Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe pellon hinta  (Luettu 194815 kertaa)

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: pellon hinta

Olis kiva joskus tavata täysjärkinen pellonostaja. Sellainen, joka tarjousta tehdessään pohtisi tosissaan, jääkö muuttuvien ja kiinteiden tuotantokustannusten jälkeen oikeasti vielä korvausta pellon pääomalle?
Pitäis jäädä, koska jos pankista lainaat rahat, pankki vaatii korvauksen ja jos omiasi sijoitat, niin muitakin sijoituskohteita on. Eikä maakaan hoitamatta arvoaan säilytä. Olen aina ihmetellyt meidän viljelijöiden järjenjuoksua, minkä ihmeen takia me itse hinnoitellaan taivaisiin se ainoa tuotantopanos jonka voimme itse hinnoitella, siis pelto? Vastaukseksi ei riitä, että se myydään vain kerran naapurissa. Jos ei kannata niin ei kannata ostaa. Naapurissa voi olla myynnissä paljon muutakin vain kerran, vaikka ylihintaista lannoitetta tai uniikinpunainen traktori

 ;D ;D ;D ;D ;D;D

sorjone

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1437
  • Karjala takaisin.
Vs: pellon hinta

Olis kiva joskus tavata täysjärkinen pellonostaja. Sellainen, joka tarjousta tehdessään pohtisi tosissaan, jääkö muuttuvien ja kiinteiden tuotantokustannusten jälkeen oikeasti vielä korvausta pellon pääomalle?
Pitäis jäädä, koska jos pankista lainaat rahat, pankki vaatii korvauksen ja jos omiasi sijoitat, niin muitakin sijoituskohteita on. Eikä maakaan hoitamatta arvoaan säilytä. Olen aina ihmetellyt meidän viljelijöiden järjenjuoksua, minkä ihmeen takia me itse hinnoitellaan taivaisiin se ainoa tuotantopanos jonka voimme itse hinnoitella, siis pelto? Vastaukseksi ei riitä, että se myydään vain kerran naapurissa. Jos ei kannata niin ei kannata ostaa. Naapurissa voi olla myynnissä paljon muutakin vain kerran, vaikka ylihintaista lannoitetta tai uniikinpunainen traktori

 ;D ;D ;D ;D ;D;D
  Se on vaan niin että jara pukkaa ylihintasta koko ajan uutta ja valteemi tekee punasta monella sävyllä mutta uutta peltoa ei tee kukaan. Ja turha on pohojalaasten väittää että he tekee, ne on suoraivioita ja sillä siisti.  Itse en ole huonoa peltokauppaa tehny yhtäkään.
FIXIT

+250

  • Vieras
Vs: pellon hinta

Olis kiva joskus tavata täysjärkinen pellonostaja. Sellainen, joka tarjousta tehdessään pohtisi tosissaan, jääkö muuttuvien ja kiinteiden tuotantokustannusten jälkeen oikeasti vielä korvausta pellon pääomalle?
Pitäis jäädä, koska jos pankista lainaat rahat, pankki vaatii korvauksen ja jos omiasi sijoitat, niin muitakin sijoituskohteita on. Eikä maakaan hoitamatta arvoaan säilytä. Olen aina ihmetellyt meidän viljelijöiden järjenjuoksua, minkä ihmeen takia me itse hinnoitellaan taivaisiin se ainoa tuotantopanos jonka voimme itse hinnoitella, siis pelto? Vastaukseksi ei riitä, että se myydään vain kerran naapurissa. Jos ei kannata niin ei kannata ostaa. Naapurissa voi olla myynnissä paljon muutakin vain kerran, vaikka ylihintaista lannoitetta tai uniikinpunainen traktori

 ;D ;D ;D ;D ;D;D
  Se on vaan niin että jara pukkaa ylihintasta koko ajan uutta ja valteemi tekee punasta monella sävyllä mutta uutta peltoa ei tee kukaan. Ja turha on pohojalaasten väittää että he tekee, ne on suoraivioita ja sillä siisti.  Itse en ole huonoa peltokauppaa tehny yhtäkään.
Kyyllä muutama hiesusavi raiviokin on tullu tehtyä 8)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52013
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: pellon hinta
Kaatopaikkana ymmärrän mut tuottavaan ja satoisaan laatuviljan kasvatukseen turve ei sovellu. Polttoon tai lehmän perseen alle se turve kuuluu.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: pellon hinta

