Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ajosilppuri  (Luettu 31286 kertaa)

JiiPee42

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3612
Vs: Ajosilppuri
Kui nii ei pidä paikkaansa?? NH:ssa joutuu tekee tunni rojekti ja laasseis se jotnki kulukee siä mukana et se käännetään vaan jotenki väliin. Näi olen ymmärtäny..



höh....jos sul on varaa puhuu uudesta claasista...niin otetaan rinnalle uus nyykkäri jossa krakkeri käännetään hydraulisylinterillä paikalleen......

Joupir84

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 253
  • Näillä mennään
Vs: Ajosilppuri
Ai, no se on nykyaikaa sitten. Mullei tosta 04 uudemmista ole kokemusta. Sitte se pesee kalossin mennentullen.
Suolahe rauta on haurasta

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: Ajosilppuri
Yhden 2105n olen nähnyt töissä ja sen teho ei ollut puoltakaan siitä mitä oman FX375n. Moottoritehossa ero ei kuitenkaan ole kuin 25hv FXn hyväksi, muistaakseni. NH ei ole herkkä kiville. terät ovat hakkurin levyiset => terän nurkkia on 2kp/hakkurin leveys vrt JDn monta lappua rinnakkain.
Olisiko se huono teho voinut johtua ihan vaan teräpuolelta? Pyöristynyt vastaterä, liikaa välystä, terät koloilla/tylsiä?

 Näillä oli aikaa teroitella terät parin kuorman välein.  ;D
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Ajosilppuri
rehuvaunu kokemuksia kyselin eräältä urakoitsijalta. hänellä oli jaguar 695. vajaat 7000h! mittarisa ja 600ha vuotuista alaa ajaa. olikohan kone ollut ajossa 12v? yli 10v kuitenkin.

nyysky tai claasi ne kait parhaat. hyvin huollettu forstshitti pesee silti huotamattoman nyykkärin, eli ei se merkki kerro onko 25v vanha kone hyvä vai ei...

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Ajosilppuri
Minkä hintaisia kulutusosat yleensä on?    Lähinnä yhä ehkä kiinnostaa tuo vanhempi nyykkärisarja, jos nyt teriä ja noukinpiikkejä/kaaria on varastossa niin mitä muuta kannattaisi varata?

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: Ajosilppuri
Lietson ja torven kulutuslevyjen on ainakin oltava kunnossa.
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

JiiPee42

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3612
Vs: Ajosilppuri
Yhden 2105n olen nähnyt töissä ja sen teho ei ollut puoltakaan siitä mitä oman FX375n. Moottoritehossa ero ei kuitenkaan ole kuin 25hv FXn hyväksi, muistaakseni.


tuosta juolahti mieleen sellanen asiaan vaikuttava argumentti......375sessa on huomattavasti leveämpi hakkuri mitä vanhemmissa malleissa......ja tietenkin myös syöttötelat ovat leveämmät....

JiiPee42

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3612
Vs: Ajosilppuri
Minkä hintaisia kulutusosat yleensä on?    Lähinnä yhä ehkä kiinnostaa tuo vanhempi nyykkärisarja, jos nyt teriä ja noukinpiikkejä/kaaria on varastossa niin mitä muuta kannattaisi varata?


murtopultteja ;D

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Ajosilppuri
Onko muuten joku joskus saanut tukkoon ajosilppuria?
Käteinen ratkasee

JiiPee42

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3612
Vs: Ajosilppuri
Onko muuten joku joskus saanut tukkoon ajosilppuria?


se vähän riippuu siitä mitä ymmärretään sanalla tukkoon............torvi on ajettu tukkoon montakin kertaa..

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: Ajosilppuri
Torven montakin kertaa.

 NHn noukin muuttuu kuulemma hiukan siinä vaiheessa kun pyörät muuttuvat suuremmiksi, valkovanteisiksi ja pyörien varret paksummiksi ja mustiksi. Isot pojat sanoo että syöttöruuvi on sijoitettu uudemmassa siten ettei tukkeudu niin helposti. Omassa koneessa on uudemman mallin noukin ja se pelaa ihan OK. Välillä olen ajanut FX450 vanhemmalla noukkimella ja se on selvästi herkempi tukkeutumaan. Jos peruutuksen pakka on huonossa hapessa niin on tiukassa. NH kiristää syöttötelansa jousilla. Ainakin Kronessa on hydraulisylinterit. Oispa nannaa kun kone löysäisi itse teloja jos kuski haluaa pyörittää niitä takaperin.

 FX NHssa on heti ohjaamon takana torvessa mutka. Torven kulutuspelti puhkeaa siitä kohdalta. Torven sisäkurvissa on luukku mutkan kohdalla. Oikein kirurginkätinen tekee hätäpaikkauksen jos on ihan pakko. Suosittelen silti vaihtamaan aikanaan, sillä kone ei pelaa huonostikkaan jos kulutuslevyssä on pienikään reikä.

 Kerran oli isäntä pellonlaitaan auman paikkaa tehdessään tyrkännyt karhon kasaan varmaan 20m matkalta. Keskittyminen oli hiukan herpaantunut, mutta herääminen tapahtui nopeasti kun noukin kohtasi heinäkasan. Noukin tukkeutui, syöttötelat pysähtyi ja moottorin kierrokset kävi 1300rpm paikkeilla, mutta kone virkosi eloon. Tukkeutunut etupää aukesi ohjaamosta poistumatta, mutta torvi piti käydä putsaamassa, koska lietson pyörimisnopeus laski niin alas, osa heinästä jäi putkeen. Ne EI lähde liikkeelle niin että annetaan uudella heinällä vauhtia!

