Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.  (Luettu 27417 kertaa)

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5896
Semmoinen juttu muuten tuli mieleeni. 
Jossain kiinteistö urakoinnissa voi työn ostajan kiinnostukseen vaikuttaa suuresti onko tarjottu kone liikennetraktori vai maataloustraktori.
Mielikuva mikä maatalouskalustoa huonosti tuntevalle tulee voi olla aika paljon erilainen jos tarjotaan liikennetraktoria tai maataloustraktoria... Vaikka puhuttaisiin täysin samanlaisista samoin varustelluista koneista..

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Selvittääkäs te vanhemmat, viisaammat ja lukeneemmat, että mikä on se hyöty, miksi jotkut ylipäätänsä rekisteröi traktorinsa maataloustraktorin sijasta liikennetraktoriksi??  ???

Jos pellot tai muut työ kuviot ei rajoitu ihan kivenheiton etäisyydelle niin on suhteellisen järkevää hankkia nopeasti kulkevia raktoreita ja jos on niin että 50 kulkevat ei saa enää maatalousraktoriksi rekisteröityä.

Jostain muistan lukeneeni että liikenneraktoriin ei saa ostaa päivämaksukuponkeja joten se selittäis sen diiseli homman. Korjailkaa jos olen väärässä.

onko se muka niin vaikeaa tehdä yksinkertaista lakia maatalousajoista missä olisi selvitetty millaiset raktorit saa olla ja millaiset kärryt saa asentaa perään kun ei ole kauhean hyvä jos aina on tunne että joku on pielessä kun tulkintoja on vaikka millä mitalla. Toivottavasti se laki vaan tukis nykyajan kuljetusvaatimuksia.

Kait oman kaluston laillisuuden saa selvitettyä hurauttamalla jonkun mersun keulan yli esimerkiksi paalikärryllä. Raastuvassa ne sitten kertoo.

--kyllä vuosi sitten liikennelupakoulutuksessa oltiin mieltä,että liikennetraktoria voi ajaa päivämaksulla ja sillä voi ajaa tuolloin löpöllä.Ja voi myös tehdä maatalouden ajoja löpöllä,ynnä jopa niin että C korttiakaan ei tarvita.
--näyttää siltä,että näitä tulkintoja kehitetään jossain ESSOn baareissa oikein urakalla 8)

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Täällä kulkevat kaikki Vallut ja Jonnut 54-57 km/h. Mitähän traktoreita ne semmoiset ovat  ??? ;D ;D

Lainaus ESS:
Jotta asia olisi tarpeeksi sotkuinen, niin myös maataloustraktori voidaan tietyissä tapauksissa luokitella liikennetraktoriksi. Esimerkiksi kaupalliset kuljetukset tai yli 10 tonnin perävaunu johtavat tällaiseen tilanteeseen.

Niin, yli 10 tn kärry! Lähes joka jampalla on tuon verran massaa koukussa kiinni esim. viljakuorman kanssa kotiin tullessa! Dieselit tankkiin!

Ei se ihan noin mee...

"
7 §
Maa- ja metsätaloudessa käytettävät traktorit

Traktoria saadaan käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa. Metsätalouden kuljetukseksi katsotaan muun ohessa puun korjuuseen käytettävän traktorin siirtäminen puutavaraa kuljettamatta yleisellä tiellä työkohteeseen tai työkohteesta toiseen sekä puutavaran siirtäminen yleisen tien yli.

Maatilatalouden harjoittajan hallitsemaa tai maatilatalouden harjoittajien yhdessä hallitsemaa traktoria saadaan polttoainemaksua suorittamatta käyttää myös kuljetuksiin, jotka liittyvät:

1) maatilatalouden harjoittajan oman tilan puutavaran hankintakauppaan;

2) maatilatalouden harjoittajan oman tilan maa- ja kiviaineksen myyntiin;

3) maatilatalouden harjoittajan omaan puutarhaviljelyyn tai turkistarhaukseen silloinkin, kun niitä harjoitetaan maa- ja metsätaloudesta erillisenä liikkeenä; sekä

4) maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen.

