Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 10.12.23 - klo:10:38

Otsikko: diesel100
Kirjoitti: Oksa - 10.12.23 - klo:10:38
onko muuallakin tuosta uupeloa?    ite törmäsin tuohon kun etin valumöntin tankkiin tuota..   se kun seisoo ulkovarastossa pitkiäkin aikoja,   vaikka tankki täynnä ni alkaa taas talvinen kisa kumpi sammuu ensin,   -kuski vai valum.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: icefarmer - 10.12.23 - klo:11:18
onko muuallakin tuosta uupeloa?    ite törmäsin tuohon kun etin valumöntin tankkiin tuota..   se kun seisoo ulkovarastossa pitkiäkin aikoja,   vaikka tankki täynnä ni alkaa taas talvinen kisa kumpi sammuu ensin,   -kuski vai valum.
kyllä nyt on jotain häikkää jos koneet ei näillä pakkasilla vielä pelaa. tankin tyhjäys ja kuivatus ja uudet aineet sisään.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: bouli - 10.12.23 - klo:11:40
onko muuallakin tuosta uupeloa?    ite törmäsin tuohon kun etin valumöntin tankkiin tuota..   se kun seisoo ulkovarastossa pitkiäkin aikoja,   vaikka tankki täynnä ni alkaa taas talvinen kisa kumpi sammuu ensin,   -kuski vai valum.
kyllä nyt on jotain häikkää jos koneet ei näillä pakkasilla vielä pelaa. tankin tyhjäys ja kuivatus ja uudet aineet sisään.
Itse olen tapellut   pakettiauton kanssa, kaksi kertaa viikolla vaihtanut polttainesuodattimen.
Varaosaliikkeen kaveri sanoi että on niitä on mennyt tällä viikolla paljon, joku asiakas oli tiennyt että osalle asemista olisi tullut kunnon talvilaatua vasta 20.11.  :o
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Toivo Tonta - 10.12.23 - klo:12:17
onko muuallakin tuosta uupeloa?    ite törmäsin tuohon kun etin valumöntin tankkiin tuota..   se kun seisoo ulkovarastossa pitkiäkin aikoja,   vaikka tankki täynnä ni alkaa taas talvinen kisa kumpi sammuu ensin,   -kuski vai valum.
Ei ole ikinä mokomaa Valmetti tarvinnut, eikä kyllä muutkaan.
Jossain on jotain pahasti vialla jos tuollaista tekee mieli tankkiin laittaa >:(
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Oksa - 10.12.23 - klo:13:20
ahaa,   miä sain keverilta puolpurkkia ainetta ja se tankkiin ja kotio...  röpötti hyin..    suotin vaihtoon ja sit käymään...   hetken aaltoili ja sit alko toimiin.    mitä epäilet tuossa?    on tankki aina täynnä ja varmari on aina tyhjänä putsattuna.     siis ei paljon vesiä muuta kautta kuin syysilmojen kautta....                        nyt taas toimii mut olipa pikkasen jäätä putsarissa...   
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: lypsyukko - 10.12.23 - klo:14:18
Itte tyhjäsin pullollisen massikan tankkiin , kun olin huoltoon viemässä. Sammui jo kotona ja muistelin, että pullo saattaa olla jemmassa ja se vielä siinä vaiheessa hyttiin.  No sammuihan se 500m ajon jälkeen uudestaan. Sitten menikin 20km ongelmitta. Suodattimen vaihtosta oli aikaa pari vuotta, joten pistin sen syyksi. Tosin pilaahan se pieni määrä kesälaatuakin polttoaineen. Talvilaatuun siirtymisen jälkeen tr ajettu paskaa ja kynnetty. Ehkä se tankki ei ikinä ole ollut tarpeeksi tyhjä.

Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Toivo Tonta - 10.12.23 - klo:14:41
ahaa,   miä sain keverilta puolpurkkia ainetta ja se tankkiin ja kotio...  röpötti hyin..    suotin vaihtoon ja sit käymään...   hetken aaltoili ja sit alko toimiin.    mitä epäilet tuossa?    on tankki aina täynnä ja varmari on aina tyhjänä putsattuna.     siis ei paljon vesiä muuta kautta kuin syysilmojen kautta....                        nyt taas toimii mut olipa pikkasen jäätä putsarissa...   
No ei ole tankki aina täynnä, eikä farmareitakaan ole aikoihin putsattu, vedeneroitin suodatin on toki välissä. Eniten epäilyttää vahingollisen ja ruostuttavan veden liuottaminen suodattimet ja ruiskutuslaitteet läpäisevään muotoon, onko hyvä vai huono? Jos näillä pakkasilla ei rivipumppu Valmetti käy kunnolla on jossain oikeasti jotain vialla, suodattimet, polttoaine nyt tärkeimmät. Pakkanen kovettanut letkuja, onhan kaikki teräspunos letkut vaihdettu parempiin?
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: traktorikuski - 10.12.23 - klo:15:36
Vasta pari päivää sitten meillä vaihdettiin vanhaan Valmettiin talvipolttoainetta tankkiin. Ei mitään ongelmia käynnistymisessä tai ajossa. Jonnikka sitten sammuikin vaikka oli talvilaatua jo pitkään.

