Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: icefarmer - 14.09.18 - klo:22:28
-
ihmeen rauhallista on traktoririntamalla kun autoissa tuntus olevan jo jonkinlainen vallankumous meneillään...
voikohan traktori koskaan edes sähköistyä, jarrutusenergiaa on harvemmin tarjolla ja käyttörupeamat pitkiä...
-
Sähköinen voimansiirto saattaa jossain vaiheessa tulla. Voidaan unohtaa hydraulimoottorit ja portaattomat vaihteistot. Nivelakselistakin saattaa päästä eroon...
Mutta pelkästään akkukäyttöinen traktori voi vielä vähän odotuttaa itseään.
No, ajelin mä tuossa päivän Nissan Leaf'illa, hauska peli kun ei ole talvi:-)
-
oho
https://www.fendt.com/int/e100-vario.html
-
Sähköinen voimansiirto saattaa jossain vaiheessa tulla. Voidaan unohtaa hydraulimoottorit ja portaattomat vaihteistot. Nivelakselistakin saattaa päästä eroon...
Mutta pelkästään akkukäyttöinen traktori voi vielä vähän odotuttaa itseään.
No, ajelin mä tuossa päivän Nissan Leaf'illa, hauska peli kun ei ole talvi:-)
Juttelin yhden leafin omistajan kanssa. 2016 tullut 30 kw akusto on tuonut kenno-ongelmia. Hepulla oli ongelmaton 25 kw.
-
Olisko kellään lisää linkkejä sähkötraktoreista?
Poika tarttis koulun ryhmätöihin lisää valaistusta asiaan.
-
Sähköinen voimansiirto saattaa jossain vaiheessa tulla. Voidaan unohtaa hydraulimoottorit ja portaattomat vaihteistot. Nivelakselistakin saattaa päästä eroon...
Oiva ajatus mutta vanhanaikaisuus riivaa kehittelyä .
Mutta pelkästään akkukäyttöinen traktori voi vielä vähän odotuttaa itseään.
Kyllä niitä on mutta vähän . Sähkötrukkeja ollut jo ajat sitten .
No, ajelin mä tuossa päivän Nissan Leaf'illa, hauska peli kun ei ole talvi:-)
-
Kyllä sähköistä voimansiirtoa on jo sovellettu ainakin proto-asteella, moottori pyörittää generaattoria ja pyörän navoissa on sähkömoottorit. Junissahan tuo on ollut jo varmaankin 60-luvulta lähtien käytössä, etuna todella pehmeä lähtö, kun voidaan säätää korkea vääntömomentti ja hidas pyörintänopeus yhtä aikaa. Tratorista voidaan tehdä huomattavasti käytökelpoisempi, pyörien kääntymiskulmaa ei rajoita akselien nivelet, voidaan lisätä pyöräparien määrää ja niitä voidaan vapaasti kääntää, siis moniakseliohjaus. Ja ei tarvitse murehtia powershiftien ja portaattomien voimansiirtojen ongelmista.
-
Kyllä sähköistä voimansiirtoa on jo sovellettu ainakin proto-asteella, moottori pyörittää generaattoria ja pyörän navoissa on sähkömoottorit. Junissahan tuo on ollut jo varmaankin 60-luvulta lähtien käytössä, etuna todella pehmeä lähtö, kun voidaan säätää korkea vääntömomentti ja hidas pyörintänopeus yhtä aikaa. Tratorista voidaan tehdä huomattavasti käytökelpoisempi, pyörien kääntymiskulmaa ei rajoita akselien nivelet, voidaan lisätä pyöräparien määrää ja niitä voidaan vapaasti kääntää, siis moniakseliohjaus. Ja ei tarvitse murehtia powershiftien ja portaattomien voimansiirtojen ongelmista.
Sähköjunia kehitettiin Saksassa toisen maailmansodan aikoihin , polttoainetta tarvittiin muualle joten se jäi hautumaan .
Yksi panssarivaunumalli olisi tuupannut eteenpäin kehitystä jos se olisi toiminut . Idea oli sama kuin junissakin , sähkömoottorit olisivat hoitaneet voiman siirron .