Maatilatalouden harjoittajalla tarkoitetaan verovelvollista, jota verotetaan maatilatalouden tuloverolain (543/1967) nojalla tai metsätalouden tulosta tuloverolain (1535/1992) 43 §:n nojalla. Maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen liittyvänä kuljetuksena ei pidetä korvausta vastaan tapahtuvaa kuljetusta. Mitä tässä pykälässä säädetään maatilatalouden harjoittajan omasta tilasta, sovelletaan myös maatilatalouden harjoittajan muutoinkin kuin omistussuhteen perusteella hallitsemaan tilaan.
"


Ja

"
4) «liikennetraktori»: tavaran kuljetukseen tarkoitetut kuormaa kantavat nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetut traktorit; «liikennetraktori» on myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen kytkentämassaltaan yli 10 tonnin perävaunulla varustettuna; liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä (joka yllä toim. huom.)  tarkoitettuihin kuljetuksiin; liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa;



Eli maataloustraktori on maataloustraktori vaikka vois paistais! Se ei muutu liikennetraktoriksi vaikka olis 24t kokonaispainoltaan oleva kolmiakselinen viljakärry peräs.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
 Sitähän tässä on sanottu jo moneen kertaan, mutta kun artikkelin mukaan Trafilla on tuosta eriävä käsitys, joka aiheuttaa ihmetystä. Kyllä mullakin on tullin monistepinkka jossa kerrotaan että käyttötarkoitus ratkaisee, kuten Poliisikin sanoo, onko liikennetraktori vai ei. Minkä takia sitten viranomaistahoilta tulee kahta erilaista tulkintaa??
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

jorndere

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 87
Sitähän tässä on sanottu jo moneen kertaan, mutta kun artikkelin mukaan Trafilla on tuosta eriävä käsitys, joka aiheuttaa ihmetystä. Kyllä mullakin on tullin monistepinkka jossa kerrotaan että käyttötarkoitus ratkaisee, kuten Poliisikin sanoo, onko liikennetraktori vai ei. Minkä takia sitten viranomaistahoilta tulee kahta erilaista tulkintaa??

Periaatteessahan laki on täysin yksiselitteinen, kun vain yhdistää kaksi eri lainkohtaa: Maataloustraktorin suurin rakenteellinen nopeus on 40 km/h, tällöin sillä saa vetää vaikka minkä painoista peräkärryä traktorikortilla. Jos traktorin rakenteellinen nopeus on 50 km/h, se on aina liikennetraktori, mutta sitä saa ajaa silti maatalousajossa ja alle 10 tn peräkärryllä B-kortilla. Mutta VAIN maatalousajossa ja VAIN alle 10 tonnin kuorman kanssa!

Itse ainakin miettisin asian niin päin, että itse en ainakaan haluaisi olla ensimmäisenä ilman ennakkotapauksia jonkun kuolonkolarin jälkeen käräjillä syytettynä kuolemantuottamuksesta B-kortillisena, jos olisin ajanut raskaan kärryn ja 50 km/h traktorin kanssa onnettomuuden. Oikeudesta nimittäin harvoin tulee oikeudenmukainen päätös, mutta 99% tapauksissa lain mukainen päätös. Ja kuten sanottu, laki on tässä kohtaa kyllä hyvin yksiselitteinen. Kannattaa ainakin muistaa jos pistää lapsiaan laittomilla korteilla ko. traktorien rattiin, oman elämän pilaaminen on vielä pientä siihen jos nuoren elämä menee tuollaisen takia pilalle. Ja oikeasti ihmettelen, ettei mitään todella vakavaa ole vielä näiden liikennekoneiden kanssa teillä sattunut, kun perävaunut ja kuormat on kyllä tien päällä katseltuna ei ihan vähänkään mitä sattuu...