Sitä Diesel satasta meinasin laittaa kesälaadun loppujen päälle mutta tuotekuvauksesta saa sen käsityksen että auttaa ainoastaan tankkiin kertyneeseen veteen, jäi lisäämättä. Eikö tuo joskus aiemmin auttanut myös parafiinin kiteytymiseen? Motonetistä löytyy jotain liqui molya dieselin jäätymisen estoon, saattaisi paremmin auttaa jos on kesälaatua tankissa?
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Toivo Tonta - 10.12.23 - klo:16:08
Lainaus
Eikö tuo joskus aiemmin auttanut myös parafiinin kiteytymiseen?
Ei, bensiini tai petrooli auttaa, jos parafiini jo kiteytynyt taitaa auttaa vain lämpö.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Oksa - 10.12.23 - klo:16:12
itellä ei kesälaatua ole ollu vuosiin.  mut luulen et tuo kylmäsäilytys katoksessa on joku apu tuohon veten kertymiseen täystankkiin..   no,  nyt on taas uus suotin ja aikasempi olikin jäässä.    fiu ja punavanne toimivat hyin tuolla samalla löpöttimellä.       juu,  saattaa olla valtun kanssa jotain sanomistakin kun jo takana liki 15 000 tuntia...    mitä on tehty on miulle arvotus...            mut tuo valu vain ainoana kärsii löpöonkelmasta...
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Paalimies - 10.12.23 - klo:16:37
Taitaa olla ne veset siellä Valmetin tankissa.

2014 tammikuussa olin 805 lunta levittämässä ladulle, pakkasta rapiat 20 ja kesälöpöllä mentiin ne päivät ongelmitta, toki yön oli lämpimässä hallissa.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Oksa - 10.12.23 - klo:16:51
juuu, tuota epäilen kanssa.   on se hyä miten tuo valumöntin  valurautatankki kerää vesiä kun fiun peltitankki ja punavanteen muovinen ei...   mut pitää tuon kanssa vain elellä...      noooo, nyt tuo taas käy sentäs...   pitää ajaa tankki tyhjäks ja sit laittaa "vetetöntä"  mpötä tankki täyteen..
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Toivo Tonta - 10.12.23 - klo:17:03
Taitaa olla ne veset siellä Valmetin tankissa.

2014 tammikuussa olin 805 lunta levittämässä ladulle, pakkasta rapiat 20 ja kesälöpöllä mentiin ne päivät ongelmitta, toki yön oli lämpimässä hallissa.
Vedet tankissa syynä ja ei tule kyllä tankin kondensoinnilla ihan tuollaista määrää jos jokus edes suodatinta vaihtaa.
Onko farmari taivasalla vähän miten sattuu vai pääseekö sade tai pesuvettä tankkiin? On niitä mennyt jostain mystisestä syystä commonraileista suuttimia juuri veden takia ja vaan yhdestä vehkeestä, ei kaikista mitkä samasta pytystä tankkaa.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Make - 10.12.23 - klo:18:32
Taitaa olla ne veset siellä Valmetin tankissa.

2014 tammikuussa olin 805 lunta levittämässä ladulle, pakkasta rapiat 20 ja kesälöpöllä mentiin ne päivät ongelmitta, toki yön oli lämpimässä hallissa.
Vedet tankissa syynä ja ei tule kyllä tankin kondensoinnilla ihan tuollaista määrää jos jokus edes suodatinta vaihtaa.
Onko farmari taivasalla vähän miten sattuu vai pääseekö sade tai pesuvettä tankkiin? On niitä mennyt jostain mystisestä syystä commonraileista suuttimia juuri veden takia ja vaan yhdestä vehkeestä, ei kaikista mitkä samasta pytystä tankkaa.
Levää voi myös kasvaa tankissa. Suodattimen paperi voi olla vettynyt ja silloin lakkaa kulkemasta kun menee pakkasen puolelle.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: lypsyukko - 10.12.23 - klo:18:50
juuu, tuota epäilen kanssa.   on se hyä miten tuo valumöntin  valurautatankki kerää vesiä kun fiun peltitankki ja punavanteen muovinen ei...   mut pitää tuon kanssa vain elellä...      noooo, nyt tuo taas käy sentäs...   pitää ajaa tankki tyhjäks ja sit laittaa "vetetöntä"  mpötä tankki täyteen..

Kyllä ne kaikki vettä kerää. Tai mistä sitten polttoaine ongelmat koskakin johtuu. Luultavasti laiskasta suodattimien vaihdosta. Eniten mää oon tapellu aikoinaan fiiatin kans. Tosin oli ennen ainut jonka ylipäätään sai käyntiin pakkasella. Valtran tankin oon joskus tyhjännyt kun lasikupissa oli ihan pirusti vettä. Farmarisäiliöt on niin pystyssä, että sieltä ei kyllä vettä tule joten tankissa se pitää muodostua. Ja tosiaan nyt takkus muovitankkinen massikka, mutta laitan laiskuuden suodattimen vaihdossa syyksi. Se että ajatellaan diesel satasen jotenkin särkevän koneen voisi ajatella niinkin, että se sama vesimäärä menee lämpöisimmillä keleillä ilman ongelmia , mutta tekee samaa tuhoa mitä vesi tekee.