-
http://www.maaseutumedia.fi/sahkoinen-voimansiirto-traktoreihin/
-
oho
https://www.fendt.com/int/e100-vario.html
Tosta lisää speksejä
https://www.futurefarming.com/Machinery/Articles/2018/1/This-is-the-Fendt-e100-Vario-electric-tractor-4419WP/ (https://www.futurefarming.com/Machinery/Articles/2018/1/This-is-the-Fendt-e100-Vario-electric-tractor-4419WP/)
tuolta löytyy myös lisä linkkejä mx .n pojalle
https://www.avl.com/e-drive1/-/asset_publisher/gYjUpY19vEA8/content/electrification-solution-for-tractors?inheritRedirect=false (https://www.avl.com/e-drive1/-/asset_publisher/gYjUpY19vEA8/content/electrification-solution-for-tractors?inheritRedirect=false)
https://www.theverge.com/2016/12/7/13874576/john-deere-sesam-electric-tractor-150kw-battery (https://www.theverge.com/2016/12/7/13874576/john-deere-sesam-electric-tractor-150kw-battery)
http://www.thecleanenergyleader.com/en/nh2_tm_hydrogen/hydrogenenergy.html (http://www.thecleanenergyleader.com/en/nh2_tm_hydrogen/hydrogenenergy.html) NH kehittää polttokennoa sähkö traktoreissaan
-
Eihän noissa muuta haittaa ole, mutta kun sähkö ja paska eivät ole hyvä yhdistelmä. Paska tässä tapauksessa on kaikkea maan ja taivaan väliltä. No, ei kai niitä ole tarkoitus upottaakaan mihinkään. Ylivoimainen voimansiirto muuten, jos vain saadaan poweria renkaaseen.
Mites Artsi olis, jos kaikissa raktoreissa olisi ydinreaktori ja keneraattori? Jos vaikka perässä vedettäviä.
-
Jokunen vuosi sitten oli kova kohkaus, että generaattori tulee tarktoreihn ja työlaitteiden makaaniset ja hydrauliset käytöt korvataan sähköllä. Olisko ollu JD ja kenties Belarus ainakin.
Tällä hetkellä taitaakin olla hiljaisempaa tuolla konseptilla?
-
Eihän noissa muuta haittaa ole, mutta kun sähkö ja paska eivät ole hyvä yhdistelmä. Paska tässä tapauksessa on kaikkea maan ja taivaan väliltä. No, ei kai niitä ole tarkoitus upottaakaan mihinkään. Ylivoimainen voimansiirto muuten, jos vain saadaan poweria renkaaseen.
Mites Artsi olis, jos kaikissa raktoreissa olisi ydinreaktori ja keneraattori? Jos vaikka perässä vedettäviä.
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Avaruusaluksissa semmosia on
-
Akkukäyttöisillä autoilla tuo ajomatka on aika lyhyt. Parhailla pääsee 300-400km yhdellä latauksella. Silloin jos otetaan maksimitehoja, eikä ajeta taloudellisuusajoa jää käyttöaika varsin lyhyeksi. Tilanne traktorilla on siis paljon autoa haastavampi kovan kuormituksen takia. Myös lataukseen pääsy jossain sivutiluksilla on ongelma. Akkuun pitäisi saada kapasiteettia pitkän työpäivän verran, siis ainakin 500kWh. Kyllä tuo ydinreaktori saattaisi olla paras akkua lataamassa.
-
tuo Fendin filmi ei ollut tosiaankaan mitenkään farmariuskottava, miljoonatraktorilla halottiin halkoja (riittää pikku polttomoottori vaikka sauhuttaisikin) ajettiin tiellä (polkupyörällä on toillaisilla teillä kiva poljeskella) ja karhotettiin heinää (pikkutraktori riittää)
-
Sähköautoja kehitettiin vuosisadan alkupuolella . Öljyparonit tyrmäsivät hankkeen . Maailma vois olla pikkusen toinen jos kehitystä ei jarrutettaisi .
