Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rypsistä rapsiin  (Luettu 317305 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Rypsistä rapsiin
Missäs kunnossa se Sampo oli? Eikö sillä olisi helpompi...

Sehän on kuin uusi, mutta heittokuljettimen ja seulaston sivutiivisteet ovat kovettuneet, eivät ole
enää kovin tiiviisti sivuseiniä vasten. Clipperi on hyvillä terillä, terälaite on uudistettu.

Mutta ei ole kyllä mikään vihertävänmoskan puimuri. Saatan minä koittaa Sampoakin pyöräyttää, mutta
kyllä se naatti on niin takertuvaa, että...ja sama vika puintikelassa, se iso neliöreikämutteriholkki ei
liikahdakaan, jotta saisi muutinhihnalimput löysäksi, että voi sen olkikopan päälllä olevan vaihtopyörän
laittaa puintikelan akselille. Ketjupyörä olisi paljon helpompi....jos akselin päät poorit ovat samanlaiset, saisikohan
kympin ketjupyöräkäyttöä romuttamoista vielä..?

Siis 360 :ssa on muutinhihna ja kierreholkilla kiristettävä muutinpyörä toisella akselilla, toisella akselilla
vaihdettava hihnapyörä. Käsin kiristetään hihna sitten, niitä limppuja kiinni ruuvaamalla.

-SS-

Onko muuten jo tuon sampon valmistumisen aikaan ollut pultattava varstan terä porilaiselle suunnittelijalle tuntematon juttu?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20005
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Rypsistä rapsiin
Missäs kunnossa se Sampo oli? Eikö sillä olisi helpompi...

Sehän on kuin uusi, mutta heittokuljettimen ja seulaston sivutiivisteet ovat kovettuneet, eivät ole
enää kovin tiiviisti sivuseiniä vasten. Clipperi on hyvillä terillä, terälaite on uudistettu.

Mutta ei ole kyllä mikään vihertävänmoskan puimuri. Saatan minä koittaa Sampoakin pyöräyttää, mutta
kyllä se naatti on niin takertuvaa, että...ja sama vika puintikelassa, se iso neliöreikämutteriholkki ei
liikahdakaan, jotta saisi muutinhihnalimput löysäksi, että voi sen olkikopan päälllä olevan vaihtopyörän
laittaa puintikelan akselille. Ketjupyörä olisi paljon helpompi....jos akselin päät poorit ovat samanlaiset, saisikohan
kympin ketjupyöräkäyttöä romuttamoista vielä..?

Siis 360 :ssa on muutinhihna ja kierreholkilla kiristettävä muutinpyörä toisella akselilla, toisella akselilla
vaihdettava hihnapyörä. Käsin kiristetään hihna sitten, niitä limppuja kiinni ruuvaamalla.

-SS-

Onko muuten jo tuon sampon valmistumisen aikaan ollut pultattava varstan terä porilaiselle suunnittelijalle tuntematon juttu?

Tuossahan taitaa olla ihan semmoiset valurautavarstat. Uudemmissa on jotkut kotelovarstat.

-SS-

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Rypsistä rapsiin
Missäs kunnossa se Sampo oli? Eikö sillä olisi helpompi...

Sehän on kuin uusi, mutta heittokuljettimen ja seulaston sivutiivisteet ovat kovettuneet, eivät ole
enää kovin tiiviisti sivuseiniä vasten. Clipperi on hyvillä terillä, terälaite on uudistettu.

Mutta ei ole kyllä mikään vihertävänmoskan puimuri. Saatan minä koittaa Sampoakin pyöräyttää, mutta
kyllä se naatti on niin takertuvaa, että...ja sama vika puintikelassa, se iso neliöreikämutteriholkki ei
liikahdakaan, jotta saisi muutinhihnalimput löysäksi, että voi sen olkikopan päälllä olevan vaihtopyörän
laittaa puintikelan akselille. Ketjupyörä olisi paljon helpompi....jos akselin päät poorit ovat samanlaiset, saisikohan
kympin ketjupyöräkäyttöä romuttamoista vielä..?

Siis 360 :ssa on muutinhihna ja kierreholkilla kiristettävä muutinpyörä toisella akselilla, toisella akselilla
vaihdettava hihnapyörä. Käsin kiristetään hihna sitten, niitä limppuja kiinni ruuvaamalla.