Olis kiva joskus tavata täysjärkinen pellonostaja. Sellainen, joka tarjousta tehdessään pohtisi tosissaan, jääkö muuttuvien ja kiinteiden tuotantokustannusten jälkeen oikeasti vielä korvausta pellon pääomalle?
Pitäis jäädä, koska jos pankista lainaat rahat, pankki vaatii korvauksen ja jos omiasi sijoitat, niin muitakin sijoituskohteita on. Eikä maakaan hoitamatta arvoaan säilytä. Olen aina ihmetellyt meidän viljelijöiden järjenjuoksua, minkä ihmeen takia me itse hinnoitellaan taivaisiin se ainoa tuotantopanos jonka voimme itse hinnoitella, siis pelto? Vastaukseksi ei riitä, että se myydään vain kerran naapurissa. Jos ei kannata niin ei kannata ostaa. Naapurissa voi olla myynnissä paljon muutakin vain kerran, vaikka ylihintaista lannoitetta tai uniikinpunainen traktori ja sekin jää ostamatta jos hinta ei ole järkevä. Toisaalta, jos on valmis maksamaan ylihintaa pellosta, eikö samaan lopputulokseen pääsisi ehdottamalla itse alhaisempaa hintaa viljatilitykseen tai pankille korkeampia korkoja. Voi jee....s meitä hölmöjä.
Niitä apulantoja ja traktoreita tulee koko ajan uusia linjalta ja tuodaan vaikka jenkeistä asti tänne, mutta maan valmistus on lopetettu  ;)
Jos rajalta, siis tän tilatontin rajalta tulis maata myyntiin, niin maksaisin sen mitä pyydetään ja saisin vastineex laidunnusmahdollisuutta ja ennenkaikkea suojaetäisyyttä mahdollisiin uusiin hankaliin naapureihin esimerkiksi  :)

Mulla olis pihalla Saab 99, jonka lattialla on hiekkaa, takaluukussa neljä litraa öljyä ja hanskalokerossa pari Suomen Markkaa. Mitään niistä ei valmisteta enää. Jos tuon rajalle, niin maksatko, mitä pyydetään? Laidunnusmahdollisuutta siinä ei ole, mutta etäisyyttä naapureihin saa tankillisella yli 500 km.




Skyfox

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 136
Vs: pellon hinta
Kyllä on kauhia tuollainen peltomarkkinoilla vallitseva kilpailutilanne.

Ongelmahan on ratkaistu sillä, että paikallisen MTK:n kokouksessa isäntien pitää keskuudessaan ensinnäkin tuoda toisilleen julki, että keitä kiinnostaa pellon osto/vuokraus. Tämän jälkeen jaetaan kunta pienempiin palasiin halukkaiden laajentujien kesken. Näin tietyille alueille saadaan mahdollisesti jo tässä vaiheessa vain yksi ostajakandidaatti, jolloin pellon ostohinta tietysti pysyy hyvin maltillisena.

Mikäli ostajakandidaatteja on ensimmäisessä vaiheessa ilmennyt niin paljon, että yhden alueen sisälle on pakko sovittaa kaksi tai usempikin, niin tällöin laadittakoon järjestyslista ostovuoroista. Eli esimerkkinä: "vuonna 2014 Alueen 51 ensisijainen ostaja on Reino, jos ei nappaa ko. vuotena ostaa, vuoro siirtyy Penalle"

Luonnollisesti kotieläintilat olisivat velvoitettuja korkeampaan ostohintaan johtuen korkeammista tuista.

Jos ei kuulu MTK:hon, ei ole oikeutettu osallistumaan ostoaluejakoon ja näin ollen ei myöskään ostamaan peltoa. Täten saadaan myös jokin syy kuulua MTK:hon, jota esimerkiksi nimimerkki SKN on täällä kaivannut.

