Traktori... JD 2040 vm. ehkä 84 tai jotain... kantaa mukanaan samanikäistä etukuormaajaa... Käytetään n. 400 h vuodessa..
Vikoja.
1. Mikään sähkölaite ei toimi. Paitsi startti, puhallin ja vasen takavilkku kun painaa jarrua
2. Tehoista 20-30 % kadoksissa
3. Hydrauliikkapumppu "tikittää", tuotto ehkä 60% alkuperäisestä
4. Ulkopuolinen hydrauliikka ei toimi
5. Vuotaa kaikkia nesteitään ulos, mutta nesteet eivät kuitenkaan sekoa koneen sisällä toisiinsa. Paitsi etuakseli ei vuoda
6. Etukuormaaja nousee itsekseen yläasentoonsa noin minuutissa ja laskee kahdessa.
7. Etupään murroksissa ei ole enää laakereita, itse kardaani on täydellisessä kunnossa
8. Vaihteisto on ihan asiallisessa kunnossa. Tähän on tehty se prikkaremontti
9. Kannentiiviste vuotaa vähän
10. Kaikki hytin muovit ja pehmusteet ovat kadonneet maailman tuuliin ja koneen lattialle murskaksi
11. Nostovarret on hitsattu "klimpiksi". Nostolaite kuitenkin toimii ja nostaa ihan kunnolla
12. Hyvät renkaat
Eli tuollaisia pikkuvikoja on kertynyt, tai kaikki nuo olivat kun kone tuli joskus 2500 työtuntia sitten. Mikään näistä ominaisuuksista ei ole varsinaisesti haitannut työsuoritetta joten vikoja on vaan sietänyt. Maantiellä tuo ei ole käynyt enää pariin vuoteen...
Mutta nyt tuli ihan uusi ja häiritsevä vika. Hammaskehältä lensi muutama (
) hammas irti eikä kone lähde starttaamaan ellei sitä vähän keikuta ensin esim. kaivinkoneella tai Massikalla
Hyvin ärsyttävää.. Varsinkin kun tuo etukuormaaja tosiaan nousee itsekseen (-> eli kippaa kauhasta esim. paskaa pakoputkeen yläkuolonkohdan saavutettuaan) ja kone meinaa ylikuumentua pitkään käydessään, joten laitteen sammuttaminen on usein jopa koettu järkeväksi.
Kysymys kuuluukin... Kannattaisiko hammaskehä vielä vaihtaa uudempaan vaiko purkaa koko kone varaosiksi
Olisihan tuossa vielä aihiota toimivaksi traktoriksi koska lootaremppa on jo tehty. Kovin ottaa kyllä korviin kun kuuntelee niiden irronneiden hampaiden pyörimistä kopan sisällä