Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: SamiT - 05.08.13 - klo:13:52

Otsikko: Valmetin Sige-akselin öljyvuoto
Kirjoitti: SamiT - 05.08.13 - klo:13:52
Valmet 8400 vm. -95 vuotaa maatalousmallin Sige etuakselista etunavan stefa ja tarttis varmaan tehrä jotakin asian hyväksi. Tuleeko jotakin isompaa kommervenkkia remontissa vastaan jos avaa olkalaakerit ja nykäisee navan pihalle vetoakseleineen vai onko parempaa systeemiä tarjolla tähän hommaan?
Otsikko: Vs: Valmetin Sige-akselin öljyvuoto
Kirjoitti: Oksa - 05.08.13 - klo:14:37
ääää, vaiha traktori tilalle!   öölilöytö mikä öölilöytö!
Otsikko: Vs: Valmetin Sige-akselin öljyvuoto
Kirjoitti: jusu - 05.08.13 - klo:18:31
moottorinostin on hyvä apu sekä poisotos että takas laitos. ei siinä mitää ihmeellistä oo olokatapit on usein aika jumis, vois suosiolla hitsata tapin "kanteen"  kii ja sitte terävällä taltalla vain välihin ja kannen avulla tapit pois. joskus pitää rakentaa pukki, joku 18-20mm kierretanko eka hitsillä kii tapinpäähän sitte esim 100*100 rhs pätkä pystyyn (jos siis kansi jo irti) ja siihen joku 15mm latanpala reiällä josta kierretanko läpi, sitte vaa pitkä mutteri rasvaten paikalleen ja mopolla iskiä irti..

jos laitat holkin vetariin niin seevaa pää reilusti niin et hajota stefaa heti..
öö. niin siis tuo seevaus jos aksilan puolelle vaihdat ja jos on holkki..

jos navan puoleisen niin ota napa auki ja tarkasta vetarin laakerin kunto, ei saisi palio heilua ku vetarista koitat, sitte seekeri pois ja vetari lähtöö kevyellä napautuksella..

jos iso stefa pyörän laakerilta niin vaihda laakerikki samalla..

ja tietysti koitat hammaspyöriäki, ei saa sitte keikkua yhtää tai vaihdat kohta pyöräkki ja kannen..

ja jos vaihdat pyörän laakerin niin vaihda ne pultit, tuntuuolevan kertakäyttösiä ja taas säästät jatkoa ajatellen..
Otsikko: Vs: Valmetin Sige-akselin öljyvuoto
Kirjoitti: SamiT - 05.08.13 - klo:20:22


jos iso stefa pyörän laakerilta niin vaihda laakerikki samalla..


Iso stefa kyseessä, siitä on varmaan joku pala pois kun jossakin pyörän asennossa vuotaa kuin seula ja toisessa asennossa täysin tiivis. Tuota laakerihommaa epäilen hiukan myös mahdolliseksi syyksi, entinen omistaja oli säästänyt napaöljyjen vaihdossa ja vanhat öljyt olivat aikalailla entisen näköistä töhnää. Pyörässä ei tunnu välystä vaan liekö se laakerivälys tuntuisikaan niin helposti?
Otsikko: Vs: Valmetin Sige-akselin öljyvuoto
Kirjoitti: Hervast - 05.08.13 - klo:21:34
Joskus 665 tai 555:n aikaan alkoi sigestä vuotaa tuo iso öljytiiviste navasta. Aikamme asiaa seurailtiin ja hankittiin uus tiiviste hyllyyn. Napa sitten jossainvaiheessa lopetti vuotamisensa ja uudetkin öljyt pysyivät hyvin sisällä. Ei sitten tullut asiaan perehdyttyä miksi näin kävi. Joku epäili että siellä on ollut heinää tai vastaavaa välissä ja aikaansa lopetti vuotamisen ?
No kuitenkin pointti oli, että pelkän öljytiivisteen vaihdolla tuosta voi selvitä.

