaja pistänyt juttuun omiaan vai tarvitaanko omiinkin ajoihin jotain ammattipätevyyksiä jos pakusta tekee kuorma-auton?
"Toisaalta Truckmastersin kuljettajalta vaaditaan C-kortti ja autossa on 80 km/h nopeudenrajoitin. Myös kuorma-auton ammattipätevyysvaatimukset, vakuutuksien hintaerot ja katsastusvaatimukset ovat kuviossa mukana."
https://www.is.fi/autot/art-2000000984328.html
Juttu on kyllä pari vuotta vanha. Nopeudenrajoittimesta ei järjellä ajatellen niin kovin paljoa haittaa ole koska aika paljon muutenkin rajoitus on enintään 80 km/h. Henkisiä näppylöitä se kyllä aiheuttaisi jonkin verran.
-
Pässikään ala noilla ajamaan 80 lätkä perseessä. :-X
Kuorma-autoon ei tartte (eikä saa) laittaa 80-lätkää... 8)
-
Onkohan k-autoksi rekisteröidyssä pakussa henkilöluku rajoitettu.
8 jakkaraa saat laittaa matkustajile kuorma-authon. Jos vain tillaa on... 8)
-
Pässikään ala noilla ajamaan 80 lätkä perseessä. :-X
Mä vedän kärryä oikeestaan 90% ajasta mitä tolla ajan ni se on se ja sama. Ja se mitä tuolla saa vetää on vähän toista kun kiinan pikapilla tai edes pakulla. Rangerissa Tai amarokissahan olis julmat vetopainot mutta... Ei oo köyhällä selkä siin herkkuihin varaa.
Rotke Rami olis varmasti pihassa jos siihen menis 2 pyöröpaalia lavalle mutta kun ei mene. Siis niin että ne saa pyörittelyä alas. Joka paikassa (käytännössä ei missään) kun ei ole paalin käsittelykalustoa.
-
Onko Iltasanomien toimittaja pistänyt juttuun omiaan vai tarvitaanko omiinkin ajoihin jotain ammattipätevyyksiä jos pakusta tekee kuorma-auton?
"Toisaalta Truckmastersin kuljettajalta vaaditaan C-kortti ja autossa on 80 km/h nopeudenrajoitin. Myös kuorma-auton ammattipätevyysvaatimukset, vakuutuksien hintaerot ja katsastusvaatimukset ovat kuviossa mukana."
https://www.is.fi/autot/art-2000000984328.html
Juttu on kyllä pari vuotta vanha. Nopeudenrajoittimesta ei järjellä ajatellen niin kovin paljoa haittaa ole koska aika paljon muutenkin rajoitus on enintään 80 km/h. Henkisiä näppylöitä se kyllä aiheuttaisi jonkin verran.
Pitäis mennä niin että yksityisessä käytössä ei tarvita pätevyyttä. En oo varma miten tulkitaan esmes. Maatilan ajot. Vähän sama sääntö kuin milloin raktorissa tarvitaan riiseliä tankkiin tai verolappu mukaan.
-
Rotke Rami olis varmasti pihassa jos siihen menis 2 pyöröpaalia lavalle mutta kun ei mene. Siis niin että ne saa pyörittelyä alas. Joka paikassa (käytännössä ei missään) kun ei ole paalin käsittelykalustoa.
Laita rahtilava.
Mulla on myös sellainen visio, että hommaisin pitkälavaisen, pitkähyttisen paripyöräjenkkipickupin ja lyhentäisin hytin sen pituiseksi että pitkä mies sopii mukavasti ajamaan. Saisi ihan siististi sommiteltua noin 2.2 x 3,5 m lavan. Eihän tuollaiselle montaa kertaa vuodessa ole tarvetta, mutta on mulla kolme muutakin harrasteautoa.
-
Vaikea on keksiä järjellistä käyttöä noille rohjoille.