Luonnollista on myös se ettei kuntarajoja pidä kenenkään mennä ylittämän.

Näillä teeseillä pidetään hinnat kurissa ja saadaan maatalouden kannattavuutta parannettua.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: pellon hinta

Olis kiva joskus tavata täysjärkinen pellonostaja. Sellainen, joka tarjousta tehdessään pohtisi tosissaan, jääkö muuttuvien ja kiinteiden tuotantokustannusten jälkeen oikeasti vielä korvausta pellon pääomalle?
Pitäis jäädä, koska jos pankista lainaat rahat, pankki vaatii korvauksen ja jos omiasi sijoitat, niin muitakin sijoituskohteita on. Eikä maakaan hoitamatta arvoaan säilytä. Olen aina ihmetellyt meidän viljelijöiden järjenjuoksua, minkä ihmeen takia me itse hinnoitellaan taivaisiin se ainoa tuotantopanos jonka voimme itse hinnoitella, siis pelto? Vastaukseksi ei riitä, että se myydään vain kerran naapurissa. Jos ei kannata niin ei kannata ostaa. Naapurissa voi olla myynnissä paljon muutakin vain kerran, vaikka ylihintaista lannoitetta tai uniikinpunainen traktori ja sekin jää ostamatta jos hinta ei ole järkevä. Toisaalta, jos on valmis maksamaan ylihintaa pellosta, eikö samaan lopputulokseen pääsisi ehdottamalla itse alhaisempaa hintaa viljatilitykseen tai pankille korkeampia korkoja. Voi jee....s meitä hölmöjä.
Niitä apulantoja ja traktoreita tulee koko ajan uusia linjalta ja tuodaan vaikka jenkeistä asti tänne, mutta maan valmistus on lopetettu  ;)
Jos rajalta, siis tän tilatontin rajalta tulis maata myyntiin, niin maksaisin sen mitä pyydetään ja saisin vastineex laidunnusmahdollisuutta ja ennenkaikkea suojaetäisyyttä mahdollisiin uusiin hankaliin naapureihin esimerkiksi  :)

Mulla olis pihalla Saab 99, jonka lattialla on hiekkaa, takaluukussa neljä litraa öljyä ja hanskalokerossa pari Suomen Markkaa. Mitään niistä ei valmisteta enää. Jos tuon rajalle, niin maksatko, mitä pyydetään? Laidunnusmahdollisuutta siinä ei ole, mutta etäisyyttä naapureihin saa tankillisella yli 500 km.
Unohdit yhden pienen, mutta merkittävän eron. Noilla listaamillasi tuotteilla ei tee enää yhtään mitään, mutta maa ei kulu joten se on ihan yhtä käyttökelpoista nyt ja vielä tulevaisuudessakin   8)

Ps. saabbia kait taas valmistetaankin, mutta silti sillä ei ole mitään arvoa mulle.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52013
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: pellon hinta
Sun kauhuskenaario kuulostaa ihan metsästysseuralta.  :o

Otan siinä vaiheessa ritolat ja lähden kanarialle jos touhu menee tollaseks. :o
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: pellon hinta

