Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe KV: Valtra petti  (Luettu 44597 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65593
Vs: KV: Valtra petti
eiks ne jo eräällä miettinnä että myisvät traktorin vakiona kolmella pyörällä mutta se se oikein ottanut tuulta alleen.       yleensä kaikki lisävarusteena otettava mikä monella vakiona jo melkein samaan hintaa kuin perus.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: KV: Valtra petti
Mä olen joskus tätä yhtälöä miettiskelly kun isäntä ostelee sen reilun satkun koneen (mikä meilläkin on) ja innoissansa totee voittavansa kun vanhasta "romusta" myyjä makso saman tai hieman enemmin kuin silloin 10 vuotta sitten kun se hankittiin. Viellä kun saa nähdä sen koneen vaihtokonerivissä lappu klasissa missä puuttuu 10000 hinnasta. Sitten tulee varsinainen tinkaaja kauppaan joka kertoo myyjälle kaikki viat jotka raktorissa on ja tinkailee viellä 10000 ja saa sen raktorin hyvin tingattuna. Lopputulemana kolme tyytyväistä eli kaksi isäntää jolla 5 vuoden maksuplanketit halvasta koneesta ja myyjä jolla tilillä sievoinen summa rahaa. Eli kaikki voitti.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Realisti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 713
Vs: KV: Valtra petti
Kovia poikia kun 14motin paskavaunua ei pidetä raskaana vedettävänä 100 heppaiselle portaattomalle ;D

Ja pitääkö taas muistuttaa että ei jontikka harrastuksen vuoksi DD:tä kehittänyt (Lue: vetohommat)...

Onko siis niin että nuo 3-sylinteriset massikat on vielä vanhalla kopilla ja uudet 5600-sarjan 4-koneelliset on uudella?


Kaikki 5600 on jo uudella hytillä (runko lähes entisenlainen), mutta 4- sylinterisiin vasta saa kovemman varustelun mm. Monitoimikäsinojan.

roadman

  • Vieras
Vs: KV: Valtra petti
onko kukaan rätnännyt mitä tuo 50 grammaa per kilowattitunti janoisimman ja vähemmän kuluttavan koneen kustannuksissa tekee. se tekee sadassa kolowatissa 5 litraa tunnissa. 50 litraa vajaassa päivässä ja jo 2000 vuositunnin ajossa 10 000 litraa. se taas on viisi vuotta ja 50 000 litraa elikkäs noin 50 000 verollista euroa. halpaa. vai mitä.
Nyt näyttää joku räknänneen – yllättävästi sitä kertyy – pitkässä juoksussa :o
Juu räknätty on. Yllättävän äkkiä tienaa lomamatkan etelään ;D
Mutta on räknätty sitäkin että pelkästään tuon takia ei kannata vaihtaa, vaan sitten kun kalusto on vaihtoiässä. Muutoin se säästö menee kauppiaan taskuun.

Räknätty on myös sitäkin että raskaassa vedossa esim, nämä raputtomat vie 2-5l h enemmän, kuin kova aski. Räknäämistä riittää edelleen.  ;D ;D
309 Varion keskikulutus on puolentoista vuoden ajalta 6,7 litraa per tunti. Mukaan mahtuu 14 kuution
lietevaunun vetoa, niittomurskausta 3,5 metrin koneella ja paalausta.

Voit silmäillä vaihtoehtoa, mikä vie sen 2-5 litraa tunnissa vähemmän...  Se 1,7 litraa tunnissa kuulostaisi
oikein säästöpossulta.  8)

Kevyitä töitä nuo on, pistäppä se kone töihin ota siitä 70-90% tehoa  jatkuvasti noin 90% kokonaisajasta ja se loppu 10? vaikkapa siirtoajoa ja katoppa sitten miltä näyttää. Sulla noiden mainitsemien töiden  kokonaistehon tarve pyörii varmasti tuolla 50% kantturoissa tai alle.

Silloin kyllä portaaton pesee vaihteellisen ei siiinä mitään. Nurkka koneena portaaton on kyllä lyömätön ja kevyessä siirtoajossa. Mutta kuormilla kulutukset tasottuu ja kun raskaan työn osuus kasvaa riittävästi niin homma kääntyykin päinvastoin.
Tästä on ihan testejäkin olemassa ja tiedän pari kollegaa jolla saman tehoiset ja merkkiset koneet toinen portaaton ja toinen ns. perinteinen niin molemmat ovat kertoneet merkistä riippumatta, että  raskaassa ajossa portaaton vie enemmän siitä ei pääse mihinkään.

