Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ruuan alv  (Luettu 27009 kertaa)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Ruuan alv


Eli jos myyntisi on vaikka 1000 euroa, niin alvi tulee päälle, jos alvi on 22 %:tia, niin päälle tulee 220 euroa, jos se on 12 %:tia niin päälle tulee 120 euroa.
Eli sinä laitat tuon summan veloittamasi summan päälle, maataloudessa ainakin minulla teurastamo tekee koko operaation itse, eikä minun tarvi lähetellä laskuja mihinkään suuntaan.
mikäli sinulla ei ole yhtään ostoja, niin tuo on se summa minkä tilität valtiolle.

Jos alvi laskee vaikka 22 %:sta, elintarvikkeilla se taitaa olla 17 %:tia, mutta kuitenkin, jos se laskee 12 %:n, niin valtiolle tilittämäsi summa laskee suoraan samassa suhteessa.
Sinulla ilmeisesti on ostot olleet aina suuremmat kuin oma myyntisi, koska koet menettäväsi kun valtio lieventää verotustasi, vaikka tosiasiassa tälläisessä tapauksessa palautuksesi kasvaa, sen saat sitten seuraavan vuoden huhtikuussa tilillesi.


Ota huomioon, että kun elintarvikkeiden alv laskee 5 %, niin
teurastilisi päälle saat myös 5 % vähemmän alvia.
Ja tämä summa on aivan saman suuruinen kuin se,
mitä vähemmän maksat alvia verottajalle.



[/quote]

Tottakai se on sama, mutta etkö sinä tajua, ettei alvin alennuksessa siitä ole kysymys, vaan siinä on kysymys siitä, että se sinun valtiolle maksamasi summa alenee, kun ALV prosentia alennetaan.
Eli sinä maksat vähempi valtiolle kuin ennen.

Jos et tätä tajua, niin en voi sinua tämän enempää auttaa, sinun pitää mennä jonnekin jossa sulle koko systeemi sen periaatteet avataan.

Jätkä

  • Vieras
Vs: Ruuan alv


Eli jos myyntisi on vaikka 1000 euroa, niin alvi tulee päälle, jos alvi on 22 %:tia, niin päälle tulee 220 euroa, jos se on 12 %:tia niin päälle tulee 120 euroa.
Eli sinä laitat tuon summan veloittamasi summan päälle, maataloudessa ainakin minulla teurastamo tekee koko operaation itse, eikä minun tarvi lähetellä laskuja mihinkään suuntaan.
mikäli sinulla ei ole yhtään ostoja, niin tuo on se summa minkä tilität valtiolle.

Jos alvi laskee vaikka 22 %:sta, elintarvikkeilla se taitaa olla 17 %:tia, mutta kuitenkin, jos se laskee 12 %:n, niin valtiolle tilittämäsi summa laskee suoraan samassa suhteessa.
Sinulla ilmeisesti on ostot olleet aina suuremmat kuin oma myyntisi, koska koet menettäväsi kun valtio lieventää verotustasi, vaikka tosiasiassa tälläisessä tapauksessa palautuksesi kasvaa, sen saat sitten seuraavan vuoden huhtikuussa tilillesi.


Ota huomioon, että kun elintarvikkeiden alv laskee 5 %, niin
teurastilisi päälle saat myös 5 % vähemmän alvia.
Ja tämä summa on aivan saman suuruinen kuin se,
mitä vähemmän maksat alvia verottajalle.




Tottakai se on sama, mutta etkö sinä tajua, ettei alvin alennuksessa siitä ole kysymys, vaan siinä on kysymys siitä, että se sinun valtiolle maksamasi summa alenee, kun ALV prosentia alennetaan.
Eli sinä maksat vähempi valtiolle kuin ennen.

Jos et tätä tajua, niin en voi sinua tämän enempää auttaa, sinun pitää mennä jonnekin jossa sulle koko systeemi sen periaatteet avataan.
[/quote]

Tuon kun lukaisee niin alvi aukenee http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19931501  ei ihme että yksinkerainen asia tuntuu toisista vähän moninmutkaiselta

merheres

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 668
Vs: Ruuan alv
Tuli vaan mieleen, että kuka meistä ei osta ruokaa?
Ainakin minä joudun sitä ostamaan ja jos elintarvikkeiden alv laskee, niin silloin myös minun verotus laskee!

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Ruuan alv
Voi pyhä jysäys.
Eikös tässä ole kysymys ruoan alvista ja sen vaikutuksesta maksettavaksemme kohdistuvasta verosta.