Tästä tuli sitten mieleen, että kait sitä polttoöljyn voiteluominaisuutta voi parantaa. Uskaltaako niitä käyttää? Bensa avantti takkus ja siihen hain kaljatölkissä myytävää lisäainetta A-katsastusasemalta. Siihen loppui sen koneen ongelmat , ainakin sillä kertaa. Mutta pön sekaan en oo lisännyt kuin 2-t öljyä ja sitäkin vaan noihin vanhusten tankkeihin. Tai se voi olla parasta kaikkii noihin ei urea tai muihin hifistely vehkeisiin ?
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Oksa - 10.12.23 - klo:18:56
ite kanssda laitan tankkiin syksyisin tuota 2t ööliä.     mut kun fiu on aika herkkä vetelle ni ihmottelen kui tuo valumöntti ny  renaa...  ja löpösuotin vaihtuu kerta vuoteen,   paitti ny kun se 14 kuukautta etellisestä..     noooo, nyt taas pelaa!   joten nou hätä!
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Toivo Tonta - 10.12.23 - klo:18:59
Joku aine olisi ilmeisesti hyväksi ainakin noihin jakajapumpullisiin vehkeisiin vaan kuka sen sanoo mikä olis hyvää?
Vettä saa varmasti farmariinsa jos on jotain kalliosiiloa tyhjennetty liian tarkkaan ;D
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Toivo Tonta - 10.12.23 - klo:19:04
ite kanssda laitan tankkiin syksyisin tuota 2t ööliä.     mut kun fiu on aika herkkä vetelle ni ihmottelen kui tuo valumöntti ny  renaa...  ja löpösuotin vaihtuu kerta vuoteen,   paitti ny kun se 14 kuukautta etellisestä..     noooo, nyt taas pelaa!   joten nou hätä!
Rivipumppu ei ainakaan hyödy 2T öljystä. Laittaisin jakajapumppuun sitä jos kesällä joutuisi ajamaan talvilaadulla jostain syystä.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Oksa - 10.12.23 - klo:19:09
ite ajan koko ajan talvilaatulla.  enää en kehtoo pelata nuiten kanssa kun se säästö menöö syksyllä/talvella suotin sulkeisissa...
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: kärmeskytö - 10.12.23 - klo:19:26
Eikö tuo ongelma hoidu kun vaihtaa pa suodattimet tarpeeksi usein,mitään lisäaineita tarvi.Ei ole onneksi ollut kuin max 38 pakkasta kun on traktoria tarvinnut kiusata ajoon ja eikä koskaan ole lämpimästä tallista muutenkaan startattu.

Samahan tuo on dieselautoissa,suodattimen kun vaihtaa ja nokan laittaa tukkoon niin on pärjännyt.Akut yleensä estää liikkeelle lähdön,ei polttoainepuoli.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: jariman - 10.12.23 - klo:19:36
Joku aine olisi ilmeisesti hyväksi ainakin noihin jakajapumpullisiin vehkeisiin vaan kuka sen sanoo mikä olis hyvää?
Vettä saa varmasti farmariinsa jos on jotain kalliosiiloa tyhjennetty liian tarkkaan ;D
#####
LE tuotteen Gougar polttoaineen lisäaine, sitä käyttänyt ,15 L  pytty,
Kestänyt jo monta vuottta, olikohan  1 %  käyttömäärä,
On sillä vaikutusta, ei nyt ihan humpuukia.
Onhan niitä muitakin, power up, rsv , ym , ei kokemusta.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Oksa - 11.12.23 - klo:08:14
ja pihalla seisovassa varmarissa se vesi on kait pohjalla ja jäässä kun on tuota pakkasta ollu jo kohta kuukauten..    nyt on uusi suotin vesiropulla varustettuna.     se on hyä kun voip laskea välillä vesiä pois..    aikasempi oli kovapohjanen,   kun ei saanu tuollasta hanallista..
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Peltola - 11.12.23 - klo:09:03
ite ajan koko ajan talvilaatulla.  enää en kehtoo pelata nuiten kanssa kun se säästö menöö syksyllä/talvella suotin sulkeisissa...

Talvilaatu "kuivempaa", kun parafiinia ei voi talvella niin käyttää. Myös tehontuotto litraa kohden paranee parafiinilla. Siksi kovissa hommissa kesällä kannattaa käyttää kesälaatua ja jos talvilaatua käyttää niin kakstahtiöljy auttaa mm. pumpun voiteluun.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Toivo Tonta - 11.12.23 - klo:16:57
ja pihalla seisovassa varmarissa se vesi on kait pohjalla ja jäässä kun on tuota pakkasta ollu jo kohta kuukauten..    nyt on uusi suotin vesiropulla varustettuna.     se on hyä kun voip laskea välillä vesiä pois..    aikasempi oli kovapohjanen,   kun ei saanu tuollasta hanallista..
Ennen suodatinta on vedeneroitin, vai puuttuuko sekin :P
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: traktorikuski - 11.12.23 - klo:17:59
ja pihalla seisovassa varmarissa se vesi on kait pohjalla ja jäässä kun on tuota pakkasta ollu jo kohta kuukauten..    nyt on uusi suotin vesiropulla varustettuna.     se on hyä kun voip laskea välillä vesiä pois..    aikasempi oli kovapohjanen,   kun ei saanu tuollasta hanallista..
Ennen suodatinta on vedeneroitin, vai puuttuuko sekin :P

Minkähän ikäinen Oksan valttu mahtaa olla? Yhdessä oli esisuodatin/vesikuppi piilossa eri puolella moottoria kuin se varsinainen suodatin. Toisessa saman näköisessä molemmat vierekkäin.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Make - 11.12.23 - klo:19:57
Kai sen vedeneroittimen kaikissa pitäisi siellä akun takana hiukan hankalassa paikassa olla. Ainakin -83 ja -90 tehdyissä on.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Pasi - 11.12.23 - klo:20:43
Semmottiskin on käynyt että vaakatasossa olevan siirtopumpun jonkin sortin sakkauraan tms jäänyt vesi jäätyi ja tukki tankilta tulevan polttoaineputken. Onneksi ei päästy edes tallista ulos. Pumpussa oleva siivilä on kyllä putsattu satunnaisen säännöllisesti mutta tuon uran tyhjentämisessä on lepsuiltu. Pumppu on vissiin tankin pohjaa vähän alempana joten tankista valuu aina uutta nestettä tilalle kun urasta yrittää jotain imeä pois.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Oksa - 13.12.23 - klo:17:15
-85 on tuo ja syskyllä tyhjäsin vetenerottimen mut hyin oli vesi löytyny suotimeen...  1/3 täysin jäässä..    nooo, nyt ei harmia kun leutoneekin..
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Oksa - 21.12.23 - klo:16:37
ihmeesti tuo aine vaan myy,   nytkin myyjä sano et sai 12 litraa ja päivässä meni moinen satsi..   mihkä lie käyttäneevät..?
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: -SS- - 21.12.23 - klo:22:56
ite ajan koko ajan talvilaatulla.  enää en kehtoo pelata nuiten kanssa kun se säästö menöö syksyllä/talvella suotin sulkeisissa...

