Mitä kiljusiin tulee ja jonkun toisen eläkkeiden syömiseen, niin varmaan keksit näille asiakashyvityksille hyvän perustelun.
Jos et ole peruskoulun alkuaikojen Uuden Matematiikan ikäpolvea, varmaan osaat lukea ja ymmärtää mm. työntekijän eläkelain määrittelemän asiakashyvitysten perustelun.
https://www.tela.fi/asiakashyvitykset
Kyse on siis vakuutuslaitoksesta, jonka tehtävä on säilyttää rahastojen arvo, kerätä uusia rahastoja, hoitaa vakuutusetuuksia vakavaraisuuden kärsimättä, mutta tekemättä voittoa. Jos toiminnan tehokkuus ja tuloksentekokyky yittää ennakolta määritellyn vakuutusmaksutason, hyvitetään se TyEL vakuutetuille työntekijöille kollektiivisesti ja erillisesti vakuutusyhtiön asiakkaana oleville yrityksille. Tällä ehkäistään sitä, että kulloinkin työssä olevien ikäluokkien eläkesäästämisen ja maksajayritysten oheen ei salaa sälytetä jo eläkkeellä olevien eläkevastuiden ylikompensointia, tai jotakin muuta voitonjaon kohdetta.
-SS-
Telan (=työeläkevakuutusyhtiöiden edunvalvontajärjestö) lista ei ole näköjään sekään tyhjentävä, vaan siinä yritetään selvittää asiaa parhain päin. Entä jos järjestelmä on hyvä, niin sitä voitaisiin laajentaa muihinkin lakisääteisiin vakuutuksiin, vaikka liikennevakuutuksiin.
Tehdään siis niin, että autojen maahantuojat tekevät vakuutussopimukset autoihin. Vehon mersuille Sammosta, bemarit pohjolaan, volkkarit iffille ja rinta-juopon auto lähitapiolaan. Kerran otettu vakuutus pysyisi romuttamolle asti, vain omistaja-maksaja vaihtuisi matkalla. Vakuutusyhtiöt alkaisivat laajentua ja yhdistyä, ostettaisiin pienempiä pois ja kilpailtaisiin verisesti automerkeistä, voitaisiin jopa ostaa siivu autotalosta ja istuttaa sen johtoon henkilö joka takaisi vakuutusten siirtämisen omaan yhtiöön. Vakuutusmaksuja ehkä jouduttaisiin kisan koventuessa nostamaan, mutta sehän voitaisiin palauttaa "asiakashyvityksinä". Jos jouduttaisiin joskus vahinkotilanteeseen, niin asian ratkaisee luotettavasti oma vahinkotarkastaja, joka toimisi yksityisyttään suojellakseen nimimerkin takana.... "ei korvattavaa vahinkoa". Jos joku autoilija asettuisi epäilemään systeemin toimintaa, niin voitaisiin perustaa vakuutustoiminnan erinomaisuutta puolustava etujärjestö, joka entisen ministerin suulla kertoisi tyhmille autoilijoille, miten heidän etunsa on vakuutustoiminnassa aina etusijalla. Toimisiko?
Vainoharhaisuus, ei taida parantua iän myötä itsestään?