Trafin, poliisin ja liikenneministeriön olisi kyllä syytä laatia tästä yhteinen tulkinta.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
 Ei kait kukaan (viranomainen) sentään ole väittänyt että liikennetraktorilla saisi ajaa T- tai B-kortilla? Mutta kun toi Trafin väitös että liikennetraktori on liikennetraktori myös maatalousajossa, se poikkeaa aiemmin ilmoitetuista säädöksistä. Tottakai pitää olla/on kyseessä liikennetraktori jos tehdään esim. maansiirto/kuljetusurakointia yli 10t kytkentämassalla oleva kärry perässä. Maatalouskäytössä saa olla yli 10 tonnisia kärryjä ja se maatalousajo on juurikin vapautettu dieselpolttoaineen käytöstä. Esim. lumitöissä ei tarvitse käyttää dieseliä/maksaa päiväveroa, paitsi Trafin mukaan, jos kone on liikennetraktori...tuliko kyllin epäselvästi?  :)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Sekoitetaas pakkaa vielä lisää... Mitenkäs näiden mökkiläisten, jotka eivät harjoita maa- ja metsätaloutta millään tavalla, pihatöihin hankitut traktorit... Oikeestaan niiden pitäs ajella dieselillä ihan aina... vanhoilla majoreilla, zetoreilla, nuhveillaan... ym...
tethering holes to their concave windings

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Selvittääkäs te vanhemmat, viisaammat ja lukeneemmat, että mikä on se hyöty, miksi jotkut ylipäätänsä rekisteröi traktorinsa maataloustraktorin sijasta liikennetraktoriksi??  ???

Jos kone kulkee 50 km/h ja maantiellä ajetaan yli maataloustraktorin 40 km/h maksimin, niin onhan se jo oikeusturvakysymys että rekisteröinti on kunnossa: Voip männä kaik' eikä piisaakkaan jos sattuu vahinko ja vakuutusyhtiö vetäytyy korvausvastuusta.

Mihin sitten tarvitsee 50 km/h kulkevaa konetta? Pellot hajallaan, urakoinnissa pitkät siirrot, tai kuten allekirjoittaneella: Ajan tuotteitani asiakkaille 50 km säteellä.


>Jaaha, tätä olikin vms1 ja pari muutakin jo sopivasti hämmentäneet.. ;)

Viimeksi muokattu: 10.06.11 - klo:21:32 kirjoittanut Paalaaja

Slippin 'n sliding

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Sekoitetaas pakkaa vielä lisää... Mitenkäs näiden mökkiläisten, jotka eivät harjoita maa- ja metsätaloutta millään tavalla, pihatöihin hankitut traktorit... Oikeestaan niiden pitäs ajella dieselillä ihan aina... vanhoilla majoreilla, zetoreilla, nuhveillaan... ym...

Pihatyöt on moottorityökonehommaa, joka onnistuu verottomana.

http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Polttoainemaksu/Moottorityökoneiden+polttoainemaksuvapaus.htm

Huviajelussa pitää ajaa dieselillä tai maksaa päivämaksu.

Yleensä kulutus noissa hommissa on niin vähäistä että kannattaa mieluummin tankata dieseliä kuin leikkiä polttoaineveron tulkintojen kanssa.

jorndere

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 87
Ei kait kukaan (viranomainen) sentään ole väittänyt että liikennetraktorilla saisi ajaa T- tai B-kortilla? Mutta kun toi Trafin väitös että liikennetraktori on liikennetraktori myös maatalousajossa, se poikkeaa aiemmin ilmoitetuista säädöksistä. Tottakai pitää olla/on kyseessä liikennetraktori jos tehdään esim. maansiirto/kuljetusurakointia yli 10t kytkentämassalla oleva kärry perässä. Maatalouskäytössä saa olla yli 10 tonnisia kärryjä ja se maatalousajo on juurikin vapautettu dieselpolttoaineen käytöstä. Esim. lumitöissä ei tarvitse käyttää dieseliä/maksaa päiväveroa, paitsi Trafin mukaan, jos kone on liikennetraktori...tuliko kyllin epäselvästi?  :)

Ei tässä tapauksessa, mutta kovasti on vallalla käsitys maakunnassa (ja on joskus aikasemmin näissäkin keskusteluissa tuotu esille), että maatalousajossa olevalla 50 km/h traktorilla saisi ajaa b-kortilla. Ja siis nimenomaan säädöksissä asia on ollut aina varsin yksiselitteinen, 50 km/h kulkeva traktori on ajokorttimielessä liikennetraktori, vaikka se olisi maatalousajossakin. Eli C-kortti vaaditaan.

