Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Millä koneella juurikkaat nostetaan kuravellin seasta?  (Luettu 44068 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12231
  • Virolaista kiitos!
Olen antanut itselleni ymmärtää, että tuollaista se jurtin nosto kuuluukin olla. Pellon kunnosta jurtin jäljiltä voidaan olla montaa mieltä, mutta ihmeesti sitä jurttia vaan samoilla lohkoilla pidetään ???

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5896
Olen antanut itselleni ymmärtää, että tuollaista se jurtin nosto kuuluukin olla. Pellon kunnosta jurtin jäljiltä voidaan olla montaa mieltä, mutta ihmeesti sitä jurttia vaan samoilla lohkoilla pidetään ???
Joo, takavuosina kun tälläkin alueella vielä juurikasta isommissa määrin viljeltiin oli tiloja joilla käytännössä koko pinta-ala juurikkaalla ja oli ollut näin viimeiset parikymmentä vuotta..

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Tuon kuvissa olevan juurikaspellon kosteustilanne aika outo, pinnasta on 20-30cm ihan läpimärkää mutta sitten kuivempaa kerrostumaa eikä uppoa sen syvemmälle päisteissäkään. Maalaji on runsasmultainen hiuesavi. Kyllä se päisteiden tilanne hieman kauhistuttaa kun tuota ajoa tulee ihan älyttömästi kun saa koko ajan olla tuota koneen purkkiakin kippaamassa pellon kulmassa. Tuskin muualla kovin syvälle tulee peltoa pilattua kun jää kuitenkin akselipainot murto-osaan noista isoista itsekulkevista vaikka ajokertoja onkin paljon.  Ajattelin tasata jälkiä ristiin kultivaattorilla ajamalla, traktorissa toki paripyörät joka nurkassa. On todella harmittavaa touhuta pellolla tuossa kelissä mutta ei oikein voi odottaakaan kun kuitenkin vielä reilu 12 ha jäljellä tuon lohkon jälkeen. Jukon nostonopeudella ei montaa hehtaaria pakkasten tultua ehdi nostaa, varsinkaan kun puolet ajasta kuluu koneen retusointiin tointakuntoon tai saven kaiveluun koneen runkorakenteista pois. Moni on ihmetellyt että miten pahamaineinen kaksirivinen Juko voi tehdä puhtaampaa nostotulosta kuin yksiriviset, tällä ei ole tullut savipaakkua juurikkaiden sekaan oikeastaan lainkaan, olisiko kaksirivisessä nopeammin pyörivät puhdistusrullat vaiko ihan maalajikysymys. Rullaston käyttöketjut ovat keskimmäisellä rattaalla.

Viimeksi muokattu: 30.10.11 - klo:21:46 kirjoittanut SamiT

On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8382
Märimmässä maassa koneen pyörä sillointällöon painahti noin metrin matkan ja juurikkaanajokärry jäi kerran kiinnikin. Kyntäessä oli yllätys kun kyntökerroksen pohja oli aivan kuiva. Aamulla kynnettyyn olisi ollut illalla onnistunut kylvö.
Mystinen kesälaatumies

Naturalis

  • Vieras
Moni on ihmetellyt että miten pahamaineinen kaksirivinen Juko voi tehdä puhtaampaa nostotulosta kuin yksiriviset, tällä ei ole tullut savipaakkua juurikkaiden sekaan oikeastaan lainkaan, olisiko kaksirivisessä nopeammin pyörivät puhdistusrullat vaiko ihan maalajikysymys. Rullaston käyttöketjut ovat keskimmäisellä rattaalla.
Toi on vielä sen verran kuraa että se irtoaa juurikkaasta mutta jos se kuivuu hiukan niin tulee vaan makkaraa rummustolla...

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
  Ajattelin tasata jälkiä ristiin kultivaattorilla ajamalla, traktorissa toki paripyörät joka nurkassa.


Tosta kultivoinnista en tiedä muutakun ne joitka minä onn nähny juurikasta viljelevän ovat kaikki kyntäneet ja nimenomaan poikittain seuraavan vuoden kylvösuuntaan nähden. (ei tule uutta riviä siihen monttukohtaan mihin keväällä on siirretty kuiva maa).

mutta todennäköisesti paripyörät ei toimi syksyllä jos maa on kuranen. Pyörät siirtää savea sinne kahden pyörän väliin jonka jälkeen se rupeaa kantamaan ja pito loppuu täysin. Leveet ykköspyörät on toimivammat syksyllä noin pintapaineen takia ei välttämättä pidon. Paripyörät on kevään asioita kun tavoitelllaan pientä pintapainetta ja hyvää vetokykyä mutta maan pinta ei saa olla liettynyt.

