Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ajo-Opastin  (Luettu 84822 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9829
Vs: Ajo-Opastin
No niin tänään tuli kokeiltua taas lisää. Ensin ajoin kusta imupainevaunulla ja sehän tulee miten sattuu ja loppuu koska sattuu. Mutta oli tuosta apuakin, koska sängestä ei nähnyt missä oli ajettu. Viimestä kuormaa meinasin viedä sinne lohkolle jääneeseen "haukeen" . Yllätys oli sitäkin suurempi, kun siitä keski hauessa olikin selvä kärryn raide. No en ruvennut sitä silloin ihmettelemään. Illalla ajelin paalaajaa opastimella , tai siis annoin sen maalata ... työleveys 0,20m pienempi kuin murskaajan leveys. Aluksi meni hyvin , siis näyttö näytti pientä haukea ja välilä vähän tuplausta , mutta 5. kierroksella näytön hauki olikin silmämääräisesti puolet työleveydestä  :( Keskipellosta joutui paalaamaan jo opastimen mukaan paalatun karhon tai ainakin 75 % oli paalattu ;D Samoin hauet alkoi olla puolta työleveydestä aina välillä  .Tuon paalaus palan ajo aika oli 38min , joten sateliitti ei oikein paljon tainnut nytkähtää  ;D Niin ja tuon kusen ajon aikana sehän piirteli ajoreittiäkin n 400m matka ... yks reitti oli piirtynyt johonkin 3m päähän ... ei tie piisannut , kun sinne yritin myöhemmin ajaa. Muuten muut suht. hyvin samassa nipussa. Täytynee hieman vielä jututtaa myyjää ... testata lisää  tai mitä vaan , mutta nyt ei vakuuta :(

Viimeksi muokattu: 11.06.14 - klo:20:02 kirjoittanut lypsyukko

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Ajo-Opastin
Mitä lukemaa sulla näyttää tuo DOP arvo? Tuli mieleen että oliko sulla imupainevaunua ajaessa koko ajan opastus päällä. Hauki voi jäädä myös sillai että on painettu välillä lopeta. Hiukan oudolta vaikuttaa. olen mitannut ruiskutusjälkien väliä, ja ovat kyllä ihan kohdillaan

Köntys

  • Vieras
Vs: Ajo-Opastin
No niin tänään tuli kokeiltua taas lisää. Ensin ajoin kusta imupainevaunulla ja sehän tulee miten sattuu ja loppuu koska sattuu. Mutta oli tuosta apuakin, koska sängestä ei nähnyt missä oli ajettu. Viimestä kuormaa meinasin viedä sinne lohkolle jääneeseen "haukeen" . Yllätys oli sitäkin suurempi, kun siitä keski hauessa olikin selvä kärryn raide. No en ruvennut sitä silloin ihmettelemään. Illalla ajelin paalaajaa opastimella , tai siis annoin sen maalata ... työleveys 0,20m pienempi kuin murskaajan leveys. Aluksi meni hyvin , siis näyttö näytti pientä haukea ja välilä vähän tuplausta , mutta 5. kierroksella näytön hauki olikin silmämääräisesti puolet työleveydestä  :( Keskipellosta joutui paalaamaan jo opastimen mukaan paalatun karhon tai ainakin 75 % oli paalattu ;D Samoin hauet alkoi olla puolta työleveydestä aina välillä  .Tuon paalaus palan ajo aika oli 38min , joten sateliitti ei oikein paljon tainnut nytkähtää  ;D Niin ja tuon kusen ajon aikana sehän piirteli ajoreittiäkin n 400m matka ... yks reitti oli piirtynyt johonkin 3m päähän ... ei tie piisannut , kun sinne yritin myöhemmin ajaa. Muuten muut suht. hyvin samassa nipussa. Täytynee hieman vielä jututtaa myyjää ... testata lisää  tai mitä vaan , mutta nyt ei vakuuta :(

