moi MOI!
Kourakuormainventtiilin asennusta Valmettiin nyt pohdin, ja juuri se Rexin aiheuttaman tehohäviö askarruttaa. Kuin myös jatkuva kippivivun kanssa räplääminen. Keväällä minäkin asensin aika kauan sähköistä etukuormainventtiiliä teussiin, jossa on rataspumppu ja LS paineella ohjattu vapaakiertoventtiili, joka päästää virtauksen tankkiin lohkojen ohi, jos mitään karaa ei siirretä. Aikamoinen ongelma oli servopaineen muodostaminen, koska pumppulinjassa ei ole painetta jos mitään karaa ei siirretä, ja näinollen ei LS painettakaan muodostu. ja mikään karahan ei siirry jos ei ole servopainetta. Ratkaisu löytyi sitten vastaventtiilistä, vanhasta puimurin painekellosta ja paineenalentajasta, joilla sai 30bar. servopaineen muodostettua kippivipua hetken nykäisemällä. Sellainenkin etu tuli kylkiäisenä, että pikaliittimistä saa paineet pois kun moottori sammutettuna karat liikkuu tunteja. Liekö muuten monetkaan ajatellut sitä, että jos servopaine muodostetaan ympäripumppaavassa systeemissä jarruttamalla jatkuvasti esim.100 litraista virtausta 30bar. niin on kyse n. 5 kw tehosta, eli litra tunnissa lisää löpöä? Eli sähköventtiili, jolla jarru pois jos ei painetta tarvita.
Lieneekö järjeilyssä mitään järkeä, mutta kunhan aika kuluu rattoisasti.