Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe rekkojen kokoa halutaan kasvattaa  (Luettu 25564 kertaa)

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2530
  • Etelä-Karjala
Vs: rekkojen kokoa halutaan kasvattaa
Jos ajomatkat on keskimäärin luokkaa 70 km ja alle niin ainoat kuormat mitkä jotenkin rahan puoleen pitää päällään on ne mitkä saa äkkiä kyytiin 1-2 paikasta roikkaa katkomatta ja puita moneen kertaan leipomatta. Kaikki muu on talkoita.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: rekkojen kokoa halutaan kasvattaa
Mun järjen mukaan puukuljetuksissa ainut järkevä tapa on laittaa sen kolmiakselisen täysperävaunun taakse kita mihin kytkee toisen kaksakselisen kärryn tai sitten normaalin "vasikan" näköisen kärryn mihin menis saman verran puuta kuin nuppiinkin.

Perjaatteessa työjärjestys voisi olla sellainen että tämä toinen kärry jätettäisi tulomatkalla johonkin ja käytäs normaalilla yhdistelmällä hakemassa kuorma sitten paluumatkalla napattais toinen kärry perään ja heiteltäis nupin kuorma siihen toiseen kärryyn ja haettaisi nuppiin uusi kuorma ja senjälkeen vietäis koko komeus sahalle. Vaatinee vaan eu muutoksen.

Tätä erinäköisten yhdistelmien vieminen mettään on kokeiltu ja vielläkin se 3+4 akselinen toimii parhaiten.

investintina ei vaatis kun vetokidan ja sen toisen kärryn.

kannattaa unohtaa tuollaiset voi olla mäet tukossa ja peruuttaakkin joskus joutuu ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8709
  • Don't dream your life, live your dreams.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2530
  • Etelä-Karjala
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: rekkojen kokoa halutaan kasvattaa
Munmielestä tää on ihan selkeää että puuautoa ei kannata kauheasti muuttaa sinne mettän päähän. Sitä voisin kyllä ajatella että jollain alueella jossa rahtimatka tulee pitkäksi voisi ajatella tehtääksi joku varastoalue mihin vetäis kahden kärryn junan ja sitten kävis vuoronperään kärryillä mettässä ja taas vetäis junalla sinne sahalle. Nupin joutuis kerran heittää tyhjäksi mutta muutenhan liikenne olisi kuin normaalilla tukkiautolla.

Noin muuten niin suomen teille mahtuis ihan hyvin myöskin pitempiä autoja kun vedetään pitkiämatkoja. Ainut vaan että selkeä merkki taakse että nyt onkin auton mitta se vaivaset 35 metriäsen 25 sijasta. Liukkaalla toki olisi ongelmia mutta niin on nykyautoillakin ja järjenkäyttö näissäkin olisi sallittua.

Noin muuten niin ei nämä nyt kovin ihmeellisiä ole tuossakin on jo puolikas ja kaks täysperää jonossa. En näe syytä miksi tuon puolikkaan ei voi heittää menee ja laittaa eteen normaalin kuormaa kantavan veturin.
http://www.itusozluk.com/gorseller/road+train/207149

Viimeksi muokattu: 18.11.12 - klo:11:11 kirjoittanut vms1

Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26173
  • vastustan
Vs: rekkojen kokoa halutaan kasvattaa
Munmielestä tää on ihan selkeää että puuautoa ei kannata kauheasti muuttaa sinne mettän päähän. Sitä voisin kyllä ajatella että jollain alueella jossa rahtimatka tulee pitkäksi voisi ajatella tehtääksi joku varastoalue mihin vetäis kahden kärryn junan ja sitten kävis vuoronperään kärryillä mettässä ja taas vetäis junalla sinne sahalle. Nupin joutuis kerran heittää tyhjäksi mutta muutenhan liikenne olisi kuin normaalilla tukkiautolla.

Noin muuten niin suomen teille mahtuis ihan hyvin myöskin pitempiä autoja kun vedetään pitkiämatkoja. Ainut vaan että selkeä merkki taakse että nyt onkin auton mitta se vaivaset 35 metriäsen 25 sijasta. Liukkaalla toki olisi ongelmia mutta niin on nykyautoillakin ja järjenkäyttö näissäkin olisi sallittua.