Kun näin heinäntekojärjellä ajatellaan, että ostetaan satasella ruokaa, vai mitä se on, jota tungetaan tuosta nenän alla olevasta kyselyaukosta sisään.

Jos sen satasen päälle mätkäistään 17% alv, niin se ruokakassihan maksaa sen 117 euroa, eli se 17 euroa on sitä veroa.

Jos taas ostetaan se sama kassi 12% alvilla, niin se kassihan onkin sen 112 euroa, eli veroa maksettiinkin se 5% vähemmän eli tässä tapauksessa sen 5 euroa vähemmän.

Ja katso. Näin se verotus kevenee elintarvikkeiden kohdalla ja tuota ruoassa maksettua alviahan emme kai voi millään momentilla vähentää/ hyödyntää, vaan se on sitä valtion rahaa.

Elikkäs näinhän se vaikuttaa, tai pitäisi vaikuttaa, mutta kun se kauppiaan pirulainen on jo tainnut ennakoida, tai ainakin suunnitellut miten tuon viitosen saisi kotiutettua.

Tätä kai se tuo emo-heikki on meille jukuripäille koittanut valaista.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Vs: Ruuan alv


Eli jos myyntisi on vaikka 1000 euroa, niin alvi tulee päälle, jos alvi on 22 %:tia, niin päälle tulee 220 euroa, jos se on 12 %:tia niin päälle tulee 120 euroa.
Eli sinä laitat tuon summan veloittamasi summan päälle, maataloudessa ainakin minulla teurastamo tekee koko operaation itse, eikä minun tarvi lähetellä laskuja mihinkään suuntaan.
mikäli sinulla ei ole yhtään ostoja, niin tuo on se summa minkä tilität valtiolle.

Jos alvi laskee vaikka 22 %:sta, elintarvikkeilla se taitaa olla 17 %:tia, mutta kuitenkin, jos se laskee 12 %:n, niin valtiolle tilittämäsi summa laskee suoraan samassa suhteessa.
Sinulla ilmeisesti on ostot olleet aina suuremmat kuin oma myyntisi, koska koet menettäväsi kun valtio lieventää verotustasi, vaikka tosiasiassa tälläisessä tapauksessa palautuksesi kasvaa, sen saat sitten seuraavan vuoden huhtikuussa tilillesi.


Ota huomioon, että kun elintarvikkeiden alv laskee 5 %, niin
teurastilisi päälle saat myös 5 % vähemmän alvia.
Ja tämä summa on aivan saman suuruinen kuin se,
mitä vähemmän maksat alvia verottajalle.




Tottakai se on sama, mutta etkö sinä tajua, ettei alvin alennuksessa siitä ole kysymys, vaan siinä on kysymys siitä, että se sinun valtiolle maksamasi summa alenee, kun ALV prosentia alennetaan.
Eli sinä maksat vähempi valtiolle kuin ennen.

Maksan vähemmän alvia, mutta myös saan vähemmän alvia tilityksissä.
Siksi maksu pienenee, kun (alv) tulotkin pienenee.

Siis vaikka maksankin vähemmän alvia valtiolle, niin samaalla myös
tulot pienenee saman verran, niin nettovaikutus =+-nolla
Verotus ei kevene.

Maksan valtiolle vähemmän, juuri senverran vähemmän mitä teurastamo tms
tilittää alvia vähemmän, kun vero laskee.


Tottakai täytyy huomioida, että alv-tilityksetkin pienenevät.





Mistä se alv raha tulee?

Ei muualta kuin tuotteen ostajalta.



Mä olen nämä asiat selvittänyt tilitoimistossa

Mikset sinä uskalla tehdä samoin?




Lisätään nyt vielä

Et sä alvia maksa maataloustulosta etkä teurastamon maksamasta
lihan hinnasta, eli ei alvi vaikuta mitään sun verotettavaan tulon.

Alvin maksat siitä summasta, mnkä teurastamo tilittää alvina
lihan hinnan päälle.

Kun teurastamon maksama alvi pienennee, myös sinun
maksama alv pienenee saman verran.

Ei tässä verotus kevene.

Siksi maksat vähemmän alvia veron laskiessa


Viimeksi muokattu: 18.11.08 - klo:08:13 kirjoittanut Kp

Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Vs: Ruuan alv
Voi pyhä jysäys.
Eikös tässä ole kysymys ruoan alvista ja sen vaikutuksesta maksettavaksemme kohdistuvasta verosta.

Kun näin heinäntekojärjellä ajatellaan, että ostetaan satasella ruokaa, vai mitä se on, jota tungetaan tuosta nenän alla olevasta kyselyaukosta sisään.

