Ajattele nyt hieman tarkemmin mitä nuo yksakselikauppiaat puhuu.
Murtamisesta ei ole mitään ongelmaa,ihan huoletta saa kääntyä niin jyrkkään kun laajakulmaniveltä kestääkuunnella.
Telinkeventimellä ei oikeastaan ole mitään merkitystä kun ei ole vetoa se kasvattaa vaan pintapainetta ja upottaa kärryä.
Mutta jos pakosta haluaa painonsiirtoa vaikka sitte
siihen yksakseliseen niin se tulee traktorin ja kärryn väliin sielä se jo jotain vaikuttaakin.
Ajatteleppa oikein maalaisjärjellä kumpi on keveämpi vetää.
Telikärry pienellä pintapaineella joka seuraa tarkasti traktorin tekemiä jälkiä ja paino jakautuu tasaisesti kaikille pyörille.
Vai yksiakselinen joka on erilaisella raideleveydellä ja leveämmällä renkaalla kun traktori.
Lisäksi yksiakselisessa täydellä kuormalla tulee niin paljon aisapainoa jotta joutuu käyttämään huomattavasti suurempia rengaspaineita.
Aisajousituksen tarpeellisuus on ilmeinen yksiakselisessa.
Kuitenkin molemmilla saa lannat levitettyä sellaisissa olosuhteissa kun on muutenkaan järkevää pellolle mennä.
Ja mitä parempi levitysjälki sen monipuolisempi kärry on joten lannan voi levittää vaikka oraille jos ei ennemmin ole keliä tai aikaa.
Nykyisillä isoilla renkailla saa isotkin kuormat sellaiseen paikkaan mitä ennen jollain ylöillö 3motin kuormilla
Tuon telinkeventimen tarpeellisuudesta olen kuullut kommenttia myös koneiden käyttäjiltä, jotkut valittelee, et ei riitä vetokyky ylämäkeen tms kun kuorma alkaa olemaan tyhjä. Telin kevennys siirtää telin tukeutumispistettä taaksepäin, jolloin kuormitus jakaantuu kärrin ja traktorin välille tasaisemmin. Se on totta et telin renkaiden pinta-ala pienenee, mut samalla kuormitus pienenee myös. Telin kevennintä ei käytetä kuin maantieajossa tyhjällä kärrillä tai kärrin tyhjentyessä. Ja toisaalta telin etupään kevennys parantaa kulkuominaisuutta, onhan velsassakin eturengas kevennetty.
Siihen en ota kantaa kumpi on keveämpi vetää, ei ole kokemusta, mut tosissaan jos haastetaan harvalla on. Vedon keveyteen vaikuttaa todella moni asia, kuten mainitsit. Mut toisaalta oon taipuvainen uskomaan et yksiakselisen normaalia paljon korkeampi rengas kompensoi paljon telin puutetta.
Koukkupaino yksiakselisissa askarruttaa paljon itseäkin. Sitä minä näissä ihmettelen, et kun tieliikennelaki määrää maksimikoukkupainoksi kuormattuna 3 ton ympäri euroopan, niin voiko se paljon tuota suurempi olla. Toisaalta iso koukkupaino varmistaa vetokyvyn säilymisen
Tottakai kaikkein paras olis täsmäkärri telillä, siitähän ei ole epäilystäkään. Mut hintaero on iso, jo tää jeantilin hinta hirvittää