Talvilaatu "kuivempaa", kun parafiinia ei voi talvella niin käyttää. Myös tehontuotto litraa kohden paranee parafiinilla. Siksi kovissa hommissa kesällä kannattaa käyttää kesälaatua ja jos talvilaatua käyttää niin kakstahtiöljy auttaa mm. pumpun voiteluun.

Ei ole kuivempaa. Parafiineja on talvilaatuisessakin dieselissä vähintään 60%. Esimerkiksi Neste MY talvilaatu /Shell HVO  on 100 % parafiinista, setaaniluku on viidenneksen parempi ja lisäaineiden voitelevuus standardissa, vaikka pakkasenkestävyys on alle -30 astetta.

Rikkiyhdisteet olivat vanhoina aikoina ruiskutuslaitteiden voitelevuuden avain, ja rikitön dieselöljy tarvitseekin uudenlaiset voitelevuuslisäaineet, ei ole mitään tekemistä parafiinien kanssa. Jos me ottaisimme lisäaineistamattoman 0 .. +5 rikittömän kesälaatuisen polttoöljyn ajoon, ruiskutuslaitteet kuluisivat huomattavasti nopeammin kuin vaikka dieselöljyn arktisella laadulla !

-SS-
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Oksa - 22.12.23 - klo:08:37
vieläköhän tepoililla on myynnissä se arktinen laatu?    aikoinaan mettäkoneille tuota meni korpiin paljonkin..    kerran sain tankillisen tuota kun oli tilaus peruttu,   mutta oli auton kyytissä.         silloin oli kyllä talvellakin kovia pakkasia..
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: metsajussi - 22.12.23 - klo:10:02
Aika harva viljelijä tuota arktista taitaa oikeasti tarvita. Ehkä tuolla pohjoisimmassa osassa maata...
Täällä etelän vetelillä harvoin on pidempiä tuon normaalin talvilaadun (-29 °C) ylittäviä pakkasia.

Mä yritä aina junailla ja ennakoida niin ettei kaikkein hurjimmilla pakkasilla juuri tarvitsisi koneita yrittää liikutella.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: AC - 22.12.23 - klo:12:04
ahaa,   miä sain keverilta puolpurkkia ainetta ja se tankkiin ja kotio...  röpötti hyin..    suotin vaihtoon ja sit käymään...   hetken aaltoili ja sit alko toimiin.    mitä epäilet tuossa?    on tankki aina täynnä ja varmari on aina tyhjänä putsattuna.     siis ei paljon vesiä muuta kautta kuin syysilmojen kautta....                        nyt taas toimii mut olipa pikkasen jäätä putsarissa...   
No ei ole tankki aina täynnä, eikä farmareitakaan ole aikoihin putsattu, vedeneroitin suodatin on toki välissä. Eniten epäilyttää vahingollisen ja ruostuttavan veden liuottaminen suodattimet ja ruiskutuslaitteet läpäisevään muotoon, onko hyvä vai huono? Jos näillä pakkasilla ei rivipumppu Valmetti käy kunnolla on jossain oikeasti jotain vialla, suodattimet, polttoaine nyt tärkeimmät. Pakkanen kovettanut letkuja, onhan kaikki teräspunos letkut vaihdettu parempiin?
Mitkä on paremmat kuin teräspunosletkut, pitäs vaihtaa kun alkaa vuotaa alkuperäiset
Ainoan kerran kun on "hyytynyt" polttoaineen tulo niin irrotin polttoaineletkun joka tulee tankilta, imin 1dl ruikulla tankista polttoainetta ja ruiskutin takaisin, parin kerran jälkeen poistui tukos tankin sisältä taisi olla kesälaatun paraviini +vesi, oli kevättalvi lämpötila sahasi + ja - puolella tyhjensin tankin varulta  pönttöihin kun ne on pakkasessa pari päivää jää vesi jäänä pohjalla samalla näkee onko vettä polttoaineen seassa kun sen kaataa suppilon läpi jossa siivilä läpi jää jään palaset siivilään ja pöntön pohjalle.
Käytän kaksitahtiöljyä hieman polttoaineen seassa vanhoissa koneissa joita ei käytetä paljon en tiedä onko hyötyä mutta jäänyt pääle
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Paalimies - 22.12.23 - klo:12:10
Tavalliset kumiletkua ainakin itsellä toiminut huomattavasti paremmin Valmeteissa kuin teräsletkut. Teräsletkuista tuntu aina menevän joku piikki läpi ja sitten oli ilmavaivaa
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: AC - 22.12.23 - klo:12:54
Tavalliset kumiletkua ainakin itsellä toiminut huomattavasti paremmin Valmeteissa kuin teräsletkut. Teräsletkuista tuntu aina menevän joku piikki läpi ja sitten oli ilmavaivaa
Hyvä itsellä mietinnässä miksi alkuperäiset on  teräspunos, pitää laittaa normaalit
Alkuperäiseen kysymykseen etten laittaisi diese100 koska se laittaa veden liikkeelle kohti suodatinta tankista jossa se on jäässä pojalla jos ei ole jäänestoainetta eikä ole haittaa ennen plussakeliä 
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: lypsyukko - 22.12.23 - klo:13:59
En minäkään laittaisi ennen ongelmia enkä sen jälkeenkään, mutta laiskuus houkuttaa tai ainakin houkutti. Ei tarvi paljon miettiä kun hyytynyt kone seisoo muualla kuin kotona lämpimässä  ;D . Hylkää sen tien varteen, kävelee kotia / hommaa apua ja suodattimet. Rassaa kädet jäässä , vai lorauttaa pullollisen tankkiin ja hoitaa ilmauksen kuten kuuluu ja starttaa käyntiin ja homma jatkuu. Edellyttäen tietysti, että 100 pullo on mukana ja lohduttaa itseään että se vesi on tehnyt tuhojaan jo silloin kun oli se oli viimeksi sulana  ::)
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: kärmeskytö - 22.12.23 - klo:17:43
vieläköhän tepoililla on myynnissä se arktinen laatu?    aikoinaan mettäkoneille tuota meni korpiin paljonkin..    kerran sain tankillisen tuota kun oli tilaus peruttu,   mutta oli auton kyytissä.         silloin oli kyllä talvellakin kovia pakkasia..