Jos ei muu onnistu niin tosiaan jostain aurat perään niin voi onnistua vallan hyvin. (voi olla urakoitsijan paikka koska kelit menee äkkiä kuukauden sisällä.)

Samoiten toi koneen paripyörä voi lisätä vetovastusta huomattavasti jos se pelto ei pinnasta kuitenkaan kanna niin isompi määrä savea on saatava väistymään. No sikäli jos ilman ei onnistu niin parempi tuokin. Parempi vois olla jos noi pyörät sais telimuotoon mutta vaatii aika laajat sepitykset.

Viimeksi muokattu: 31.10.11 - klo:08:39 kirjoittanut vms1

Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Nyt alkaa kyllä olla usko Jukoon koetuksella, ei ole kuin yksi nostopäivä mennyt ilman vikaantumista, väliilä mennyt kaksi ja puoli päivää välistä hukkaan kun aina jotakin rikki. Nyt alkaa nostoelevaattorin alahihnasta irtoamaan niitä poikittaisia metalliosia. Jukolla niitä on mutta kun noita nyt sinne niittaa uusia väliin niin taitaa ne muuta vnhat osat siitä kuitenkin vuorollaan tippua pois?  Tämä alkaa tuntua turhalta älyvapaalta ähräämiseltä kun nostettuna on 4,5 hehtaaria aikaa on palanut nyt YHDEKSÄN täyttä päivää kun remonttia riittää jatkuvasti, ja tämä kone vielä todella vähän ajettu niin mitä onkaan paljon ajetulla XJ-200:lla nosto. Vielä olisi 13 hehtaaria jäljellä, liekö täytyy alkaa urakoitsijaa tilailla. Tähän asti on saatu pysymään erittäin hyvin koossa kaikki "pahamaineiset kotimaiset" vehkeet Tumen kylvökoneista Sampo 600 puimuriin mutta nyt alkaa Edenhallia tai muuta oikeaa nostokonetta olla ikävä pahemman kerran. Mahtaako tämä Juko olla saanut jonkun pahemman laatuisen kirouksen päällensä joskus kun ei oikein siitä koneeksi tunnu olevan vai eikö Juko kestä huonoja olosuhteita ollenkaan? No nyt taas kahvit juotuna ja kurapellolle Jukoa korjaamaan!
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Naturalis

  • Vieras
Nyt alkaa nostoelevaattorin alahihnasta irtoamaan niitä poikittaisia metalliosia. Jukolla niitä on mutta kun noita nyt sinne niittaa uusia väliin niin taitaa ne muuta vnhat osat siitä kuitenkin vuorollaan tippua pois?

Ei niitä uusia niitata kannata vaan 6mm uppokanta pultti 10,9 kovuus ja nylock mutteri, niitä puikkoja on sitten eri reikäleveyksillä. Rupsuttaako ne matot vantaan perään?

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Ei osu matot mihinkään kovaan paikkaan, ovat vaan väsyneet kun ovat ilmeisesti alkuperäiset vuodelta 1997. Näkyy olevan molemmista matoista useampia metallilenkkejä jo pois. N. 10 ajotuntia sitten oli vasta kaksi palaa irti toisesta matosta ja nekin ihan eri kohdista mattoa. Nyt kun kävin koneen alla asiaa tutkimassa niin näkyy myös hihna olevan aika pahasti murskana molemmista reunoista tuon poikittain menneen metalliosan molemmin puolin. Toisesta hihnasta lisäksi kudokset jo poikki yli puolet leveydestä ja reilu palkeenkieli roikkuu jo hihnan alla. Aika kypsän näköinen on tuo nostomatto tämän irronneen osan kohdalta.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