Kyllä kone hankinnassa kokonaisuus tärkein ei joku yksittäinen arvo.
Vaikkapa tuo vois olla suht hyvä esimerkki testaukseen, tosin pitäs sulle olla pikkasen pienempi tuo perässä vedettävä. ;D

https://www.youtube.com/watch?v=5RyA9fWmFJI

Ihan vaan vinkiksi että koneesta lähtee n.100 hevosvoimaa...  Luulen et se juutuupin valtra menee pintakaasulla
suhteessa liejupytyn vetoon maantiellä.  :)
Ensinnäkin itse on tullu noin 2000h tuntia tullu vedettyä VRG,tä niin tiedän että ei mene tuo ässä pinta pintakaasulla.
Mietippä asiaa näin jos otetaan suhteessa saman kokoinen veturi VRG eteen kuin se sinun 309 noissa töissä. ja kumpikin ajaa 10h työpäivän niin kuinka paljon on se % prosentti osuus jonka tarvitsee liejun ajossa 70-90% koneen tehosta ja kuinka paljon on tyhjänä ajon osuus.
Verrattuna mainitsemaani työhön.
10 tunnin aikana vetää noin 20km tietä auki. Tienpäässä ympäri ja menoksi eli 70-90% teho otetaan noin 9h 45min 15 kahvitauko kääntyessä on jouto käyntiä.
Lietteen ajossa kuormanhaku tuskin on niin paljon tehoa tarvitsevaa kuin vienti. eli haen keskitehontarvetta työssä ja sitä kautta kokonaiskulutus vertailua. ns portaattoman ja perinteisen vaihteiston välillä, missä kulkee se raja. Koska on totuus että raskaassa vedossa kulutus kääntyy portaattoman tappioksi.
Suurentehon ja ns kevyentyön suhdetta räknäämällä mietin mikä on sopivin kones työhön. Koska edelleen siitä ei pääse mihinkään että kun suuren tehon osuus kokonaistyöstä kasvaa tietyn tason yli niin portaaton vaihteisto ei olekkaan se taloudellisin vaihteisto.
esim. erään kollegan portaaton vie 3l/h enemmän kuin samanmerkkinen ja samankokoinen ns. tavallinen vaihteisto. jos 1000h /v kertaa 3l = 3000l/v kertaa 6v = 18000l polttoainetta. ei tämä tämän kummoisempaa raketti tiedettä ole.
Työmaalle siirron osuus on noin 7% kokonaisajosta joten sekin on tullut huomioitava laskelmissa. VRG painaa lisäpainotettuna 9T joten ei sekään ihan ilman kulje vaikka terä on ilmassakin.
 

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: KV: Valtra petti
Mut sun vrg:tä vedetään koko ajan kovalla tiellä...  ;D

Tarkoitan että siellä ei ole koko ajan ylämäki edessä niinkuin liejupytyllä toukopellolla.
Samaa mieltä ettei siinä tielanan vedossa tosiaankaan vaadita portaatonta vaihteistoa, aamulla pykälä
silmään ja terät alas, niinkauan mennään kun tarvii vaikka risteyksissä vekslailla tai soraa siirtää.

Siinä hommassa tarvitaan massaa ja vääntöä, portaatonta ei tarvi.
Someron suunnalla on muuten samassa hommassa painotettu ja tuunattu ORION ja URSUS.
Humppilan suunnalla on tietohtori, joka on silittänyt teitä T- VALTRALLA jo yli 11 000 tuntia.

Ainakin destialla on töitä riittänyt näille kavereille.  :)
Tuskahiki on köyhän sauna...

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: KV: Valtra petti
Traktori on pareet soratien höyläyksessä.

Viimeksi muokattu: 06.02.14 - klo:18:58 kirjoittanut mike

"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: KV: Valtra petti
Ei tuossa liene paljoa kultaisia muistoja. 'Kuusvitosen' tankki taitaa olla jotain 60 litran luokkaa, jos siihen lisää 25 kanisterista niin 85 yhteensä. Jos nykykones vie sen 100 saman pellon tekoon niin aivan uskottava. Uskoisin jopa vähän isommankin eron, myös mukavuudella on hintansa

Kyllä nuo 35-165-ajan koneet vähällä kulkee. Omani olen tainnut pariin kertaan ajaa löpön loppuun, kun sitä nykyisissä nurkkahommissa tarvitsee tankata niin harvoin ettei sitä muista tankata enää ollenkaan....

Useat hommat tehnee pienimmällä kulutuksella (per tehty työ) jollain kevyellä, saastevehkeettömällä pikkukoneella ja siihen suhteessa olevalla työkoneella. Se on sitten eri juttu että siellä menee koko päivä harrastaessa, kun muuten riittäisi muutama tunti. Riippuu omasta tuntipalkkavaatimuksesta ja kiireen määrästä missä optimitaso ajan ja kulutuksen välillä kulkee.

Eri juttu sitten työt, joita ei yksinkertaisesti pysty tekemään alle 200 hv/ 6 tonnia. Jonkun hakkurin tai VRG:n edessä ei oikein söpöilyllä pärjää. Siinä vaikuttavat vain ominaiskulutus ja voimansiirron hyötysuhde.

Raskaassa kuljetusajossa tiellä on rengastuksen merkitys yllättävän suuri. Toiset rullaavat melkein kevyesti, toisia saa vetää alamäessäkin (kuten jotkut venäläiset esimerkiksi). Kuorma-auton renkaat toimisivat hienosti tiellä, valitettavasti missään muualla ne sitten eivät toimikaan, eli ovat harvoin realistinen vaihtoehto :-(
Kyllä se 165 haukkaa jos sen töihin laittaa... Lietesekoittimen edessä ei taida 20ltr/h riittää... Ketunhäntää lykkää putkesta kun yrittää saada kananpaskan liikkeelle... Mutta olis kyllä mielenkiintoista testata samoilla auroilla jollain 165 massikalla ja n.200hv nykytraktorilla... Apulaitteet toki ottaa osansa mutta mukavuudestahan on aina joutunut maksamaan enemmän...