Jenkeissähän noilla saa vetää vetopöydällä 14000 paunaa vai peräti kiloa? Vetokuulaan saa 7000 paunan vai kilon kärryn laittaa? Jostain lueskelin noista speksejä mutten muista mistä. Suomi on kyllä melkoinen takapajula kaikkien sääntöjensä suhteen
Mikään pick-up ei ole "järkevä". Umpipaku on monessa hommassa parempi tai sitten joku tasapohjaisella alumiinilavalla varustettu paku tai kuormuri
Mutta varmaankin tarkoitit, että amerikkalainen oikea pick-up olisi järjetön rohjo. Päinvastoin, indokiinalaiset pikkukipot vasta järjettömiä ovatkin kun kyytiin ei sovi edes trukkilava tai rakennuslevy.
Suomessa tietenkin lisäksi moni järkevä toiminta on kiellettyä.
(https://cdnmedia.endeavorsuite.com/images/ThumbGenerator/Thumb.aspx?img=%2F%2Fcdnmedia.endeavorsuite.com%2Fimages%2Forganizations%2Fdbfa2fd5-3efb-4a98-addb-3427ee4515a8%2Fcustomcatalogs%2FBwise%2FTHDB24-23.jpg&mw=700&mh=460&f=1&fz=1)
-
Rotke Rami olis varmasti pihassa jos siihen menis 2 pyöröpaalia lavalle mutta kun ei mene. Siis niin että ne saa pyörittelyä alas. Joka paikassa (käytännössä ei missään) kun ei ole paalin käsittelykalustoa.
Laita rahtilava.
Mulla on myös sellainen visio, että hommaisin pitkälavaisen, pitkähyttisen paripyöräjenkkipickupin ja lyhentäisin hytin sen pituiseksi että pitkä mies sopii mukavasti ajamaan. Saisi ihan siististi sommiteltua noin 2.2 x 3,5 m lavan. Eihän tuollaiselle montaa kertaa vuodessa ole tarvetta, mutta on mulla kolme muutakin harrasteautoa.
Kyllähän esim. Silveraadoa saa pitkänä, on vaan yleensä vajaavetonen. Ja on se sitte ruma. Ei toi ransiippikään mikään kaunistus ole mutta sellanen 6 metriä pitkä hökötys missä on metrin pitkä peltikoppi hyttinä.... takapotkuna... Siihen kumautetaan 2.25x540 3aks. Kärri perään ni terve.. jos olis enemmän rahaa ja enemmän peltoa ja enemmän huvitusta harrastella näitä heinähommia ni ostaisin jonku vanhan puuauton ja ajelisin sillä paalit.
-
Tuo lavakiinnitteinen sähköjarrullinen puoliperävaunu pitäisi olla nykyään sallittu Suomessakin.
http://www.nosturitarvike.fi/peravaunut.php
-
Rotke Rami olis varmasti pihassa jos siihen menis 2 pyöröpaalia lavalle mutta kun ei mene. Siis niin että ne saa pyörittelyä alas. Joka paikassa (käytännössä ei missään) kun ei ole paalin käsittelykalustoa.
Laita rahtilava.
Mulla on myös sellainen visio, että hommaisin pitkälavaisen, pitkähyttisen paripyöräjenkkipickupin ja lyhentäisin hytin sen pituiseksi että pitkä mies sopii mukavasti ajamaan. Saisi ihan siististi sommiteltua noin 2.2 x 3,5 m lavan. Eihän tuollaiselle montaa kertaa vuodessa ole tarvetta, mutta on mulla kolme muutakin harrasteautoa.
Kyllähän esim. Silveraadoa saa pitkänä, on vaan yleensä vajaavetonen. Ja on se sitte ruma. Ei toi ransiippikään mikään kaunistus ole mutta sellanen 6 metriä pitkä hökötys missä on metrin pitkä peltikoppi hyttinä.... takapotkuna... Siihen kumautetaan 2.25x540 3aks. Kärri perään ni terve.. jos olis enemmän rahaa ja enemmän peltoa ja enemmän huvitusta harrastella näitä heinähommia ni ostaisin jonku vanhan puuauton ja ajelisin sillä paalit.