-SS-

Onko muuten jo tuon sampon valmistumisen aikaan ollut pultattava varstan terä porilaiselle suunnittelijalle tuntematon juttu?

Tuossahan taitaa olla ihan semmoiset valurautavarstat. Uudemmissa on jotkut kotelovarstat.

-SS-

Kun 90-luvun sampoissa on vielä hitsattavia varstoja.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20005
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Rypsistä rapsiin
Missäs kunnossa se Sampo oli? Eikö sillä olisi helpompi...

Sehän on kuin uusi, mutta heittokuljettimen ja seulaston sivutiivisteet ovat kovettuneet, eivät ole
enää kovin tiiviisti sivuseiniä vasten. Clipperi on hyvillä terillä, terälaite on uudistettu.

Mutta ei ole kyllä mikään vihertävänmoskan puimuri. Saatan minä koittaa Sampoakin pyöräyttää, mutta
kyllä se naatti on niin takertuvaa, että...ja sama vika puintikelassa, se iso neliöreikämutteriholkki ei
liikahdakaan, jotta saisi muutinhihnalimput löysäksi, että voi sen olkikopan päälllä olevan vaihtopyörän
laittaa puintikelan akselille. Ketjupyörä olisi paljon helpompi....jos akselin päät poorit ovat samanlaiset, saisikohan
kympin ketjupyöräkäyttöä romuttamoista vielä..?

Siis 360 :ssa on muutinhihna ja kierreholkilla kiristettävä muutinpyörä toisella akselilla, toisella akselilla
vaihdettava hihnapyörä. Käsin kiristetään hihna sitten, niitä limppuja kiinni ruuvaamalla.

-SS-

Onko muuten jo tuon sampon valmistumisen aikaan ollut pultattava varstan terä porilaiselle suunnittelijalle tuntematon juttu?

Tuossahan taitaa olla ihan semmoiset valurautavarstat. Uudemmissa on jotkut kotelovarstat.

-SS-

Kun 90-luvun sampoissa on vielä hitsattavia varstoja.

Siis Sampo 360 ja vaikkapa Fahr M660 eivät ole ollenkaan kaukana toisistaan teknisesti. Vaihteet, moottorin sijainti ja kytkinmekanismit ja hammaskehät, samanvahvuista ja samannäköistä, että olen miettinyt, kumpi on kopioitu aikanaan kummalta.

-SS-

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Rypsistä rapsiin
Missäs kunnossa se Sampo oli? Eikö sillä olisi helpompi...

Sehän on kuin uusi, mutta heittokuljettimen ja seulaston sivutiivisteet ovat kovettuneet, eivät ole
enää kovin tiiviisti sivuseiniä vasten. Clipperi on hyvillä terillä, terälaite on uudistettu.

Mutta ei ole kyllä mikään vihertävänmoskan puimuri. Saatan minä koittaa Sampoakin pyöräyttää, mutta
kyllä se naatti on niin takertuvaa, että...ja sama vika puintikelassa, se iso neliöreikämutteriholkki ei
liikahdakaan, jotta saisi muutinhihnalimput löysäksi, että voi sen olkikopan päälllä olevan vaihtopyörän
laittaa puintikelan akselille. Ketjupyörä olisi paljon helpompi....jos akselin päät poorit ovat samanlaiset, saisikohan
kympin ketjupyöräkäyttöä romuttamoista vielä..?

Siis 360 :ssa on muutinhihna ja kierreholkilla kiristettävä muutinpyörä toisella akselilla, toisella akselilla
vaihdettava hihnapyörä. Käsin kiristetään hihna sitten, niitä limppuja kiinni ruuvaamalla.

-SS-

Onko muuten jo tuon sampon valmistumisen aikaan ollut pultattava varstan terä porilaiselle suunnittelijalle tuntematon juttu?

Tuossahan taitaa olla ihan semmoiset valurautavarstat. Uudemmissa on jotkut kotelovarstat.

-SS-

Kun 90-luvun sampoissa on vielä hitsattavia varstoja.

Siis Sampo 360 ja vaikkapa Fahr M660 eivät ole ollenkaan kaukana toisistaan teknisesti. Vaihteet, moottorin sijainti ja kytkinmekanismit ja hammaskehät, samanvahvuista ja samannäköistä, että olen miettinyt, kumpi on kopioitu aikanaan kummalta.