Aika harvassa paikassa tuota on nykyään edes pohjoisessa vakiona.Tapana on ollut tankata Kolarin Nesteeltä arktista talvilaatua kun on menossa helmikuun viimeisellä viikolla Kilpisjärvelle.Se mikä on yllättänyt että se on aivan kilpailukykyistä hinnaltaan tavalliseen laatuun. Noillakaan korkeuksilla ei löydy muualta samalta kylää kuin tavallista talvilaatua. Tuo antaa tiettyä mielenrauhaa,kylmintä on ollut -36 ja siitä kun ajoi 50 kilometriä niin Skibotnissa oli -8. Jakelee ne sitten eteläänkin arktista laatua jos oikeasti tulee  talvi.

21 vuotta ollut dieselhenkilöautoja ja niillä ajanut +800 tkm enkä koskaan ole lisännyt mitään litkuja polttoaineen joukkoon eikä kertaakaan ole jäänyt tien päälle polttoaine vaikeuksien takia.

Joskus viime vuosituhannella viimeksi 165:nen hyytynyt pakkaseen,siitä selvisi suodattimen vaihdolla.Nykyään ei tarvi kovimmilla pakkasilla ajella mutta silti ihmettelen noita litkujen laittoa löpön joukkoon.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Toivo Tonta - 22.12.23 - klo:18:00
En minäkään laittaisi ennen ongelmia enkä sen jälkeenkään, mutta laiskuus houkuttaa tai ainakin houkutti. Ei tarvi paljon miettiä kun hyytynyt kone seisoo muualla kuin kotona lämpimässä  ;D . Hylkää sen tien varteen, kävelee kotia / hommaa apua ja suodattimet. Rassaa kädet jäässä , vai lorauttaa pullollisen tankkiin ja hoitaa ilmauksen kuten kuuluu ja starttaa käyntiin ja homma jatkuu. Edellyttäen tietysti, että 100 pullo on mukana ja lohduttaa itseään että se vesi on tehnyt tuhojaan jo silloin kun oli se oli viimeksi sulana  ::)
Ei se tuossa tilanteessa kyllä auta yhtään mitään ;D
Se odottelu on sen suodattimen sulattanut ::)
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Toivo Tonta - 22.12.23 - klo:18:03
ahaa,   miä sain keverilta puolpurkkia ainetta ja se tankkiin ja kotio...  röpötti hyin..    suotin vaihtoon ja sit käymään...   hetken aaltoili ja sit alko toimiin.    mitä epäilet tuossa?    on tankki aina täynnä ja varmari on aina tyhjänä putsattuna.     siis ei paljon vesiä muuta kautta kuin syysilmojen kautta....                        nyt taas toimii mut olipa pikkasen jäätä putsarissa...   
No ei ole tankki aina täynnä, eikä farmareitakaan ole aikoihin putsattu, vedeneroitin suodatin on toki välissä. Eniten epäilyttää vahingollisen ja ruostuttavan veden liuottaminen suodattimet ja ruiskutuslaitteet läpäisevään muotoon, onko hyvä vai huono? Jos näillä pakkasilla ei rivipumppu Valmetti käy kunnolla on jossain oikeasti jotain vialla, suodattimet, polttoaine nyt tärkeimmät. Pakkanen kovettanut letkuja, onhan kaikki teräspunos letkut vaihdettu parempiin?
Mitkä on paremmat kuin teräspunosletkut, pitäs vaihtaa kun alkaa vuotaa alkuperäiset
Ainoan kerran kun on "hyytynyt" polttoaineen tulo niin irrotin polttoaineletkun joka tulee tankilta, imin 1dl ruikulla tankista polttoainetta ja ruiskutin takaisin, parin kerran jälkeen poistui tukos tankin sisältä taisi olla kesälaatun paraviini +vesi, oli kevättalvi lämpötila sahasi + ja - puolella tyhjensin tankin varulta  pönttöihin kun ne on pakkasessa pari päivää jää vesi jäänä pohjalla samalla näkee onko vettä polttoaineen seassa kun sen kaataa suppilon läpi jossa siivilä läpi jää jään palaset siivilään ja pöntön pohjalle.
Käytän kaksitahtiöljyä hieman polttoaineen seassa vanhoissa koneissa joita ei käytetä paljon en tiedä onko hyötyä mutta jäänyt pääle
Ihan normi polttoaine letku, ei mitään kangaspintaisia, JD käytti niitä, ei hyviä ole nekään.
Onhan ne metallipintaiset letkut komiat ja siistit, ei vaan montaa vuosikymmentä kestä ;D
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: lypsyukko - 22.12.23 - klo:18:18
Siis ihan varmaan auttaa. Ei mun massikas ollu lämmintä ku pakosarjas ja pö suodatin on toisella puolella konetta ja ei sekään koneessa kiinni ole.

