Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Eviran kutsu tuli  (Luettu 4364 kertaa)

Fuller

  • Vieras
Eviran kutsu tuli
Posti toi viimeviikolla Eviran pikkupaketin jossa saa lähettää näytteitä viljoista analysoitavaksi. Mielenkiintoinen asia kyllä,mutta tuossa on taka-ajatuksena loppuviimeksi. :-\

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Eviran kutsu tuli
Posti toi viimeviikolla Eviran pikkupaketin jossa saa lähettää näytteitä viljoista analysoitavaksi. Mielenkiintoinen asia kyllä,mutta tuossa on taka-ajatuksena loppuviimeksi. :-\

Olemma siis molemmat samaa 1900 tilan "valikoitua" joukkoa!  ::)

Sain samanlaisen pussukan ja liitelomakkeet Eviralta. Kunhan jotain saadaan laariin, laitan näytteet menemään. Palkkioksi hommasta lähettävät isännälle näytteen analysointi tuloksen.

Näytteen liitelomake onkin vasta mielenkiintoinen. Kolmatta sivua kysymyksiä, ja tietoja kysellään enemmän kuin lohkokortilla vaaditaan: Sademäärää, lakoprosenttia yms. Muutoin taidan täytellä lomakkeen visusti, mutta hehtaarisatoa voisi pirruuttain viljaoligopolistien harmiksi rätkäyttää alaspäin.  Toki em. vääristää ravinnetasetta.

Viljakauppiaat kun itse toimittelevat kovin laiskasti tietojaan tilastoihin, niin miksi meidän pitäisi heille syöttää naiivisti markkinatietoa joka kolahtaa omaan nilkkaan? Parempi ilmoitella hehtaari sadot alakanttiin, ettei mene markkina tukkoon. Pula se on kuviteltukin pula, ja hinnoittelu sen mukaan!  ;D

Slippin 'n sliding

taisker

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1132
Vs: Eviran kutsu tuli
tänne tärähti myös mutta kattoin ne kyssärit niin vaikeeksi että tärähti heti pannunpesään

AgerSilva

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 799
Vs: Eviran kutsu tuli
tänne tärähti myös mutta kattoin ne kyssärit niin vaikeeksi että tärähti heti pannunpesään

Kyllä menit tekemään pahan virheen. Tulee muistutus ja jos ei vastausta kuulu niin tarkastajat pamahtaa pihaan.... ???

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Eviran kutsu tuli
Sanktiot on näissä erityisen kovat jopa 20 % viljasadon arvosta valtio ulosmittaa. >:(
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

taisker

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1132
Vs: Eviran kutsu tuli
kylä tossa mun lapussa ainakin luki että vapaaehtonen tiedä si mitä se tarkoittaa tässä maaseutukielessä

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Eviran kutsu tuli
kylä tossa mun lapussa ainakin luki että vapaaehtonen tiedä si mitä se tarkoittaa tässä maaseutukielessä

Se tarkoittanee sitä, että olet juuri vapaaehtoisesti luopunut koko viljelyalasi tuet viideksi vuodeksi....

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5278
Vs: Eviran kutsu tuli
Olen aistivinani lievää vastarintaa edelläolevissa vastauksissa. Tieto lisää tuskaa, eikös sieltä saa omat tiedot joskus takaisin? Tulee mieleen ex-naapurini pienlehmänpitäjä, joka lähes ylpeydellä oli hylännyt meijerin ilmaiseksi tarjoaman säilörehuanalyysipalvelun...

Petri

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Eviran kutsu tuli
Olen aistivinani lievää vastarintaa edelläolevissa vastauksissa. Tieto lisää tuskaa, eikös sieltä saa omat tiedot joskus takaisin? Tulee mieleen ex-naapurini pienlehmänpitäjä, joka lähes ylpeydellä oli hylännyt meijerin ilmaiseksi tarjoaman säilörehuanalyysipalvelun...

Petri

Taitaa se vastahakoisuus johtua siitä pitkästä kysymyslomakkeesta...

Jätkä

  • Vieras
Vs: Eviran kutsu tuli
Elikkä jos 1500 maajussia tuhlaa sen parituntia aikaa niihin viljanäytteisiin ja kyselylomakkeisiin se on mukava säästö virastolle, joka myy sen tuloksen sitten miljoona hintaan jollekkin kasvinjalostajalle tai kemkaali firmalle.
Ei se teidänkään työ ole mitään ilmaista ja peritäänhän teiltäkin asian käsittelymaksu jos käyttätte eri virastojen palveluksia (vaikkapa ympäristö lupaa hakemassa). Pro agrian hinnaston mukaan kun velotatte niin se on aika hyväksytty hinta taso maatalouden asiantuntia työstä.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Eviran kutsu tuli
Olen aistivinani lievää vastarintaa edelläolevissa vastauksissa. Tieto lisää tuskaa, eikös sieltä saa omat tiedot joskus takaisin? Tulee mieleen ex-naapurini pienlehmänpitäjä, joka lähes ylpeydellä oli hylännyt meijerin ilmaiseksi tarjoaman säilörehuanalyysipalvelun...