Pisin peltilava pick-upissa on 8 jalkaa eli noin 2.5 m kaikilla merkeillä. Ei se vielä oikein riitä (rakennus)puutavaran ajoon. Paripyörällisenkin saa luonnollisesti nelivetoisena. Sitten on tarjolla "chassis cab" ilman lavaa pidemmällä akselivälill ja vieläkin järeämmällä alustalla eli ihan rehellinen nokkamallinen kuorma-auto. Niitä ei Suomessa juuri esiinny.
-
Kahella 128 paalilla ei mene 2,5 metrisessä lavassa perälauta kiinni. Lastaus onnistuu kun laskee paalin laudan päälle vähän. Mä en oo niin elämääni kyllästynyt että haluaisin leikkiä.
-
https://www.driveadvice.com.au/single-post/2017/09/05/Hennessey-VelociRaptor-6%C3%976-Ford-F-150-Raptor
Ihanan pieni pintapaine. Madotkin tykkää 😆
Edit. Pienellä lisärahalla saa 600 hummasena. Kuskikin tykkää 😵
-
https://en.wikipedia.org/wiki/Truck_classification
-
Onko Iltasanomien toimittaja pistänyt juttuun omiaan vai tarvitaanko omiinkin ajoihin jotain ammattipätevyyksiä jos pakusta tekee kuorma-auton?
"Toisaalta Truckmastersin kuljettajalta vaaditaan C-kortti ja autossa on 80 km/h nopeudenrajoitin. Myös kuorma-auton ammattipätevyysvaatimukset, vakuutuksien hintaerot ja katsastusvaatimukset ovat kuviossa mukana."
https://www.is.fi/autot/art-2000000984328.html
Juttu on kyllä pari vuotta vanha. Nopeudenrajoittimesta ei järjellä ajatellen niin kovin paljoa haittaa ole koska aika paljon muutenkin rajoitus on enintään 80 km/h. Henkisiä näppylöitä se kyllä aiheuttaisi jonkin verran.
Kyllä omissa ajoissa, myös oman maatilan ajossa saa ajaa ilman ammattipätevyyttä. Saahan oikealla lavetillakin siirtää omaa konetta ja kaivaa ilman mitään lupia. Sitten kun kuski kaivaa tarvitaan liikenne lupa ja ammattipätevyydet. Itse laskeskelin tuon Diesel henkilöauton n.800€ vero ja Bensa ramin kohdalla aikanaan autoverolaskurilla 25 litran kulutuksella Ramin tulevan 1500€ vuodessa verojen osalta kalliimaksi. Ajomaarä oli kumallakin 30000km vuodessa.
-
Jotakuinkin näin vastasi pikku E:n tutkinnon vastaanottajakin mutta sanoi samalla että aika tulkinnan varainen juttu ja varoitteli että saattaa riippua poliisista miten asian tulkitsee. Ite kuskaan laviksella ja kärrillä mm. polttopuita asiakkaille enkä oo ammattipätevyyttä hankkinu.
Joku tossa aiemmin sanoi että autollahan sitä kärriä vedetään eikä kortilla, mutta mitäs kun ensimmäisen kerran oot ollu tossa kylillä poliisin haavissa kärryllä ilman e:tä niin seuraavan kerran kun tulevat vastaan niin todennäköisestihän ne tarkistaa että jokos se e on sinne korttiin hankittu.
-
Jotakuinkin näin vastasi pikku E:n tutkinnon vastaanottajakin mutta sanoi samalla että aika tulkinnan varainen juttu ja varoitteli että saattaa riippua poliisista miten asian tulkitsee. Ite kuskaan laviksella ja kärrillä mm. polttopuita asiakkaille enkä oo ammattipätevyyttä hankkinu.
Joku tossa aiemmin sanoi että autollahan sitä kärriä vedetään eikä kortilla, mutta mitäs kun ensimmäisen kerran oot ollu tossa kylillä poliisin haavissa kärryllä ilman e:tä niin seuraavan kerran kun tulevat vastaan niin todennäköisestihän ne tarkistaa että jokos se e on sinne korttiin hankittu.
Tohon tarviit ammattipätevyyden ja liikenneluvan. Olet myynyt tuotteen asiakkaale ja suoritat kuljetuksen. Sinun pitäisi itse ostaa ne puut ja ajaa kotiisi, niin silloin et tarvii.