Otetaan nyt vähän takaisin ... Olihan se sen verta lämminnyt , että dyna vaihtoi vaihdetta. En muista montako astetta peräöljyn pitää olla , että vaihtaa. Mutta tien päällä sammui n. 500m ajon jälkeen ja jäi aika huonoon paikkaan. Moottori kun sammu niin sehän toppas ku jarrut päällä. Tosin oon nuorena kossina lipsahtanut ojaan kun harjoittelutilan 390 sammu ja käänsin penkalle, mutta en jaksanutkaan kääntää enää suoraan. Tai se tipahti vasta sitten kun lähdin liikkelle ja jäinen penkka suisti ojaan. No takaisin diesel litkuun. Vaikka ne suodattimet olisi sulaneet itsellään niin ainakin se auttoi , että sain sen vietyä sovitusti sen päivän aikana huoltoon.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Oksa - 22.12.23 - klo:19:26
valumöntti on nyt pelannu hyin kun vaihoin sen jäätyneen suotimen.    ja tuo nyt niiin väljä jo ettei se kait huomaa muuta kuin rypsiöölin..      kaveri nauro et mpökuski oli laskenna ylijäämä löpöt rypsitankkiin ja siitä kun laittaa valtuun ni johan rykii,   mut toimii...   paitti ei uus ännä.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Toivo Tonta - 22.12.23 - klo:20:23
Siis ihan varmaan lämpiää moottorissa muutakin kuin pakosarja ;D Jos meno loppuu suodattimen jäätymiseen odottaa hetken että lämpö johtuu moottorista suodattimeen ja käynnistää.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Paalimies - 22.12.23 - klo:20:33
On noissa litkuissa joku taika uskon mä. Mulla on toi vanha viis mukinen Fiatagri paalisilppurin edessä. Pelkällä talvilöpöllä käyntiongelmat alkaa noin 20 pakkasasteeseen, mulla on jotain IKH.n tms. litkua mitä laitan niin paljon helpommin käy talvet. Ilman tota lientä saa helposti puolituntia käyttää konetta lämpöiseksi että jaksaa käydä kunnolla kaikilla. Hyvin on mennyt nyt 16 vuotta noiden liemien kanssa,  toki ei siihen tule kun reilu sata tuntia vuodessa tossa silppurin edessä. Mutta niillä tunneilla sitten kone laulaa täysillä kierroksilla sen reilun vartin talvipäivässä. Kesän sitten kerää voimia…
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: lypsyukko - 22.12.23 - klo:20:55
Siis ihan varmaan lämpiää moottorissa muutakin kuin pakosarja ;D Jos meno loppuu suodattimen jäätymiseen odottaa hetken että lämpö johtuu moottorista suodattimeen ja käynnistää.

Vaikka lähtiskin niin ei tuu pysymään käynnissä jos ongelmaa ei poista tai korjaa vaikka tällä litkulla. Kyllä joskus oli pitkä matka mettästä kotia fiiatilla kun päivän mittaan keli kylmeni. Jaksoi rökötellä pienillä kierroksilla aina hetken ja sitten taas huilaili. Mutta se oli käyny siihen mennessä koko päivän. En tiedä suliko ne suodattimet vai päästikö siinä odotellessa ainetta jotenkin läpitte.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Oksa - 23.12.23 - klo:20:07
itellä tuo valumöntin vetenerotin on seinän toisella,   siis kylmällä puolella ja samoin on tuo suotinkin..  ja kun syskyllä laskin vesiä pois erottajasta ni ei pahemmin ollu vesiä siinä mut hyin oli kertynä suotimeen..    saa ajaa hopan aika kuumaks ennenkuin tuo sulais..   joten jäänestoa tankkiin..                missään muussa miulla ei ole moisesta ollu aikasemminkaan mitään huolta mut tuossa 605 mallisessa...   noooo, pohosen oloihin tehtynä.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: lypsyukko - 23.12.23 - klo:21:26
itellä tuo valumöntin vetenerotin on seinän toisella,   siis kylmällä puolella ja samoin on tuo suotinkin..  ja kun syskyllä laskin vesiä pois erottajasta ni ei pahemmin ollu vesiä siinä mut hyin oli kertynä suotimeen..    saa ajaa hopan aika kuumaks ennenkuin tuo sulais..   joten jäänestoa tankkiin..                missään muussa miulla ei ole moisesta ollu aikasemminkaan mitään huolta mut tuossa 605 mallisessa...   noooo, pohosen oloihin tehtynä.

No sanoisin kans , että jos jäätelön laittaisi pö suodattimen paikalle, niin ei se sulaisi vaikka kone oli kovankin ajon jäljiltä. Toki jos vetäis jotkut vällyt päälle  8)
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Toivo Tonta - 24.12.23 - klo:10:35
TosimiehetTM pärjää kesälaadulla ympäri vuoden,  toiset käyttää talvilaatua ympäri vuoden, osa tarvitsee litkuja.
Jokainen tulee uskollaan autuaaksi ;D
Oikein hyvää joulua!
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Oksa - 24.12.23 - klo:16:40
kuin myös ja kukin taaplaa tyylillään,   mut ei muiten mallin mukaan ala kouhottaa...
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Paalimies - 31.12.23 - klo:21:41
Näin kun en ole tosimiäs ja en pärjää edes talvilaadulla. Kummasti tasoitti käyntiä ja löytyi fiudeen tehot kun lorautti tankkiin nyt kun tuli pakkaset.