realisti

  • Vieras
kyllä nyt alkaa myös pohjanmaalla olla historiallisen märkää, kyntömies oli rappusia myöden kiinni 5-vuotta nurmella olleella pellolla. Täytynee koettaa siirtää mahdollisimman paljon pinta-alasta keväällä muokattavaksi, jos vaan kapasiteetti riittäisi. Ei muuta kun peukkua Samin ravassa rypemiselle.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8382
Nyt alkaa kyllä olla usko Jukoon koetuksella, ei ole kuin yksi nostopäivä mennyt ilman vikaantumista, väliilä mennyt kaksi ja puoli päivää välistä hukkaan kun aina jotakin rikki. Nyt alkaa nostoelevaattorin alahihnasta irtoamaan niitä poikittaisia metalliosia. Jukolla niitä on mutta kun noita nyt sinne niittaa uusia väliin niin taitaa ne muuta vnhat osat siitä kuitenkin vuorollaan tippua pois?  Tämä alkaa tuntua turhalta älyvapaalta ähräämiseltä kun nostettuna on 4,5 hehtaaria aikaa on palanut nyt YHDEKSÄN täyttä päivää kun remonttia riittää jatkuvasti, ja tämä kone vielä todella vähän ajettu niin mitä onkaan paljon ajetulla XJ-200:lla nosto. Vielä olisi 13 hehtaaria jäljellä, liekö täytyy alkaa urakoitsijaa tilailla. Tähän asti on saatu pysymään erittäin hyvin koossa kaikki "pahamaineiset kotimaiset" vehkeet Tumen kylvökoneista Sampo 600 puimuriin mutta nyt alkaa Edenhallia tai muuta oikeaa nostokonetta olla ikävä pahemman kerran. Mahtaako tämä Juko olla saanut jonkun pahemman laatuisen kirouksen päällensä joskus kun ei oikein siitä koneeksi tunnu olevan vai eikö Juko kestä huonoja olosuhteita ollenkaan? No nyt taas kahvit juotuna ja kurapellolle Jukoa korjaamaan!
Juko on sellainen puolivalmiste, että kun sen rakentaa kokonaan itse uusiksi niin sillä alkaa juurikkaannostokin jotenkuten onnistunmaan.  >:(
Mystinen kesälaatumies

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Tämä Juko XJ-200 saa kyllä siirtyä eteenpäin seuraavalle "uhrille", nuo hihnat sen verran kalliita uusia että en ota sitä kuluriskiä tuon kanssa. Tuli jo sen verran paljon liikaa maksettua tuostakin p*skasta jo ostaessa että olisi samalla rahalla länsinaapurista irronnut kohtuullinen Edenhall. Huomenna tilaan urakoitsijan jos vaan saan jonkun tulemaan järkevällä aikataululla ja Juko korjatan jälleen kerran jos sen sitten joku huolisi joko osina tai kokonaisena. Ei saisi mennä kovin montaa viikkoa juurikkaiden nostossa kun alkaa jo kaivuriurakoinnit painaa päälle, niitä hommia on lykätty eteenpäin ihan tarpeeksi näitä juurikaskelejä odotellessa ja alkaa asiakkailta jo kohta loppua myötämielisyys odotuksen pitkittyessä.

Viimeksi muokattu: 01.11.11 - klo:21:24 kirjoittanut SamiT

On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Enpä tiedä mitä enää kommentoisi, ajattelin että ajanpa tuolla Jukolla vielä sen aikaa kun hihna kestää mutta kas: nyt laukesi jotakin vetopuolelta ja ei pyöri enää kuin juurikin nuo vaurioituneet alahihnat! Taas saa aamun aloittaa Jukon tonkimisella, alkaa tulla jo tavaksi. Saipa taas sen 5 koneen säiliöllistä tavaraa aumaan ennenkuin tuli stoppi hommaan. Onneksi Holmer-urakoitsija tulee perjantaina kokeilemaan nostokelejä.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52013
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Enpä tiedä mitä enää kommentoisi, ajattelin että ajanpa tuolla Jukolla vielä sen aikaa kun hihna kestää mutta kas: nyt laukesi jotakin vetopuolelta ja ei pyöri enää kuin juurikin nuo vaurioituneet alahihnat! Taas saa aamun aloittaa Jukon tonkimisella, alkaa tulla jo tavaksi. Saipa taas sen 5 koneen säiliöllistä tavaraa aumaan ennenkuin tuli stoppi hommaan. Onneksi Holmer-urakoitsija tulee perjantaina kokeilemaan nostokelejä.
Oliskos ollu pienempi pinta-ala juurikasta tälläi ekalla kerralla parempi?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Naturalis

  • Vieras
Hiukan kyllä ihmetyttää noi rikot, kun omalla vastaavalla Jukolla tuli 500ha täyteen justiinsa...