Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valion uusi hallitus ja pj.  (Luettu 17537 kertaa)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
Asiasta en mitään juuri tiedä ja mitenkään se ei mulle kuulu paitsi joidenkin asiakkaiden kautta mutta minun mielestä "maidon hinnan palauttaminen vanhalle tasolle" tai "maidon hinnan nostaminen" ovat 2 erilaista asiaa.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
Itsestäänselvyyksien ja copypastejauhamisen sijaan voisitte keksiä jotain rakentavaa ja kannustavaa Valion eteenpäinviemiseksi. Oletan, että elias ja koski ovat mukana....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
Linkkiä kehiin, sanos Jeeppi... :D

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
Linkkiä kehiin, sanos Jeeppi... :D

Onhan sielä Veteliläistä viisautta nyt ratissa  ::)

https://www.youtube.com/watch?v=LNQiRFoOTgs

"Näin meillä Vetelissä kesällä"
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
Itsestäänselvyyksien ja copypastejauhamisen sijaan voisitte keksiä jotain rakentavaa ja kannustavaa Valion eteenpäinviemiseksi. Oletan, että elias ja koski ovat mukana....
Eikö tuottajan tehtävä oo tuottaa raaka-ainetta. Vähän niinku Toyotan autotehtaissa ne auton kasaajat alkaisi hääräätä siellä johtoportaassa.?
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

Elias N

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 175
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
Itsestäänselvyyksien ja copypastejauhamisen sijaan voisitte keksiä jotain rakentavaa ja kannustavaa Valion eteenpäinviemiseksi. Oletan, että elias ja koski ovat mukana....

Aina valmiina, suuri ajattelija.
Ei Valion eteenpäin meno voi kannustuksen puutteesta johtua, kun näitä keskusteluja lukee. Se virallisen ”totuuden” toitottaminen on yhden sortin copypastejauhamista.

Heitän teille virallisen linjan miehille ja miksei vapaa-ajattelijoillekin mietittäväksi.
Valio on laskenut tuottajahintaa n.12 %. Vuoden 2013 liikevaihto oli 2029 milj. ja maitotuotto 48 c/l. Tänä vuona jäädään siis n. 42 c/l, josta osuuskunnat ottava 1-1,5 senttiä ja loppu tulee tuottajille. JOS luvut olisi linjassa, niin Valion liikevaihto vuona 2014 olisi 1785 milj! Minä uskon sen olevan suurempi ja kysyn teiltä systeemin takuumiehet, eikö tässä ole jotain ihmeellistä?
"Valta turmelee ja ehdoton valta turmelee ehdottomasti"   "Kontrolloimatonta valtaa ei pitäisi olla kenelläkään"

antti-x

  • Vieras
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
Itsestäänselvyyksien ja copypastejauhamisen sijaan voisitte keksiä jotain rakentavaa ja kannustavaa Valion eteenpäinviemiseksi. Oletan, että elias ja koski ovat mukana....

Aina valmiina, suuri ajattelija.
Ei Valion eteenpäin meno voi kannustuksen puutteesta johtua, kun näitä keskusteluja lukee. Se virallisen ”totuuden” toitottaminen on yhden sortin copypastejauhamista.

Heitän teille virallisen linjan miehille ja miksei vapaa-ajattelijoillekin mietittäväksi.
Valio on laskenut tuottajahintaa n.12 %. Vuoden 2013 liikevaihto oli 2029 milj. ja maitotuotto 48 c/l. Tänä vuona jäädään siis n. 42 c/l, josta osuuskunnat ottava 1-1,5 senttiä ja loppu tulee tuottajille. JOS luvut olisi linjassa, niin Valion liikevaihto vuona 2014 olisi 1785 milj! Minä uskon sen olevan suurempi ja kysyn teiltä systeemin takuumiehet, eikö tässä ole jotain ihmeellistä?