-
Kevyt-Jee.
https://youtu.be/ApYbIz-F2A0
-
Itse laskeskelin tuon Diesel henkilöauton n.800€ vero ja Bensa ramin kohdalla aikanaan autoverolaskurilla 25 litran kulutuksella Ramin tulevan 1500€ vuodessa verojen osalta kalliimaksi. Ajomaarä oli kumallakin 30000km vuodessa.
En ihan ymmärrä mitä tarkoitat verojen osalta, kun bensa-Ramista ei mene mitään veroa. Siis jos otsikon mukaisesti on kysymys kuorma-autosta.
Jos laskelmassa on mukana polttoainekulut, niin metsässä on laskelma silti. 25 l/100km kulutuksella bensat maksaa 30 000 km:n matkalle n. 11000€. Dieselhenkilöauto 7l/100 km kulutuksella n. 3000€ + mainitsemasi 800€:n vero.
Edit: Kulutuksista puheenollen, kaverilla oli Chevy 8.1 litran Vortec-isolohkolla, se kulutti n. 30 l/100km. Vaihtoi sen 5.7 Hemi-Ramiin niin kulutus väheni alle puoleen ja potkua on selvästi enemmän. Autokin on toki muutaman sata kg kevyempi.
-
Itse laskeskelin tuon Diesel henkilöauton n.800€ vero ja Bensa ramin kohdalla aikanaan autoverolaskurilla 25 litran kulutuksella Ramin tulevan 1500€ vuodessa verojen osalta kalliimaksi. Ajomaarä oli kumallakin 30000km vuodessa.
En ihan ymmärrä mitä tarkoitat verojen osalta, kun bensa-Ramista ei mene mitään veroa. Siis jos otsikon mukaisesti on kysymys kuorma-autosta.
Jos laskelmassa on mukana polttoainekulut, niin metsässä on laskelma silti. 25 l/100km kulutuksella bensat maksaa 30 000 km:n matkalle n. 11000€. Dieselhenkilöauto 7l/100 km kulutuksella n. 3000€ + mainitsemasi 800€:n vero.
Edit: Kulutuksista puheenollen, kaverilla oli Chevy 8.1 litran Vortec-isolohkolla, se kulutti n. 30 l/100km. Vaihtoi sen 5.7 Hemi-Ramiin niin kulutus väheni alle puoleen ja potkua on selvästi enemmän. Autokin on toki muutaman sata kg kevyempi.
Verotuksessa palautuvien taalojen mukaan ottaminen tasoittaa tuota summaa paljon.
Henkilöauton ajopäiväkirja taas tasoittaa toisinpäin. Laskekoon lopullisen viisaammat.
Onko kevytka eri säännöillä ku esim traktorikuljetus? Eli omia tuotteita esim polttopuita saa kuljettaa asiakkaalle?
-
Jotakuinkin näin vastasi pikku E:n tutkinnon vastaanottajakin mutta sanoi samalla että aika tulkinnan varainen juttu ja varoitteli että saattaa riippua poliisista miten asian tulkitsee. Ite kuskaan laviksella ja kärrillä mm. polttopuita asiakkaille enkä oo ammattipätevyyttä hankkinu.
Joku tossa aiemmin sanoi että autollahan sitä kärriä vedetään eikä kortilla, mutta mitäs kun ensimmäisen kerran oot ollu tossa kylillä poliisin haavissa kärryllä ilman e:tä niin seuraavan kerran kun tulevat vastaan niin todennäköisestihän ne tarkistaa että jokos se e on sinne korttiin hankittu.
Tohon tarviit ammattipätevyyden ja liikenneluvan. Olet myynyt tuotteen asiakkaale ja suoritat kuljetuksen. Sinun pitäisi itse ostaa ne puut ja ajaa kotiisi, niin silloin et tarvii.
