Moottorin jäähdytys on hyvä huomio, ja siihen muistan nähneeni ohjearvoja min. 25% kevyessä kuormituksessa (13 Hz) tai 30% kohtuullisesssa kuormituksessa (15 Hz), en tiedä kuinka luotettava tieto tämä on. Puhallinkäyttö taitaa mennä kevyen kuormituksen osastoon.
Viljaruuvin (kaatosuppilon) moottorilla alaraja 20Hz tienoilla, sen alle kun menee, taajusmuuntaja sammuttaa ruuvin aika nopeasti suojellakseen moottoria. Tuokin säätö aika kireä, 15Hz:n taajuudella stoppi tulee hetkessä, 20Hz:n taajuudella täydellä kuormalla noin 10-12 minuuttia ja moottori vaatii jäähdytystä. Puhallin käyttö lienee kevyttä, varsinkin kun nopeuden pudottaminen keventää kuormaa huomattavasti?
Puhallinkäyttö ei ole kevyttä ellei moottori ole sitten reilusti ylimitoitettu. Siinähän on normaalisti täysi kuorma koko ajan ja pitkään. Kokonaan toinen juttu on sitten se että kierrosten pudottaminen vähentää puhaltimen vaatimaa tehoa melko jyrkästi. Oikeastaan jatkuvaa puhallinkäyttöä raskaampaa on vain toistuvia käynnistyksiä sisältävä, muuten jatkuva puhallinkäyttö :-)
No, ilmaisin itseäni huonosti, juuri tuota tarkoitin. Viljaruuvissa ei tätä ilmiötä samassa mittakaavassa ole, lievempänä kyllläkin. Hiljaakin pyörittämällä vaatii voimaa ja tämä hiljaa pyörittäminen kuormittaa moottoria ja jäähdytys jää vajaaksi, ellei hertzejä riittävästi.