Jos sen satasen päälle mätkäistään 17% alv, niin se ruokakassihan maksaa sen 117 euroa, eli se 17 euroa on sitä veroa.

Jos taas ostetaan se sama kassi 12% alvilla, niin se kassihan onkin sen 112 euroa, eli veroa maksettiinkin se 5% vähemmän eli tässä tapauksessa sen 5 euroa vähemmän.

Ja katso. Näin se verotus kevenee elintarvikkeiden kohdalla ja tuota ruoassa maksettua alviahan emme kai voi millään momentilla vähentää/ hyödyntää, vaan se on sitä valtion rahaa.

Elikkäs näinhän se vaikuttaa, tai pitäisi vaikuttaa, mutta kun se kauppiaan pirulainen on jo tainnut ennakoida, tai ainakin suunnitellut miten tuon viitosen saisi kotiutettua.

Tätä kai se tuo emo-heikki on meille jukuripäille koittanut valaista.
Eip, Emo-Heikin kanssa on kinasteltu herrasmiesmäisesti alvin alennuksen vaikutuksesta
maataloustuotantoon, rahallisesti.
Tuo Sinun kirjoittamasi juttu on täysin oikein, no comments.

Viimeksi muokattu: 17.11.08 - klo:23:14 kirjoittanut Kp

Joms

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 156
Vs: Ruuan alv
Punakaarti ihan vaan periaatteesta vastustaa ruuan ALVin laskua.
-hoitsu-

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Ruuan alv
Aina kun valtion tuet kasvaa tai verot alenee kauppias vetää välistä. Niin kävi kun kampaajien alvia laskettiin, puukaupassa verohuojennuksen myötä kantohinnat aleni, hukkakauramyrkyissä oli ilmaa 50%......
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

MLK

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 582
  • Agronjetin ryhityskehmä
Vs: Ruuan alv 0%...
...tuonnissa.Eli tuontielintarvike on kaupalle veron verran halvempaa kuin kotimainen mutta kun palkoissa ja vuokrissa vähennettävää alvia ei ole tuotteen ulosmyyntihintaan lisättävä alv on lisännyt kaupan kassavirtaa  ja tuottanut valtiolle mukavasti verotuloa.Kun on rahantuloon tottunut ei siitä haluaisi luopua,kauppahan sen päättää millä hyllyt täytetään ja hallitus alv alennuksen toteuttamisesta.
"Jos seipään molemmissa päissä on pässinpää,kumman osa on onnekkaampi?"
  Bisquit

merheres

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 668
Vs: Ruuan alv
Aina kun valtion tuet kasvaa tai verot alenee kauppias vetää välistä. Niin kävi kun kampaajien alvia laskettiin, puukaupassa verohuojennuksen myötä kantohinnat aleni, hukkakauramyrkyissä oli ilmaa 50%......

Kauppa on tiedostanut, että hintojen alennuksia seurataan tarkasti alv laskun jälkeen. Siksi elintarvikkeiden katetta nostettiin yli 10% viime vuodenvaihteessa. >:(

Aulis Anttila

  • Vieras
Järkiperuste
Punakaarti ihan vaan periaatteesta vastustaa ruuan ALVin laskua.
-hoitsu-

Jokainen joka moista idiotismia vastustaa on kuluttajan asialla... koko ale tulee valumaan suoraa ja lyhentymättömänä suomalaisten kartellikauppojen kassoihin  >:(  :(  :o

Talojussi

  • Vieras
Vs: Ruuan alv
Jos sä lainaat 10000€ vaikka vuoden maksuajalla, mä onnistun sijottaa sen vaikka niin et takasmaksun jälkeen mulle jää 2000€ ylimääräistä.

Jos sama tehdään 5000€ summalla, jää mulle vain tonni.

ALV- vatkauksessa kyse lähinnä sijoitusvarallisuudesta. Eli siitä pantataanko sitä 12% vai 17% ja kuinka pitkän ajan.

Ja koska tuet alvittomia, jäädään viljanviljelyssä kohtalaisen pienilläkin investoinneilla plussalle. Ja koska maksuaika on pitkä, vaikuttaa se sillä tavalla että valtio nostaa korkoa mun rahoista.. enkä minä.

Hyvä kun edes joku tajuaa, mistä on kysymys!

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Ruuan alv


Eli jos myyntisi on vaikka 1000 euroa, niin alvi tulee päälle, jos alvi on 22 %:tia, niin päälle tulee 220 euroa, jos se on 12 %:tia niin päälle tulee 120 euroa.
Eli sinä laitat tuon summan veloittamasi summan päälle, maataloudessa ainakin minulla teurastamo tekee koko operaation itse, eikä minun tarvi lähetellä laskuja mihinkään suuntaan.
mikäli sinulla ei ole yhtään ostoja, niin tuo on se summa minkä tilität valtiolle.