Tulkinta tuokin :)
No mitenkäs jo vien viljaa tuohon läheiselle välittäjän varastolle tai vaikka suoraan satamaan? ::)
-
Itse laskeskelin tuon Diesel henkilöauton n.800€ vero ja Bensa ramin kohdalla aikanaan autoverolaskurilla 25 litran kulutuksella Ramin tulevan 1500€ vuodessa verojen osalta kalliimaksi. Ajomaarä oli kumallakin 30000km vuodessa.
En ihan ymmärrä mitä tarkoitat verojen osalta, kun bensa-Ramista ei mene mitään veroa. Siis jos otsikon mukaisesti on kysymys kuorma-autosta.
Jos laskelmassa on mukana polttoainekulut, niin metsässä on laskelma silti. 25 l/100km kulutuksella bensat maksaa 30 000 km:n matkalle n. 11000€. Dieselhenkilöauto 7l/100 km kulutuksella n. 3000€ + mainitsemasi 800€:n vero.
Edit: Kulutuksista puheenollen, kaverilla oli Chevy 8.1 litran Vortec-isolohkolla, se kulutti n. 30 l/100km. Vaihtoi sen 5.7 Hemi-Ramiin niin kulutus väheni alle puoleen ja potkua on selvästi enemmän. Autokin on toki muutaman sata kg kevyempi.
Siis se sisälti kaikki verot tuolle ajomatkalle kulutuksen mukaan. laskin sen trafin laskurilla mikä huomioi myös polttoaineverot. Henkilöauton kulutuksen otin trafin tiedoista ja ramin kulutuksen vetäsin hatusta 25 litraan mikä on Ramin mittarin lukeman yli ajosta riippuen 3-10 litraan riippuen kelistä, renkaista ja matkasta.
-
Jotakuinkin näin vastasi pikku E:n tutkinnon vastaanottajakin mutta sanoi samalla että aika tulkinnan varainen juttu ja varoitteli että saattaa riippua poliisista miten asian tulkitsee. Ite kuskaan laviksella ja kärrillä mm. polttopuita asiakkaille enkä oo ammattipätevyyttä hankkinu.
Joku tossa aiemmin sanoi että autollahan sitä kärriä vedetään eikä kortilla, mutta mitäs kun ensimmäisen kerran oot ollu tossa kylillä poliisin haavissa kärryllä ilman e:tä niin seuraavan kerran kun tulevat vastaan niin todennäköisestihän ne tarkistaa että jokos se e on sinne korttiin hankittu.
Tohon tarviit ammattipätevyyden ja liikenneluvan. Olet myynyt tuotteen asiakkaale ja suoritat kuljetuksen. Sinun pitäisi itse ostaa ne puut ja ajaa kotiisi, niin silloin et tarvii.
Tulkinta tuokin :)
No mitenkäs jo vien viljaa tuohon läheiselle välittäjän varastolle tai vaikka suoraan satamaan? ::)
Periaatteessa sen hintahan on toimitettuna. Eli sinä omistat sen kuorman siihen asti kun kippaat. Poltopuut jos viet torille ja myyt siellä, niin silloin saat kuljettaa niitä kun ne on sinun. Myynin jälkeen alkaa tulla se ongelma. Viljahan punnitaan vasta sitten kun olet vastaanottajan suppiloon kipannut ja vastaanottaja on punninnut.
-
Nimen omaan toimitettuna myyn puutkin. Kuitissa lukee aina toimitettuna. En ota kuljetuksesta erillistä maksua.
-
Itse laskeskelin tuon Diesel henkilöauton n.800€ vero ja Bensa ramin kohdalla aikanaan autoverolaskurilla 25 litran kulutuksella Ramin tulevan 1500€ vuodessa verojen osalta kalliimaksi. Ajomaarä oli kumallakin 30000km vuodessa.
En ihan ymmärrä mitä tarkoitat verojen osalta, kun bensa-Ramista ei mene mitään veroa. Siis jos otsikon mukaisesti on kysymys kuorma-autosta.
Jos laskelmassa on mukana polttoainekulut, niin metsässä on laskelma silti. 25 l/100km kulutuksella bensat maksaa 30 000 km:n matkalle n. 11000€. Dieselhenkilöauto 7l/100 km kulutuksella n. 3000€ + mainitsemasi 800€:n vero.