Missä sulla on antenni? Mulla oli ensin traktorin konepellillä. Hytti on takana ja etukuormaajan aisat on sivuilla häiritsemässä satelliitisingnaalia, tuli kans aikamoisia navigointiviheitä  :-\
Nyt kun antenni on katolla, ei pahemmin mojon linjat heittele  ;)

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8405
Vs: Ajo-Opastin
Radioantenni voi myös antaa häiriötä, jos on lähellä.
Mystinen kesälaatumies

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9829
Vs: Ajo-Opastin
Mitä lukemaa sulla näyttää tuo DOP arvo? Tuli mieleen että oliko sulla imupainevaunua ajaessa koko ajan opastus päällä. Hauki voi jäädä myös sillai että on painettu välillä lopeta. Hiukan oudolta vaikuttaa. olen mitannut ruiskutusjälkien väliä, ja ovat kyllä ihan kohdillaan

DOP arvo näytössä ainakin joskus 0,8 ( vaikka ohjeen mukaan 1 on maksimi) Sitten kun kattelee noita lohkoja jälkikäteen siellä saattaa olla Max DOP 9,0  :( Paalaus lohkolla näyttää olevan jälkikätee Max DOP 8,0. Eihän noi ole mahdollisia , vai mitä ne kertoo ... yhteys sateliittiin katkennut ? Mutta eikö se pitäisi näkyä näytössäkin? Siis näköjään ohjekirjassa sanottiin että toimii vain alle 2:lla , mutta eikö siitä tule tekstiä näkyviin että ei toimi? :( Siis oli opastus kokoaja päällä ... "sateliittisäiliö" pellon laidassa ja lisää kotoa n.400m päästä, välillä painettu vaan lopeta ja jatkettu siitä mistä opastin opasti  ;D Ehkä on vika käyttäjässä  :o Pitää nyt jo osoittaa viimeistään oma tyhmyytensä, WAAS / EGNOS? Egnoksella on ... onkos siitä ollut täällä joskus juttua ? ::)

Muokkaan vieläkin ... jos DOP pomppaa yli 2:den niin työ pitää keskeyttää:) ... Eli voisko tuumata , jotta ei sovellu tänne lakeurelle ;D

Aina vaan muokkaan ... kymmestä lohkosta yhdellä Max DOP 1,0 ja toisella 1,8 Muut sitten 5-9 välis, joten taitaa se syy olla siinä.  Vaikka konesuojas peltikaton alla DOP näyttää 0,9 olkoon sitten WAAS tai EGNOS. Eikä ykskään lohko ole ollut mikään mettän kainalo :(

Viimeksi muokattu: 11.06.14 - klo:21:31 kirjoittanut lypsyukko

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9829
Vs: Ajo-Opastin
No niin tänään tuli kokeiltua taas lisää. Ensin ajoin kusta imupainevaunulla ja sehän tulee miten sattuu ja loppuu koska sattuu. Mutta oli tuosta apuakin, koska sängestä ei nähnyt missä oli ajettu. Viimestä kuormaa meinasin viedä sinne lohkolle jääneeseen "haukeen" . Yllätys oli sitäkin suurempi, kun siitä keski hauessa olikin selvä kärryn raide. No en ruvennut sitä silloin ihmettelemään. Illalla ajelin paalaajaa opastimella , tai siis annoin sen maalata ... työleveys 0,20m pienempi kuin murskaajan leveys. Aluksi meni hyvin , siis näyttö näytti pientä haukea ja välilä vähän tuplausta , mutta 5. kierroksella näytön hauki olikin silmämääräisesti puolet työleveydestä  :( Keskipellosta joutui paalaamaan jo opastimen mukaan paalatun karhon tai ainakin 75 % oli paalattu ;D Samoin hauet alkoi olla puolta työleveydestä aina välillä  .Tuon paalaus palan ajo aika oli 38min , joten sateliitti ei oikein paljon tainnut nytkähtää  ;D Niin ja tuon kusen ajon aikana sehän piirteli ajoreittiäkin n 400m matka ... yks reitti oli piirtynyt johonkin 3m päähän ... ei tie piisannut , kun sinne yritin myöhemmin ajaa. Muuten muut suht. hyvin samassa nipussa. Täytynee hieman vielä jututtaa myyjää ... testata lisää  tai mitä vaan , mutta nyt ei vakuuta :(