 Tälläiset episodit herkistää varsinkin jos toimitaan yleisen liikenneväylän vieressä. Silloin voi lohduttautua muistelemalla Saarijärveä 2003(?) ja toteamalla että sattuu sitä paremmissakin piireissä.  ;D

Viimeksi muokattu: 17.01.11 - klo:19:08 kirjoittanut Täpinäreiska

Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Ajosilppuri
Yhden 2105n olen nähnyt töissä ja sen teho ei ollut puoltakaan siitä mitä oman FX375n. Moottoritehossa ero ei kuitenkaan ole kuin 25hv FXn hyväksi, muistaakseni.


tuosta juolahti mieleen sellanen asiaan vaikuttava argumentti......375sessa on huomattavasti leveämpi hakkuri mitä vanhemmissa malleissa......ja tietenkin myös syöttötelat ovat leveämmät....
Jaaha, eli mitkään osat ei juuri ole samat koneistossa.   Pitääkin syventyä tarkemmin noihin koneisiin kun tulee tilaisuus.
 Minkälaisia eroja tuon vanhemman sarjan koneilla on? Mallinumeroita noissa alle 20 vuotiaissa koneissa on 1800, 1900, 2205 ja 2405:siakin. On 2200 ja 1905. Noilla on varmaan erot vähäisiä noilla 00 ja 05 loppuisilla. Onko vaan moottoritehoissa eroja vai onko joka koneessa eri palikat?

JiiPee42

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3612
Vs: Ajosilppuri
NH kiristää syöttötelansa jousilla. Ainakin Kronessa on hydraulisylinterit. Oispa nannaa kun kone löysäisi itse teloja jos kuski haluaa pyörittää niitä takaperin.


--------))) joo tollanen ominaisuus olis poikaa......miulla on käytössä ranskalainen Idaksen noukin jossa työleveys on kolme metriä piikin kärjestä piikin kärkeen (tais olla ensimmäinen Idass Suomessa ) se siis tuli uutena miulle silppurin mukana Ranskasta ...olen ohjeistanut karhotinkuskin ajamaan suorat osuudet silleen että se just ylettää noukkia (280-290 cm) ja sitten mutkat kapemmaaks että olis pelivaraa sivusuunnassa

 FX NHssa on heti ohjaamon takana torvessa mutka. Torven kulutuspelti puhkeaa siitä kohdalta. Torven sisäkurvissa on luukku mutkan kohdalla. Oikein kirurginkätinen tekee hätäpaikkauksen jos on ihan pakko. Suosittelen silti vaihtamaan aikanaan, sillä kone ei pelaa huonostikkaan jos kulutuslevyssä on pienikään reikä.

-------(((( joo lietson jälkeen ennen torven päätä siellä ei saa olla ylimääräisiä reikiä mistä puhalluspaineet karkaavat ja sitten myös lietson tausta sieltä vaihteiston luota on pidettävä puhtaana jotta se saa korvausilmaa riittävästi ......tää viimeinen tuli opeteltua kantapään kautta eka kesänä 1905sen kanssa....ihmeteltiin kun puhallusteho laskee kokoajan ja säädöt lietsossa on kuitenkiin kohdallaan.....maissin ajosta ei meinannut tulla mitään kun torvi tukkeutui niin helposti ....kunnes lopulta keksin kurkistaa sinne lietson taakse...siellä oli reiät ihan umpi tukossa ...

  Noukin tukkeutui, syöttötelat pysähtyi ja moottorin kierrokset kävi 1300rpm paikkeilla, mutta kone virkosi eloon. Tukkeutunut etupää aukesi ohjaamosta poistumatta, mutta torvi piti käydä putsaamassa, koska lietson pyörimisnopeus laski niin alas, osa heinästä jäi putkeen. Ne EI lähde liikkeelle niin että annetaan uudella heinällä vauhtia!

-------((((( tuon 58sin Catepillarin kone antaa anteeksi aika paljon kuskin hölmöilyjä mutta sitten kun se putoaa se tapahtuu ihan totalisesti...juu ja heinät ei lähde puhaltamalla uutta päälle  ;D

 Tälläiset episodit herkistää varsinkin jos toimitaan yleisen liikenneväylän vieressä. Silloin voi lohduttautua muistelemalla Saarijärveä 2003(?) ja toteamalla että sattuu sitä paremmissakin piireissä.  ;D

JiiPee42

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3612
Vs: Ajosilppuri

Jaaha, eli mitkään osat ei juuri ole samat koneistossa.   Pitääkin syventyä tarkemmin noihin koneisiin kun tulee tilaisuus.
 Minkälaisia eroja tuon vanhemman sarjan koneilla on? Mallinumeroita noissa alle 20 vuotiaissa koneissa on 1800, 1900, 2205 ja 2405:siakin. On 2200 ja 1905. Noilla on varmaan erot vähäisiä noilla 00 ja 05 loppuisilla. Onko vaan moottoritehoissa eroja vai onko joka koneessa eri palikat?

taitaa muuten olla niin että noiden vanhojen ja fx sarjan suurinpiirtein ainoa sama osa on tuo mainitsemani murtopultti sekin hiukan alle 6mm paksu ja 40mm pitkä ja sitä saa Agritekilta (samaa pulttia käytetään NH paalaimissa )...hitsi kun miun vanhan koneen (1905) varaosakirjat ja kaikki paperit on Kukkosen Pekalla Liperissä lainassa ....niistä olisin voinut katsoa noiden koneiden välisiä eroja ...sen tiedän että 1905 ja 2205 ainoa ero on moottoritehossa joka on 300hp/360hp samassa järjestyksessä

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Ajosilppuri
Jos ei sitä torvea ota lukuun niin saako silppuria muuten tukkoon? Tietenkin jos hakkurin kierrokset pääsee laskemaan niin moottorinkin kierrokset laskee samalla ja torvenhan siinä joutuu tyhjätä :)