Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kokemuksia lajittelemattoman siemenen käytöstä?  (Luettu 8693 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
On sitä yhtä monta tapaa ku miestäkin...näemmä. Ikinä edes tullu mieleen jättää siemenen lajittelua pois. Pieni jyvä ei kasva ja sillä sipuli.
Eikö luomussakaan ;D ;D

Ei.

Mut eiks se oo sillain, että se, mikä ei idä, se lannoittaa??  ;)
No nyt mää tiän miks se *****teline paisuu.............. ;D ;D Pitää vissiin alottaa idätys. ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
On sitä yhtä monta tapaa ku miestäkin...näemmä. Ikinä edes tullu mieleen jättää siemenen lajittelua pois. Pieni jyvä ei kasva ja sillä sipuli.
Sertisiemenenä myydäänkin vain kaikkein suurimmat ja kauneimmat jyvät?   :-\ :-\

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Tulikin tuossa mieleen hauska juttu pian kahdenkymmenen vuoden takaa, jollakin tilalla oli kauroja käyty oikein lajittelemassa ;D   Kylväessä lajiteltu isokokoinen siemen oli loppunut vähän kesken niin oli kylvetty jatkoksi myös ne pienet jyvät ja kasvustossa ei sitten ollut juuri näkynyt eroa ::)  Tuon olisin kyllä halunnut oikein itse nähdä :o
 Pulavuosina on kuulemma perunan siemenestä annettu ohje että itäneestä perunasta leikataan siihen idun mukaan pala kuorta ja istutetaan se, lopun voi syödä ;D

JoHaRa

  • Vieras
Tulikin tuossa mieleen hauska juttu pian kahdenkymmenen vuoden takaa, jollakin tilalla oli kauroja käyty oikein lajittelemassa ;D   Kylväessä lajiteltu isokokoinen siemen oli loppunut vähän kesken niin oli kylvetty jatkoksi myös ne pienet jyvät ja kasvustossa ei sitten ollut juuri näkynyt eroa ::)  Tuon olisin kyllä halunnut oikein itse nähdä :o
 Pulavuosina on kuulemma perunan siemenestä annettu ohje että itäneestä perunasta leikataan siihen idun mukaan pala kuorta ja istutetaan se, lopun voi syödä ;D

Hyvin toimii tuo siemenperunoiden jakaminen.

Monta kertaa sertisiemenen tsp. on samaa tasoa kuin mitä itsellä on tullut seulan läpi. Tietysti vähemmän kiloja/ha 

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9821
Aina on kylvetty lajittelematta, siis ilman kunnon lajittelijaa. Ohralle ei oo tehty mitän ja kaura on "lajiteltu" vanhalla viskurilla. Siinäkään oikein muuta tapahdu , kuin suurimmat jyvät ja oljet erottuu massasta. Juko aikana ei mitään ongelmia. Viimekeväänä Tume ja se mun oma ohra oli paljon puhtaampaa, kuin osto kaura ...  8)

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
onnistuu paremmin kun ei aja säiliöitä likikää tyhjäksi vaan täyttää aijoos, jos on oljen pätkiä seas..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

sirkussonni

  • Vieras
onnistuu paremmin kun ei aja säiliöitä likikää tyhjäksi vaan täyttää aijoos, jos on oljen pätkiä seas..

Eihän se sitten enää ole lajittelemattomalla kylvöä, se vaan lajitellaan kylvökoneessa ominaispainolajittelijalla!! ;D

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20000
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
On sitä yhtä monta tapaa ku miestäkin...näemmä. Ikinä edes tullu mieleen jättää siemenen lajittelua pois. Pieni jyvä ei kasva ja sillä sipuli.

Piänet miähetkin pitäs lajitella pois. Mut kuka sit ostais Mersuja autokaupasta ?

-SS-

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
On sitä yhtä monta tapaa ku miestäkin...näemmä. Ikinä edes tullu mieleen jättää siemenen lajittelua pois. Pieni jyvä ei kasva ja sillä sipuli.

Piänet miähetkin pitäs lajitella pois. Mut kuka sit ostais Mersuja autokaupasta ?

-SS-

C-mallit pienille, E ja S-sarja hyvin syöneille.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
En ole koskaan kylvänyt lajittelematta. Viime vuosina käyttänyt urakoitsijaa jolla parempi lajittelija ja lisäksi ostaa lajittelujätteen, n. 25%,  ihan hyvään hintaan. Yleensä jäänyt saamapuolelle.  :D
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

JoHaRa

  • Vieras
En ole koskaan kylvänyt lajittelematta. Viime vuosina käyttänyt urakoitsijaa jolla parempi lajittelija ja lisäksi ostaa lajittelujätteen, n. 25%,  ihan hyvään hintaan. Yleensä jäänyt saamapuolelle.  :D

Mä voin ruveta tekemään sulle kanssa tuota lajittelua tuolla lajittelujätepalkalla  :o

Herneseula tietysti koneeseen  ;D

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
En ole koskaan kylvänyt lajittelematta. Viime vuosina käyttänyt urakoitsijaa jolla parempi lajittelija ja lisäksi ostaa lajittelujätteen, n. 25%,  ihan hyvään hintaan. Yleensä jäänyt saamapuolelle.  :D

Mä voin ruveta tekemään sulle kanssa tuota lajittelua tuolla lajittelujätepalkalla  :o

Herneseula tietysti koneeseen  ;D

Serlapaperi  on hyvä seula siementen lajitteluun.  ;D
Kui mää ain olen paras?

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Lajittelemattomalla kylvö on täysin sattuman kauppaa. Mäkin kylvin varmaan miljoona siementä ja vaan yks iti. Mä kylvin kyllä kevätkynnökselle. Oliskohan kylvöolosuhteet ollu sittenkin liian kuivat?
Kovasti tuo itu kyllä tuos pärisyttelee...

JoHaRa

  • Vieras
Lajittelemattomalla kylvö on täysin sattuman kauppaa. Mäkin kylvin varmaan miljoona siementä ja vaan yks iti. Mä kylvin kyllä kevätkynnökselle. Oliskohan kylvöolosuhteet ollu sittenkin liian kuivat?
Kovasti tuo itu kyllä tuos pärisyttelee...

Liian pieni vannas ja liikaa vannaspainoa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Lajittelemattomalla kylvö on täysin sattuman kauppaa. Mäkin kylvin varmaan miljoona siementä ja vaan yks iti. Mä kylvin kyllä kevätkynnökselle. Oliskohan kylvöolosuhteet ollu sittenkin liian kuivat?
Kovasti tuo itu kyllä tuos pärisyttelee...

Liian pieni vannas ja liikaa vannaspainoa

Vai oliskohan pieni esimuokkaus auttanu?