Missä sulla on antenni? Mulla oli ensin traktorin konepellillä. Hytti on takana ja etukuormaajan aisat on sivuilla häiritsemässä satelliitisingnaalia, tuli kans aikamoisia navigointiviheitä  :-\
Nyt kun antenni on katolla, ei pahemmin mojon linjat heittele  ;)


Ruiskuttaessa oli katolla samoin paalatessa, mutta kusta kyllä ajoin lasikuitukattoisella, joten nappasin sen konepellille ;D Niin ja tämä tosiaan on vakioantennilla , mutta kun senkin ero piti olla parempaan "paperilla"  vain +-6cm ???

Viimeksi muokattu: 11.06.14 - klo:20:50 kirjoittanut lypsyukko

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Ajo-Opastin
Voisit kokeilla ajaa vaikka niitettyä heinäpeltoa ihan kokeeksi ja laita työleveys vaik 5m. Laita suoran ajoilinjan opastus ja katso pelaako suuntanuolet, sekä seuraa mitä DOP näyttää. pistä A ja B asetuksella suora ajolinja reunasta ja aja tarkasti opastuksen mukaan. Jos peltoon ei jää näkyviä jälkiä, ota harppi mukaan ja pysähdy välillä linjassa ollen, sekä mittaa reunasta paljonko olet siirtynyt. Ainakin 15m ruiskulla menee mulla 14,75 jonka olen asettanut, sanotaan +-40cm tarkkuudella ,kun mittaa vasemmasta pyörästä vasempaan pyörään.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9829
Vs: Ajo-Opastin
Voisit kokeilla ajaa vaikka niitettyä heinäpeltoa ihan kokeeksi ja laita työleveys vaik 5m. Laita suoran ajoilinjan opastus ja katso pelaako suuntanuolet, sekä seuraa mitä DOP näyttää. pistä A ja B asetuksella suora ajolinja reunasta ja aja tarkasti opastuksen mukaan. Jos peltoon ei jää näkyviä jälkiä, ota harppi mukaan ja pysähdy välillä linjassa ollen, sekä mittaa reunasta paljonko olet siirtynyt. Ainakin 15m ruiskulla menee mulla 14,75 jonka olen asettanut, sanotaan +-40cm tarkkuudella ,kun mittaa vasemmasta pyörästä vasempaan pyörään.

Täytyy tosiaan katsoa. Kuten tuonne jo moneen kertaan olen ylemmäs muokannut , niin eppäilen , että normi antenni ei taida toimia sittenkään täällä  ? Tai toimiiko täällä sitten mikään? DOP max arvot ainakin näyttää olevan päätä huimaavia  :(

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Ajo-Opastin
Mulla on tuo jontikan keltavihreä potta ja yleensä DOP on 1,1-1,2. ei juuri koskaan yli tuon. Voit myös soittaa myyjälle.ainakin itse sain asiallista palvelua.

Viimeksi muokattu: 11.06.14 - klo:22:34 kirjoittanut Hevi

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9829
Vs: Ajo-Opastin
Mulla on tuo jontikan keltavihreä potta ja yleensä DOP on 1,1-1,2. ei juuri koskaan yli tuon. Voit myös soittaa myyjälle.ainakin itse sain asiallista palvelua.