Ensinnäkin tämän hetken maitotuotto on saattanut olla vielä heikompi kuin mitä hinnanlasku antaa olettaa, voi olla että myös valion päässä syödään jo nyt reservejä.

Toisekseen tämä vuosi meni hyvin elokuuhun asti, joten mikäli ekan 8 kk maitotuotto olisi ollut vaikka 48 senttiä ja loppuvuoden 40 senttiä, niin keskiarvo lasketaan (48 x 8 + 40 x 4) / 12, ja siitä tulee 45,3. Ja liikevaihtoa pitää siis peilata siihen keskiarvoon joka laskee reilu 5% eikä 12%.

Ja kolmanneksi pitää kysyä että nostaako valio ensisijaisesti kaikkia muita kulujaan eikä tuottajahintaa silloin kuin sillä menee hyvin? Nostaa palkkoja yli 7% vuodessa (sen verran tai enemmän tuottajahinta on jokusen kerran noussut vuodessa), maksaa kaikesta vaan enemmän, soittaa oikein tetrapakille että nyt voidaan maksaa selvästi enemmän, ja sitten vasta nostaa tuottajahintaa? Koska jos näin on niin sitten on loogista että myös huonojen aikojen tappiot otetaan ensijaisesti muualta kuin tuottajien osuudesta.

Yhtiöissä viimekädessä omistajat keräävät voitot ja kärsivät riskit. Valion omistavat valiolaiset maidontuottajat. Niin yksinkertaista se on.



Minä en ole systeemin takuumies mutta en myöskään ns. "kaikesta valittava mutta mitään ymmärtämätön kommunisti." :)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.

Aina valmiina, suuri ajattelija.
Ei Valion eteenpäin meno voi kannustuksen puutteesta johtua, kun näitä keskusteluja lukee. Se virallisen ”totuuden” toitottaminen on yhden sortin copypastejauhamista.

Heitän teille virallisen linjan miehille ja miksei vapaa-ajattelijoillekin mietittäväksi.
Valio on laskenut tuottajahintaa n.12 %. Vuoden 2013 liikevaihto oli 2029 milj. ja maitotuotto 48 c/l. Tänä vuona jäädään siis n. 42 c/l, josta osuuskunnat ottava 1-1,5 senttiä ja loppu tulee tuottajille. JOS luvut olisi linjassa, niin Valion liikevaihto vuona 2014 olisi 1785 milj! Minä uskon sen olevan suurempi ja kysyn teiltä systeemin takuumiehet, eikö tässä ole jotain ihmeellistä?
Vai takuumiehet virallisen totuuden äärellä  ???

On siinä ihmeitä, kun laskee tarkoituksella väärin. En kuitenkaan puhunut kustannuskurista enkä kakunjakamisesta, vaan Valion uudistumistarpeista, jotka muistaakseni mainitsit aikaisemmin. Rakennemuutos pienentää omistajaporukkaa ja eriyttää intressejä. Isommat äänestävät jaloillaaan, yksi kerrallaan. Tähän on tietysti perinteinen ratkaisu, ei tehdä mitään. Omistusjärjestelyillä voisi kilpailukykyä kuitenkin parantaa ja muskeleita vahvistaa.

Toinen tärkeä asia on pidemmän aikavälin strategia, josta mittakaavan voi ajatella liittyvän omistajiinkin. Nyt on mun nähdäkseni niin, että Valio on vääränkokoinen strategisiin valintoihinsa nähden. On joko pyrittävä laajenemaan Arlan tavoin ( juu, näissä on enemmän yhteistä kuin eroa), mutta osattava tehdä se paremmin tai sitten kutistettava itseään sen verran, ettei kilpailuvirasto heilu niskassa. Tuotepuolella tulee uusia haasteita, kuten synteettinen maito.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
http://m.iltalehti.fi/ruoka/2014103018794561_ru.shtml

Toisaalta, jos ajatellaan, miten perinteinen maidontuotanto kuluttaa luonnovaroja meidän olosuhteissamme, niin onhan se ihan järjetöntä hommaa?!

