Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe tappiot  (Luettu 9812 kertaa)

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Vs: tappiot
Vilanviljelyssä ei hyvänä vuotena tule juuri voitttoa ja huonona satovuotena juuri tappiota. Hehtaarituet pitävät siitä huolen.
Nämä lehtijutut jättäisin omaan arvoon. Sitten menee huonosti,  kun tiloja tai peltoa tulee myyntiin sopuhintaan, konekauppa pysähtyy, yms.

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1245
Vs: tappiot
Tuossa maan hinnoittelussa on se ongelma että yhä harvenpi pellon omistaja on enää viljelijä. Itselläkin suurin osa "vuokranantajista" on eläkeläisiä tai perikuntia jotka miettivät että pitäisiköhän myydä mutta kun paappa ei varmaan olisi halunnut.
Ja toisaalta pelto on tällä hetkellä niin kallista että kannattavinta viljelijän kannalta on vaan vuokrata sitä.

Tjussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 178
Vs: tappiot
Olen kuullut sellaista huhuja muilta viljelijöiltä, että ainakin muutama isomman puoleinen viljatila harkitsee vakavasti viljelyn lopettamista ja kaikkien peltojen vuokraamista toisille viljelijöille, ovat kuulemma kyllästyneet viljanviljelyn huonoon kannattavuuteen ja haluavat vuokrata peltonsa pois kun vielä saa kunnon vuokrahinnan pelloista.

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: tappiot
>Olen kuullut sellaista huhuja
Naapurista laiteteettin n. 80 ha  hanskat naulaan uus isäntä ei viihtynyt  kuin muutaman vuoden vuokralle menivät  ja toinen nyt n. 100 ha viimeistä vuotta ikä taynnä menee myös vuokralle huhujen mukaan.

Kuka noita kohta enää vuokrailee?

montöör

  • Vieras
Vs: tappiot
Olen kuullut sellaista huhuja muilta viljelijöiltä, että ainakin muutama isomman puoleinen viljatila harkitsee vakavasti viljelyn lopettamista ja kaikkien peltojen vuokraamista toisille viljelijöille, ovat kuulemma kyllästyneet viljanviljelyn huonoon kannattavuuteen ja haluavat vuokrata peltonsa pois kun vielä saa kunnon vuokrahinnan pelloista.



Isoilla tiloilla on paljon vuokrapeltoja, kalliitakin. Niiden poisjättäminen olisi vaihto.ehto.
Mutta mutta, kuka sitten istuu metsästysjuhlien pöydän päässä ja kenen perässä kyläläiset
juoksee viemässä vuodenluonto-palkintoa, seuran viiriä ja kunniamitalia? Ehkä sittenkin
luomu-tilaksi siirtyminen on parasta. Noottaa, kööllää.

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1245
Vs: tappiot
Jep jep. Täällä kymenlaaksossa vuokrat pyörii 250€ kahta puolta ja peltohehtaaria ei taida alle 7000€ omaksi saada. Tuon 7000€ kun jakaa 250€ niin aika monta vuotta sitä viljelee vuokralaisena. Toki omistamisessa on muitakin sitä puolustavia tekijöitä mutta varsinkin jos velkarahalla ostaa (sillähän sitä täytyy) niin yhtälö on kyllä aika vaikea saada kannattavaksi. Sitten jos tuet on 500€ ja yli niin sitten on laskukaava erilainen mutta itse kyllä alan siinä vaiheessa etsiä muita hommia :)

Viimeksi muokattu: 31.08.18 - klo:11:28 kirjoittanut eevertti

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: tappiot

Isoilla tiloilla on paljon vuokrapeltoja, kalliitakin. Niiden poisjättäminen olisi vaihto.ehto.
Mutta mutta, kuka sitten istuu metsästysjuhlien pöydän päässä ja kenen perässä kyläläiset
juoksee viemässä vuodenluonto-palkintoa, seuran viiriä ja kunniamitalia? Ehkä sittenkin
luomu-tilaksi siirtyminen on parasta. Noottaa, kööllää.
Onhan ne jotkut niistä luopuneetkin. Sitten pienemmät tilat vuokraa ne itselleen samaan hintaan kasvaakseen. Tietenkin pienemmällä tilalla on paremmat mahdollisuudet panostaa siihen viljelyyn enemmän ja saada isompi sato, mutta suuria voittoja sekään tuskin saa.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5156
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: tappiot
Olen sen jo muutamaan kertaan todennutkin, että moni eläintila olisi saanut rehunsa halvemmalla ostona, kuin itse viljelemällä. Niin paitsi tietysti ja101. Hänelle omat rehut ovat todella edullisia ja ostorehut järjettömän kalliita. Hintapiikkivuotena näin saattaa ollakin, mutta sanoisin, että kahdeksan vuotta kymmenestä ostorehut olisivat edullisemmat.
Laske mulle mitä rehuviljan tuotantokustannus on? Jos mä en vaikka tajua jotain asiaa...
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5156
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: tappiot
>Olen kuullut sellaista huhuja
Naapurista laiteteettin n. 80 ha  hanskat naulaan uus isäntä ei viihtynyt  kuin muutaman vuoden vuokralle menivät  ja toinen nyt n. 100 ha viimeistä vuotta ikä taynnä menee myös vuokralle huhujen mukaan.