Kaveri taannoin vinkkasi minulle että napahommiin kannattaa tehdä hallitunkkiin (jossa on pyörivä ja irrotettava nostotassu) sen tassun paikalle reijitetty u mallinen rauta, jossa on pultinreiät. Semmoisen avulla olikin helppo käyttää napa pihalla akseleineen kun sai mötikkää liikuteltua hallitunkin pyörien varassa.
Otsikko: Vs: Valmetin Sige-akselin öljyvuoto
Kirjoitti: jusu - 05.08.13 - klo:22:12


jos iso stefa pyörän laakerilta niin vaihda laakerikki samalla..


Iso stefa kyseessä, siitä on varmaan joku pala pois kun jossakin pyörän asennossa vuotaa kuin seula ja toisessa asennossa täysin tiivis. Tuota laakerihommaa epäilen hiukan myös mahdolliseksi syyksi, entinen omistaja oli säästänyt napaöljyjen vaihdossa ja vanhat öljyt olivat aikalailla entisen näköistä töhnää. Pyörässä ei tunnu välystä vaan liekö se laakerivälys tuntuisikaan niin helposti?

ei sitte tarvi olokatapiilta ottaa irti jos pelkästään iso tefa.. mutta vaihda ne pultit ja tarkista muutki..
Otsikko: Vs: Valmetin Sige-akselin öljyvuoto
Kirjoitti: retku - 06.08.13 - klo:04:41
nyt äkkiä napa auki ja uudet laakerit. uusi napa maksaa 5000e. purkuosana 2500e. vanhemmat on eri vetoakselin booriluvulla. vanhempi->uudempi taitaa vaihtua joskus 06 tietämilä.
Otsikko: Vs: Valmetin Sige-akselin öljyvuoto
Kirjoitti: SamiT - 06.08.13 - klo:09:03
Kiitokset runsaista vinkeistä! Mahtaako jossakin olla jonkinlainen kuva saatavilla akselin rakenteesta kun varaosakirja ei tunne akselia osina? Vaan näkeehän sen rakenteen sitten kun osiksi on saatu. Ei ole ikinä ennen tullut etuakselia kaiveltua kun ei ole ennen vuotoa ilmennyt sillä suunnalla.
Otsikko: Vs: Valmetin Sige-akselin öljyvuoto
Kirjoitti: Von Göpel - 06.08.13 - klo:09:59
Korjauskäsikirjasta on helppo kattoa ja kaikki tulee oikein. ;)Sieltä ne huoltomiehetkin kattoo kun kinkkinen kohta tulee. ;)
Otsikko: Vs: Valmetin Sige-akselin öljyvuoto
Kirjoitti: Toivo Tonta - 06.08.13 - klo:19:30
Joskus 665 tai 555:n aikaan alkoi sigestä vuotaa tuo iso öljytiiviste navasta. Aikamme asiaa seurailtiin ja hankittiin uus tiiviste hyllyyn. Napa sitten jossainvaiheessa lopetti vuotamisensa ja uudetkin öljyt pysyivät hyvin sisällä. Ei sitten tullut asiaan perehdyttyä miksi näin kävi. Joku epäili että siellä on ollut heinää tai vastaavaa välissä ja aikaansa lopetti vuotamisen ?
No kuitenkin pointti oli, että pelkän öljytiivisteen vaihdolla tuosta voi selvitä.

Kaveri taannoin vinkkasi minulle että napahommiin kannattaa tehdä hallitunkkiin (jossa on pyörivä ja irrotettava nostotassu) sen tassun paikalle reijitetty u mallinen rauta, jossa on pultinreiät. Semmoisen avulla olikin helppo käyttää napa pihalla akseleineen kun sai mötikkää liikuteltua hallitunkin pyörien varassa.
Samaa hommaa joskus seurailin, korjaantu itsestään. Vai loppukohan öljy? Tästä on jo kauan aikaa.
Korjauskäsikirjasta on helppo kattoa ja kaikki tulee oikein. ;)Sieltä ne huoltomiehetkin kattoo kun kinkkinen kohta tulee. ;)
Vieläkö Valtra niitä myy?
Otsikko: Vs: Valmetin Sige-akselin öljyvuoto
Kirjoitti: Hervast - 06.08.13 - klo:19:59
Ei siitä montaa vuotta ole kun itsekin ekaa kertaa carraron napaa purin, mutta hyvillä neuvoilla varustettuna ja ajan kanssa tutkaillessa sai ihan helposti olkalaakerit ja vakionopeusnivelen molemmin puolin olevat öljytiivisteet vaihdettua. Toki siinä ei tarvinnut ihan atomeiksi napaa purkaa, mutta vetari irti kumminkin.