-
oho
https://www.fendt.com/int/e100-vario.html
Tosta lisää speksejä
https://www.futurefarming.com/Machinery/Articles/2018/1/This-is-the-Fendt-e100-Vario-electric-tractor-4419WP/ (https://www.futurefarming.com/Machinery/Articles/2018/1/This-is-the-Fendt-e100-Vario-electric-tractor-4419WP/)
tuolta löytyy myös lisä linkkejä mx .n pojalle
https://www.avl.com/e-drive1/-/asset_publisher/gYjUpY19vEA8/content/electrification-solution-for-tractors?inheritRedirect=false (https://www.avl.com/e-drive1/-/asset_publisher/gYjUpY19vEA8/content/electrification-solution-for-tractors?inheritRedirect=false)
https://www.theverge.com/2016/12/7/13874576/john-deere-sesam-electric-tractor-150kw-battery (https://www.theverge.com/2016/12/7/13874576/john-deere-sesam-electric-tractor-150kw-battery)
http://www.thecleanenergyleader.com/en/nh2_tm_hydrogen/hydrogenenergy.html (http://www.thecleanenergyleader.com/en/nh2_tm_hydrogen/hydrogenenergy.html) NH kehittää polttokennoa sähkö traktoreissaan
kiitos kiitos
-
Tuohon mukaan mahtuisi sähkön tuottaminen maatiloilla auringon , tuulen ja höyryn avulla .
-
Onhan täälä ollut joskus sähkö voimansiirosta juttuja, mm. belarus, pillarilla jossain puskukoneissa on sähköinen voimansiirto, noi jättikokoset pyöräkoneet oliko se letuorne tjs. kuinkakohan kauan dieselsäköiset junat, laivoissahan azipod. Onhan näitä. Niin, sitten on mm. sisu ja köeningsegg jotka puuhailevat niiten kondensaatorijuttujen kanssa, apua silloin kun voimaa tarvii eniten.
Köniseggin vaihteeton auto
https://www.youtube.com/watch?v=glf_k4qGBAA
-
Iso aggrekaatti pellon laitaan ja letkuohjausperiaatteella raktori liikkuu. Ja lämmön voi johtaa sorkan isutsuun. Kesällä kääntää aggren vesipumpun pyörimään toiseen suuntaan jotta isutsu viilenee.
-
Onhan täälä ollut joskus sähkö voimansiirosta juttuja, mm. belarus, pillarilla jossain puskukoneissa on sähköinen voimansiirto, noi jättikokoset pyöräkoneet oliko se letuorne tjs. kuinkakohan kauan dieselsäköiset junat, laivoissahan azipod. Onhan näitä. Niin, sitten on mm. sisu ja köeningsegg jotka puuhailevat niiten kondensaatorijuttujen kanssa, apua silloin kun voimaa tarvii eniten.
Köniseggin vaihteeton auto
https://www.youtube.com/watch?v=glf_k4qGBAA
LeTourneaut ovat aika vakuuttavia koneita. Siihen saa tuoda isommatkin Tempon rattaat alle. Videon laitos taitaa nostaa vain noin 40 t, isoveljensä 2350 taitaa pistää kauhallisella 80 t.
Tuo pienempi on omapainoltaan 230 tonninen keijukainen, moottoritehoa noin 2000 hv.
Kyllä siellä kilowatit ihan työssä ovat ja hyvin jylisee, komeat soundimaailmat noissa. Vakiokierrokset dieselissä koko ajan, elektroniikka säätää ajoa.
https://www.youtube.com/watch?v=_7IR_CLhIek
-
Eihän noissa muuta haittaa ole, mutta kun sähkö ja paska eivät ole hyvä yhdistelmä. Paska tässä tapauksessa on kaikkea maan ja taivaan väliltä. No, ei kai niitä ole tarkoitus upottaakaan mihinkään. Ylivoimainen voimansiirto muuten, jos vain saadaan poweria renkaaseen.
Mites Artsi olis, jos kaikissa raktoreissa olisi ydinreaktori ja keneraattori? Jos vaikka perässä vedettäviä.
Ja kuinka sitten käy kun TSI-isännät alkaa nuossa itse tehoja optimoimaan :D
Pullinkiradat muuttuvat kielletyksi vyöhykkeeksi kymmeniksi tuhansiksi vuosiksi, kun täystuho iskee.
-
äkkiähän tuollasen tasasen kuorii. mut miten lie kun nuita sähköautoja net rakensi jo toissa vuosisatalla ja sit joku keksi apteekista pensaa......