-SS-

En kyllä tiedä onko noissa pienemmissä faareissa hitsattavat varstanterät, olettasin että ei.

Joku sellasen omistava voi kertoa, jos tohtii....

Oksa?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2531
  • Etelä-Karjala
Vs: Rypsistä rapsiin

Siis Sampo 360 ja vaikkapa Fahr M660 eivät ole ollenkaan kaukana toisistaan teknisesti. Vaihteet, moottorin sijainti ja kytkinmekanismit ja hammaskehät, samanvahvuista ja samannäköistä, että olen miettinyt, kumpi on kopioitu aikanaan kummalta.

-SS-

360 on kympin jatkokehitelmä, kymppi on vuodelta -65, Fahr M60 vuodelta -63.

-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Hämeen hitain

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 205
Vs: Rypsistä rapsiin
Itse lähden puimaan rapsia sitten kun se alkaa varisemaan. Kävelen pellossa ja palot halkeavat. Sitten on valmista puintiin. Tai on marraskuu.  :'(

Köntys

  • Vieras
Vs: Rypsistä rapsiin

En kyllä tiedä onko noissa pienemmissä faareissa hitsattavat varstanterät, olettasin että ei.

Joku sellasen omistava voi kertoa, jos tohtii....

Oksa?

Kyllä niitä hitsatakin voi, rautaahan ne on. Mutta kyllä ne ruuveilla on kiinni. Sekin vaan on ollut tyyppivika, että on revenneet varstankorvat hitsuksistaan irti ja sitten on kolissu. Ite hitsasin ne korvat kunnolla kiinni, kun oli sillä osastolla pikku remppaa  :D  Uusia varstoja saa vahvemmilla korvilla, tai oliko ne tuplakorvat.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Rypsistä rapsiin
Missäs kunnossa se Sampo oli? Eikö sillä olisi helpompi...

Sehän on kuin uusi, mutta heittokuljettimen ja seulaston sivutiivisteet ovat kovettuneet, eivät ole
enää kovin tiiviisti sivuseiniä vasten. Clipperi on hyvillä terillä, terälaite on uudistettu.

Mutta ei ole kyllä mikään vihertävänmoskan puimuri. Saatan minä koittaa Sampoakin pyöräyttää, mutta
kyllä se naatti on niin takertuvaa, että...ja sama vika puintikelassa, se iso neliöreikämutteriholkki ei
liikahdakaan, jotta saisi muutinhihnalimput löysäksi, että voi sen olkikopan päälllä olevan vaihtopyörän
laittaa puintikelan akselille. Ketjupyörä olisi paljon helpompi....jos akselin päät poorit ovat samanlaiset, saisikohan
kympin ketjupyöräkäyttöä romuttamoista vielä..?

Siis 360 :ssa on muutinhihna ja kierreholkilla kiristettävä muutinpyörä toisella akselilla, toisella akselilla
vaihdettava hihnapyörä. Käsin kiristetään hihna sitten, niitä limppuja kiinni ruuvaamalla.

-SS-

Onko muuten jo tuon sampon valmistumisen aikaan ollut pultattava varstan terä porilaiselle suunnittelijalle tuntematon juttu?

Tuossahan taitaa olla ihan semmoiset valurautavarstat. Uudemmissa on jotkut kotelovarstat.

-SS-

Kun 90-luvun sampoissa on vielä hitsattavia varstoja.
Miten niin 90-luvulla? Meidän kone 2000-luvun alusta ja vielä on kiinteät varstat. Kyllä ne hyvin pelaa, kunhan ei tapahdu vahinkoa. En ole ihan varma, mutta kiinteät varstat on varmaan ollu mukana kuvioissa yllättävän pitkään....

Köntys

  • Vieras
Vs: Rypsistä rapsiin

Mää käytän ulkosesti, puimurin ketjuihin ja laakereihin.

Peräkärryt, öljykasvi ja tippakannu, vink vink...

No ei nyt aukee... Ethän sä edes oo koskaan viljelly öljykasvia...   :-\

Hö...

Jos kärryissä on vuotokohtia, laita saumoihin öljyä tippakannulla, ei vuoda enää.

Tää on vanhemmanpolven kuorma-autokuskin vinkki...

Ei tietty missään harakanpesäkuorkeissa auta mut pienen pienissä rakosissa kyllä.