Yhdestä 800 vallusta purin napaa kun siinä navassa öljyt oli muuttuneet hopeanharmaiksi. (metallia seassa) En kuitenkaan löytänyt navasta mitään vikaa, joten pistin sen kasaan semmoisenaan ja uutta öljyä sisään. Hyvin se tuntui myöhemminkin pelittävän. Oisko voinut joku valunööli jauhautua mujuksi tjsp. Yleensä kannattaa kyllä reagoida nopeasti jos öljyissä on metallinen sävy, saattaa olla laakerin pinnat jauhautumassa silpuksi.
Otsikko: Vs: Valmetin Sige-akselin öljyvuoto
Kirjoitti: jusu - 06.08.13 - klo:19:59
Kiitokset runsaista vinkeistä! Mahtaako jossakin olla jonkinlainen kuva saatavilla akselin rakenteesta kun varaosakirja ei tunne akselia osina? Vaan näkeehän sen rakenteen sitten kun osiksi on saatu. Ei ole ikinä ennen tullut etuakselia kaiveltua kun ei ole ennen vuotoa ilmennyt sillä suunnalla.

kyllä mulla kuvakki on muttet sä niitä tarvi, sevverta simppeli..

pyöränlaakerivälys on joku karvan tahmea, yleensä menee vanhoilla passoolevyillä ok
Otsikko: Vs: Valmetin Sige-akselin öljyvuoto
Kirjoitti: JOUTOPOIKA - 06.08.13 - klo:20:30
Navasta kannattaa laskea paineet pois. En tiedä onko Sige-akselissa huohotinventtiiliä. Itsellä Valtra jossa Danan valmiste etuakselina ja siinä ainakaan ei ole huohotinventtiiliä.
 Öljynvaihdon jälkeen toimin seuraavasti, kun olen ajanut maantienopeudella niin kauan että napa lämmennyt reilusti avaan varovasti täyttötulppaa jotta syntynyt paine purkautuu. Kannatta olla varovainen jotta ei saa öljykylpyä silmilleen.
Edellä mainutulla toimenpiteellä saattaa loppua öljyvuoto ja ainakin ehkäisee sen syntymistä niissä koneissa joissa vuotoa ei vielä ole!
Otsikko: Vs: Valmetin Sige-akselin öljyvuoto
Kirjoitti: Hervast - 07.08.13 - klo:06:57
Ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä öljyä Joutopoika käyttää etuakselissa ?

