Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Neke - 22.03.09 - klo:19:36
-
Vuoden 2010 alusta liikennetraktorit siirretään lainsäädännössä (polttoaine, katsastus ym.) yhdenvertaisiksi kuorma-autojen kanssa.
-
no varmaanki myös sitten nopeudenkin suhteen 8)
-
Entäs liikennetraktorit maatalouskäytössä?
-
Eikös se ole niin että jos liikenneraktori on rekisteröity maatalous käyttöön niin vanhalla kaavalla mennään.
-
Katsastusvirmoille taas aihetta nostaa taksoja. ??? ???
-
Vuoden 2010 alusta liikennetraktorit siirretään lainsäädännössä (polttoaine, katsastus ym.) yhdenvertaisiksi kuorma-autojen kanssa.
Mistä tieto on peräisin? Vai onko tämä näitä essonpaarin juttuja.
Ei silti jotain tän suuntaista on ollut odotettavissakin.
-
AKT vie MTK:ta kuin tuuli kaarnapurtta.
hei oli joku härdelli siellä kainuun suurtyömaalla kun oli annettu ulkolaiselle autoporukalle joku keikka, siitä piti oikeutta käydä koskiko niitä suomen AKT:n pykälät ja suomalaisella verollisella löpöllä vaatimus. Onko siitä kuulunut mitään?
http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/arkistot/talous/2008/07/669436
-
onk näitä lakikaavailuita johnain näkösällä?
-
Esityksiä on olemassa muttei päätöksiä.. Jotain tiukennuksia on tulossa urakoitsijoiden kiusaksi kuitenkin.
-
Esityksiä on olemassa muttei päätöksiä.. Jotain tiukennuksia on tulossa urakoitsijoiden kiusaksi kuitenkin.
--on jotenkin surkuhupaisaa,että vapaan kilpailun kovat kannattajat eli kuorma-autoilijat sortuvat tarktoriyrittäjiä vastaan suoranaiseen protektionismiin.Eli toisin sanoen he yrittävät nostaa traktorin kustannukset niin korkealle tasolle,että hommat sitten mukamas tehtäis autoilla.
--ongelma vaan on usein se,että satunnaiset lähimatkojen kuljetukset eivät autolla kannata tai toimitaan semmoisissa olosuhteissa,että auto ei oikein liiku tms.
--mun ehdotukseni oliskin se,että traktoriliikennöinnin säännöissä paneuduttaisiin turvallisuuteen(jarrut,valot ym.kuntoon) ja sen jälkeen päivämaksun tapaisella maksulla sais ajella kuka vaan mitä vaan kunhan kalusto on kunnossa.
-
Minun mielestäni kuorma-autojen vakuutuksia yms. käyttömaksuja pitäisi alentaa radikaalisti. Kuljetusyrittäjät ovat nyky-yhteiskunnan paarialuokkaa. Maatalouden näkökulmasta kehitys on erittäin huolestuttavaa, koska viljelijöillä on paljon tavaraliikennettä. Kohta ei ole enää yrittäjiä kuskaamaan viljaa ja apulantaa. Mitä olen kauppiaita haastatellut, niin ovat huolissaan tilanteesta. Ja mitä olen kuljetusyrittäjiä haastatellut, niin valittavat, että hommasta ei tahdo tulla yhtään miksikään.
Ikävä tilanne. Mutta jos noita kuluja saataisiin pienemmäksi, niin viljelijänkin kannattaisi hommata oma auto. Sillä ne ovat loppujen lopuksi aika halpoja. Ongelma on lähinnä nuo kovat vakuutus yms. maksut.
-
Esityksiä on olemassa muttei päätöksiä.. Jotain tiukennuksia on tulossa urakoitsijoiden kiusaksi kuitenkin.
--on jotenkin surkuhupaisaa,että vapaan kilpailun kovat kannattajat eli kuorma-autoilijat sortuvat tarktoriyrittäjiä vastaan suoranaiseen protektionismiin.Eli toisin sanoen he yrittävät nostaa traktorin kustannukset niin korkealle tasolle,että hommat sitten mukamas tehtäis autoilla.
--ongelma vaan on usein se,että satunnaiset lähimatkojen kuljetukset eivät autolla kannata tai toimitaan semmoisissa olosuhteissa,että auto ei oikein liiku tms.
--mun ehdotukseni oliskin se,että traktoriliikennöinnin säännöissä paneuduttaisiin turvallisuuteen(jarrut,valot ym.kuntoon) ja sen jälkeen päivämaksun tapaisella maksulla sais ajella kuka vaan mitä vaan kunhan kalusto on kunnossa.
