Ite tuli rakennettua äes muutama vuosi sitten, sen pohjalta muutamia ajatuksia:
Multamaalla kyllä viisi akselia saisi olla, varsinkin jos piikkien seassa on kannatuspyörät. Minulla on viidellä akselilla 10 cm piikkivälillä (akselien väli muistaakseni 40 cm) ja vielä meinaa tuketa, jos on juolavehnänjuurta. Ei kylläkään haitaksi asti.
Etummaisella akselilla piikit pitää olla harvemmassa ja takimmaisella tiheämmässä. Piikit pitäisi asetella myös siten, että eivät ole hieman viistosta katsoen samalla linjalla. Jos ovat, niin takana tulevat piikit hakeutuvat helposti edellä kulkevan uraan, ja äes kulkee vähän vinossa eikä toimi niinkuin pitää.
Jos olisi helposti mahdollista, kääntäisin piikkiakselit vaakasuoraan. Paras piikkimalli on tavallinen S-piikki (ei pystypiikki) normaaliasennossa siten, että kärki on akselin kohdalla ja joustaessa kärki ei paljoa nouse maasta. Tällöin piikki nostaa muokattavaa maata ylöspäin, ja vetotehoa tarvitaan vähemmän kuin pystypiikillä, jolla muokattavaa maata yritetään työntää sivulle päin.
Omassa äkeessäni tärkeämmät ovat edessä, heti latan takana olevat kannatuspyörät. Myös taaempana, 4. akselin kohdalla on pyörät, mutta niillä on vähemmän merkitystä, koska takapäätä kannattelee osaltaan varpajyrä. Varpajyrä on mielestäni kevyillä mailla hyvä, ja aika helppo tehdä itsekin, kun miettii systeemin.
Itse asiassa äkeen runko ja akselit eivät tule hyvin kalliiksi, vaikka tekisit aivan uudetkin esim. akselit 50X4 neliöputkea ja pitkittäispalkit 50x100x4 tmv. Yllättävän suuren osan äkeen arvosta muodostavat lata, piikit, niiden kiinnitysosat ja varsinkin taittuvarunkoisen äkeen hydrauliikka yms. taittoelimet. Eli jos nämä saa edullisella kilohinnalla, voi olla järkevä kauppa.
Oma 4 m leveä yksilohkoinen nostolaiteäes tuli jo sikäli painava, että A-mallin valtran keula alkaa käymään kevyeksi, jos ei laita lisäpainoja. Eli joku tolkku kannattaa siinä pidentämisessä pitää, ettei hirveästi lisää painoa kovin kauas traktorista. Jos meinaa sitä vielä nostolaitteella nostaa.