Mitä sää sinne taakse noin kauheesti kattelet???
Eiks eteenpäin pruukata kattella???
Meillä useimmat työkoneet on traktorin takana ja niiden tarkkailu ei onnistu eteenpäin katselemalla. Muut foorumilaiset tämän varmaan ymmärsivätkin.
eli et lukenut tuota linkkiä... käsittääkseni näitä ministeriössä kirjoittaa oikeat asiantuntijat, jotka tuossa totesivat että "aiheuttavat merkittäviä kustannuseriä"... kuka nyt mitäkin pitää merkittävänä kuluna ja mihin verrataan?
0,006 m on varmaan riittävä tarkkuus, mutta oleellisempi tieto on esimerkiksi ojan pientareen mutkitteleva linjaus, edellinen kylvökoneen ajolinja, pellolla oleva pintakivi tai sähkötolppa... nämä sille opastimelle pitää jotenkin antaa, muuten se ohjaa ojaan, kylvää päällekkäin tai törmäilee. Jos esim lohko ensin ajetaan ympäri, niin sitten sitä koordinaattipaikkaa ei tarvita vaan riittää suhteellinen paikka siihen ajojälkeen. Suhteelliseen paikan määrittämiseen käyvät nämä merkityt kivet ja sähkötolpat mainiosti.
Näkemysero paikannusjärjestelmien paremmuudesta ja tarpeesta johtunee siitä, että mulla kokemukset on muualta kuin agrisovelluksista ja ajalta, jolloin sateliitteja ei oikein voinut edes ajatella käytettäväksi, vieläkin ovat helppoja häiritä tai manipuloida. Automaattiautoilun varmaan suurimpia haasteita on varmistaa saatavan paikannusdatan oikeellisuus ja toimitusvarmuus... voi olla että niitä aurauskeppejä tarvitaan silti
Luin linkin takaa tekstin mutta löytyihän se pari kertaa tuosta viestistäsikin jo. Tätä selvästikin turha jatkaa mutta laittaisitko faktaa niistä transponderkeppien kustannuksista verrattuna tässäkin threadissä mainittuihin GNSS-paikannusvaihtoehtoihin! En väittänyt että satelliittipohjainen ratkaisu olisi ilmainen, väitin että se keppisysteemikään ei ole ilmainen ja väitin että satelliittipohjainen toteutus senttitarkkuudelle on niitä keppejä edullisempi jos pitää useampi neliömetri kattaa.
Autot ei oikein tähän threadiin kuulu mutta minun autoni ajaa kaistaa pitkin itsekseen (lain salliman ajan) eikä käytä siihen minkäänlaista paikannusta, mm. mainitsemiesi kriteereiden takia.
Satelliittipaikannuksen häirintä laajalla alueella on vaikeata, yhtä vaikeata kuin transponderkeppien häirintä eli jätettäiskö tämäkin aihe keskustelun ulkopuolelle. Häirinnän iskiessä on paljon vakavampia ongelmia mietittäväksi.
Pieni vinkki absoluuttisesta paikkatiedosta: jos kiven ja traktorin absoluuttinen paikka tiedetään niin tiedetään myös niiden suhteellinen sijainti toisiinsa nähden. Toiseen suuntaan homma ei toimi eli absoluuttinen paikannus RTK-tarkkuudella osaa kaiken sen suhteellisen paikannusjutun ja sen lisäksi paljon muuta. Ne suhteelliset paikkatiedot ei ilmaannu itsekseen siinä transponderkeppiratkaisussakaan. Absoluuttinen paikkatieto syntyy RTK:lla helpommin kuin se suhteellinen tieto transpondereilla.
Kaupoille kiitos asiatekstistä.