Noin muuten niin ei nämä nyt kovin ihmeellisiä ole tuossakin on jo puolikas ja kaks täysperää jonossa. En näe syytä miksi tuon puolikkaan ei voi heittää menee ja laittaa eteen normaalin kuormaa kantavan veturin.
http://www.itusozluk.com/gorseller/road+train/207149
kyllä mää luulen että nykyisellä tienhoidon tasolla kuski huutaa aika usein hoosiannaa jos perässä on kaks kärryy, monesti näkee jo nyt että ei sitä raketin lailla lähetä kiillotetuista risteyksistä, kerkeis monta henkilöautoa tai kakskärryyhdistelmää tulla kylkeen, entä liikenneympyrät, siltojen korkeus ja paino.


Toinen seikka mikä tulee mieleen on nosturi, mitää olla kenties järeempi pilkki jolla toisen kärryn täyttäs, kaikki se puljaaminen että haettas erikseen kuormia pitää unohtaa, menee nysväämiseks, monella paikkaa taidetaan vieläkin purkaa kuorma auton nosturilla, sielläkin katkottais junaa. kuka perkele sen kolmannen kärryn saa perään jos ei aivan tikkusuorana saa sitä jätettyä perästä pois. paremmin nuo kahden kärryn järjestelmät soveltuu fentin mainokseen ojalalle näytettäviks

Ruotsissa käsittääkseni nuo 90 tonniset on suunniteltu vain tietyille reiteille pääteille.
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: rekkojen kokoa halutaan kasvattaa
Munmielestä tää on ihan selkeää että puuautoa ei kannata kauheasti muuttaa sinne mettän päähän. Sitä voisin kyllä ajatella että jollain alueella jossa rahtimatka tulee pitkäksi voisi ajatella tehtääksi joku varastoalue mihin vetäis kahden kärryn junan ja sitten kävis vuoronperään kärryillä mettässä ja taas vetäis junalla sinne sahalle. Nupin joutuis kerran heittää tyhjäksi mutta muutenhan liikenne olisi kuin normaalilla tukkiautolla.

Noin muuten niin suomen teille mahtuis ihan hyvin myöskin pitempiä autoja kun vedetään pitkiämatkoja. Ainut vaan että selkeä merkki taakse että nyt onkin auton mitta se vaivaset 35 metriäsen 25 sijasta. Liukkaalla toki olisi ongelmia mutta niin on nykyautoillakin ja järjenkäyttö näissäkin olisi sallittua.

Noin muuten niin ei nämä nyt kovin ihmeellisiä ole tuossakin on jo puolikas ja kaks täysperää jonossa. En näe syytä miksi tuon puolikkaan ei voi heittää menee ja laittaa eteen normaalin kuormaa kantavan veturin.
http://www.itusozluk.com/gorseller/road+train/207149
kyllä mää luulen että nykyisellä tienhoidon tasolla kuski huutaa aika usein hoosiannaa jos perässä on kaks kärryy, monesti näkee jo nyt että ei sitä raketin lailla lähetä kiillotetuista risteyksistä, kerkeis monta henkilöautoa tai kakskärryyhdistelmää tulla kylkeen, entä liikenneympyrät, siltojen korkeus ja paino.


Toinen seikka mikä tulee mieleen on nosturi, mitää olla kenties järeempi pilkki jolla toisen kärryn täyttäs, kaikki se puljaaminen että haettas erikseen kuormia pitää unohtaa, menee nysväämiseks, monella paikkaa taidetaan vieläkin purkaa kuorma auton nosturilla, sielläkin katkottais junaa. kuka perkele sen kolmannen kärryn saa perään jos ei aivan tikkusuorana saa sitä jätettyä perästä pois. paremmin nuo kahden kärryn järjestelmät soveltuu fentin mainokseen ojalalle näytettäviks

Ruotsissa käsittääkseni nuo 90 tonniset on suunniteltu vain tietyille reiteille pääteille.

Eikai nää nyt ihan joka  tukkiautoon sovikaan mutta jos ollaan sellaisella alueella että on pitkä kuljetusmatka ja kuorman purut muilla  koneilla ja sopivan aukeata paikkaa tehdä tämä kärry puljaus niin miksi ei. Perjaatteessa siis samaa reittiä päivästä toiseen. Eli esimerkiksi sahan  ja metsän väli on vaikka 100 kilsaa ja siellä metsän päässä on vaikka iso huoltoasema niin tällaista voi harrastaa. Itte en usko että  osaavissa käsissä toi kärrypuljaaminen olisi kovin iso operaatio. Suurempi on ehkä sen veturin tyhjentäminen mutta meneekö siinäkään 10 minuuttia pitenpää, paikka puille tietenkin pitää olla. Eikä niitä  kahta kärryä tartte lähtee ihan pahimpaan keliin kiskomaan.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8709
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: rekkojen kokoa halutaan kasvattaa

Ruotsissa käsittääkseni nuo 90 tonniset on suunniteltu vain tietyille reiteille pääteille.

