Heinohan mennä heilahtaa koulusta läpi. Osaa sentään muodostaa kokonaisia lauseita, laskea päässä, tuntee käytöstavat sekä kellonajatkin jne jne, harvinaista nykyään.
Opiskelija ei tunnista edes vasaraa https://yle.fi/uutiset/3-11849206
Tässä on syvempi filosofia. Voidaan sanoa, että mitä opiskelija tekee vasaralla kun on naulapyssykin olemassa.
Yhä harvempi ylemmän tai alemman korkea-asteen sähkötekniikan opiskelija osaa tehdä esim. yksinkertaisen digitaalisen laskurin, joka 7-segmenttinäytöllä esittää luvut nollasta ysiin jollakin vauhdilla.
Miksi pitäisi osata, koska USB-piuha vain arduiinoon tai rasperiin kiinni ja for-lausekkeella vaan luvut näytölle? Digitaalisuutta korostetaan joka paikassa ja kaikki pitäisi saada digiin. Sitä kuitenkin opetetaan enää vain harvoille.
Käytetään vain naulapyssyjä vasaran sijasta.
Ja se syvempi vertaus tässä on juuri se, että vasaraa voidaan soveltaa useisiin kohteisiin. Naulojen hakkaamisen lisäksi sillä voi myös irroittaa sen hakatun naulan. Tai vaikka hakata jäätä pois jostakin.