Mut miettikää foliohatut, jos maidontuotannolle käy samoin kuin paperiteollisuudelle. viimenen sammuttaa valot.

Viimeksi muokattu: 13.12.14 - klo:10:00 kirjoittanut maidontuottaja

Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8396
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
Valio ei ole pysynyt suurentumiskehityksessä mukana. Nykyisin alkaa olla jo lähes ketterä pienjalostaja. Valiolta pukkaa kuitenkin paljon erikoistuotetta kun esimerkiksi Arla on iso tehokas bulkintuottaja.
Mystinen kesälaatumies

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
http://m.iltalehti.fi/ruoka/2014103018794561_ru.shtml

Toisaalta, jos ajatellaan, miten perinteinen maidontuotanto kuluttaa luonnovaroja meidän olosuhteissamme, niin onhan se ihan järjetöntä hommaa?!

Mut miettikää foliohatut, jos maidontuotannolle käy samoin kuin paperiteollisuudelle. viimenen sammuttaa valot.
Meidän suomalaisten olosuhteethan ovat aivan maailman huippua maidontuotantoon ???

On toi jotenkin vähän koomista toi eliaksen ja parin muun valitus. Ei nähdä kuin pienentynyt tilityshinta, ei syitä sen ympärillä.

Elias N

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 175
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
Heitän teille virallisen linjan miehille ja miksei vapaa-ajattelijoillekin mietittäväksi.
Valio on laskenut tuottajahintaa n.12 %. Vuoden 2013 liikevaihto oli 2029 milj. ja maitotuotto 48 c/l. Tänä vuona jäädään siis n. 42 c/l, josta osuuskunnat ottava 1-1,5 senttiä ja loppu tulee tuottajille. JOS luvut olisi linjassa, niin Valion liikevaihto vuona 2014 olisi 1785 milj! Minä uskon sen olevan suurempi ja kysyn teiltä systeemin takuumiehet, eikö tässä ole jotain ihmeellistä?

Ensinnäkin tämän hetken maitotuotto on saattanut olla vielä heikompi kuin mitä hinnanlasku antaa olettaa, voi olla että myös valion päässä syödään jo nyt reservejä.

Toisekseen tämä vuosi meni hyvin elokuuhun asti, joten mikäli ekan 8 kk maitotuotto olisi ollut vaikka 48 senttiä ja loppuvuoden 40 senttiä, niin keskiarvo lasketaan (48 x 8 + 40 x 4) / 12, ja siitä tulee 45,3. Ja liikevaihtoa pitää siis peilata siihen keskiarvoon joka laskee reilu 5% eikä 12%.

Ja kolmanneksi pitää kysyä että nostaako valio ensisijaisesti kaikkia muita kulujaan eikä tuottajahintaa silloin kuin sillä menee hyvin? Nostaa palkkoja yli 7% vuodessa (sen verran tai enemmän tuottajahinta on jokusen kerran noussut vuodessa), maksaa kaikesta vaan enemmän, soittaa oikein tetrapakille että nyt voidaan maksaa selvästi enemmän, ja sitten vasta nostaa tuottajahintaa? Koska jos näin on niin sitten on loogista että myös huonojen aikojen tappiot otetaan ensijaisesti muualta kuin tuottajien osuudesta.

Yhtiöissä viimekädessä omistajat keräävät voitot ja kärsivät riskit. Valion omistavat valiolaiset maidontuottajat. Niin yksinkertaista se on.



Minä en ole systeemin takuumies mutta en myöskään ns. "kaikesta valittava mutta mitään ymmärtämätön kommunisti." :)

Sellaista se on matemaattisesti asioiden todistelu. Ensin päätetään lopputulos ja sitten keksitään luvut ja laskutoimitukset. Laske nyt Antti vielä, miten 8 kk aikana tienattu jälkitili saadaan syötyä 4 kuukaudessa?