Juuri noin meinasin tehdä  ;D Tuota Jonnikan antennia ei enää myirä, mutta tilalla oli joku toinen "parempi". Siis parempi kuin normi, mutta jotenkin sain sen käsityksen että se oli "parempi  paperilla +-6cm" ja reilu 800 euroa kalliimpi, joten köyhänä ja nuukana ... :( Oikeastaan en mä ole ajossa edes tajunnut katsoa tuota DOPia . Ei enää riitä havainnointi kyky, mutta tosiaan noi maxit ainakin näyttää korkeilta. G7 muuten ei enää ole hirveän paljon kallimpi kuin g6 tuolla paremmalla antennilla, mutta ... täytyy testata. Toisaalta emäntä haki sen postista eilen ilta 6:lta ... siitä tunti niin yritin sitä jo tietävänä käyttää ;D Joten saattaa olla kiirelläkin pientä osuutta asiaan , joten turha mun on laitetta vielä moittia ja myyjää vielä vähemmän :-[

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Ajo-Opastin
Mä kun olen kylvänyt kiertämällä, niin niiden kylvörivien tuoma apu katoaa aika äkkiä. Ehkäpä juuri siksi ajo menikin maalailuksi, koska käännöksissä jo tipahti junnulta. Ja tuota ei viittinyt edes yrittää äkisti korjata, vaan ajella jotenkin säntillisen näköisesti, joten maalailuhommia ;D

En voi olla ihmettelemättä, mitä hyviä puolia kiertäen kylvämisestä koetaan saatavan, niin paljon sitä kuitenkin näkee. Huonoina puolina on suurempi ala päälleikkäiskylvöä (tai kylvämätöntä) ja ruiskuttaminen on paljon hankalampaa. Ruiskuttaminen muuten kuin kylvörivien suuntaan ajaen on järjen köyhyyttä, joko kylväjältä tai ruiskuttajalta.

Jos kylväjä on osannut asiansa ja ruiskun ja kylvökoneen leveys sopivat toisiinsa, ajo-opastin tai vaahtomerkitsin ovat täysin turhia laitteita orasvaiheen ruiskutuksesssa. Mahdollisilla seuraavilla kerroilla seurataan edellisiä jälkiä.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5905
Vs: Ajo-Opastin
Opettele heti ajamaan opastuksella eikä millään maalailulla. Maalailulla voi hyvällä säkää päästä +-1,5m tarkkuuteen ja opastuksella+-0,5m tarkkuuteen.
 Sen opastuksella ajon kyllä oppii. Lähdössä kattoo opastusta että lähdetään oikealle linjalle ja sitten hakee jonkun kiintopisteen lohkon päästä jota kohti tähtää. Tämän tekniikan kun oppii niin opastinta saa vilkuilla vaan sivusilmällä ja näytös pyörii poikkeamat 10cm sisällä. Jos yrittää vahdata sitä näyttöä kokoajan niin ajolinja vaeltelee puolelta toiselle.
Ja ehdottomasti paras opastimenkin kanssa ajettaessa on jos pelto on kylvetty siten että sen pystyy järkevästi ruiskuttamaan kylvörivien suuntaisesti.
Ajolinjan seuraaminen on silloin helppoa kun kylvöriveistä saa kiintopisteen ja opastin toimii tukena sekä helpottamassa lähtöjä päisteeltä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9829
Vs: Ajo-Opastin

En voi olla ihmettelemättä, mitä hyviä puolia kiertäen kylvämisestä koetaan saatavan, niin paljon sitä kuitenkin näkee. Huonoina puolina on suurempi ala päälleikkäiskylvöä (tai kylvämätöntä) ja ruiskuttaminen on paljon hankalampaa. Ruiskuttaminen muuten kuin kylvörivien suuntaan ajaen on järjen köyhyyttä, joko kylväjältä tai ruiskuttajalta.

Jos kylväjä on osannut asiansa ja ruiskun ja kylvökoneen leveys sopivat toisiinsa, ajo-opastin tai vaahtomerkitsin ovat täysin turhia laitteita orasvaiheen ruiskutuksesssa. Mahdollisilla seuraavilla kerroilla seurataan edellisiä jälkiä.