I forskningsprojektet En Trave Till har man i Sverige testat bilar med last upp till 74 ton.
http://www.atl.nu/sites/atl.nu/files/imagecache/grid-13/newspilot/ATL_ett_rondell.jpg
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: rekkojen kokoa halutaan kasvattaa

Ruotsissa käsittääkseni nuo 90 tonniset on suunniteltu vain tietyille reiteille pääteille.

I forskningsprojektet En Trave Till har man i Sverige testat bilar med last upp till 74 ton.
http://www.atl.nu/sites/atl.nu/files/imagecache/grid-13/newspilot/ATL_ett_rondell.jpg

Nyt on menny lainaukset  päin honkia mutta tossa edellisen linkin kuvassa on kait kyse yhdistelmästä jossa hyötykuorma on yli 70 tonnia jolloin yhdistelmän paino lähenee 100 tonnia. Tossa on kuitenkin menetetty se tärkein eli metsäkulkeminen. Siksi toi sopii ainoastaan siirtoon ja vaatii jutun mukaan erillisen auton sinne metsän päähän. Taitaa bisnes mennä tossa hankalaksi.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: rekkojen kokoa halutaan kasvattaa
Kuten ht jo tuossa totesi lienee käytännössä kyse 4-aks autosta (kokonaispaino 32 t) ja 5 aks kärry jossa etuteli 18 t ja trippeli 24 t. Eli hyödynnettäisiin täydet painot, yht 74t. Tyhjäpaino lienee 12-13t nosturilla + se 9t kärrylle eli nettoa 50t. Modulitäys-pv:uun ei saa yhtä nippua sellaisenaan lisää, ainoa tapa nostaa painoja on ylöspäin. Autoon saisi kaksi tukkinippua, jos olisi päivähytti ja 12m pituus sekä max 48 tukit, mutta mihin nosturin saisi. Ei kuulosta kovin metsätehokkaalta tai järkevältä yhdistelmältä, ja jälleenmyyntiarvo olisi nolla. Eli ainut järkevä olisi "tupla B-juna" ja terminaaliajoon. Siinä toki voi olla ihan hyvä bisneskin; sahalla ei tarvi nosturia ja erillinen auto (tai kone) kuormaa. Kuten jo Ruotsissa on selvitettykin.

Modulitäys-pv trippelillä oikoo paaaljon enemmän kuin tavallinen. Ja jos ei ylimääräistä nippua saa kyytiin on sen lisämetrin tuoma etu olematon. Tietysti voisi kuormata hieman yli perässä ja edessä ja katkaista puut yhdiselmälle sopiviksi, mutta vaatisi tosi pitkät hakkuu- ja asiakassopimukset alueittain.

Kaksi täysperävaunua saa unohtaa heti. Mahdoton kytkeä perään osumalla kitaan ja oikoo liikaa.

Fuller

  • Vieras
Vs: rekkojen kokoa halutaan kasvattaa
Puutavarakuljetuksiin voisi ottaa käyttöön ns. B-junan. Sillä voisi tarpeen mukaan kuljettaa pienempää(kelirikko) kuormaa ja taas suurempaa kuormaa kantavemmilla kelelillä. B-junan ongelma vain on kääntymispaikat,missään metsäautotien päässä ei ole sellaista lanssia jossa ko.juna kääntyisi. Nimim.B-junaa kuskannut 8)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: rekkojen kokoa halutaan kasvattaa


Kaksi täysperävaunua saa unohtaa heti. Mahdoton kytkeä perään osumalla kitaan ja oikoo liikaa.

Hieman hymyilyttää. Sanooko muka joku että puuautoilija ei peruta täyspitkän kärryn perää niin tarkasti että vetokita osuisi seuraavan kärryn aisaan. Multakin se taitaisi onnistua. Ja helpotusta saisi asentamalla kamera kidan yläpuolelle.

