Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hydrauliikkaosaajat?  (Luettu 7897 kertaa)

PekOino

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52
Hydrauliikkaosaajat?
Valtrassa on hydr.pumpun jälkeen prioriteettiventtiili joka antaa painetta ohjaukseen rattia käännettäessä. Voisiko sen jälkeen laittaa toisen samanlaisen joka antaisi painetta kuormainventtiiliin vipua käännettäessä, ei tarvitsisi aina kierrättää kuormainventtiilistön kautta, eikä tarvitsisi räplätä kiertoa päälle kippivivusta? Kuormantuntevan systeemin lohko tietenkin pitäisi olla josta saisi LS paineen.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Hydrauliikkaosaajat?
Kai semmoisen voi laittaa, mutta tuleeko tehohäviöitä?

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Hydrauliikkaosaajat?
Kai semmoisen voi laittaa, mutta tuleeko tehohäviöitä?

Tuleehan siinä häviöitä,ainakin jonkin verran.Mua ainakin tuollainen viritys hiukka arveluttaa.Tosin toimiihan se todennäköisesti.

bertsi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Vs: Hydrauliikkaosaajat?
Valtrassa on hydr.pumpun jälkeen prioriteettiventtiili joka antaa painetta ohjaukseen rattia käännettäessä. Voisiko sen jälkeen laittaa toisen samanlaisen joka antaisi painetta kuormainventtiiliin vipua käännettäessä, ei tarvitsisi aina kierrättää kuormainventtiilistön kautta, eikä tarvitsisi räplätä kiertoa päälle kippivivusta? Kuormantuntevan systeemin lohko tietenkin pitäisi olla josta saisi LS paineen.
niin no kuormaimen lohko on läpivirtaava ja ohjaus ei eli käytössä pitäisi olla suljettu kuormainlohko jotta prioriteetti venttiili muuttaisi asentoaan kun ei ole liikettä ja se toinen eli kun liikeen vaatima voima on suurempi kuin järjestelmän alkaa  prioriteetti venttiili jakaa virtausta pois eli tehohäviö on valtava..
eli sähkönappi ja tuollainen http://www.oilcontrol.com/website/archive/interactive_catalogs/pib/template/pdf/0M432080YZ.pdf tahi ls piiriin http://www.oilcontrol.com/website/archive/interactive_catalogs/pib/template/pdf/0M432180YZ.pdf saa hienosäädettyä litrat ja paineet moneen eri tarpeeseen..

MOI

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Vs: Hydrauliikkaosaajat?
Kyllähän toisella prioriteettiventtiilillä voi kytkeä LS- venttiilin piiriin. Jos aiot käyttää samanlaista prioriteettiventtiiliä kuin ohjauksella, niin sellainen huomio että Valtrassa prioriteettiventtiiilin LS-virtaus toimii käänteisesti. Eli n. 1,5-2 l/min öljyä virtaa prioriteettiventtiililtä toimilaitteelle (orbitille) päin. Kun toimilaitetta käytetään LS -linja tulppautuu ja LS -paine nousee. Tällä järjestelyllä saadaa ohjausventtiilin LS nousemaan nopeammin, kuin perinteissiä LS- venttiileissä, --> parempi reagointinopeus, ei lyö käsille. Eli kun kuormantunteva suuntaventtiili (vaikkapa Valvoilin mekaanisesti ohjattu) on vapaa-asennossa, niin karan LS reiän kautta vuotaa tuo 1,5-2 l/min tankkin, "hukkaan".

Oletko mitannut kuinka paljon vapaakiertohäviö kasvaa kun etukuormainventtiili on kytketty sarjaan tai vaihtoehtoisesti rinnalle, eri venttiilillä ? Sen minkä vapaakiertohäviöissä rinnankytkennässä säästät, menetät kun erillisellä suuntaventtiilillä (Valtrassa Rexin ahdas SM12) ruokit etukuormaajaan lohkoa. Samalla tuo lohko vapautuu muuhun käyttöön.
Totta kai on hyvä että miehet miettii energian tuhlausasioita... 

Jos sinulla tarvetta LS mallin Valvoil -venttiilille (vaijerihallinta) mulla on ylimääräinen kun vaihdoin sähköisesti esiohjatun ek -venttiilin.

