Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Voiko lähemäs 20 000 paalia paalannut kone olla elossa?  (Luettu 28177 kertaa)

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Aikoinaan 575 JD 25000 paalta,ainoastaan pyörän laakerit jouduttiin vaihtaa.Ja jokunen kettinki.Yhtään telaa tai muuta merkittävää osaa ei vaihdettu.
Kait se johonkinpäin viä käyttöön lähti,omastamielestä olis voinu ajaa toiset mokomat ;D ;D

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Aikoinaan 575 JD 25000 paalta,ainoastaan pyörän laakerit jouduttiin vaihtaa.Ja jokunen kettinki.Yhtään telaa tai muuta merkittävää osaa ei vaihdettu.
Kait se johonkinpäin viä käyttöön lähti,omastamielestä olis voinu ajaa toiset mokomat ;D ;D

 Alkoiko vanhemmiten jonkun sortin paalit jäädä sisälle?   Meikällä jäi vihantaviljapaalit välillä niin tiukasti JD:hen, että kovaa nytkytystä tarvittiin.  Welgeriin ei juuri jäänyt, kuin joku olkipaali. Viconiin alkoi iltakasteiset olkipaalit jäädä.

paalipoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
Ei sillä paalimäärällä ole tosiaankaan kovin isoa merkitystä, jos puhutaan alle 20000 kappaleen määristä. Huolto ja kunnossapito kaikista tärkeintä. Itse sain perintökaluna welger RP 12, jolla on paalattu noin 300000 kpl säilörehu- ja olkipaaleja.


hYVIN ON KESTÄNYT VAI TULIKO KIRJOITUS IRVHE 300000kpl Kova on ollut vauhti jos koneella ikää 20 vuotta,vuotta kohden 15000 paalia, noin 100 paalia jokaisena kesä päivänä 20 vuoden ajan, tunnissa jos paalaa 20 paalia, niin joka päivä 5 tuntia. Hatun noston arvoinen suoritus. Montakohan käärintä on kulunut loppuun ja varmaan pari traktoria. Jos olisi yhdellä traktorilla paalattu kaikki niin 15000h tuntia vähintään tehokasta työaikaa....


Yksi laakeri on vaihdettu telaan ja tänä kesänä kaksi kappaletta noukkimeen. Telojen ketju kerran uusittu ja noukkimen ketju tänä kesänä. Eihän noista paaleista ole mihinkään verrattuna nykyisiin paalaimiin verrattuna ja kyseistä paalainta käytetään nykyään kuivan tavaran paalaamiseen sekä varakoneena. 
Noita paalaimia on kestävyyden suhteen oman näkemyksen mukaan kahdessa kastissa. Merkkejä mainitsematta...
Omaan käyttöön riittäisi ihan hyvin nuo harrastelija vehkeetkin, eli nämä on niitä valinta kysymyksiä. Itselle riittää ihan hyvin claasin 255 paalatut paalit ainakin painon perusteella, muuten pitää laittaa takarenkaisiin nestetäyttö tms. nimimerkillä: melkein traktori kaatui paalia kuormatessa. Paaleja ei ole punnittu, mutta veikkaisin kosteampien paalien painoksi noin 800 kg.

Huoltomiehiä jos on mahdollista jututtaa niin siinä viisastuu varmasti paljon enemmän kuin täällä hengaillessa.
Entisessä elämässä tuli huollon poikien kanssa ruokapöytäkeskusteluissa paljon tietoa ;) Kyllä kai näitä nykyisiä paalaimia voi pestä kun on keskusrasvaria ja ketjujen voitelua. Kestovoidellut laakerit on sitten oma lukunsa.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Ei sillä paalimäärällä ole tosiaankaan kovin isoa merkitystä, jos puhutaan alle 20000 kappaleen määristä. Huolto ja kunnossapito kaikista tärkeintä. Itse sain perintökaluna welger RP 12, jolla on paalattu noin 300000 kpl säilörehu- ja olkipaaleja.


hYVIN ON KESTÄNYT VAI TULIKO KIRJOITUS IRVHE 300000kpl Kova on ollut vauhti jos koneella ikää 20 vuotta,vuotta kohden 15000 paalia, noin 100 paalia jokaisena kesä päivänä 20 vuoden ajan, tunnissa jos paalaa 20 paalia, niin joka päivä 5 tuntia. Hatun noston arvoinen suoritus. Montakohan käärintä on kulunut loppuun ja varmaan pari traktoria. Jos olisi yhdellä traktorilla paalattu kaikki niin 15000h tuntia vähintään tehokasta työaikaa....