Tuo polttoainekysymys on tietysti hieman kimurantimpi. Periaatteessahan päivämaksu pitää kyllä olla maksettuna jos teet urakkaa, myös 40 km/h traktorilla, mutta se rajanveto tietysti esim. lumitöissä on vähän vaikeaselkoinen tuon liikennetraktorin osalta. Mutta jos työ on niin huonosti hinnoiteltu, että se vaikka vaan varmuuden vuoksi maksettavan päivämaksun takia menee tappiolle, niin kannattaa kyllä ennemmin konetta seisottaa pihassa...

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
 Maajussit saavat ajaa omia/toisten maajussien ajoja löpöllä
(722/1966) 17 pykälän mukaan. Tullin tilaisuudessa sanottiin niin ja myös toisen verollisuudesta vapautetun(maanviljelijän) ajoja saisi ajaa ilman päivämaksua/dieseliä. Mutta ajettaessa muille kuin maajusseille esim. harkkoja kaupasta/siirretään venettä, niin vero tulee maksaa. Näin lukee myös tullin papereissa. Maitokaupassakin saa käydä jos vie itselleen.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Selvittääkäs te vanhemmat, viisaammat ja lukeneemmat, että mikä on se hyöty, miksi jotkut ylipäätänsä rekisteröi traktorinsa maataloustraktorin sijasta liikennetraktoriksi??  ???

Jos kone kulkee 50 km/h ja maantiellä ajetaan yli maataloustraktorin 40 km/h maksimin, niin onhan se jo oikeusturvakysymys että rekisteröinti on kunnossa: Voip männä kaik' eikä piisaakkaan jos sattuu vahinko ja vakuutusyhtiö vetäytyy korvausvastuusta.

Mihin sitten tarvitsee 50 km/h kulkevaa konetta? Pellot hajallaan, urakoinnissa pitkät siirrot, tai kuten allekirjoittaneella: Ajan tuotteitani asiakkaille 50 km säteellä.


>Jaaha, tätä olikin vms1 ja pari muutakin jo sopivasti hämmentäneet.. ;)

Hämmennytetään lisää... Veikkaanpa, että suurin osa tällä hetkellä myytävistä traktoreista kulkeepi tuon 50km/h, hyvin usein sattuu olemaan maksiminopeus tuon 53 ja silti suurin osa näistäkin koneista on rekisteröity maataloustraktoreiksi. Kuitenkin samoja koneita tarjotaan jostain kumman syystä 40km/h laatikollakin, useimmiten kyse on vain ohjelmoinnista ei niinkään rattaiden eroista. Ja tietenkin näillä koneilla ajetaan tilanteen/tiestön salliessa yli tuon 40km/h, itseni mukaan lukien... Sehän ei näy ulospäin, onko kone maatalous- vai liikennetraktori, eikä eroa ole edes jarrujärjestelmässä. Jaajoomutta jonnus ainakin on tietääkseni hiukkasen isommat navat etuakselilla, jos sattuu olla 50:n malli... jos en ny väärin muista.

Koko liikennetraktorisotku tietenkin juontaa juurensa kateuteen, muistattehan tämänkin? Ellen ihan väärin muista asia on kuorma-autoilijoiden lobbaama, kun tietyömailla nämä juurikin "nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetut traktorit" (siis dumpperit) haluttiin saada aisoihin... Veivät perkeleet urakoita autoilijoilta! Samalla meni lapsikin pesuveden mukana ja saatin sellainen soppa, ettei lainsäätäjäkään saati sitä valvovat pysy enää kärryillä puhumattakaan niistä joiden pitäisi lakia noudattaa...

Näiden ketjun kirjoitusten perusteella voin väittää, että tuolla liikenteessä on lainrikkojia sitten ihan pirusti... Esim. 15-vuotias kloppi 50km/h kulkevalla maataloustraktorilla, joka lain kirjaimen mukaan pitäisikin olla liikennetraktori jne... Ehkä tämä nykyinen sekasotku ei varsinaisesti ollut lainsäätäjän tarkoitus eikä ainakaan lain henki...

tethering holes to their concave windings

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Sekoitetaas pakkaa vielä lisää... Mitenkäs näiden mökkiläisten, jotka eivät harjoita maa- ja metsätaloutta millään tavalla, pihatöihin hankitut traktorit... Oikeestaan niiden pitäs ajella dieselillä ihan aina... vanhoilla majoreilla, zetoreilla, nuhveillaan... ym...