Paljonko se bensan annostus on löpön sekaan? Eikö sitä käytetty ennen pakkasilla? Ei nyt tietenkään mihinkään nykykoneisiin voi laittaa…
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Oksa - 01.01.24 - klo:10:42
oliko jotain 3-5% pensan määrästä?    muistelen moista..   mut mitä teköö nuo pioaineet nykyään?     tiiselin sekaan en uskaltais laittaa...
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Toivo Tonta - 01.01.24 - klo:12:12
Taisi olla -80 luvun kammio Volkkariin max 30%. Tämä siis käyttöohjeessa, koskien varmaankin kesälaatua.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: klapikasa - 01.01.24 - klo:15:34
Täys hyppäys sivulta oli jossain juttua ja lisäaineista dieseleihin
https://www.polarautovaruste.com/p10147-liqui-moly-diesel-parafiinin-sulattaja-150-ml-fi.html
Parafiilin sulattaja, kai ennen pakkasten tuloo sekoitettava joukkoon?

https://www.fixusnet.fi/fin/polttoaine_lisaaine-p-1096555-51577/
Setaanin korottaja eli syttymisen helpottaja, sekin ennen pakkasten tuloa kaadettava?

Meillä on yks vanha deutzi joka vailla hehku tai roikka mahdolisuuksia ja nytten pyhän yli lämpimässä hallissa että huomenna saa käyntiin. Mutta tekis mieli kokeilla tota setaani ainetta nyt kun luvattu kylmää

DEUTZ StartBoost ja DEUTZ Flowboost vielä tujumpaa ainetta, 1 /1000 sekoitus.

Kai jotain semosiin ongema koneisiin, ehkä?
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Viljelijä evp - 01.01.24 - klo:15:51
Miten ihmeessä sitä vettä tulee polttoaineeseen ja tankkiin jos ei sitä ihan varta vasten sinne laita. Tuo säiliöiden hikoileminen on myös hiukan sellanen kuvitelma. Eri asia sitten on kesälaadun hyhmettyminen, siihen ei lisäaineet auta eikä mitkään pensa lisäykset. Aine pitää vaan lämmitä niin parafiinit sulaa. Tänä aikana kun olen noiden koneiden kanssa räpeltänyt, vesiongelmia ei ole ollut, kesälaatu on joskus jämähtänyt yllätyskylmien tullessa. Siitä viisastuneena on talvilaatua tankattu hyvissä ajoin syksyllä.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: traktorikuski - 01.01.24 - klo:18:27
Täys hyppäys sivulta oli jossain juttua ja lisäaineista dieseleihin
https://www.polarautovaruste.com/p10147-liqui-moly-diesel-parafiinin-sulattaja-150-ml-fi.html
Parafiilin sulattaja, kai ennen pakkasten tuloo sekoitettava joukkoon?

https://www.fixusnet.fi/fin/polttoaine_lisaaine-p-1096555-51577/
Setaanin korottaja eli syttymisen helpottaja, sekin ennen pakkasten tuloa kaadettava?

Meillä on yks vanha deutzi joka vailla hehku tai roikka mahdolisuuksia ja nytten pyhän yli lämpimässä hallissa että huomenna saa käyntiin. Mutta tekis mieli kokeilla tota setaani ainetta nyt kun luvattu kylmää

DEUTZ StartBoost ja DEUTZ Flowboost vielä tujumpaa ainetta, 1 /1000 sekoitus.

Kai jotain semosiin ongema koneisiin, ehkä?

Motonetin Liqui Moly halvempaa ja sillekin annetaan 1:1000 sekoitussuhde.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: traktorikuski - 01.01.24 - klo:18:32
Miten ihmeessä sitä vettä tulee polttoaineeseen ja tankkiin jos ei sitä ihan varta vasten sinne laita. Tuo säiliöiden hikoileminen on myös hiukan sellanen kuvitelma. Eri asia sitten on kesälaadun hyhmettyminen, siihen ei lisäaineet auta eikä mitkään pensa lisäykset. Aine pitää vaan lämmitä niin parafiinit sulaa. Tänä aikana kun olen noiden koneiden kanssa räpeltänyt, vesiongelmia ei ole ollut, kesälaatu on joskus jämähtänyt yllätyskylmien tullessa. Siitä viisastuneena on talvilaatua tankattu hyvissä ajoin syksyllä.

Kyllä sitä vettä kertyy farmarisäiliöön enemmän tai vähemmän kun ilma siellä sisällä vaihtuu lämpötilojen vaihdellessa ja ilmasta vettä kondensoituu tankin pinnoille. Kondensoitunut vesi vaan pitäisi poistaa ajoittain (säiliön pohjalta) eikä päästää traktorin tankkiin.

