Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Peseekö ropo vetimet ?  (Luettu 15245 kertaa)

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Peseekö ropo vetimet ?
Eilen tuli uutisissa kuvaa ropon lypsyn aloituksesta ja niinpä siinä taas oli "hyvää " mainosta lelylle jos joku huomasi.
Pesemättömiin vetimiin näky lypsimet laittavan ,paskasta purua oli vetimen pinnalla ja taas lähti "laatumaitoa tulemaan " . >:(
Onko tämä ropotilan arkea kun aina näissä kuvissa on sama juttu.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

+250

  • Vieras
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Eilen tuli uutisissa kuvaa ropon lypsyn aloituksesta ja niinpä siinä taas oli "hyvää " mainosta lelylle jos joku huomasi.
Pesemättömiin vetimiin näky lypsimet laittavan ,paskasta purua oli vetimen pinnalla ja taas lähti "laatumaitoa tulemaan " . >:(
Onko tämä ropotilan arkea kun aina näissä kuvissa on sama juttu.
Bakteerit aina alle 10.Soluis geometrinen alle 120.
Vähä yli 50 lypsys ja 1 menee erotteluun.
Riittää mulle 8)

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Eilen tuli uutisissa kuvaa ropon lypsyn aloituksesta ja niinpä siinä taas oli "hyvää " mainosta lelylle jos joku huomasi.
Pesemättömiin vetimiin näky lypsimet laittavan ,paskasta purua oli vetimen pinnalla ja taas lähti "laatumaitoa tulemaan " . >:(
Onko tämä ropotilan arkea kun aina näissä kuvissa on sama juttu.
Bakteerit aina alle 10.Soluis geometrinen alle 120.
Vähä yli 50 lypsys ja 1 menee erotteluun.
Riittää mulle 8)
Näitkö tuon kuvapätkän eilen ?
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Eilen tuli uutisissa kuvaa ropon lypsyn aloituksesta ja niinpä siinä taas oli "hyvää " mainosta lelylle jos joku huomasi.
Pesemättömiin vetimiin näky lypsimet laittavan ,paskasta purua oli vetimen pinnalla ja taas lähti "laatumaitoa tulemaan " . >:(
Onko tämä ropotilan arkea kun aina näissä kuvissa on sama juttu.
Bakteerit aina alle 10.Soluis geometrinen alle 120.
Vähä yli 50 lypsys ja 1 menee erotteluun.
Riittää mulle 8)
Näitkö tuon kuvapätkän eilen ?

Ei. Se näki lauantaina Tähkän pätkän laulamassa roskiin rakastelusta ja ruvista... ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

TS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 227
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Kai se jotain tekee ku bakteerit 4 ja geometriset solut 150

antti-x

  • Vieras
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Vemssin pesukuppi ei irrota pinnytynyttä sontaa, mutta käyttää se lämmintä vettä ja ainakin yhtä kovaa alipainetta kuin lypsykupit. Eli sonnan joka jää pesukupin jäljiltä, luulisi jäävän myös lypsinten jäljiltä vetimeen. Keskiarvoissa Solut 119, bakteerit 5.

Santatukki

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 324
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Kyllä Tapanila oikeassa on. Pieni määrä purua maidon seassa paljoa vaikuta. Ne harvat bakteerit lantrautuvat niin suureen maitomäärään, että ne ei maidon laatuun vaikuta. Roskat ja paska jää maidonsuodattimeen. Parhaimpiin maidonsuodattimiin tarttuu turvepölykin.

+250

  • Vieras
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Nii ei niitä soluja käsittääkseni pesemällä pois saa ja bakteerit tulee muusta kuin pesemättömistä vetimistä.eli lähinnä bakteerimäärään vaikuttaa maidonkäsittelyvälineiden puhtaus ja jäähdytys ynnä säilytyslämpötila.Meijerin  maitoneuvoja on joskus sanonut että vaikka lypsin horaisisi suorastaan paskaa se ei nosta bakteeripitoisuutta vaan sen aiheuttaa nimenomaan se jos putkistossa on  kivettymiä ja tankki pesu epäonnistunut niin bakteerit pamahtaa silloin tuhansiin.D
Jos pesu on huono,on riski utaretulehdukseen suurempi.Ja jos solut on alhalla ei pesukaan voi kovin huono olla.

A4 lypsäjä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 33
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
pätkässä näkyi (ikävä kyllä) kun lehmä on paskannut sorkallaan lypsimen ja vetimen yläosaa lähellä roikkuneet purut mutta itse vetimen kone kävi pesaisemassa ja sehän riittää.
ps.kyseinen lely on lypsänyt "kuvauksen jälkeen"500th litraa e-luokan(s 110th/b8) maitoa meijeriin,pätkä oli kuvattu vuosi sitten.
eiköhän tuo siis toimine

akateeminen karjakko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Mitä olen ite ollut näkemässä ja vertaa omaan työskentelyyn parressa, en ole vielä vakuuttunut ropolypsystä. Se, että ite juo sitä maitoa jota lypsää ja kun solut on siinä 40 paikkeilla, niin en uskaltas ropomaitoa juoda raakana.