Yksi laakeri on vaihdettu telaan ja tänä kesänä kaksi kappaletta noukkimeen. Telojen ketju kerran uusittu ja noukkimen ketju tänä kesänä. Eihän noista paaleista ole mihinkään verrattuna nykyisiin paalaimiin verrattuna ja kyseistä paalainta käytetään nykyään kuivan tavaran paalaamiseen sekä varakoneena. 
Noita paalaimia on kestävyyden suhteen oman näkemyksen mukaan kahdessa kastissa. Merkkejä mainitsematta...
Omaan käyttöön riittäisi ihan hyvin nuo harrastelija vehkeetkin, eli nämä on niitä valinta kysymyksiä. Itselle riittää ihan hyvin claasin 255 paalatut paalit ainakin painon perusteella, muuten pitää laittaa takarenkaisiin nestetäyttö tms. nimimerkillä: melkein traktori kaatui paalia kuormatessa. Paaleja ei ole punnittu, mutta veikkaisin kosteampien paalien painoksi noin 800 kg.

Huoltomiehiä jos on mahdollista jututtaa niin siinä viisastuu varmasti paljon enemmän kuin täällä hengaillessa.
Entisessä elämässä tuli huollon poikien kanssa ruokapöytäkeskusteluissa paljon tietoa ;) Kyllä kai näitä nykyisiä paalaimia voi pestä kun on keskusrasvaria ja ketjujen voitelua. Kestovoidellut laakerit on sitten oma lukunsa.
hah hah! laskemalla todistelun kautta tapahtuva piruilu on hyvää huumoria! Jotkut kun kehuvat välillä töitään niin vähän laskemalla voi kohta todistella että kehujan pitäis olla esim.150vuotta vanha tai jotain! Hyvä!  ;D
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
No tottahan tuossa tuli sitten se painovirhe ::) Hyvä että täsmennetään asiat oikealle tolalle ja joku viitsii vielä laskea työsaavutuksetkin ;)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
No tottahan tuossa tuli sitten se painovirhe ::) Hyvä että täsmennetään asiat oikealle tolalle ja joku viitsii vielä laskea työsaavutuksetkin ;)
Enkä mä oo kuullu saatikka sitten nähny että tietokone itsestään lisäilis nollia perään.Kyl siin en kirjoitus- eikä painovirheestä kysymys.Sitäpaitsi mä en ole ainakaan printtaillu näitä viestejä ja ruudullakin lukee se mitä sinne on kirjoituttu ja kertaakaan ei ole nollia tullut printtauksen yhteydessä lisää. :D Ps.pakko oli tämäkin kirjoittaa kun liittyi niin hyvin tohon paalauskoneaiheeseen...
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

suomileijona

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 460
http://www.agrimarket.fi/Koneet/Traktorit/Kayttajajutut/John_Deerella_85_500_pyoropaalia/
Oma 578 on kyllä ihan romu vaikka vaan 10000 paalia ajettu. Eilen jouduttiin hitsaamaan sullojan sormi kun oli hitsaus saumat pettäny.
iso paalimäärä on kyllä paalattu.. mutta ku tarkemmin lukee niin tuolla sanotaan näin:
Miten paalain voi kestää tuollaisen paalimäärän teon? – Ensinnäkin tämä John Deere on vahvaa tekoa, se kestää vetää käärintä. Se on ensimmäinen paalain, jossa on rasvattavat laakerit, ja niitä nippoja olemmekin rasvanneet joka päivä. Ketjuihin laitamme aina vaseliinia, koska se pysyy öljyä paremmin. Pyöritämme paalainta 1 000 rpm voimanotolla, jolloin traktori voi kiertää miellyttävästi 1 300 – 1 400 rpm, kertoo Juhani kokemuksistaan. ite oon joskus kokeillu pyörittää kans tonnilla vaan kun alkaa vähäsenkään täyttyyn niin loppuu kyllä voima traktorista (n.180hv).. että 85 tuhatta löysää paalia tehny

Viimeksi muokattu: 02.10.09 - klo:19:19 kirjoittanut suomileijona

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
http://www.agrimarket.fi/Koneet/Traktorit/Kayttajajutut/John_Deerella_85_500_pyoropaalia/
Oma 578 on kyllä ihan romu vaikka vaan 10000 paalia ajettu. Eilen jouduttiin hitsaamaan sullojan sormi kun oli hitsaus saumat pettäny.
iso paalimäärä on kyllä paalattu.. mutta ku tarkemmin lukee niin tuolla sanotaan näin:
Miten paalain voi kestää tuollaisen paalimäärän teon? – Ensinnäkin tämä John Deere on vahvaa tekoa, se kestää vetää käärintä. Se on ensimmäinen paalain, jossa on rasvattavat laakerit, ja niitä nippoja olemmekin rasvanneet joka päivä. Ketjuihin laitamme aina vaseliinia, koska se pysyy öljyä paremmin. Pyöritämme paalainta 1 000 rpm voimanotolla, jolloin traktori voi kiertää miellyttävästi 1 300 – 1 400 rpm, kertoo Juhani kokemuksistaan. ite oon joskus kokeillu pyörittää kans tonnilla vaan kun alkaa vähäsenkään täyttyyn niin loppuu kyllä voima traktorista (n.180hv).. että 85 tuhatta löysää paalia tehny

         Urakkapaaleja tietenkin. Löysiä nyssyköitä paljon alaa kohti. Ja kone kestää. Ei oo muuten mahdollista poropaalaimella.