Toi oikominen on jonkinnäköinen ongelma josta päästään jollainlailla eroon jos halutaan tekemällä siirrettävä vetokita tai ajamalla sellaisia tieosuuksia jossa oikominen ei ole ongelma. Todelliset ongelmat tulisi mielestäni siinä kun tällaisella yhdistelmällä lähtis vasten suosituksia liukkaalla ja se jäisi johonkin mäkeen. Samoiten voisi kärryjen kiemurtelu varsinkin myötämäessä koitua kohtaloksi.

Kaikki edellinen ajatus sillä että näillä ajettaisi  kiinteiden pisteiden väliä eikä suhattais koko keksinnöllä sivuteille.

Sentakia siis tällainen että se ei vaatisi tämän auton lisäksi toimivaa logistiikkaa samanaikaisesti joka on todella vaikkeaa järjestää toimivaksi.


Niin ja oikeasstihan näistä on aivan turha haaveilla koska ne vaatii eu lainsäädännön muuttamista joka on kait täysin toivotonta. Kauhean hyödynhän suomen kansa saisi kansantaloudellisesti isommista huljetuskapasiteetista olisi se sitten metsä taikka muita tuotteita.

Viimeksi muokattu: 18.11.12 - klo:20:01 kirjoittanut vms1

Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Reiskako

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 214
  • Omat maat on armahimmat, Omat metsät mieluisimmat.
Vs: rekkojen kokoa halutaan kasvattaa
Ensiksi alkuun kun saisi lastata karikat täyteen puuta niin menisi jo jonkunverran  enemmän perille kerralla.  8)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: rekkojen kokoa halutaan kasvattaa


Kaksi täysperävaunua saa unohtaa heti. Mahdoton kytkeä perään osumalla kitaan ja oikoo liikaa.

Hieman hymyilyttää. Sanooko muka joku että puuautoilija ei peruta täyspitkän kärryn perää niin tarkasti että vetokita osuisi seuraavan kärryn aisaan. Multakin se taitaisi onnistua. Ja helpotusta saisi asentamalla kamera kidan yläpuolelle.

Toi oikominen on jonkinnäköinen ongelma josta päästään jollainlailla eroon jos halutaan tekemällä siirrettävä vetokita tai ajamalla sellaisia tieosuuksia jossa oikominen ei ole ongelma. Todelliset ongelmat tulisi mielestäni siinä kun tällaisella yhdistelmällä lähtis vasten suosituksia liukkaalla ja se jäisi johonkin mäkeen. Samoiten voisi kärryjen kiemurtelu varsinkin myötämäessä koitua kohtaloksi.

Kaikki edellinen ajatus sillä että näillä ajettaisi  kiinteiden pisteiden väliä eikä suhattais koko keksinnöllä sivuteille.

Sentakia siis tällainen että se ei vaatisi tämän auton lisäksi toimivaa logistiikkaa samanaikaisesti joka on todella vaikkeaa järjestää toimivaksi.


Niin ja oikeasstihan näistä on aivan turha haaveilla koska ne vaatii eu lainsäädännön muuttamista joka on kait täysin toivotonta. Kauhean hyödynhän suomen kansa saisi kansantaloudellisesti isommista huljetuskapasiteetista olisi se sitten metsä taikka muita tuotteita.

Tiedä tuosta eu lainsäädännöstä! Onhan nytkin mahdollista rakentaa moduulirekoja eli laittaa puoliperävaunu yhdistelmän perään vielä kärri. Taisi Suomi haluta vain että isommilla painoilla ei saa tulla Suomeen ajelemaan. Se on sitten eri asia onko niissä "jenkki" yhdistelmissä mitään järkeä.

Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: rekkojen kokoa halutaan kasvattaa
Lainaus
Niin ja oikeasstihan näistä on aivan turha haaveilla koska ne vaatii eu lainsäädännön muuttamista joka on kait täysin toivotonta

Kyllä jäsenmailla on aika vapaat kädet asettaa kansallisia lakeja. Onhan meillä nyt jo eri mitat kuin muussa EU:ssa, pl Ruotsi. Jolla on vielä vapaammat rajat, esim ylipitkät neliakseliset rekat (lähinnä käytetty kaasu yms säiliökuljetuksisssa)

Lainaus
Sanooko muka joku että puuautoilija ei peruta täyspitkän kärryn perää niin tarkasti että vetokita osuisi seuraavan kärryn aisaan. Multakin se taitaisi onnistua.

En voi muiden taitoja arvioida tuossa tapauksessa, mutta 22-24 m yhdistelmän siirtäminen 10 cm sivusuunnassa kitaan osumiseksi pimeässä ilman linjaa antavaa kaappia arvioisin aika hankalaksi.