Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maatalouden tuet ja rakennemuutos...  (Luettu 47726 kertaa)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Pään sisuskalut...
[
Aijaa. Minä olen kuvitellut että tilojen pakkojako, ja karjalaisten pika-asuttaminen heikensi oleellisesti meidän tilusrakennetta, mut se olikin sitte toi tukisysteemi mikä jarrutti kehitystä. ;D
 
 Tuon torpparivapautuksen ja rintamamiestilojen jakaminenhan aikoinaan antoi tekemistä monelle punikille etteivät jaksaneet nousta kapinoimaan minkään itäisen aatteen takia.
  Kepullahan oli 70-luvulla visiot maatalouden järkeistämisestä,mutta Vennamon pelko ja sen silloinen nousu muutti suunnitelmat...
[/quote]

Niin mutta on tossa ihan järkisyykin, miksi tiloja jaettiin, ei se pelkästään politiikkaan perustunu ...

Lyhyesti, 1900 luvun alkupuolella, kun Suomi itsenäistyi, niin tuli selväksi että ruuan tuotanto pitää tuplata, yksi kapina oli kukistettu 1918 ja kaunaa oli maakunta täynnä.
Leipäviljasta oli tuotu puolet Venäjältä autonomian aikana ja tämä tuonti oli nyt loppunut.

Silloin ajateltiin niin, kun lannoitus perustui karjanlantaan, että karjatilojen määrää pitää voimakkaasti lisätä, niin viljapeltojenkin satotasoja saadaan nostettua karjanlannan avulla.
Karjatilojen kokoluokka saattoi olla yksi perheviljelmä, joten torppareille jaettiin maita ja asutustiloja myönnettiin, koska tämä oli maatalouden kehitys niillä tiedoilla mitä oli käytettävissä.

Sota-aikana oli sama ongelma, leivästä oli pula ja se haittasi jopa Suomen sodankäyntikykyä, ilman Saksan tukea Suomi tuskin olisi pystynyt väestöään ruokkimaan, se sitoi Suomen Saksan rinnalle.

Sodan jälkeen oli perusteltua myöntää lisää asutustiloja, parhaita maatalousalueita oli menetetty, se että Suomi joskus myöhemmin liittyy EU:n ei varmaan tullu kellekkään mieleen, eikä se että joskus puolensadan vuoden kuluttua maatalouden pelisäännöt olisivat ihan toiset ????

Nyt pitää tilojen olla suuria ja koneellistettuja ????

Aulis Anttila

  • Vieras
Osuma :-)
Kepullahan oli 70-luvulla visiot maatalouden järkeistämisestä,mutta Vennamon pelko ja sen silloinen nousu muutti suunnitelmat...

No niin... nyt pläjähti  ;D ;D ;D ;D    ;D ;D ;D ;D

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5275
Vs: Maatalouden tuet ja rakennemuutos...
Mutta kerro, Aulis, vielä se, miten ha- tai eläinkohtaisen tuen maksaminen kuudelle 50 lehmän tilalle on kansantaloudelle kalliimpaa kuin yhdelle 300 lehmän tilalle? En ota kantaa em. tilakokojen muuhun järkevyyteen, mutta kun tuollaista olet väittänyt - enkä sitä ymmärrä - niin voisitko auttaa?

Petri

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Maatalouden tuet ja rakennemuutos...
Mutta kerro, Aulis, vielä se, miten ha- tai eläinkohtaisen tuen maksaminen kuudelle 50 lehmän tilalle on kansantaloudelle kalliimpaa kuin yhdelle 300 lehmän tilalle? En ota kantaa em. tilakokojen muuhun järkevyyteen, mutta kun tuollaista olet väittänyt - enkä sitä ymmärrä - niin voisitko auttaa?

Petri

  Tuossa esimerkissä on sitten otettava sekin huomioon että ne viiden muun tilan porukkakin on pidettävä hengissä, no sehän ei ole enää silloin tätä tuomittavaa maajussien tukemista jos raha tulee päivärahoina sossusta..