Viimeksi muokattu: 03.10.09 - klo:07:14 kirjoittanut landehande

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
ainakin viconi menee tonnilla ihan kevyesti. (8950:ssä kun ei muuta ookkaan)

jos menee summeri "ohi korvien" niin heinää alkaa tulemaan luukun välistä, eli ei sillä ainakaan tiukempaa saa.

-------------

claas 46rc:llä tehtiin isäukon,meikäläisen ja rengin toimesta 45 000 paalia. joojoo, onhan ne löysempiä kun jotkut profin paalit, muttei nyt mitään puoltakevyempiä kun jotkut väittää. siihen aikaan (90 luvulla) esikuivatus oli vaan toive, eli kovilla se kone oli. parhaana kesänä sillä tehtiin 8000 paalia (toinen samanlainen 46rc oli kaverina,sillä tehtiin 6000 paalia)

noita aikoja kun muistelee niin on menny kyllä paalainten ja vetokoneiden hinnat huimaksi verrattuna ajettuun alaan. 13 000h ajettu fiat 780 teki paalia siinä missä muutkin. koko yhdistelmän rahallinen arvo oli alle 10000e viimisinä vuosinaan.

Viimeksi muokattu: 02.10.09 - klo:21:31 kirjoittanut retku

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Eri urak... eiku täpinäreiskojen paalaamia "paaleja" pihdeillä puristeltuani... Mä en enää yhtää ihmettele, miks meidän claassi ei tahdo välillä kestää.
Paalaimis on eroja, mutta niin on urakoijissakin. Hinnoitteluhan menee kappalemäärän perusteella... JD:n, Viconin, Welgerin, Claassin urakkapaaleja, ja kaikkihan ne littuun on menny. Niin kuivat kuin kosteammakki. Mäkkärin paaleja en oo puserrellu. Ja niin joo... Omat claasmytyt on ollu välillä 480kg (kuiva) 800kg (kostea). (Apesekoittimella punnittu). Niinjoo... just hiljan korjautettiin kulmavaihde toistamiseen ja nyt on muuten paalipihti porsinu kymmenen vuoden puristelun jälkeen.

Vaseliinia en menis panemaan ketjuihin. Oikea öljy tunkeutuu kunnolla sinne, missä sitä tarvitaan, kun taas vaseliini ja teräketjuöljy jää siihen pintaan keräämään kaiken pölyn ja paskan...
tethering holes to their concave windings

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Konesuojassa 46 Rc paalattu vähintään 15000 paalia ja ei yhtään tunnu epävarmemmalta kuin 7000 paalia sitten kun sen ostin.  ::) Moneen vuoteen ei ole remonttia tehty , paalattu n.700 -800 paalia /vuosi. Mutta koskaan ei tietysti tiedä mitä ja koska tapahtuu....  ???

Nykyaikainen paalain pistää saman kokoiseen paaliin vähintään kaksi kertaa enemmän rehua mitä 46 Claassi, joten rasituksetkin on eri luokkaa.


joojoo...
tethering holes to their concave windings

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
3D-paalit harvemmin lyyhistyvät mytyiksi.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
... Omat claasmytyt on ollu välillä 480kg (kuiva) 800kg (kostea). (Apesekoittimella punnittu).
"kuiva" ja kuiva. Jos on oikeesti kuiva niin ei se 120cm:n paali mitään 480kg paina.Esikuivattu on eri kuin kuiva..Kuiva paali on silloin kun se säilyy ilman muoviakin(kosteus alle 15%).Se on niinkuin vituissakin.Kuiva säilyy paremmin kotona kun märkä. ;)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Niinjoo... just hiljan korjautettiin kulmavaihde toistamiseen ja nyt on muuten paalipihti porsinu kymmenen vuoden puristelun jälkeen.

Ismen paalipihti on rakennettu lähes uusiksi kymmenen vuoden aikana, hintaansa nähden heikosti tehtyjä.  ???

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Niinjoo... just hiljan korjautettiin kulmavaihde toistamiseen ja nyt on muuten paalipihti porsinu kymmenen vuoden puristelun jälkeen.

Ismen paalipihti on rakennettu lähes uusiksi kymmenen vuoden aikana, hintaansa nähden heikosti tehtyjä.  ???

       MP on toiminut ok. vaikuttaa kestävältä.