Joskus aiemmin totesin kommunismin ja osuustoiminnan olevan lähellä toisiaan. Minä pidän ääntä yhtenä omistajana siitä, mitä meille omistajille tästä kakusta jää. Tappiota me omistajat on saatu, voitoista en niin suureen ääneen huutelisi. Siksi ihmettelen Antti sinun huolta, nouseeko palkat yhtä paljon, kuin maidon hinta jne. Kulukuri löystyy aivan varmasti myös Valiossa hyvinä aikoina.


Aina valmiina, suuri ajattelija.
Ei Valion eteenpäin meno voi kannustuksen puutteesta johtua, kun näitä keskusteluja lukee. Se virallisen ”totuuden” toitottaminen on yhden sortin copypastejauhamista.

Heitän teille virallisen linjan miehille ja miksei vapaa-ajattelijoillekin mietittäväksi.
Valio on laskenut tuottajahintaa n.12 %. Vuoden 2013 liikevaihto oli 2029 milj. ja maitotuotto 48 c/l. Tänä vuona jäädään siis n. 42 c/l, josta osuuskunnat ottava 1-1,5 senttiä ja loppu tulee tuottajille. JOS luvut olisi linjassa, niin Valion liikevaihto vuona 2014 olisi 1785 milj! Minä uskon sen olevan suurempi ja kysyn teiltä systeemin takuumiehet, eikö tässä ole jotain ihmeellistä?
Vai takuumiehet virallisen totuuden äärellä  ???

On siinä ihmeitä, kun laskee tarkoituksella väärin. En kuitenkaan puhunut kustannuskurista enkä kakunjakamisesta, vaan Valion uudistumistarpeista, jotka muistaakseni mainitsit aikaisemmin. Rakennemuutos pienentää omistajaporukkaa ja eriyttää intressejä. Isommat äänestävät jaloillaaan, yksi kerrallaan. Tähän on tietysti perinteinen ratkaisu, ei tehdä mitään. Omistusjärjestelyillä voisi kilpailukykyä kuitenkin parantaa ja muskeleita vahvistaa.

Toinen tärkeä asia on pidemmän aikavälin strategia, josta mittakaavan voi ajatella liittyvän omistajiinkin. Nyt on mun nähdäkseni niin, että Valio on vääränkokoinen strategisiin valintoihinsa nähden. On joko pyrittävä laajenemaan Arlan tavoin ( juu, näissä on enemmän yhteistä kuin eroa), mutta osattava tehdä se paremmin tai sitten kutistettava itseään sen verran, ettei kilpailuvirasto heilu niskassa. Tuotepuolella tulee uusia haasteita, kuten synteettinen maito.

Kerro lisää omistusjärjestely ajatuksista. Pitääkö omistusosuuksia muuttaa osuuskuntien kesken vai hankkia ulkopuolista omistusta vai mitä?

Minusta Valion laajeneminen ulkomaille ei meidän leipää levennä. Valio on vain väline MEILLE maidontuottajille (meidän yhteinen ”kirnu”), jonka minä ainakin toivoisin olevan renki, eikä isäntä joka vie ja me tuottajat maksetaan.



"Valta turmelee ja ehdoton valta turmelee ehdottomasti"   "Kontrolloimatonta valtaa ei pitäisi olla kenelläkään"

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
Kerro lisää omistusjärjestely ajatuksista. Pitääkö omistusosuuksia muuttaa osuuskuntien kesken vai hankkia ulkopuolista omistusta vai mitä?

Minusta Valion laajeneminen ulkomaille ei meidän leipää levennä. Valio on vain väline MEILLE maidontuottajille (meidän yhteinen ”kirnu”), jonka minä ainakin toivoisin olevan renki, eikä isäntä joka vie ja me tuottajat maksetaan.
Purkaisin vähän osuuskuntarakennetta välistä pois. Yhdellä valiota omistavalla pärjäisi aivan hyvin. Toki jotkut osuuskunnat "häviäisivät" ja toiset voittaisivat lyhyen tähtäimen arvioinnissa, mutta jo 5-10 vuoden aikajänteellä erot tasoittuisivat ja ennenkaikkea hallinto helpottuisi.