Petri

Ei loppuviimeiksi taida viljanviljeliälle olla kyseisestä analyysistä ja tutkimuksesta kovin suurta hyötyä jos ei ole omia eläimiä jotka jyvät syö. :o
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Eviran kutsu tuli
jannut nillittää jostain parin tunnin menetetystä työajasta suurenakin kustannuksena, annnas kun syksy tulee, niin jo sitä työaikaa palaa omamyyjän kopissa... Ja saa siitä itselle tjp:n, itävyyden yms hyödyllistä, mulla menee jyviä laskiessa jo tunti. Tietty turhaahan tuo tieto on jos joka vuosi on totuttu kylvämään 250 kg/ha ja aina on hyvin onnistunut...
Nothing is Something Worth Doing

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5278
Vs: Eviran kutsu tuli
Olen aistivinani lievää vastarintaa edelläolevissa vastauksissa. Tieto lisää tuskaa, eikös sieltä saa omat tiedot joskus takaisin? Tulee mieleen ex-naapurini pienlehmänpitäjä, joka lähes ylpeydellä oli hylännyt meijerin ilmaiseksi tarjoaman säilörehuanalyysipalvelun...

Petri

Ei loppuviimeiksi taida viljanviljeliälle olla kyseisestä analyysistä ja tutkimuksesta kovin suurta hyötyä jos ei ole omia eläimiä jotka jyvät syö. :o
Tähän tekisi mieli kotieläimiä kasvattavana sanoa, että kyllä noilla analyyseillä on merkittävä vaikutus ostohalukkuuteen ja maksettavaan hintaan. Mutta tietty jos myy vain "Keskolle" ja "Kesko" ei ole kiinnostunut noista, niin sittenhän argumenttini ei päde.

Noin laajemmin voisi ajatella, että yhteistä hyvää (esmes tällaista vertailutietoa omiin tuloksiin) ei tule itsestään. Onko valmiutta olla mukana luomassa tällaista yhteistä tietopohjaa, on ehkä jokaisen omassa sielunrakenteessa. Itse olen vielä siinä uskossa, että jos antaa, voi joskus saadakin.

Petri

Jätkä

  • Vieras
Vs: Eviran kutsu tuli
Olen aistivinani lievää vastarintaa edelläolevissa vastauksissa. Tieto lisää tuskaa, eikös sieltä saa omat tiedot joskus takaisin? Tulee mieleen ex-naapurini pienlehmänpitäjä, joka lähes ylpeydellä oli hylännyt meijerin ilmaiseksi tarjoaman säilörehuanalyysipalvelun...

Petri

Ei loppuviimeiksi taida viljanviljeliälle olla kyseisestä analyysistä ja tutkimuksesta kovin suurta hyötyä jos ei ole omia eläimiä jotka jyvät syö. :o
Tähän tekisi mieli kotieläimiä kasvattavana sanoa, että kyllä noilla analyyseillä on merkittävä vaikutus ostohalukkuuteen ja maksettavaan hintaan. Mutta tietty jos myy vain "Keskolle" ja "Kesko" ei ole kiinnostunut noista, niin sittenhän argumenttini ei päde.

Noin laajemmin voisi ajatella, että yhteistä hyvää (esmes tällaista vertailutietoa omiin tuloksiin) ei tule itsestään. Onko valmiutta olla mukana luomassa tällaista yhteistä tietopohjaa, on ehkä jokaisen omassa sielunrakenteessa. Itse olen vielä siinä uskossa, että jos antaa, voi joskus saadakin.

Petri

 Olet miten usein pyytänyt noita ravinnetutkimuksia kun olet ostanut viljaa? Ainakin mitä minä heinän myyjänä huomannut sen että ravinnetutkimuksilla saa pyyhkiä per..tä. Aina saa esittämällä esittää että ne on, mutta korkeampaa kauppahintaa niillä ei saa. Lisäarvo pitää ottaa muulla palvelulla.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5278
Vs: Eviran kutsu tuli
Olet miten usein pyytänyt noita ravinnetutkimuksia kun olet ostanut viljaa? Ainakin mitä minä heinän myyjänä huomannut sen että ravinnetutkimuksilla saa pyyhkiä per..tä. Aina saa esittämällä esittää että ne on, mutta korkeampaa kauppahintaa niillä ei saa. Lisäarvo pitää ottaa muulla palvelulla.
Kyllä noilla on hintaa viilattu. Tosin lähinnä niinpäin, että myyjä esitti tooosi hyvät analyysitulokset (ja tavarakin oli kyllä hyvää) ja hinta heilahti sitten alustavasti so***** haarukan yläreunaan. Ja vastaavasti kevyttä kauraa on ostettu alehintaan. Ilman analyysiä hinta jää kyllä sinne kevyen luokkaan.

Petri