Kuka noita kohta enää vuokrailee?
Täällä ei tuollaisia ongelmia ole. Innokkaita laajentajia löytyy. Hinnat sellaisia ettei mitään järkeä..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Neke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2798
Vs: tappiot
Mtkoolainen laskenta, kustannus säästöä tulee vähemmä kun kuivaukseen käyttää haketta. Vaikka veronmaksajat ovat maksaneet hakkeenpolttouunista noin puolet, hankinta avustuksena, ni.

V.viljelijä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 257
Vs: tappiot
Jep jep. Täällä kymenlaaksossa vuokrat pyörii 250€ kahta puolta ja peltohehtaaria ei taida alle 7000€ omaksi saada. Tuon 7000€ kun jakaa 250€ niin aika monta vuotta sitä viljelee vuokralaisena. Toki omistamisessa on muitakin sitä puolustavia tekijöitä mutta varsinkin jos velkarahalla ostaa (sillähän sitä täytyy) niin yhtälö on kyllä aika vaikea saada kannattavaksi. Sitten jos tuet on 500€ ja yli niin sitten on laskukaava erilainen mutta itse kyllä alan siinä vaiheessa etsiä muita hommia :)

Miten siellä pelto on noin halpaa?? Hitto mä myin täältä tilan pois jos tulee sieltä joku hyvä tila myyntiin.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9783
Vs: tappiot
>Olen kuullut sellaista huhuja
Naapurista laiteteettin n. 80 ha  hanskat naulaan uus isäntä ei viihtynyt  kuin muutaman vuoden vuokralle menivät  ja toinen nyt n. 100 ha viimeistä vuotta ikä taynnä menee myös vuokralle huhujen mukaan.

Kuka noita kohta enää vuokrailee?
Täällä ei tuollaisia ongelmia ole. Innokkaita laajentajia löytyy. Hinnat sellaisia ettei mitään järkeä..

Voi voi. 20 vuotta kun tällä menolla ja tuloilla vielä viljellään , niin alkaa olla jatkajat ja vuokraajat vähis. Ihan joka lohkolle ei enää viljelijää löydy.

montöör

  • Vieras
Vs: tappiot
>Olen kuullut sellaista huhuja
Naapurista laiteteettin n. 80 ha  hanskat naulaan uus isäntä ei viihtynyt  kuin muutaman vuoden vuokralle menivät  ja toinen nyt n. 100 ha viimeistä vuotta ikä taynnä menee myös vuokralle huhujen mukaan.

Kuka noita kohta enää vuokrailee?
Täällä ei tuollaisia ongelmia ole. Innokkaita laajentajia löytyy. Hinnat sellaisia ettei mitään järkeä..

Voi voi. 20 vuotta kun tällä menolla ja tuloilla vielä viljellään , niin alkaa olla jatkajat ja vuokraajat vähis. Ihan joka lohkolle ei enää viljelijää löydy.



Höpsis. Se reilu 30v, minkä muista on puhuttu vuokrien putoavan ja samoin pellon
hinnan. Ei ole pudonnut, eikä putoa. Suomessa hoetaan ruuan puhtautta mutta sitä
hyödynnetään vain kaupan mega-katteissa. Visiossa näkyy jo, kuinka isäntä puhuukin
vierasta kieltä. Noottaa, sano Ahmed-serkku

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5156
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: tappiot
Jep jep. Täällä kymenlaaksossa vuokrat pyörii 250€ kahta puolta ja peltohehtaaria ei taida alle 7000€ omaksi saada. Tuon 7000€ kun jakaa 250€ niin aika monta vuotta sitä viljelee vuokralaisena. Toki omistamisessa on muitakin sitä puolustavia tekijöitä mutta varsinkin jos velkarahalla ostaa (sillähän sitä täytyy) niin yhtälö on kyllä aika vaikea saada kannattavaksi. Sitten jos tuet on 500€ ja yli niin sitten on laskukaava erilainen mutta itse kyllä alan siinä vaiheessa etsiä muita hommia :)

Miten siellä pelto on noin halpaa?? Hitto mä myin täältä tilan pois jos tulee sieltä joku hyvä tila myyntiin.

No vuokra on halpa. Itse ei ole tuollaiseen hintaan tullut tarjolle vuokrata. Ja eikä tuohon 7 tonniin ole kyllä saanut enää ostettuakaan. Tai no yhden tapauksen tiedän missä pieniä hajallaan olevia länttejä meni tuohon hintaan kai.. Edellinen kauppa oli kympin kauppa. Ei sekään tietysti vedä vertoja mitä osassa maata maksetaan. Mutta en silti ymmärrä millainen kannattavuus laskelma täytyy olla, että tuollaisen saa näyttämään hyvältä.

Kymenlaakso on lisäksi aika iso käsite. Ja mielestäni tässä menee aika selvä raja nimittäin kymijoki. Joen länsipuoli on tasaista peltoa pellon perään tyyppistä maisemaa ehkä tätä voisi verrata johonkin pohjanmaahan tai varsinais-suomen peltoaukeisiin. Itäpuoli on taas on ihan kymijoen ranta-alueita lukuunottamatta enemmän metsää jossa siellä täälkä on tilkku peltoja. Tuonne itäpuolen hinnoiksi noi on ihan normaaleja varmaan, mutta täällä länsipuolella noilla ei pääse edes sanomaan päivää..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...