Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vierihoito lypsykarjatilalla?  (Luettu 3100 kertaa)

Pilea

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vierihoito lypsykarjatilalla?
Mistä löytyisi lypsykarjatiloja, joissa on pitkä vierihoito vasikoilla?

parrooni

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 146
Vs: Vierihoito lypsykarjatilalla?
Koeta kysellä vaikka koulu-tai luomutiloilta,jälkimmäisistä pitäisi löytyä.

CARINA2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 658
Vs: Vierihoito lypsykarjatilalla?
Meikä toisinnaan jättää vasikat kulukemmaan emän mukana muutaman viikon. Hyvin ne pärijää, joskus ulukoelevatki lumihangessa :D

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Vierihoito lypsykarjatilalla?
Mistä löytyisi lypsykarjatiloja, joissa on pitkä vierihoito vasikoilla?

Määrittele pitkä?  Kyllä se vierihoito muutamaan päivään maksimissaan lypsykarjatilalla jää. Poikkeuksena käsittääkseni esim. Muumaa jossa niin iso karja, että imettäjälehmien käyttäminen vasikoille järkevää.

Itse kokeilin aikoinaan kahdella vasikalla sitä, että päästin emojen kanssa vapaasti pihattoon. Kyllähän se toimi, ja vasikat tietenkin kasvoi hyvin. Mutta ei se kokonaisuutena ajatellen ole kovinkaan järkevää ja harvalla tilalla edes teknisesti mahdollista. Tuollakin mun navetassa, jossa sentään kiinteät ja väljät käytävät, vasikoilla on seassa liikkuessaan loukkaantumisriski, samoin emoilla hätäillessään vasikoiden perään. 

Vasikoiden kasvu perustuu sitten myös hyvin pitkälle maitoon, ja sitä sitten menee. 3 kk  iässä kun nuo omani vieroitin, seurasin maitomäärää niin semmoiset 12-17litraa päivässä oli juotu. On sitten sen hintainen vasikka, ettei nykyisillä kustannusrakenteilla tuo ole mahdollista. Vasikoiden kehittyminen hyväksi karkearehunkäyttäjäksi myös arveluttaa.

Emolehmätiloilta sitten löydät ne oikeasti pitkät vierihoidot, kun se perustuu siihen.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Vierihoito lypsykarjatilalla?
Luomuilla on vissiin pakosta 3 kuukautta, muilla keskimäärin 3 minuuttia.

Tämä muuten varmaan selittää miksi luomulehmät lypsävät "murusilla" 9-10 tonnin tuotoksia  ??? ::) :)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Vierihoito lypsykarjatilalla?
Luomuilla on vissiin pakosta 3 kuukautta, muilla keskimäärin 3 minuuttia.

Tämä muuten varmaan selittää miksi luomulehmät lypsävät "murusilla" 9-10 tonnin tuotoksia  ??? ::) :)

Maitojuotto 3kk, ei sentään vierihoito

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Vierihoito lypsykarjatilalla?
Luomuilla on vissiin pakosta 3 kuukautta, muilla keskimäärin 3 minuuttia.

Tämä muuten varmaan selittää miksi luomulehmät lypsävät "murusilla" 9-10 tonnin tuotoksia  ??? ::) :)

Maitojuotto 3kk, ei sentään vierihoito

Juu! Mutta oliko vierihoidolle myös joku raja ??
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Vierihoito lypsykarjatilalla?
Miksi asia kiinnostaa...
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Vierihoito lypsykarjatilalla?
Miksi asia kiinnostaa...

Luultavasti on heikkona hetkenään luvannut tehdä opinnäytetyön asiasta ja deadline on toukokuun alussa
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

tissinkoittaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 189
Vs: Vierihoito lypsykarjatilalla?
Mistä löytyisi lypsykarjatiloja, joissa on pitkä vierihoito vasikoilla?

olen joskus antanu vasikan olla lehmän kanssa pitempää mutta minulla semmoset kokemukset jos vasikka imee emäänsä lehmän utare tyhjenee imetyksen loppuessa lypsykoneella epätasasesti kun vasikka ei ime kaikista nänneistä

Pilea

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: Vierihoito lypsykarjatilalla?
Meinasin 1-2 kuukauden pituista vierihoitojaksoa. Olen kysellyt tiloja luomuneuvojien, koulujen ja eläinlääkäreiden kautta, mutta kukaan ei tunnu tietävän muita kuin 1-3 päivän vierihoitopaikkoja tai joitain tiloja, jotka käyttävät imettäjälehmää. Kyselin tiloista siksi, että haluaisin työharjoitteluun sellaiselle tilalle ja teen myös opinnäytetyötä, johon tulee vierihoidosta osio.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Vierihoito lypsykarjatilalla?


Taas on tunteet vastaan järki.
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Vierihoito lypsykarjatilalla?
Meinasin 1-2 kuukauden pituista vierihoitojaksoa. Olen kysellyt tiloja luomuneuvojien, koulujen ja eläinlääkäreiden kautta, mutta kukaan ei tunnu tietävän muita kuin 1-3 päivän vierihoitopaikkoja tai joitain tiloja, jotka käyttävät imettäjälehmää. Kyselin tiloista siksi, että haluaisin työharjoitteluun sellaiselle tilalle ja teen myös opinnäytetyötä, johon tulee vierihoidosta osio.

No kuten itsekin jo totesit, niitä ei ole. Kuinka olet alunperin tällaiseen ajatukseen vierihoidon pituudesta päätynyt, eihän tuon tyyppisen vierihoidon käytöstä lypsykarjatiloilla ole missään minun mielestäni ollut viitteitä? Jostakinhan olet varmaan tämän ajatuksen kuitenkin saanut?

Mutta ei hätä tämännäköinen. Ei kai opinnäytetyön sisältö nyt vielä ole niin kiinnilyöty että tuo vierihoiton pituus on oleellinen tuon pituisena. Ja tietenkin voithan todeta asianlaidan, että tämäntyyppistä vierihoitoa ei Suomessa käytetä ja sen jälkeen keskityt niihin käytäntöihin jotka on käytössä. Viitteeksi pitkän vierihoidon ongelmista löydät varmaan muitakin sitä yksittäisillä vasikoilla kokeilleita tiloja mun lisäksi, jotta pystyt niistä jotakin maininnan tasolla kirjaamaan.