Joo tuskin liikennetraktorit ja traktoriyrittäjät lain vaikutuksesta mihinkään häviää vaikka skal:lilla näin toivottaisiin. Asiahan on ollut lobbaajille suht helppo perustella ja virkamiehet ymmärtävät että kun jollekkin elinkeinolle asetetaan lisävelvoitteita niin samalla saadaan kerättyä lisää euroja.
Eikös saksassa ole jo traktoreille ja niihin kytkettäville hinattaville härpäkkeille katsastuspakko? Taitaavat pärjätä asian kanssa...?
Jos traktori rinnastetaan täysin kuorma-autoihin niin pitääkö tankkiin laittaa dieselit vai selvinneekö mopöllä ja päivämaksuilla?
-
Minun mielestäni kuorma-autojen vakuutuksia yms. käyttömaksuja pitäisi alentaa radikaalisti. Kuljetusyrittäjät ovat nyky-yhteiskunnan paarialuokkaa. Maatalouden näkökulmasta kehitys on erittäin huolestuttavaa, koska viljelijöillä on paljon tavaraliikennettä. Kohta ei ole enää yrittäjiä kuskaamaan viljaa ja apulantaa. Mitä olen kauppiaita haastatellut, niin ovat huolissaan tilanteesta. Ja mitä olen kuljetusyrittäjiä haastatellut, niin valittavat, että hommasta ei tahdo tulla yhtään miksikään.
Ikävä tilanne. Mutta jos noita kuluja saataisiin pienemmäksi, niin viljelijänkin kannattaisi hommata oma auto. Sillä ne ovat loppujen lopuksi aika halpoja. Ongelma on lähinnä nuo kovat vakuutus yms. maksut.
--joo,tämä Kylmiksen näkemys asiasta on ihan totta ja kannatan kans noita asioita.
--oikeasti minusta liikennetraktorit ja kuorma-autot aika vähän kilpailevat samoista hommista,eikä se ainakaan kustannuksia lisäämällä toiseen koriin parane..
-
Ite kun ajelen paljon kaupallista traktorikalustolla niin jopa toivon että tulis joitain muutoksia lakiin. Aika järkyttäviä tapauksia liikkuu tärvelemässä koko toiminnan. Ensin tietysti liikennekone veturiksi, kuskille C-kortti, sitten luvat ja työaikaseuranta kuntoon. Päivämaksu on ihan toimiva järjestelmä koska traktoreilla pitää pystyä tekemään myös maatalousajoa ja muuta työtä lievemmällä verotuksella. Traktorin ja perävaunun katsastus olis toisaalta ihan perusteltua että pysyis kalusto sellaisena kuin asetukset vaatii ja......samalla tulisi esille jo joidenkin tilaajien huomaama hyötykuorman määrä kalustoa hankittaessa töihin. Nykyisin monet tuijottaa vielä lavakokoa..mikä hyöty isosta lavasta jos 2 - akselinen rohjake painaa jo tyhjänä sen 8T ja jopa enemmän? No, saahan siihen ottaa 13T terveisiä kun kevyen 10 kuution kärryn saa laittaa täyteen eli sen 17T.
Ja olipa tulevat tiukennukset mitä hyvänsä niin niiden mukaan mennään kun on leikkiin lähdetty..
-
Eikös se ole niin että jos liikenneraktori on rekisteröity maatalous käyttöön niin vanhalla kaavalla mennään.
kerroppa mulle miten rekisteröit liikennetraktorin maatalous käyttöön?
käsittääkseni laki ei tätä tunne..
-
katsastettu ilman ajopiirturia akta 7 mukaiseen käyttöön????
-
emt. mulla ainakin lukee erik. ehdoissa maataloustraktori ja liikennetraktori :D
-
emt. mulla ainakin lukee erik. ehdoissa maataloustraktori ja liikennetraktori :D
Oli kerran sellainen aika että molemmat sai otteeseen. Nyt on joko tai..
-
Eikös se ole niin että jos liikenneraktori on rekisteröity maatalous käyttöön niin vanhalla kaavalla mennään.
kerroppa mulle miten rekisteröit liikennetraktorin maatalous käyttöön?
käsittääkseni laki ei tätä tunne..
täälläpäin on kaikki maataloustraktoreita vaikka 50 lootilla ovatkin paitsi vallut...
-
Maataloustraktori saa kulkea vain 40km/h..
-
Maataloustraktori saa kulkea vain 40km/h..
elämä on ;D vai miten se nyt oli...
-
Maataloustraktori saa kulkea vain 40km/h..
Onhan näissä Brittein tuontikoneissakin lähtömaan muistona keltainen lappu, jossa toetaan ettei sovi ajella yli 20 mph l. 32 km/h. Että miksiköhän ne brititkin on sitten 50 km/h koneita ostaneet? ::) ::)