Edit: Kulutuksista puheenollen, kaverilla oli Chevy 8.1 litran Vortec-isolohkolla, se kulutti n. 30 l/100km. Vaihtoi sen 5.7 Hemi-Ramiin niin kulutus väheni alle puoleen ja potkua on selvästi enemmän. Autokin on toki muutaman sata kg kevyempi.
Siis se sisälti kaikki verot tuolle ajomatkalle kulutuksen mukaan. laskin sen trafin laskurilla mikä huomioi myös polttoaineverot. Henkilöauton kulutuksen otin trafin tiedoista ja ramin kulutuksen vetäsin hatusta 25 litraan mikä on Ramin mittarin lukeman yli ajosta riippuen 3-10 litraan riippuen kelistä, renkaista ja matkasta.
??
Kun noista esimerkkini polttoainekuluista ottaa pois yhden kolmasosan, niin jäljelle jää pottoaineverojen osuus. Eli bensa-Ramille noin 7300€ ja dieselhenkilöautolle 2000€ + 800 = 2800. LIsäksi dieselpolttoaineessa on vähemmän veroa kuin bensassa. Ei täsmää edelleenkään.
-
Itse laskeskelin tuon Diesel henkilöauton n.800€ vero ja Bensa ramin kohdalla aikanaan autoverolaskurilla 25 litran kulutuksella Ramin tulevan 1500€ vuodessa verojen osalta kalliimaksi. Ajomaarä oli kumallakin 30000km vuodessa.
En ihan ymmärrä mitä tarkoitat verojen osalta, kun bensa-Ramista ei mene mitään veroa. Siis jos otsikon mukaisesti on kysymys kuorma-autosta.
Jos laskelmassa on mukana polttoainekulut, niin metsässä on laskelma silti. 25 l/100km kulutuksella bensat maksaa 30 000 km:n matkalle n. 11000€. Dieselhenkilöauto 7l/100 km kulutuksella n. 3000€ + mainitsemasi 800€:n vero.
Edit: Kulutuksista puheenollen, kaverilla oli Chevy 8.1 litran Vortec-isolohkolla, se kulutti n. 30 l/100km. Vaihtoi sen 5.7 Hemi-Ramiin niin kulutus väheni alle puoleen ja potkua on selvästi enemmän. Autokin on toki muutaman sata kg kevyempi.
Siis se sisälti kaikki verot tuolle ajomatkalle kulutuksen mukaan. laskin sen trafin laskurilla mikä huomioi myös polttoaineverot. Henkilöauton kulutuksen otin trafin tiedoista ja ramin kulutuksen vetäsin hatusta 25 litraan mikä on Ramin mittarin lukeman yli ajosta riippuen 3-10 litraan riippuen kelistä, renkaista ja matkasta.
??
Kun noista esimerkkini polttoainekuluista ottaa pois yhden kolmasosan, niin jäljelle jää pottoaineverojen osuus. Eli bensa-Ramille noin 7300€ ja dieselhenkilöautolle 2000€ + 800 = 2800. LIsäksi dieselpolttoaineessa on vähemmän veroa kuin bensassa. Ei täsmää edelleenkään.
Energia verot on senttimääräisiä, ei prosenttimääräisiä. Tuo 1500€ oli laskettu silloin kun autoverokeskustelu oli kuumimmillaan ja se laskettiin trafin laskurilla. Veron prosntuaalinen määrä polttoaineesta riippuu melko paljon öljyn hinnasta. Tuossa sinun verolaskelmassa vaikuttaa myös se mitä bensa laatua käytät hinnan perusteena. Käsittääkseni 95E10 ja 98 vero on sama vaikka tolpahinta eri.
Trafin laskuri käytti muistaakseni 8.1 litran keskikulutusta dieselille.
-
Energia verot on senttimääräisiä, ei prosenttimääräisiä. Tuo 1500€ oli laskettu silloin kun autoverokeskustelu oli kuumimmillaan ja se laskettiin trafin laskurilla. Veron prosntuaalinen määrä polttoaineesta riippuu melko paljon öljyn hinnasta.