Jos alvi laskee vaikka 22 %:sta, elintarvikkeilla se taitaa olla 17 %:tia, mutta kuitenkin, jos se laskee 12 %:n, niin valtiolle tilittämäsi summa laskee suoraan samassa suhteessa.
Sinulla ilmeisesti on ostot olleet aina suuremmat kuin oma myyntisi, koska koet menettäväsi kun valtio lieventää verotustasi, vaikka tosiasiassa tälläisessä tapauksessa palautuksesi kasvaa, sen saat sitten seuraavan vuoden huhtikuussa tilillesi.


Ota huomioon, että kun elintarvikkeiden alv laskee 5 %, niin
teurastilisi päälle saat myös 5 % vähemmän alvia.
Ja tämä summa on aivan saman suuruinen kuin se,
mitä vähemmän maksat alvia verottajalle.




Tottakai se on sama, mutta etkö sinä tajua, ettei alvin alennuksessa siitä ole kysymys, vaan siinä on kysymys siitä, että se sinun valtiolle maksamasi summa alenee, kun ALV prosentia alennetaan.
Eli sinä maksat vähempi valtiolle kuin ennen.

Maksan vähemmän alvia, mutta myös saan vähemmän alvia tilityksissä.
Siksi maksu pienenee, kun (alv) tulotkin pienenee.

Siis vaikka maksankin vähemmän alvia valtiolle, niin samaalla myös
tulot pienenee saman verran, niin nettovaikutus =+-nolla
Verotus ei kevene.

Maksan valtiolle vähemmän, juuri senverran vähemmän mitä teurastamo tms
tilittää alvia vähemmän, kun vero laskee.


Tottakai täytyy huomioida, että alv-tilityksetkin pienenevät.





Mistä se alv raha tulee?

Ei muualta kuin tuotteen ostajalta.



Mä olen nämä asiat selvittänyt tilitoimistossa

Mikset sinä uskalla tehdä samoin?




Lisätään nyt vielä

Et sä alvia maksa maataloustulosta etkä teurastamon maksamasta
lihan hinnasta, eli ei alvi vaikuta mitään sun verotettavaan tulon.

Alvin maksat siitä summasta, mnkä teurastamo tilittää alvina
lihan hinnan päälle.

Kun teurastamon maksama alvi pienennee, myös sinun
maksama alv pienenee saman verran.

Ei tässä verotus kevene.

Siksi maksat vähemmän alvia veron laskiessa




Kaikella kunnioituksella, vaikket sitä uskokkaan minun selittämänä, verotus kevenee kun alvi laskee, sinun verotus kevenee, kuluttajan verotus kevenee, jokaisen joka ostaa, käyttää tai tuottaa elintarvikkeita verotus kevenee, näin se on.

Kun verotus kevenee, niin maksamasi summa alenee, muuten se ei kevene.

Mutta, ei tämän takia kannata itseään hirttää, kyllä ne keksii jonkun uuden veron, millä ne kompensoi valtiolle tämän tulonmenetyksen ....

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Ruuan alv
Yritetään nyt vielä: maanviljelijällä alv-vähenyskelpoinen pakettiauto jonka kolaroi 1 pvä tammikuuta. Korjaamolasku 10 000€ + alv 2200€. Vakuutusyhtiö korvaa vain alvittoman osuuden koska alvin saa vähentää. Tuo 2200€ täytyy nyt jostain ottaa kunnes sen saa takaisin seuraavan vuoden toukokuussa. Käyttöluotto 16% korolla tekee ko summalle korkokuluja 500%. No saahan sen vähentää verotuksessa mutta sillä rahalla voisi vaikka ostaa jotain muuta järkevää eli kyseessä aivan turha kuluerä jolle ei saa vastinetta. Tätä ketjua lukiessa olen todennut että tätä on ihan turha yrittää selittää ei se mene kuitenkaan jakeluun :o
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Aulis Anttila

  • Vieras
Kolari
Yritetään nyt vielä: maanviljelijällä alv-vähenyskelpoinen pakettiauto jonka kolaroi 1 pvä tammikuuta. Korjaamolasku 10 000€ + alv 2200€. Vakuutusyhtiö korvaa vain alvittoman osuuden koska alvin saa vähentää. Tuo 2200€ täytyy nyt jostain ottaa kunnes sen saa takaisin seuraavan vuoden toukokuussa.

No piruakos ajoit sen kolarin  ;D  :D  :o  ::)  :P