Etelässä ainakin saa ajaa talvilaadulla turhan pitkään jos varautuu pahimpaan. Pieni jumppa kylmien kelien iskiessä imaista kesälaatu tankista ja laittaa talvilaatua tilalle. Ihan kohtuullisesti kuitenkin säästää kesälaadulla ajaessa.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Make - 01.01.24 - klo:18:40
Vesi alkaa tehdä kiusaa heti pakkaselle mennessä, kesälaatu jossain 10 pakkasasteen tienoilla jos kone säilytetään kylmässä.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: AC - 01.01.24 - klo:19:51
TosimiehetTM pärjää kesälaadulla ympäri vuoden,  toiset käyttää talvilaatua ympäri vuoden, osa tarvitsee litkuja.
Jokainen tulee uskollaan autuaaksi ;D
Oikein hyvää joulua!
60l tankissa 10l 98-ben. ei talvella -10c pakkasessa vaikuttanut mitään kun vahingossa tankattu väärää mutta ei uskaltanut sammuttaa ennen kuin oli ajettu tankki puoleen ja tankattu täyteen cr-kone käynnissä ei huomannut  mitään kun varoi rasittamasta   
moottoria
                                                   
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Pehtoori - 02.01.24 - klo:11:11
Kyllä se melkoinen riski ajaa cr-koneella jos on bensaa seassa. Sille korkeapainepumpulle ei ole muuta voitelua kuin polttoaine. Pelkkä talvi laatukin on ollut joskus niin kuivaa, että pumppu on ollut vaarassa. Nykyisin kai harvemmin kun polttoaineen voitelevuutta on ilmeisesti parannettu.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Oksa - 02.01.24 - klo:12:50
antaako pieni 2tahtiöljy lisä laatukkaalla laatulla mitään apuja tuohon?        olisi helppo lisätä pensan kanssa..
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: AC - 02.01.24 - klo:13:32
Kyllä se melkoinen riski ajaa cr-koneella jos on bensaa seassa. Sille korkeapainepumpulle ei ole muuta voitelua kuin polttoaine. Pelkkä talvi laatukin on ollut joskus niin kuivaa, että pumppu on ollut vaarassa. Nykyisin kai harvemmin kun polttoaineen voitelevuutta on ilmeisesti parannettu.
Olet oikeassa mutta nyt olen loppukäyttäjä autolle, seuraava on kierrätys, se kävi tyhjäkäyntiä tankatessa eikä käynti muuttunut päätin kokeilla, sitä paitsi on bensa-autoissa nykyään suorasuihkutus samat voitelu ominaisuudet sielläkin tarvitaan, puristus kestävyys enemmän huoletti mutta ei kuulunut nakutusta tällä kertaa, pari litraa / tankki ennen olen kuulut laitettavan (autoon) kun pakkasilla on pitänyt saada käyntiin metsästä, mutta nyt on eri vuosituhat, autot, polttoaineet  ja wepat ettei tarvitse käyttää
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: bouli - 02.01.24 - klo:15:04
Kyllä se melkoinen riski ajaa cr-koneella jos on bensaa seassa. Sille korkeapainepumpulle ei ole muuta voitelua kuin polttoaine. Pelkkä talvi laatukin on ollut joskus niin kuivaa, että pumppu on ollut vaarassa. Nykyisin kai harvemmin kun polttoaineen voitelevuutta on ilmeisesti parannettu.
Olet oikeassa mutta nyt olen loppukäyttäjä autolle, seuraava on kierrätys, se kävi tyhjäkäyntiä tankatessa eikä käynti muuttunut päätin kokeilla, sitä paitsi on bensa-autoissa nykyään suorasuihkutus samat voitelu ominaisuudet sielläkin tarvitaan, puristus kestävyys enemmän huoletti mutta ei kuulunut nakutusta tällä kertaa, pari litraa / tankki ennen olen kuulut laitettavan (autoon) kun pakkasilla on pitänyt saada käyntiin metsästä, mutta nyt on eri vuosituhat, autot, polttoaineet  ja wepat ettei tarvitse käyttää
Niissä on vaan se ero että dieselissä on karkeasti 10 kertaiset ruiskutuspaineet.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Oksa - 02.01.24 - klo:16:51
kuin mahtaa webat toimia kun alkaa kohta olla jo akutkin siinä kylmän rajalla...    ainakii nää nykyakut..    tosa yks kaveri manas et autoissa menöö akkui kuin leipää.      lyhyt työmatka ja pakkanen on surkia yhistelmä.
Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: metsajussi - 02.01.24 - klo:17:43
kuin mahtaa webat toimia kun alkaa kohta olla jo akutkin siinä kylmän rajalla...    ainakii nää nykyakut..    tosa yks kaveri manas et autoissa menöö akkui kuin leipää.      lyhyt työmatka ja pakkanen on surkia yhistelmä.

Kannattaa pidemmät mahdolliset väliajat - esim yöt - pitää akku älykkäämmässä laturissa kiinni jos päivällä on paljon pätkäajoa
Ja muutenkin..

Tosin nykypirsseissä tuokin voi olla vaikeaa. Tänään juuri auttelin yhtä Dobloa ja siinä piti ohjekirjan mukaan ottaa sellainen maajohdon välinapa irti jos latasi ulkopuolisella laturilla. Joissain on tarkka mittaus siitä mitä auto on akkuun ladannut ja mitä sieltä on otettu, ja se kirjanpito voi myös seota erilaisin seuraamuksin.
Yleensä niissä on sitten ohje miten ulkopuolinen lataus tulee tehdä. Elämä on tehty nykyään vaikeaksi. Ennen riitti kun riittävän isoon akkuun sai riittävän paljon varausta niin kaikki oli hyvin.

Otsikko: Vs: diesel100
Kirjoitti: Oksa - 02.01.24 - klo:18:59
niinpä.   tuossa yks sälli haasto kuin nykyautosta oli joku juttu levinny kun oli jollain alkeellisemmalla laturilla yrittäny akkua virkistää.    hienoa tekniikkaa mut kun ilmasto on persiistä ::)