Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ottosetä - 11.09.15 - klo:22:17
-
oops! i did it again :(
sata ja yksi tapaa tappaa jyväkärrin valojohto... sen kieltää tietysti eu tai joku v...n mavi, jotta traktorissa olis kelautuva valojohto ja kärrissä vaan se v...n pistoke. ottosetällä keittää yli. rakennan valluun universumin ensimmäisen kelautuvan peräkärrinvalojohdon...voipi olla kärrin lainaaja jatkossa ihmeissään!
-
Hitsaa vetokoukun kita kiinni niin alkaa kärryissä valojohdot kestämään ;D
-
Mulla ollu jo 15v irroitettava johto omissa kärryissä. Joutuu tietysti askartelemaan sen pistorasian joka kärriin, mut eipä ole tullu katkottua johtoja 8)
-
Johtorikot välttää kun irrottaa johdon kärryä jättäessä.
-
asiantuntija ::)
-
Johtorikot välttää kun irrottaa johdon kärryä jättäessä.
Ja laittaa johdon paikoilleen kärriä kytkettäessä eikä jätä sitä viistämään tietä. Helppoa ja vaivatonta.
-
ite olen laittannu pikkasen silikoni tai jotain muuta ööliä siihen pistorasiaan niin kärrin jättäessä johto lopsahtaa helposti irti kun johto kiristyy tarpeksi. ei yhtään johtoa poikki... toistaiseksi, vuosiin.
-
Pitääkö joku muukin muka kärryn valot ehjänä ja toiminassa? Paljo näkee valottomia kärryjä ja puimureita...
Eilen just kattelin ku 200hehtoa jyviä matkasi kuivaajalle, veturi n.80t€ ja kärry 40t€. Molemmat lampun lasit paskana ja valojohto poikki....
Mää oon aatellu että laittas kans kärryn keulaan pistokkeen ja tuommonen joka veturiin mukaan:
http://static1.motonet.fi/img/4/481238/500/481238.jpg
-
ja tuollanen on jo niiiiiin kallis että ei tuollaiseen varajoa... kun ei niitä polttimoitakaan jaksa kustantaa... ledit ei paljon maksa ja ne osaa jopa tunpelokin laittaa paikalleen... mutta kuka viittiii! ei siitä kuitenkaan polliisikaan mitään sano, jos nyt edes kerran se sattuis huomaamaan. ajakoon autot mielensä mukaan kun kerran eivät jaksa seurata perässä ja arpoa seuraavaa risteystä jolle tuo kääntyy........
-
Toinen hyvä konsti on käärästä kaikki kärryyn menevät letkut ja piuhat yhteen nippuun semmosella suojaspiraalilla. Mää laitoin vielä keltasta nii luulis kelamiehenki huommaavan. Pysyy johto ehjänä, tai sitte katkiaa kaikki kerralla..... ;D
-
asiantuntija ::)
;D
-
Johtorikot välttää kun irrottaa johdon kärryä jättäessä.
Ja laittaa johdon paikoilleen kärriä kytkettäessä eikä jätä sitä viistämään tietä. Helppoa ja vaivatonta.
Mulla on peräkärrynvaloihin langaton yhteys 8) 8) 8)
-
Pitääkö joku muukin muka kärryn valot ehjänä ja toiminassa? Paljo näkee valottomia kärryjä ja puimureita...
Eilen just kattelin ku 200hehtoa jyviä matkasi kuivaajalle, veturi n.80t€ ja kärry 40t€. Molemmat lampun lasit paskana ja valojohto poikki....
Mää oon aatellu että laittas kans kärryn keulaan pistokkeen ja tuommonen joka veturiin mukaan:
http://static1.motonet.fi/img/4/481238/500/481238.jpg
Maamieskoululla oli Welgerin tapaan pistorasia myös kärryssä ja välijohtoja varalla. Julkusen Väiski hioi idean huippuunsa liittämällä johdon kylkeen hieman lyhyemmän vaijerin, jolle oli lenkit lujassa kohdassa traktoria ja kärryä. SIllä sai sitten halutessaan hinata kärryä.
-
Lainakärryssä joskus on litistelty johto myös lavan ja rungon väliin.Mutta kyllä itsekin on tullut vedettyä kärryä kippiletkulla kunnes on katkennut.Tekevälle sattuu aina joskus.
-
Mihin sitä on niin kiire, että ei katso sitä aikaa taaksensa kun erkanee kärrystä? Yhtään valojohtoa en ole katkaissut (sivuleikkureilla kyllä). Viime syksynä olis varmaan katkennut jos olis ollu kiinni, kun kerran letkukin katkes ;D Metsäkärryssä on välijohto, hajoaa ne rasiatkin jos sen vetämällä irroittaa.
-
Yleensä jos kippiletkun irroittaa niin kyllä se valojohtokin samalla, ja jalka pitää laskea,mutta jos jättää esim pölkyn päälle kärryn ja johdot on kiinni, saattaa käydä niin että johto hiukan venyy.
-
Mä en ole koskaan vetänyt johtoa poikki. Mutta seuraavat tavat ovat olleet tehokkaita kyöpelin pätkintään:
- käännöksessä aisan ja renkaan väliin, erityisesti peruuttaessa
- talvella ketjujen mukaan
- vetovarren ja aisan yläkulman väliin tai pikakouraan koukaten
- tyhjää irtokärryä tukkikouralla aisasta siirtäessä kouran ja aisan väliin
- kaivurin etulaidan yli pudottaman päänkokoisen kiven ja aisan väliin
- ...
- takaa lavan alta kipatessa kantovänkkyröisen maakasan päällä
- no vetämiseksi voinee laskea sen kun kippaa hämärässä ja töpseli on siellä etulaidan kolosessa 'jemmassa'
Johto saisi kulkea putkessa aisan päällä / sisässä aina vetosilmukan lähelle saakka.
Spiraalin kanssa letkujen kanssa nipussa toimisi varmaan myös, ongelmaksi tulee lähinnä eri vetäjien kaipaama noin ½-metrin ero kyöpelin pituudessä. Eilen havaittu että Valtrassa pistorasia on kaukana ja korkealla verrattuna vaikka omaan vanhaan maasikaan, piti purkaa kaikki lyhennyskiemurat että sain ylettymään.
-
tuo on muuten ihan totta. ite aina etin että mihin se tässä ja tässä merkissä pistorasia onkaan piilotettu. miksi se ei voisi olla standartina jossain työntövarren tyven mailla joka värkissä? onhan sitä turhempiakin säännöksiä keksitty.