Oikealle on paljon helpompi tsiikata kuin vasemmalle ;D  En ikinä ole oppinut kattomaan vasempaan etupyörään tai muutenkaan sinne lappioon. Toki mielessä on ollut hankkia keskimerkkari kylvökoneeseen joten kait sitä osais sitten väärinpäinkin ajaa :o

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9829
Vs: Ajo-Opastin
Mulla on tuo jontikan keltavihreä potta ja yleensä DOP on 1,1-1,2. ei juuri koskaan yli tuon. Voit myös soittaa myyjälle.ainakin itse sain asiallista palvelua.

Soitettu ja asiallista keskustelua. Ihmetteli noita korkeita DOP arvoja, ei tuollaisia mun lukuja voi olla olemassakaan. Antennilla ja sen sijainnillakaan ( katto / konepelti) ei pitäisi kovin suurta merkitystä olla. Eikä sitä lukua ole kuulemma tehty tuijotettavaksi, vain jälkeenpäin ihmeteltäväksi faktaksi  ;D Jospa sateliiteissa on ollut jotain häikkää näinä päivinä , oikein muuta selitystä ei mieleen tullut.  Kyllä se pitäis täällä vissiin normaalisti toimia  ;D

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2533
  • Etelä-Karjala
Vs: Ajo-Opastin
Mä kun olen kylvänyt kiertämällä, niin niiden kylvörivien tuoma apu katoaa aika äkkiä. Ehkäpä juuri siksi ajo menikin maalailuksi, koska käännöksissä jo tipahti junnulta. Ja tuota ei viittinyt edes yrittää äkisti korjata, vaan ajella jotenkin säntillisen näköisesti, joten maalailuhommia ;D

En voi olla ihmettelemättä, mitä hyviä puolia kiertäen kylvämisestä koetaan saatavan, niin paljon sitä kuitenkin näkee. Huonoina puolina on suurempi ala päälleikkäiskylvöä (tai kylvämätöntä) ja ruiskuttaminen on paljon hankalampaa. Ruiskuttaminen muuten kuin kylvörivien suuntaan ajaen on järjen köyhyyttä, joko kylväjältä tai ruiskuttajalta.

Jos kylväjä on osannut asiansa ja ruiskun ja kylvökoneen leveys sopivat toisiinsa, ajo-opastin tai vaahtomerkitsin ovat täysin turhia laitteita orasvaiheen ruiskutuksesssa. Mahdollisilla seuraavilla kerroilla seurataan edellisiä jälkiä.

Kaikki lohkot ei ole tikkuaskin mallisia ja toistakymmentä hehtaaria tai enemmän. Mulla on 3,6 ha lohko, missä ei ole yhtään sivua, jonka mukaan vois kylvää koko lohkon. Sisäpuolisia kulmia on 11. Kiviraunioita 6. Pylväitä 3. Käytännössä tuo läntti tulee kylvettyä 4 erillisenä kuviona, nämä tietysti pienen ympäripyörimisen jälkeen eestaas. Ruiskuttaminen on sitten aika mielenkiintoista. Ei vaan viitti hylätä hömppäheinälle tuota lohkoa, kun on kasvultaan yksi talon parhaita.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/62081761/KL2014_31A.bmp

Kaikilla ei sovi ruiskun ja kylvökoneen leveydet yhteen. Esim. allekirjoittaneella on 2,5 kylvin ja 12 m ruutta.

Moni ajaa keväällä glyfoa edellisen vuoden sänkeen, kylvörivit ei yleensä niin hyvin enää erotu, että niitä vois riittävässä määrin hyödyntää ruiskuttaessa.

Mielestäni jonkunlainen ruiskutusta helpottava menetelmä on syytä olla. Vaahtomerkkari on auttava, mutta opastin on paljon parempi. Opastinta voi lisäksi hyödyntää muissakin projekteissa, vaikkapa kultivaattorin / lautasjunttarin / äkeen vedossa.

Viimeksi muokattu: 12.06.14 - klo:17:23 kirjoittanut ht

-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...