Olis kiva joskus tavata täysjärkinen pellonostaja. Sellainen, joka tarjousta tehdessään pohtisi tosissaan, jääkö muuttuvien ja kiinteiden tuotantokustannusten jälkeen oikeasti vielä korvausta pellon pääomalle?
Pitäis jäädä, koska jos pankista lainaat rahat, pankki vaatii korvauksen ja jos omiasi sijoitat, niin muitakin sijoituskohteita on. Eikä maakaan hoitamatta arvoaan säilytä. Olen aina ihmetellyt meidän viljelijöiden järjenjuoksua, minkä ihmeen takia me itse hinnoitellaan taivaisiin se ainoa tuotantopanos jonka voimme itse hinnoitella, siis pelto? Vastaukseksi ei riitä, että se myydään vain kerran naapurissa. Jos ei kannata niin ei kannata ostaa. Naapurissa voi olla myynnissä paljon muutakin vain kerran, vaikka ylihintaista lannoitetta tai uniikinpunainen traktori ja sekin jää ostamatta jos hinta ei ole järkevä. Toisaalta, jos on valmis maksamaan ylihintaa pellosta, eikö samaan lopputulokseen pääsisi ehdottamalla itse alhaisempaa hintaa viljatilitykseen tai pankille korkeampia korkoja. Voi jee....s meitä hölmöjä.
Niitä apulantoja ja traktoreita tulee koko ajan uusia linjalta ja tuodaan vaikka jenkeistä asti tänne, mutta maan valmistus on lopetettu  ;)
Jos rajalta, siis tän tilatontin rajalta tulis maata myyntiin, niin maksaisin sen mitä pyydetään ja saisin vastineex laidunnusmahdollisuutta ja ennenkaikkea suojaetäisyyttä mahdollisiin uusiin hankaliin naapureihin esimerkiksi  :)

Mulla olis pihalla Saab 99, jonka lattialla on hiekkaa, takaluukussa neljä litraa öljyä ja hanskalokerossa pari Suomen Markkaa. Mitään niistä ei valmisteta enää. Jos tuon rajalle, niin maksatko, mitä pyydetään? Laidunnusmahdollisuutta siinä ei ole, mutta etäisyyttä naapureihin saa tankillisella yli 500 km.
Unohdit yhden pienen, mutta merkittävän eron. Noilla listaamillasi tuotteilla ei tee enää yhtään mitään, mutta maa ei kulu joten se on ihan yhtä käyttökelpoista nyt ja vielä tulevaisuudessakin   8)

Hiekalla ja öljyllä tehdään maailmassa aika paljonkin ja kait ne markatkin voi johonkin keikkuvan pöydän jalan alle laittaa tilkkeeksi. Saabilla tekee vaikka kesäretken.

Mutta nythän keskustellaankin siitä, mitä kannattaa mistäkin maksaa, ja mitä toisaalta voi haluta maksaa, vaikkei kannattaisikaan. Joku ostaa vanhan Saabin, kun niitä ei tehdä enää. Jokui toinen ei ole valmis maksamaan Saabista markkaakaan, vaikka kaksi markkaa olisi hanskalokerossa. Samainen kaveri saattaa maksaa pellosta ostohintaa tai vuokraa reippaasti yli tuottoarvon. Kukin saa tehdä rahoillaan, mitä tykkää. Harrastelija voi kerätä vanhoja Saabeja tai peltohehtaareita, mutta yritystoiminnan kanssa kummallakaan ei välttämättä ole mitään tekemistä.

lope

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 311
Vs: pellon hinta
Pellon kokohan voi vuosittan jonkun prosentin kasvaa. Jos on niin onnellisesti että laidasta voi raivata. Suomenniemellä on perkeleesti tekemätöntä peltoa, joka irtoo noin tonnilla hehtaari, kun on pyyhkitty mehtä pois päältä. Ainakin tääl Pohois Karjalassa on näin. Tääl vaan se naapuri on monesti ongelma. Vaikka kahta tonnia pelkästä pohjasta tarjois, nii kauppoihn ei pääse. Naapurikylältä kyllä onnistuu.
Ostin muuten peltoa tossa, viis hehtaaria. 3000 e. makso hehtaari. Laskeskelin että taitaa kannattaa. Avo-ojissa, mutta muuten hyvää maata.
Täältä saa 100 peltohehtaarin tilan kun myötte sieltä lännestä sen 30 hehtaarin mörskänne niille isoolle tiloolle. Ja mukavat naapurit kaupanpäälle. Multa voi kysellä ensimmäisenä.

taisker

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1132
Vs: pellon hinta
jep tolla  15 tontulla jää saamatta se ekakin hehtaari täälä sika ja kana maassa

Viljo-Ilmari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 204
Vs: pellon hinta