Pihatyöt on moottorityökonehommaa, joka onnistuu verottomana.

http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Polttoainemaksu/Moottorityökoneiden+polttoainemaksuvapaus.htm

Huviajelussa pitää ajaa dieselillä tai maksaa päivämaksu.

Yleensä kulutus noissa hommissa on niin vähäistä että kannattaa mieluummin tankata dieseliä kuin leikkiä polttoaineveron tulkintojen kanssa.


Linkki ei nyt aukea, mutta muistanko väärin että traktori piti olla varustettu nimenomaan moottorityökoneeksi eli esimerkiksi lana tai linko perässä? Muutoin dieseli tankkiin..
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

volvobm500

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Selvittääkäs te vanhemmat, viisaammat ja lukeneemmat, että mikä on se hyöty, miksi jotkut ylipäätänsä rekisteröi traktorinsa maataloustraktorin sijasta liikennetraktoriksi??  ???

Jos kone kulkee 50 km/h ja maantiellä ajetaan yli maataloustraktorin 40 km/h maksimin, niin onhan se jo oikeusturvakysymys että rekisteröinti on kunnossa: Voip männä kaik' eikä piisaakkaan jos sattuu vahinko ja vakuutusyhtiö vetäytyy korvausvastuusta.

Mihin sitten tarvitsee 50 km/h kulkevaa konetta? Pellot hajallaan, urakoinnissa pitkät siirrot, tai kuten allekirjoittaneella: Ajan tuotteitani asiakkaille 50 km säteellä.


>Jaaha, tätä olikin vms1 ja pari muutakin jo sopivasti hämmentäneet.. ;)

Hämmennytetään lisää... Veikkaanpa, että suurin osa tällä hetkellä myytävistä traktoreista kulkeepi tuon 50km/h, hyvin usein sattuu olemaan maksiminopeus tuon 53 ja silti suurin osa näistäkin koneista on rekisteröity maataloustraktoreiksi. Kuitenkin samoja koneita tarjotaan jostain kumman syystä 40km/h laatikollakin, useimmiten kyse on vain ohjelmoinnista ei niinkään rattaiden eroista. Ja tietenkin näillä koneilla ajetaan tilanteen/tiestön salliessa yli tuon 40km/h, itseni mukaan lukien... Sehän ei näy ulospäin, onko kone maatalous- vai liikennetraktori, eikä eroa ole edes jarrujärjestelmässä. Jaajoomutta jonnus ainakin on tietääkseni hiukkasen isommat navat etuakselilla, jos sattuu olla 50:n malli... jos en ny väärin muista.

Koko liikennetraktorisotku tietenkin juontaa juurensa kateuteen, muistattehan tämänkin? Ellen ihan väärin muista asia on kuorma-autoilijoiden lobbaama, kun tietyömailla nämä juurikin "nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetut traktorit" (siis dumpperit) haluttiin saada aisoihin... Veivät perkeleet urakoita autoilijoilta! Samalla meni lapsikin pesuveden mukana ja saatin sellainen soppa, ettei lainsäätäjäkään saati sitä valvovat pysy enää kärryillä puhumattakaan niistä joiden pitäisi lakia noudattaa...

Näiden ketjun kirjoitusten perusteella voin väittää, että tuolla liikenteessä on lainrikkojia sitten ihan pirusti... Esim. 15-vuotias kloppi 50km/h kulkevalla maataloustraktorilla, joka lain kirjaimen mukaan pitäisikin olla liikennetraktori jne... Ehkä tämä nykyinen sekasotku ei varsinaisesti ollut lainsäätäjän tarkoitus eikä ainakaan lain henki...



Kröhöm, täällä päin nostettu nelos valluista kierrokset 2450:neen, kulkee silloin 60km/h.  ;)  ;D
Ja naapurin t 151 meni 50 lootal tehtaaltatullessaan 58km/h. ;D
Liika viisaus on pahasta, sanovat vanhat ja niinhän se on !

Karjankasvattaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 155
kysyin juuri liikkuvan poliisin päälliköltä maatalousliikenne traktorista
eli tr jossa ei ole ajopiirturia mutta kulkee 50
sillä saa ajaa 50 t kortilla maatalous ajoa yli 10t