Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vuoden 2011 viljaomavaraisuus  (Luettu 2856 kertaa)

Matias1

  • Vieras
Vuoden 2011 viljaomavaraisuus
Laarit tyhjenevät, interventiovarastot häipyvät kovaan hintaan ulkomaille ja vanhenevat hyvät viljelijät kyllästyvät (ei Niemistön Jussi) viljelemään tuotteita, joista yhtenä vuonna saa 60 euroa/tn ja kolmantena 200 euroa.
Viljapellot on nyt paljolti kylvetty viherlannoitusnurmelle ja tätä kallista apilanurmea ei nyt monikaan halua kyntää nurin. Luonnonhoitonurmea tulee pitää kaksi vuotta peräkkäin ja toivottavasti tätä sääntöä ei muuteta.
Tuleeko siis ensi syksynä tarpeeksi viljaa vai joudutaanko täälläkin käyttämään lisäksi dioksiinirehuja. Ehkä Venäjällä pukkaa kunnon satoa tänä vuonna.
Tulisiko viljanostajien edes varmistaa sopimukset ja kehitellä niihin houkuttimia riittävän viljamäärän tuottamiseksi vai auttaisiko se, että EU kertoo viljantuotannon kiintiöimisestä tilakohtaisesti ja vertailuvuodeksi tulee 2011

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Vuoden 2011 viljaomavaraisuus
Viherpiperrykset ja LHPeet pysyy samana. Jokunen pläntti tuli lopettua heinää syksyllä. Eli melkein samalla vilja-alalla mennää 2011. Se että onko Suomesa vielä viljaomavaraisuutta 2011, vastaan että takuulla on.

Maakunnassa on pytyissä vielä vanhaa tavaraa ja kai sitä kaupoillakin on. Ei ne ihan nopsaan häviä ne ylijäämät, ei ainakaan vuodessa, vaikka niin annetaan ymmärtää. Tavara tietty liikkuu ees taas mut kyl sitä pojat piisaa.

Tässä nyt koitetaan patistella lisäämään vilja-alaa, siinä toivossa että saadaan ylijäämät pidettyä ylijäämänä......

Viimeksi muokattu: 09.01.11 - klo:12:48 kirjoittanut SKN

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Matias1

  • Vieras
Vs: Vuoden 2011 viljaomavaraisuus
En toki yllytä lisäämään vilja-alaa, itselläkin puolet alasta nurmina. Mielenkiintoista olisi tietää se viljapyttyjen sisällys. Itselläni ovat nyt tyhjät, mutta parissa viimeisessä kuormassa menivät loput vuosien 2008 ja 2009 satoa.
Tarkoitus olisi saada järkeä tähän hommaan. Sopimusviljelijä olen ja jonkun verran on tullut sopimuslisiä. Tasaista hinnoittelua kaipaisin. Kun olen tehnyt pörssikauppaa 22 vuotta, olen oppinut heilahteluihin - ja myös hyötymään niistä viljakaupoissa kuten yllä oleva kertoo. Sen sijaan 30 vuotta tasaista maitotiliä nostanut (kaikki kunnia) ja nyt navettansa tyhjännyt voi olla yllättynyt.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7105
Vs: Vuoden 2011 viljaomavaraisuus
Itselläni ovat nyt tyhjät, mutta parissa viimeisessä kuormassa menivät loput vuosien 2008 ja 2009 satoa.
Tarkoitus olisi saada järkeä tähän hommaan. Sopimusviljelijä olen ja jonkun verran on tullut sopimuslisiä. Tasaista hinnoittelua kaipaisin. Kun olen tehnyt pörssikauppaa 22 vuotta, olen oppinut heilahteluihin - ja myös hyötymään niistä viljakaupoissa kuten yllä oleva kertoo. Sen sijaan 30 vuotta tasaista maitotiliä nostanut (kaikki kunnia) ja nyt navettansa tyhjännyt voi olla yllättynyt.

Tuossa yllä kerroitkin mikä kannattaa.

Iso mutta suurelle osalle, että laskut/lainat maksettava ajallaan. Nuoremmilla viljelijöillä ja laajentaneilla yleensä reilusti lainaa, eikä varaa varastoida viljaa vuosikaupalla vaikka kuinka olisi kannattavaa ja se tiedetäänkin. Lisälainan ottaminen varastointiin tuntuu riskialttiilta, kolmen vuoden viljavarastojen pitäminen vaatii paljon tilaa ja pääomia. Kolmen vuoden varastointi ei välttämättä riitäkään, hinta saattaa sattua todelliseen notkoon kun alettava myymään, ja varastointi menettää merkitystään. Näitä molempia yleensä tilalla joka "jäähdyttelee" eli investoinnit tehty ja katsellaan mihin homma kehittyy, löytyykö jatkajaa jne.

Edellisen hintapiikin aikana hyötyi ne, kenellä ei varastoja, eikä vieläkään olla syksyn hinnoissa paitsi rypsin osalta. Eli vieläkin "kädestä suuhun" elävät ovat tehneet ok. tiliä vailla murheita hinnan kehityksestä.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

nilihaara

  • Vieras
Vs: Vuoden 2011 viljaomavaraisuus
Ei pojat vilja lopu suomesta, mut hyvä ois jos teollisuuden varastoissa vähä vajausta tulis. Tuo lumen pinta näytti eilen siltä että tulee hyvä viljavuosi. Kunhan katsotaan nyt miltäpä tämänpäiväisen pyryn jälki näyttää niin ehkäpä jyvää riittää. Naapurin apuna lumitöissä meni tänään 11 tuntia ja siellä nuori isäntä ajaa yhä, aika helskatisti ottanu ajettavaa. Itsellä 6 siiloa nyt tyhjänä 28:sta, yksi vetää 38 kuutiota. Ohra mennyt parhaiten, 60 hlp kauraa runsaasti   sekä huippuhyvät vehnät ja 100 kuutiota yli 200 sakoista ruista odottaa hinnannousua. "ei ne suuret tulot mutta pienet menot"  :D :D

Matias1

  • Vieras
Vs: Vuoden 2011 viljaomavaraisuus
Hankkijalla hyvä avaus MT:n takasivulla Wellamo-kevätvehnästä. Hyvä alku, jota voi kehua. Tästä hyötyy pakkomyyjäkin, verrattuna niihin alle 100 euron tonnihintoihin. Samaa linjaa muillekin ostajille, ainakin lajikkeellisiin viljoihin. Avaukseni muulta osalta viittaan MT:n pääkirjoitukseen tänään.
Jäähdyttelijä varmaan olen tai ainakin varovainen. Tilojeni 450 vuoden tutkittu historia kertoo paljon. Suvun historia 1150- luvun Kokemäen Teljästä ja Paavin pannasta Sääksmäellä kertoo jotakin, samoin lähtö Pähkinäsaaren rauhan rajan väärältä puolen Suomeen n. 1323. Nyt näyttäisi jatkajien osalta tilankin tulevaisuus varmistettu lähes sadaksi vuodeksi eteenpäin.