Nää on vähän tapauskohtaisia.
Olen puoli elämääni osa-aikaisesti kolunnut metsässä, vaihtelevia määriä, kesyhköllä kalustolla (jos oikeisiin metsäkoneisiin vertaa).
Paljon on siitä maastosta kiinni. Tasaiset kankaat, savikot ja talvella kantavat pehmeämmät pohjat onnistuvat. Rinteet ja kivikot ovat sitten kurjempia. Pahimpia ovat kivikkorinteet, jotka joku k***pää on kaivurilla mätästänyt (!), eli siis vääntänyt kaikki kivet ylös ja kivien väleissä on sitten puolimetriä syviä monttuja. Ei saata tyhmempi ymmärtää tuollaista rinteen käsittelymenetelmää :-(
Joskus on tullut vastaan myös hieman vedenvaivaama lohko, joka on ojitettu 'puumaisesti' niin että lohko on täynnä kapeita kiilamaisia ojien rajoittamia kaistoja. Eihän siinä mitään mutta kun ojan leveys 1,5 m päältä ja syvyys metri,niin pikkaisen on hankalaa siellä tehdä yhtään mitään. Helppoahan on mättää ojaan puita ja tehdä silta, mutta kun niitä pitää pikkulohkolle tehdä kymmenen...
Tällä kokemuksella en kyllä koneella taimikonperkaukseen lähtisi - jos se onnistuisi niin taloudellisesti kuin teknisesti niin siinä olisi kyllä työsarkaa loppuelämäksi ainakin näillä seuduilla. Mutta eipä kehitystä koskaan tapahdu ellei joku sitä kokeile ja kehitä
Tasaisilla mailla ja pehmeiköillä on joskus tullut mieleen että minkälainen alusta perkaukseen (ja harvennukseen) olisi alle 10 t kaivukone - siis telasellainen. Täydellinen ympäripyörivyys auttaisi, samoin menisi ojista yli mukavammin. Ja jos ajolinjat saisivat olla suhtellisen suoria, eikä kääntelyn takia tarvitsisi juuri nujuta, niin ajouratkaan eivät tulisi leveiksi. Maavaraa noissa on kyllä niukasti.
Kivikoihin ja rinteisiin ei taitaisi kyllä juuri olla asiaa.
Tuosta 'nosturi nokalle' ideasta... Fendtillä oli aikoinaan näitä jossa työkoneenkantajamallin eturungolle oli istutettu harvesterinosturi. Ilmeisesti ne olivat käyttöominaisuuksiltaan kohtuullisen käyttökelpoisia, vanhemmiten taisivat kyllä pyrkiä katkeamaan rungostaan jostain etu- ja takapään väliltä. Itsekin tiedän yhden katkenneen.
En tiedä, minkäkokoinen alustakone vms1:llä on tarjota, mutta kannattaa hetki miettiä. Kylmät tyypit ideasta saa kun laittaa etukuormaajaan 5 m metriä palkkia sojottamaan sivulle, ja sinne palkin päähän 500 kg painoa. Siis ajatuksena, ek ei tuollaista sivuvääntöä tietenkään kestä. Jos etuakselille laittaa lukitussylinterit niin akseli on aika kovilla; jos taas lukitusta ei ole niin tahtoo olla takatassu kevyt ja koko runko lujilla.
500 kg voi olla aika alakanttiinkin, jos laskee että hyvin siro puomi painaisi 200 kg, se perkauspää toiset 200 kg ja ulottuvuutta edes 6 m niin tarkalle menee.
Vaikeaa on varmasti tilille päästä, jos vertailukohtana on metsurin palvelu. Harrasteena toki hyödyllinen.
Elävästi tulee mieleen eräs omakotimetsikkö, jossa omistajalla oli yli 10 000 euron mönkkäri ja useamman tuhannen metsäkärry nosturilla siihen perään. Sitten kun kunnon tukit eivät nousseet kuormaan eikä yhdistelmä kulkenut kevättalven hangessa mihinkään, kävin ohimennen ajamassa pöllit tienvarteen ja nauroimme yhdessä että kummankin lelut taitavat olla about samanhintaiset, kilpailemme vaan eri luokassa :-)