Minusta on virhe ajatella Valiota pelkkänä tuottajien kirnuna, koska sillä on sekä brändiarvoa että tasearvoa ihan merkittävä määrä. Ja omistajille pääoman tuotto on aina tuloa, vaikka sen merkitystä on nyt hämärretty maksamalla siitä iso osa maidon hintana. Se olisi strategisissa painotuksissa mun mielestä muutettava. Maidontuotannon rakenne tulee muuttumaan melko radikaalisti myös jatkossa ja mistä me tiedämme milloin teknologia korvaa alkutuotantoa? Sellainen kehitys on jo menossa, synteettinen maito esimerkkinä. Valio voisi helposti tukea tulevina vuosikymmeninä omistajiensa exittiä alkutuotannosta, jos ja kun sellainen kehitys etenee, olemalla mukana kehityksessä..... mutta tämä nyt on vain mun ajatusleikkiäni.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

antti-x

  • Vieras
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
Elias itse todistelee vääristellyllä matematiikalla ja sitten syyttää minua kun korjaan luvut?  ;D ;D ;D "voitoista en niin suureen ääneen huutelisi" sanoo tyyppi jolle nytkin maksetaan 8 senttiä enemmän kuin länsinaapurissa ja 14 senttiä enemmän kuin etelänaapurissa. Ja sama suhde on ollut ennenkin ,vaikka välillä ero on hiukan kaventunutkin. Varmaan on Valion huonoutta kun täällä ei aina makseta 100% enemmän maidosta kuin muualla...

Ja vaikka tosiaan kulukuri ei ole Valiossa aina ollut ehdoton, niin pitää huomioida että rento ja vapautunut tunnelma on ollut monen yrityksen, myös Valion vahvuus kunhan sitä ei sekoiteta kangistuneeseen byrokraattisuuteen ja saavutettujen etujen valvomiseen.



Adamilla sen sijaan on ihan visiota joka on aika yhtenevä omani kanssa. "Siitä miten asiat ovat, ei voida päätellä miten niiden pitäsi olla" toimii myös Valioon ja ennen kaikkea sen omistaviin osuuskuntiin, vaikka muutoksen pitää tietty perustua aitoihin ja mahdollisimman tarkasti selvitettyihin hyötynäkökohtiin eikä pelkkään muutokseen muutoksen vuoksi.

Elias N

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 175
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
Elias itse todistelee vääristellyllä matematiikalla ja sitten syyttää minua kun korjaan luvut?  ;D ;D ;D "voitoista en niin suureen ääneen huutelisi" sanoo tyyppi jolle nytkin maksetaan 8 senttiä enemmän kuin länsinaapurissa ja 14 senttiä enemmän kuin etelänaapurissa. Ja sama suhde on ollut ennenkin ,vaikka välillä ero on hiukan kaventunutkin. Varmaan on Valion huonoutta kun täällä ei aina makseta 100% enemmän maidosta kuin muualla...


Tuo vertaaminen eri maiden tuottajahintaan ei osoita mitään! Eri maissa nyt vain on erilaiset hintatasot. Hetki sitten jopa Maaseutu esitti Baltian maiden maidontuotannon olevan Eu:n kannattavinta, vaikka tuottajahinta on 14 senttiä heikompi kuin meillä. Olen myös ymmärtänyt, että Suomessakin maksetaan Valiota paremmin ???.

Minun laskelmilla/logiikalla jälkitili Valiolta pitäisi olla 2 sentin luokkaa, vaan ei ole. Perusteena ex-hallituksen pj:n puheet vuosi takaperin.
"Valta turmelee ja ehdoton valta turmelee ehdottomasti"   "Kontrolloimatonta valtaa ei pitäisi olla kenelläkään"