Mutta tuo 2/3 veroa polttoaineen hinnassa on riittävä tarkkuus osoittamaan laskelmanne paikkaansapitämättömäksi.
-
Energia verot on senttimääräisiä, ei prosenttimääräisiä. Tuo 1500€ oli laskettu silloin kun autoverokeskustelu oli kuumimmillaan ja se laskettiin trafin laskurilla. Veron prosntuaalinen määrä polttoaineesta riippuu melko paljon öljyn hinnasta.
Mutta tuo 2/3 veroa polttoaineen hinnassa on riittävä tarkkuus osoittamaan laskelmanne paikkaansapitämättömäksi.
Plus tuo ero kulutuksessa diesel henkilöauton kohdalla. Yli 10%. Auto missä on 800€ dieselvero ei mene kuin puhdasta matkaa alle 7 litran 100km. Puhutaan kuitenkin oikeasta 5 hengen perheautosta eikä 2.0 KIA CEEDISTÄ!
-
Onko Iltasanomien toimittaja pistänyt juttuun omiaan vai tarvitaanko omiinkin ajoihin jotain ammattipätevyyksiä jos pakusta tekee kuorma-auton?
"Toisaalta Truckmastersin kuljettajalta vaaditaan C-kortti ja autossa on 80 km/h nopeudenrajoitin. Myös kuorma-auton ammattipätevyysvaatimukset, vakuutuksien hintaerot ja katsastusvaatimukset ovat kuviossa mukana."
https://www.is.fi/autot/art-2000000984328.html
Juttu on kyllä pari vuotta vanha. Nopeudenrajoittimesta ei järjellä ajatellen niin kovin paljoa haittaa ole koska aika paljon muutenkin rajoitus on enintään 80 km/h. Henkisiä näppylöitä se kyllä aiheuttaisi jonkin verran.
Kyllä omissa ajoissa, myös oman maatilan ajossa saa ajaa ilman ammattipätevyyttä. Saahan oikealla lavetillakin siirtää omaa konetta ja kaivaa ilman mitään lupia. Sitten kun kuski kaivaa tarvitaan liikenne lupa ja ammattipätevyydet. Itse laskeskelin tuon Diesel henkilöauton n.800€ vero ja Bensa ramin kohdalla aikanaan autoverolaskurilla 25 litran kulutuksella Ramin tulevan 1500€ vuodessa verojen osalta kalliimaksi. Ajomaarä oli kumallakin 30000km vuodessa.
No kaivaa eisaailman lupia tai kaikenmaailman kortteja ainakaan kaupuntis
-
Onko Iltasanomien toimittaja pistänyt juttuun omiaan vai tarvitaanko omiinkin ajoihin jotain ammattipätevyyksiä jos pakusta tekee kuorma-auton?
"Toisaalta Truckmastersin kuljettajalta vaaditaan C-kortti ja autossa on 80 km/h nopeudenrajoitin. Myös kuorma-auton ammattipätevyysvaatimukset, vakuutuksien hintaerot ja katsastusvaatimukset ovat kuviossa mukana."
https://www.is.fi/autot/art-2000000984328.html
Juttu on kyllä pari vuotta vanha. Nopeudenrajoittimesta ei järjellä ajatellen niin kovin paljoa haittaa ole koska aika paljon muutenkin rajoitus on enintään 80 km/h. Henkisiä näppylöitä se kyllä aiheuttaisi jonkin verran.
Kyllä omissa ajoissa, myös oman maatilan ajossa saa ajaa ilman ammattipätevyyttä. Saahan oikealla lavetillakin siirtää omaa konetta ja kaivaa ilman mitään lupia. Sitten kun kuski kaivaa tarvitaan liikenne lupa ja ammattipätevyydet. Itse laskeskelin tuon Diesel henkilöauton n.800€ vero ja Bensa ramin kohdalla aikanaan autoverolaskurilla 25 litran kulutuksella Ramin tulevan 1500€ vuodessa verojen osalta kalliimaksi. Ajomaarä oli kumallakin 30000km vuodessa.
No kaivaa eisaailman lupia tai kaikenmaailman kortteja ainakaan kaupuntis
No sen vaatii tilaaja, ei laki.