Lehtimäki

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16901
Vs: Osuma :-)
Kepullahan oli 70-luvulla visiot maatalouden järkeistämisestä,mutta Vennamon pelko ja sen silloinen nousu muutti suunnitelmat...

kepullahan oli silloin vallassa   ryhmä 70   jonka tarkoituksena oli saada sosialisinen suomi :o :o

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5896
Vs: Maatalouden tuet ja rakennemuutos...
Kaikki kotimainen tuki on ohjattava vain ja ainoastaan päätoimisille tuotantoyksiköille – ja niiden minimikoko on määriteltävä. Jos tuotantoyksikköön tulee ansiotuloja muusta kuin maataloustuotannosta tuet on lakkautettava.

Miksi vain päätoimisille? Mikä tekee siitä kansantalouden kannalta tavoiteltavampaa kuin sivutoimisen viljelyn?

minä-itte

  • Vieras
Vs: Osuma :-)
Kepullahan oli 70-luvulla visiot maatalouden järkeistämisestä,mutta Vennamon pelko ja sen silloinen nousu muutti suunnitelmat...

No niin... nyt pläjähti  ;D ;D ;D ;D    ;D ;D ;D ;D

Niinpä niin:

http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=11837.0

Aulis Anttila

  • Vieras
Kokonaisuus...
Mutta kerro, Aulis, vielä se, miten ha- tai eläinkohtaisen tuen maksaminen kuudelle 50 lehmän tilalle on kansantaloudelle kalliimpaa kuin yhdelle 300 lehmän tilalle? En ota kantaa em. tilakokojen muuhun järkevyyteen, mutta kun tuollaista olet väittänyt - enkä sitä ymmärrä - niin voisitko auttaa?

Mun mallissani pyritään suurempiin yksikkökokoihin. Niistä ne säästöt syntyvät... jos syntyvät. Tilkkutäkki"malli" maksaa aina väistämättä enemmän.

Viimeksi muokattu: 03.04.11 - klo:23:13 kirjoittanut Aulis Anttila

Aulis Anttila

  • Vieras
Vastaus...
Kaikki kotimainen tuki on ohjattava vain ja ainoastaan päätoimisille tuotantoyksiköille – ja niiden minimikoko on määriteltävä. Jos tuotantoyksikköön tulee ansiotuloja muusta kuin maataloustuotannosta tuet on lakkautettava.
Miksi vain päätoimisille? Mikä tekee siitä kansantalouden kannalta tavoiteltavampaa kuin sivutoimisen viljelyn?

Mun mallissani maatalous on tuotantotaloutta, ei sosiaalitoimisto.

Viimeksi muokattu: 03.04.11 - klo:23:14 kirjoittanut Aulis Anttila

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5275
Vs: Kokonaisuus...
Mutta kerro, Aulis, vielä se, miten ha- tai eläinkohtaisen tuen maksaminen kuudelle 50 lehmän tilalle on kansantaloudelle kalliimpaa kuin yhdelle 300 lehmän tilalle? En ota kantaa em. tilakokojen muuhun järkevyyteen, mutta kun tuollaista olet väittänyt - enkä sitä ymmärrä - niin voisitko auttaa?

Mun mallissani pyritään suurempiin yksikkökokoihin. Niistä ne säästöt syntyvät... jos syntyvät. Tilkkutäkki"malli" maksaa aina väistämättä enemmän.
Mutta jäykät hallinnon asettamat yksikkökoko- ja päiväyskriteerit vielä enemmän. Se viimeiset 5 ha siihen 300 ha hankitaan vaikka kiven silmästä, makso mitä makso. Vaikkei tuotannollisesti oliskaan mitään järkeä Tai aiemmin,kun kanafarmeille maksettiin vain alle 20000 tipun yksikölle. Tontti lohkottiin neljään ja joka perheenjäsenellä oli oma halli. Ja niin edespäin. Kyllä pelisäännöt pitää luoda silleen fiksusti, ettei hallinnon tarvitse tietää, mikä on "oikeaa" maataloutta ja mikä ei.

Ja tuo päätoimisuusvaatimus on kyllä niin kahdeksastaneljään -palkkatyölogiikalla, että hämmästelen Sinua. Missä vaiheessa vaikkapa lumityöurakointi muuttuu sellaiseksi, että se hävittää viljelyn päätoimisuuden? Kuka määrittelee listan "sallituista" maatalouden sivutoimista? Ja niin edelleen. Jos määrittelet maatalouden tuotantotaloudeksi, niin ei kait sillä ole merkitystä, minkäkokoisessa yksikössä ja kombinaatiossa tuotanto syntyy?