Tietty se on sitä tehokkuutta ja säästyyhän siinä ihmisen lihakset, mutta silti... Ei se ole yhtä "laadukasta" kuin huolella itse lypsetty. Tietysti lehmät kyllä tykkää... :P

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65658
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
pyh!   turha tarkkuus on ammattitaidottomuutta!!!      itellä ei edes näytemukia ollu käytössä vuosikymmeneen mutta silti maito on ekaluokassa jo parikyt vuotta kun hopeinen tosa todistaa!    kyllä noi paskat mitkä vetimessä, jää suotimiiin ja tavara mänöö puhtaana tankkiin.   näin se vaan on !     ja naapuri hakee lisä uutta maitoa kun se on niiiiin paljon parempaa kuin kaupan kull--kurri!

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Mitä olen ite ollut näkemässä ja vertaa omaan työskentelyyn parressa, en ole vielä vakuuttunut ropolypsystä. Se, että ite juo sitä maitoa jota lypsää ja kun solut on siinä 40 paikkeilla, niin en uskaltas ropomaitoa juoda raakana.

Montakos euroa enemmän ropisee maitotiliä vuodessa verrattuna siihen jos niitä soluja olisi vaikka 240?

+250

  • Vieras
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Mitä olen ite ollut näkemässä ja vertaa omaan työskentelyyn parressa, en ole vielä vakuuttunut ropolypsystä. Se, että ite juo sitä maitoa jota lypsää ja kun solut on siinä 40 paikkeilla, niin en uskaltas ropomaitoa juoda raakana.

Montakos euroa enemmän ropisee maitotiliä vuodessa verrattuna siihen jos niitä soluja olisi vaikka 240?
Jos toistuvasti solut on tankis 240,näkyy se varmasti maitomääriski :o

akateeminen karjakko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Mitä olen ite ollut näkemässä ja vertaa omaan työskentelyyn parressa, en ole vielä vakuuttunut ropolypsystä. Se, että ite juo sitä maitoa jota lypsää ja kun solut on siinä 40 paikkeilla, niin en uskaltas ropomaitoa juoda raakana.

Montakos euroa enemmän ropisee maitotiliä vuodessa verrattuna siihen jos niitä soluja olisi vaikka 240?
Jos toistuvasti solut on tankis 240,näkyy se varmasti maitomääriski :o

Utareterveys heijastelee tietty moneen asiaan. Kyllä se jossain näkyy jos solut ovat pitkään ylärajoilla.

Solujen ja bakteerien alhaisuus eivät ole itse tarkoitus, mutta on helpompi ainakin pysyä karjanterveystilanteessa ja laadun valvonnassa perillä. Jos arvot äkillisesti nousevat on helppo löytää "syyllinen" joukosta ja ottaa mahdollinen tulehdus heti käsittelyyn (mahdollistaa sairauksien leviämisen pysäyttämisen).

Onhan se jokaisen omatuntokysymys miten haluaa työnsä hoitaa ja mihin on tyytyväinen. Tapoja yhtä monta kuin on lehmänhoitajaakin.

+250

  • Vieras
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Mitä olen ite ollut näkemässä ja vertaa omaan työskentelyyn parressa, en ole vielä vakuuttunut ropolypsystä. Se, että ite juo sitä maitoa jota lypsää ja kun solut on siinä 40 paikkeilla, niin en uskaltas ropomaitoa juoda raakana.

Montakos euroa enemmän ropisee maitotiliä vuodessa verrattuna siihen jos niitä soluja olisi vaikka 240?
Jos toistuvasti solut on tankis 240,näkyy se varmasti maitomääriski :o

Utareterveys heijastelee tietty moneen asiaan. Kyllä se jossain näkyy jos solut ovat pitkään ylärajoilla.

Solujen ja bakteerien alhaisuus eivät ole itse tarkoitus, mutta on helpompi ainakin pysyä karjanterveystilanteessa ja laadun valvonnassa perillä. Jos arvot äkillisesti nousevat on helppo löytää "syyllinen" joukosta ja ottaa mahdollinen tulehdus heti käsittelyyn (mahdollistaa sairauksien leviämisen pysäyttämisen).

Onhan se jokaisen omatuntokysymys miten haluaa työnsä hoitaa ja mihin on tyytyväinen. Tapoja yhtä monta kuin on lehmänhoitajaakin.
Se on hienohomma että opiskelijalla on asenne kohdillaan.Sitte kun se vielä 20vuoden jälkeen on yhtä kohdillaan,nostan hattua 8)