-
Niin no tiedä sitte kukavaatii mutta tieturva työturva tulityö vesityö ja monella teollisuus alueella viel omat turvallisuus passinsa. Eli ei ainakaa mulla olis asiaa työmaille ilman noita.
-
Niin no tiedä sitte kukavaatii mutta tieturva työturva tulityö vesityö ja monella teollisuus alueella viel omat turvallisuus passinsa. Eli ei ainakaa mulla olis asiaa työmaille ilman noita.
Ei nämä tule laista, vaan joko tilaajan tai vakuutusyhtiön vaatimuksista. Puuttuu enää se MAALAISJÄRKI kortti. Mulle työturvakouluttaja sanoi että ei ikinä palkaa ketään suoraan, aina firman kautta joka hommaan.
-
kuinkahan paljon nuokin turvat lisää tuottavuuytta tahi jopa työn sujumista? kun kattelee nuita auraajia niin tuloo mieleen että liekö paikalla kun kortteja jaettu?
-
Niin no tiedä sitte kukavaatii mutta tieturva työturva tulityö vesityö ja monella teollisuus alueella viel omat turvallisuus passinsa. Eli ei ainakaa mulla olis asiaa työmaille ilman noita.
Ei nämä tule laista, vaan joko tilaajan tai vakuutusyhtiön vaatimuksista. Puuttuu enää se MAALAISJÄRKI kortti. Mulle työturvakouluttaja sanoi että ei ikinä palkaa ketään suoraan, aina firman kautta joka hommaan.
Joo voi olla mutta ei ole asiaa ilman noita.
Ja käynkin erään firman riveissä nois ryömais. Ei kannata niin raskasta vakuutusturvaa omille koneille/firmalle. Mitä tuola yleensä vaaditaan.
-
Niin no tiedä sitte kukavaatii mutta tieturva työturva tulityö vesityö ja monella teollisuus alueella viel omat turvallisuus passinsa. Eli ei ainakaa mulla olis asiaa työmaille ilman noita.
Ei nämä tule laista, vaan joko tilaajan tai vakuutusyhtiön vaatimuksista. Puuttuu enää se MAALAISJÄRKI kortti. Mulle työturvakouluttaja sanoi että ei ikinä palkaa ketään suoraan, aina firman kautta joka hommaan.
Joo voi olla mutta ei ole asiaa ilman noita.
Ja käynkin erään firman riveissä nois ryömais. Ei kannata niin raskasta vakuutusturvaa omille koneille/firmalle. Mitä tuola yleensä vaaditaan.
No se kato jossai nDestian töissä kivasti siirtää Destialle urakoita kun laitetaan kaikenmaailman vaatimuksia. Ite sitten tehdään 70 luvun kalustolla.
-
No joo tuo lafka on sellanen keskisuuri kait täälläpäin. Joka tekee monille tahoille noita maanrak hommia laidasta laitaan. Mää käyn yleensä ns ryskä kuskina. Mutta en jatkuvasti vaan sillonku on rammeri kautta kiven mullaus ja isompia maamassojen möyrimisiä. Minäkun en sovellu mihenkään hifistely hommiin😏😂
-
No joo tuo lafka on sellanen keskisuuri kait täälläpäin. Joka tekee monille tahoille noita maanrak hommia laidasta laitaan. Mää käyn yleensä ns ryskä kuskina. Mutta en jatkuvasti vaan sillonku on rammeri kautta kiven mullaus ja isompia maamassojen möyrimisiä. Minäkun en sovellu mihenkään hifistely hommiin😏😂
Hifistely hommis käy nää kurssikeskuksen oppilaat hyvin kun lapiolla voi korjata kauhan virheet. aattele ny itekkin mikä homma kun 2 kuution kauhalla jurskaisee vahingossa kauhan verran liian syvään. saa pikkusen santaa lapiolla nakata tilalle. Nää ammattikuskit kannattaa pitää näissä oikeissa hommissa. Sen verta kova liksa niillä on ettei nyt kannata lapioon antaa nojata.
-
Niin se vaan menee..