Ei vuoda kärryt ei, oon rakoset silikoonilla tilkinny. Vaikkahan uima-altaana käyttäisi  :D

Köntys

  • Vieras
Vs: Rypsistä rapsiin

Kun 90-luvun sampoissa on vielä hitsattavia varstoja.
Miten niin 90-luvulla? Meidän kone 2000-luvun alusta ja vielä on kiinteät varstat. Kyllä ne hyvin pelaa, kunhan ei tapahdu vahinkoa. En ole ihan varma, mutta kiinteät varstat on varmaan ollu mukana kuvioissa yllättävän pitkään....

Mitenkäs tollaseen kuluneet varstat vaihdetaan, koko puimuria vaihtamallako?

Köntys

  • Vieras
Vs: Rypsistä rapsiin
Köntys mainitsi, ettei ole muuttanut puintikelan kierroksia öljykasville.
Eli pudotetaan varstasilta alas ja 1200 kierroksella voi mennä ?

Oheisesta kuvasta voi päätellä, miten päätä räjäyttävä saksalaisen
insinöörin nopeudensäätöbingo voi vaan olla.



Katselin seulojen säätötaulukkoa.

Claasilla mainitaan yläseulan  ja jatkeen avautumaksi 5-8 mm.
Mutta alaseulassa ei ole muuta kuin "n2" esim. viljalla 4-6 , onko
se "n2" "noin kaksi mm". Suosittelevat kiinteätä pyöreäreikäistä
4.5 mm alaseulaa. Mistäpä senkään tähän hätään ottaa.

Ilmamäärää tai ilman suuntaa ei ole määrätty, muuten kuin
sanalla "pieni". Ilmamäärä esim. puolet viljasta, eikö ? Suunta
vaakasuorempaan vai pystysuorempaan keskiasennosta ?

Pitänee käydä Purkaamossa hakemassa Claasin viljanjakajan raato,
jotta saa sen tyvipään haarukan johon sitten voisi hitsata romukasasta löytyneestä
lumiesteputkesta semmoisen mammutin syöksyhampaan näköisen sapelin.
Vasempaan reunaan siis.

Vai saisiko niitä uusinakin jostakin ?

-SS-

En oo muuttanut kierroksia, enkä tiedä muittenkaan muutelleen näissä ratassulkeisia vaativissa puimureissa.

Säädettävä yläseula on noin 5-6-miilliä auki, 4-millinen pyöreäreikäinen alaseula. Ilmaa vain vähän vähempi kun viljalla, ei siihen rap/rypsinpapanaan tuuli ota sen kummemmin kuin jyväänkään, ominaispainohan on sunnilleen sama ja pyöreä muoto ei ole tuulelle otollinen. Tuulta kannattaa olla tarpeeksi, koska sitä muhua tulee seuloille valmiista ja rapsakasta rap/rypsistä pirun paljon, ehkä sen puintikelan vauhdinkin takia, mutta tosiaan puintiväliä kannattaa isontaa reilusti. Irtipuinti valmiissa rap/rypsissä tapahtuu jo melkein kaatokelalla ja syöttörummulla, ellei jo ole varissut peltoon  :D
Vanhoissa paljonkäytetyissä puimureissa suurin ongelma taitaa olla pyöreäksi kuluneet silppurin terät, rypsi ei sellaseen silppuriin halua mennä. Kannattaa jokatapauksessa tarkistaa se puimurin perseen täyttymisen hälytin, ettei puimuri muutu paalaajaksi ja kohlimet menee solmuun.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2531
  • Etelä-Karjala
Vs: Rypsistä rapsiin


Mitenkäs tollaseen kuluneet varstat vaihdetaan, koko puimuria vaihtamallako?

Vaihetaan puintikela. Pari hokkakiilaa auki, mitkä on ollu paikallaan 25 vuotta, ja pari muutakin pikkuosaa (leikkuupöytä ym.) edestä pois. Näppärä homma... :o
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Rypsistä rapsiin
Paljonko muuten maksaa uusi puintikela Sampoon?

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20005
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Rypsistä rapsiin
Takaisin rapsiin. DK 7130 CL on kypsemmän väristä. Kun ottaa kouraan mytyn lituja, on kämmenenpohjalla kasa siemeniä.

Taitaa rapsinpuinti yllättää.

-SS-