PekOino

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52
Vs: Hydrauliikkaosaajat?
moi MOI!
Kourakuormainventtiilin asennusta Valmettiin nyt pohdin, ja juuri se Rexin aiheuttaman tehohäviö askarruttaa. Kuin myös jatkuva kippivivun kanssa räplääminen. Keväällä minäkin asensin aika kauan sähköistä etukuormainventtiiliä teussiin, jossa on rataspumppu ja LS paineella ohjattu vapaakiertoventtiili, joka päästää virtauksen tankkiin lohkojen ohi, jos mitään karaa ei siirretä.  Aikamoinen ongelma oli servopaineen muodostaminen, koska pumppulinjassa ei ole painetta jos mitään karaa ei siirretä, ja näinollen ei LS painettakaan muodostu. ja mikään karahan ei siirry jos ei ole servopainetta. Ratkaisu löytyi sitten vastaventtiilistä, vanhasta puimurin painekellosta ja paineenalentajasta, joilla sai 30bar. servopaineen muodostettua kippivipua hetken nykäisemällä. Sellainenkin etu tuli kylkiäisenä, että pikaliittimistä saa paineet pois kun moottori sammutettuna karat liikkuu tunteja. Liekö muuten monetkaan ajatellut sitä, että jos servopaine muodostetaan ympäripumppaavassa systeemissä jarruttamalla jatkuvasti esim.100 litraista virtausta 30bar. niin on kyse n. 5 kw tehosta, eli litra tunnissa lisää löpöä?  Eli sähköventtiili, jolla jarru pois jos ei painetta tarvita.
Lieneekö järjeilyssä mitään järkeä, mutta kunhan aika kuluu rattoisasti.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Hydrauliikkaosaajat?
ursuksessa oli jo 80 luvulla etukuormaajassa paine suoraa vääntelemättä ylimääräisiä vipuja

PekOino

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52
Vs: Hydrauliikkaosaajat?
Kyllä kyllä, mutta 80 luvulla ei vielä ollutkaan romut olkapäät, saatoi tönkönpääkin keppiä hämmentää päivät pitkät!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Hydrauliikkaosaajat?
Aikamoinen ongelma oli servopaineen muodostaminen, koska pumppulinjassa ei ole painetta jos mitään karaa ei siirretä, ja näinollen ei LS painettakaan muodostu. ja mikään karahan ei siirry jos ei ole servopainetta. Ratkaisu löytyi sitten vastaventtiilistä, vanhasta puimurin painekellosta ja paineenalentajasta, joilla sai 30bar. servopaineen muodostettua kippivipua hetken nykäisemällä. Sellainenkin etu tuli kylkiäisenä, että pikaliittimistä saa paineet pois kun moottori sammutettuna karat liikkuu tunteja. Liekö muuten monetkaan ajatellut sitä, että jos servopaine muodostetaan ympäripumppaavassa systeemissä jarruttamalla jatkuvasti esim.100 litraista virtausta 30bar. niin on kyse n. 5 kw tehosta, eli litra tunnissa lisää löpöä?  Eli sähköventtiili, jolla jarru pois jos ei painetta tarvita.
Lieneekö järjeilyssä mitään järkeä, mutta kunhan aika kuluu rattoisasti.

Systeemi on ihan toimiva, tein samalla idealla ohjauispaineet yhteen toiseen ympäripumppaavaan systeemiin. Noin tehtynä se ei kuluta hukkatehoa, ja tosiaan karat saa hetken liikkumaan vaikka pumppu on seis.

Mulla on 3-tie paineenalennusventtiili siinä ja paineakun linjassa vielä varmuuden vuoksi reilun 30 bar varo tankkiin - ihan siltä varalta että jos se paineenalennin sattuu tulemaan hulluksi.

MOI

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Vs: Hydrauliikkaosaajat?
Olikos PekOino:lla kyseessä Mezzo/Mega malli, tai edellisten HiTech -versio, johon tuota kytkentää mietit ?
Löytäisitkö jostain Valtran prioriteettiventtiilin OLS 80 tai OLS 120 -mallin ? Joko purkaamolta/romuttamolta tms. Tulppaat siitä LS -kanavan väärinpäin syötön (0,4-0,6mm kuristin paineesta karan läpi LS:ään), näin saisit toimimaan sen LS -venttiilin kanssa. Kun venttilipöytää ei käytetä, LS- purkautuu karojen läpi tankkiin. Kun LS -paine nousee säätyy prioriteetiventtiilin kara ohjaamaan virtausta halutusti pöydälle päin. Toinen vaihtoehto ostaa "vakio mallin" OLS -prioriteettiventtiili suoraan Sauer-Danfossilta tai Hydrosystem:ltä.