Petri

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Vastaus...
Kaikki kotimainen tuki on ohjattava vain ja ainoastaan päätoimisille tuotantoyksiköille – ja niiden minimikoko on määriteltävä. Jos tuotantoyksikköön tulee ansiotuloja muusta kuin maataloustuotannosta tuet on lakkautettava.
Miksi vain päätoimisille? Mikä tekee siitä kansantalouden kannalta tavoiteltavampaa kuin sivutoimisen viljelyn?

Mun mallissani maatalous on tuotantotaloutta, ei sosiaalitoimisto.
Sun mallissasi Wahlroosin miljoonapääomatulot ei poista päätoimisuutta mutta maanviljelijän tilkkutäkkiansiotulot parikymmentädonaa on
sosiaalitointa vaikka ne on kaikki TYÖLLÄ hankittuja. >:(
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Aulis Anttila

  • Vieras
Vastaus...
Mutta kerro, Aulis, vielä se, miten ha- tai eläinkohtaisen tuen maksaminen kuudelle 50 lehmän tilalle on kansantaloudelle kalliimpaa kuin yhdelle 300 lehmän tilalle? En ota kantaa em. tilakokojen muuhun järkevyyteen, mutta kun tuollaista olet väittänyt - enkä sitä ymmärrä - niin voisitko auttaa?
Mun mallissani pyritään suurempiin yksikkökokoihin. Niistä ne säästöt syntyvät... jos syntyvät. Tilkkutäkki"malli" maksaa aina väistämättä enemmän.
Mutta jäykät hallinnon asettamat yksikkökoko- ja päiväyskriteerit vielä enemmän. Se viimeiset 5 ha siihen 300 ha hankitaan vaikka kiven silmästä, makso mitä makso. Vaikkei tuotannollisesti oliskaan mitään järkeä Tai aiemmin,kun kanafarmeille maksettiin vain alle 20000 tipun yksikölle. Tontti lohkottiin neljään ja joka perheenjäsenellä oli oma halli. Ja niin edespäin. Kyllä pelisäännöt pitää luoda silleen fiksusti, ettei hallinnon tarvitse tietää, mikä on "oikeaa" maataloutta ja mikä ei.

Sovelletaan samaa periaatetta kuin verolaeissa - ne kaikki perheenjäsenten kanalat tulkitaan yhdeksi ja samaksi omistussuhteista riippumatta.

Ja tuo päätoimisuusvaatimus on kyllä niin kahdeksastaneljään -palkkatyölogiikalla, että hämmästelen Sinua. Missä vaiheessa vaikkapa lumityöurakointi muuttuu sellaiseksi, että se hävittää viljelyn päätoimisuuden? Kuka määrittelee listan "sallituista" maatalouden sivutoimista? Ja niin edelleen. Jos määrittelet maatalouden tuotantotaloudeksi, niin ei kait sillä ole merkitystä, minkäkokoisessa yksikössä ja kombinaatiossa tuotanto syntyy?

Kirjoitin jo alkuperäisessä aloitusviestissäni, että kaikki lumi-, klapi- ja vastaavat pikkuhommat eivät tee maatalousyrittäjästä sivutoimista.

Aulis Anttila

  • Vieras
Sä oot naiivi...
Kaikki kotimainen tuki on ohjattava vain ja ainoastaan päätoimisille tuotantoyksiköille – ja niiden minimikoko on määriteltävä. Jos tuotantoyksikköön tulee ansiotuloja muusta kuin maataloustuotannosta tuet on lakkautettava.
Miksi vain päätoimisille? Mikä tekee siitä kansantalouden kannalta tavoiteltavampaa kuin sivutoimisen viljelyn?
Mun mallissani maatalous on tuotantotaloutta, ei sosiaalitoimisto.
Sun mallissasi Wahlroosin miljoonapääomatulot ei poista päätoimisuutta

Otsikossa kaikki.

Teroman

Vs: Maatalouden tuet ja rakennemuutos...
Naivismi on taidetta,,,,,,,,,,,,,Å

Aulis Anttila

  • Vieras
Missä ovat MTK-kommentit...
Tässä pitkässä ketjussa on paljon asiaa - ja jonkun verran asiattomuuksia - mutta missä ihmeessä ovat MTK:ta koskevat kannanotot ja linjaukset ??????????????????