Kuormaajan mukana tuleva lohko
Luultavasti se ei ole pelkkä 'kela' vaan jokin ns. mekatroniikkaohjain.
Voi sisältä esim väylä- tai analogivastaanottimen, askelmoottorin tai servon tms ohjaimineen sekä paikka-anturin ja takaisinkytkennän karan asennosta. Ja tietysti sen varsinaisen karaa liikuttavan mekaniikan.
Selittäisi tuota hintapuolta. Nykyisin pyritään käyttämään tuollaisia älykkäämpiä systeemejä perinteisen propokelan ja vahvistimen asemasta. Ovat ikäviä ja kalliita varaosina jos ja kun niihin jokin ikärappeutuma iskee :-(
Etuna noissa on mm. se että kun väylältä tulee käsky 'avaa 37%' niin se tekee tarkalleen sen mitä käsketään. Asento ei ole vähän sinne päin vaan täsmällen juuri haluttu. Jos jostain syystä kara ei ole tarkalleen siellä missä pitäisi niin systeemi pyrkii korjaamaan niin kauan että on. Jos ei sittenkään niin sitten äly lyö hanskat tiskiin ja tuuppaa erroria tauluun.. jonkun tuollaisen säätöyksikön tarkkuus oli 0,02 mm eli aika tarkkoja pelejä ne on.
Joissain Massikoissa voi sähköohjattuja karoja liikuttaa takaa lohkon syrjästä myös käsin, mekaanisesti vivulla. Jos kuitenkin karat on valittu aktiivisiksi sen älyn ohjaukseen niin paikan päältä käsin vääntäessä äly pistää tietysti sen mielestä aiheetonta liikettä pontevasti vastaan ja sitten menee 'mä en ala enää mitään' -tilaan kun kara käy asennossa jossa se ei älyn mielestä pidä olla. Saa sitten vähän aikaa kuittailla ja 'lepytellä' sitä älyä että se taas suostuu ottamaan jatkossa hallintavastuun...