Loppupäätelmäni on, että suurin osa tällä foorumilla roikkuvista osaa tän ammatin vähintään 2x paremmin kuin minä, ainakin kommenteista päätellen. Tai sitten laskea puolta huonommin. Jos veemäiset naapurit ovat suurin syy ostaa maata hintaan mihin hyvänsä niin onhan se syy tietysti sekin. Ei vaan kannata sekoittaa sitä siihen pohdintaan mitä pellosta kannattaa liiketaloudellisesti maksaa. Uskonto kymppi ja laskento neljä, sillä sitä on ennenkin pärjätty kun vaan perämettää piisaa. Koskahan joku muu yritys alkaa tehdä investointeja vitutuksen vuoksi, ihan noin vaan fiilispohjalta. Niinpä niin,jaapa jaa,daapa daa. No, hyvä ettei kaikilla maajusseilla mene huonosti. 8)

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: pellon hinta
Pellosta kannattaa maksaa jos on ylimääräistä rahaa, jota ei tarvi mihinkään muuhun toimintaan  :(
Siihen on kaksi syytä, hinnanousu on melko varmaa ja rahaa ei tuu silloin tuhlattua joutavanpäiväisiin koneisin kun ne on sijoitettu peltoon  ;D
Mutta ei pidä pettää itteään sillä ajatuksella, että se pelto itse kuolettaa itsensä aina, todennäköisesti puolet peltokaupoista alkaa olla siinä rajoilla, kuolettaako ollenkaan itseään ostajan viljelijäuran aikana  :o
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: pellon hinta


Loppupäätelmäni on, että suurin osa tällä foorumilla roikkuvista osaa tän ammatin vähintään 2x paremmin kuin minä, ainakin kommenteista päätellen. Tai sitten laskea puolta huonommin. Jos veemäiset naapurit ovat suurin syy ostaa maata hintaan mihin hyvänsä niin onhan se syy tietysti sekin. Ei vaan kannata sekoittaa sitä siihen pohdintaan mitä pellosta kannattaa liiketaloudellisesti maksaa. Uskonto kymppi ja laskento neljä, sillä sitä on ennenkin pärjätty kun vaan perämettää piisaa. Koskahan joku muu yritys alkaa tehdä investointeja vitutuksen vuoksi, ihan noin vaan fiilispohjalta. Niinpä niin,jaapa jaa,daapa daa. No, hyvä ettei kaikilla maajusseilla mene huonosti. 8)

 Suomesta olis maatalous aikaa hävinny jos sitä olis liiketaloudellisin perustin johdettu. Näillä toteutuneilla palkka ja pääoman tuottovaatimuksilla  minkä tahansa pörssiyritysen toimari olis saanu potkut.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

pera

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 535
Vs: pellon hinta


Loppupäätelmäni on, että suurin osa tällä foorumilla roikkuvista osaa tän ammatin vähintään 2x paremmin kuin minä, ainakin kommenteista päätellen. Tai sitten laskea puolta huonommin. Jos veemäiset naapurit ovat suurin syy ostaa maata hintaan mihin hyvänsä niin onhan se syy tietysti sekin. Ei vaan kannata sekoittaa sitä siihen pohdintaan mitä pellosta kannattaa liiketaloudellisesti maksaa. Uskonto kymppi ja laskento neljä, sillä sitä on ennenkin pärjätty kun vaan perämettää piisaa. Koskahan joku muu yritys alkaa tehdä investointeja vitutuksen vuoksi, ihan noin vaan fiilispohjalta. Niinpä niin,jaapa jaa,daapa daa. No, hyvä ettei kaikilla maajusseilla mene huonosti. 8)
käys kirjastossa selaamassa noita markkinointi/brändin
Luomus kirjallisuutta, mainostaa en viitti kirjoja mut kyl sieltä ku selaat tulee vastaan kirja tai useampi, mis kerrotaan "isojen firmojen" toiminta malleista esimerkkien avulla..
Ei toi naapurin kiusaks osto oo ees mitenkään huonoperuste eikä välttämättä ees rahanhukkaa..(tosin onko viljelijä toisen kilpailija vai aseveli?)
PS: mie lähen skänän matkaa kans huitelee sit ku mtk alkaa jakaa maita!