Ittelläkin oli sigen maatalousakselin kanssa tuota paineongelmaa teboilin öljyjen vanhetessa, mutta valtran omalla öljyllä (shell) paineen kehittäminen loppui. Paljon siellä navassa kyllä kärsii painetta olla ennenkuin se alkaa sen takia vuotamaan, huomasin vaan joskus öljyjä vaihtaessa kun rykäisi puolet öljyistä semmoisella paineella pihalle notta ristus...
Otsikko: Vs: Valmetin Sige-akselin öljyvuoto
Kirjoitti: jusu - 07.08.13 - klo:08:13
juu keväällä kun alkaa lämpehen on hyvä päästellä paineet..
Otsikko: Vs: Valmetin Sige-akselin öljyvuoto
Kirjoitti: Peltola - 07.08.13 - klo:08:29
Laakerivälys kannattaa aina tarkistaa heti kun vuotoa. Steran menoon voi olla syynä laakeri. Tunkilla ylös alas sormi navan saumassa ja ylhäällä käsin rempomista renkaasta.
Mutta, mullakin tihkui Dana pahimmilla helteillä todennäköisesti paineesta. Ei kulunut öljy eikä välystä, en tee mitään, koska ei vuoda enää. Onhan se selvä että paineen on purkauduttava jossain vaiheessa. Ja imu (alipaine jäähtyessä) menee helpommin sisään johtuen stefan rakenteesta.
Otsikko: Vs: Valmetin Sige-akselin öljyvuoto
Kirjoitti: SamiT - 07.08.13 - klo:14:19
Laakeri tässä tapauksessa tiivis, olkatapin alahela väljä myös ja sattumalta vielä samalla puolella kuin vuotokin, joten tämä oikea puoli purkuun ja uudet helat, stefat sun muuta niin jos menisi taas sen 18 vuotta. Keskikeinun laakerihelat myös jonkin verran väljät joten pitää nekin uusia lähiaikoina. Pahuksen edellinen omistaja tainnut säästää vaseliinikuluissa.
Otsikko: Vs: Valmetin Sige-akselin öljyvuoto
Kirjoitti: samppaj76 - 07.08.13 - klo:18:11
kyllä nuo öljyvuodot kannattaa korjata heti kun tippoja alkaa näkyä. puolen päivän homma kun huoltomiehen kanssa vaihtaa, yksin on vaikea tehdä akseli pitää saada suorassa menemään paikalleen ettei uusi tiiviste hajoa. mulla noissa kahdessa koneessa maatalous ja teollisuusmallin dana, molempiin on pitänyt vaihtaa tiiviste kun on alkanut vuotamaan. käytettynä ostetuissa koneissa vaan löytyy kaikenlaista. noin 400 euron homma töineen per tiiviste. koneet vaan pitää laittaa niin hyvään kuntoon ettei öljyä vuoda. halli nosturi tai moottori nostin on hyvä apuväline kun osat aika painavia.
Otsikko: Vs: Valmetin Sige-akselin öljyvuoto
Kirjoitti: miller - 08.08.13 - klo:06:08
Korjauskäsikirjasta on helppo kattoa ja kaikki tulee oikein. ;)Sieltä ne huoltomiehetkin kattoo kun kinkkinen kohta tulee. ;)

Entäs New Holland ? tarviiko siihenkin hommata korjauskäsikirja ?

Jättää Nyykkärin ostamatta.
Otsikko: Vs: Valmetin Sige-akselin öljyvuoto
Kirjoitti: nuffieldmaster - 08.08.13 - klo:06:18
Korjauskäsikirjasta on helppo kattoa ja kaikki tulee oikein. ;)Sieltä ne huoltomiehetkin kattoo kun kinkkinen kohta tulee. ;)

Entäs New Holland ? tarviiko siihenkin hommata korjauskäsikirja ?

CNH koneissa onkin mutkikkaampi kiitos kusipäisen ajattelun. Edes huoltomiehet eivät saa kirjoja, vaan verkon kautta saa korjausohjeet kirjautumisen kautta, ja tulostusmahdollisuuskin taisi ainakin osalla olla vaikeaa. Valtralta saa omatoimikorjaukseen ohjeet kysymällä, huoltomiehille on koulutuksessa painotettu, että asiakkaan kysyessä apua, sitä on annettava. Koko kirjaa ei saa kopioida, mutta huoltomies saa antaa kopion esimerkiksi sivun jostain vaikeammasta säädöstä tms. Se on sitä asiakaspalvelua. Kaikista kun ei ole kuitenkaan omatoimisepäksi, niin ovat katsoneet, että ei syö huoltomiesten leipää tuollainen, päinvastoin auttaa kiireaikana paljonkin kun koneet pysyy ongelmista huolimatta liikenteessä.

Korjausohjekirjat merkistä riippumatta on sellaista tavaraa, että kerään talteen heti kun sattuu vastaan kävelemään  8)