Liekkö sitten joku poikkeus päässy joukkoon 6500h ja ohivuodot 18-22% joka pytyssä ja konetta on käskytetty ja oikein kunnolla ruuvattu tehojakin mutta paino tulee vastaan tehojen lsiäyksen suhteen. Tsekattiin kansi niin ei minkäänlaista vikaa
Koneistaja tappeli venttiilin varteen palaneen öljyn kanssa. Yleensä lähtee hiomapaperilla karsta mutta nyt piti ottaa viila ennenkuin sai karsan pois. Tuumas vaan että ompa joskus käyny lämpösenä. Venttiilit hiottiin ja samalla tarkastettiin ettei ole tullut hius halkeamia venttiileihin. Kateltiin noita "soikeita" pyttyjä niin tehtaan hoonaus jäljet oli vielä paikoin nähtävissä. Ei muuta kuin kansi kiinni, omaisen ovat vainajan nähneet.
Kovassa ajossa ja jos matalilla kierroksilla paljon rankasti vedättää niin liukulaakerit heikko paikka noissa 7,5l koneissa. Öjyillä tuskin on vaikutusta, muuten kuin riittävän lyhyt vaihtoväli, ehkä linkomallinen öljyputsari vois ottaa nokipartikkelit pois öljystä paremmin kuin paperi suodatin.
Ja nyt tarkoitan rankalla vedolla sitä että lyöt traktorin vaikkapa dynoon ja otat siitä 70-90% tehoa jatkuvasti 3-8h yhtä soittoa ilman lepo jaksoja. Tuosta 6500 h noin 70% on tuota työtä.
En todellakaan tuota pidä pahana. 6500h ja maantiekilometrejä yli 100tuhatta. Pelto töitä tuo kone ei ole oppinu tekemään.
Jos Valtraan vertaa niin moottori on siinä parempi mutta mutta, jos parhaimmillaan T190 vaihteisto avataan kaksi kertaa 4 viikon välein ja uusitaan rattahia vahteistoon niin niin. Kokonaisuutta ajatellen ei oo kahta sanaa kummalla tulee halvemmaksi tuota työtä tehdä. Kyseissä härpäkkeessä ei vaihteistoa ole vielä avattu. Moottorin alakerran laakeriremontin hinta ilman työn noin 2 tonnia verollista.
Saman suuntaisessa työssä ollu T 190 ja tunteja takana 8000h ja laatikko auki 7 kertaa. Kumma kun nyt kyseisellä urakoitsijalla ole ensimmäistäkää valtraa pihassa. mitenkään hirveästi tuotakaan ei ollu lastutettu kun joku kuitenkin heti takertuu siihenkin. Ei ole kummin kaimalta kuulutua vaan omin silmin nähtyä
Mielenkiintoista nähä nuo uudet neloset kuinka alakerran laakerit rupee kestämään kun oikeen pistetään mutkarauta lujille. Kuitenkin lakeerin koko on rajallinen leveyden suhteen, halkaisijaa voi kasvattaa kylläkin.
Ois ihan mielenikintoista verrata onko niissä esim kierokangen laakerin halkaisija isompi kui vastaavan kutosen?