Testaa ny ensin sinun 200 hevosvoimainen ja laitat sen lietteensekoittimen eteen jonka tehontarpeesta tuo 200 hevosvoimainen täyttää puolet,ilmoittele sitten paljonko se söi.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: KV: Valtra petti
Ei tuossa liene paljoa kultaisia muistoja. 'Kuusvitosen' tankki taitaa olla jotain 60 litran luokkaa, jos siihen lisää 25 kanisterista niin 85 yhteensä. Jos nykykones vie sen 100 saman pellon tekoon niin aivan uskottava. Uskoisin jopa vähän isommankin eron, myös mukavuudella on hintansa

Kyllä nuo 35-165-ajan koneet vähällä kulkee. Omani olen tainnut pariin kertaan ajaa löpön loppuun, kun sitä nykyisissä nurkkahommissa tarvitsee tankata niin harvoin ettei sitä muista tankata enää ollenkaan....

Useat hommat tehnee pienimmällä kulutuksella (per tehty työ) jollain kevyellä, saastevehkeettömällä pikkukoneella ja siihen suhteessa olevalla työkoneella. Se on sitten eri juttu että siellä menee koko päivä harrastaessa, kun muuten riittäisi muutama tunti. Riippuu omasta tuntipalkkavaatimuksesta ja kiireen määrästä missä optimitaso ajan ja kulutuksen välillä kulkee.

Eri juttu sitten työt, joita ei yksinkertaisesti pysty tekemään alle 200 hv/ 6 tonnia. Jonkun hakkurin tai VRG:n edessä ei oikein söpöilyllä pärjää. Siinä vaikuttavat vain ominaiskulutus ja voimansiirron hyötysuhde.

Raskaassa kuljetusajossa tiellä on rengastuksen merkitys yllättävän suuri. Toiset rullaavat melkein kevyesti, toisia saa vetää alamäessäkin (kuten jotkut venäläiset esimerkiksi). Kuorma-auton renkaat toimisivat hienosti tiellä, valitettavasti missään muualla ne sitten eivät toimikaan, eli ovat harvoin realistinen vaihtoehto :-(
Kyllä se 165 haukkaa jos sen töihin laittaa... Lietesekoittimen edessä ei taida 20ltr/h riittää... Ketunhäntää lykkää putkesta kun yrittää saada kananpaskan liikkeelle... Mutta olis kyllä mielenkiintoista testata samoilla auroilla jollain 165 massikalla ja n.200hv nykytraktorilla... Apulaitteet toki ottaa osansa mutta mukavuudestahan on aina joutunut maksamaan enemmän...

Testaa ny ensin sinun 200 hevosvoimainen ja laitat sen lietteensekoittimen eteen jonka tehontarpeesta tuo 200 hevosvoimainen täyttää puolet,ilmoittele sitten paljonko se söi.
No mitäs testaamista siinä on ku se jo tiedetään että yli 30ltr/h hörppää kultivaattorin edessä.. Mutta asiassahan oli se idea että se 200hv vie samojen aurojen kanssa yli 100litraa tuolla pellolla ja 165:lla riittää 85litraa..  :o  Ymmärrätkö??

Pro

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: KV: Valtra petti
Linjalanauksissa pärjää kaikilla askeilla. Sitten kun on pelkkää reikäsarjojen lanausta niin silloin olisi portaaton aski parempi, tulee paljon nopeuden muutoksia. Välillä terät ilmassa pitkiäkin matkoja ja välillä parin sadan metrin jälkeen terät alas/ylös ja lyhyttä vetoo.. 
Tästä tähän.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: KV: Valtra petti
Traktori on pareet soratien höyläyksessä.
Mikä piru siinä on että samat sadereiät on tiellä jo puolen tunnin jälkeen traktorilanauksesta.Kyl mää nyt ihmettelen. Ennen kun tiekarhu lanas tien niin se oli viikkoja hyvässä kunnossa.Minusta traktori lanaus on paremminkin silottelua eikä lanausta. ;)
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: KV: Valtra petti
Traktori on pareet soratien höyläyksessä.
Mikä piru siinä on että samat sadereiät on tiellä jo puolen tunnin jälkeen traktorilanauksesta.Kyl mää nyt ihmettelen. Ennen kun tiekarhu lanas tien niin se oli viikkoja hyvässä kunnossa.Minusta traktori lanaus on paremminkin silottelua eikä lanausta. ;)

Nyt olen täysin samaa mieltä, tämä traktorilla lanaaminen on pelkkää kosmetiikkaa, peitellään vähän kuoppia, kun karhukuski malttoi pudottaa terät maahan oli tiekin lanattu. Onneksi täällä paikallistie vielä keväisin suolaamisen yhteydessä vuokrakarhulla käydään kunnolla lanaamassa menee heinäkuulle saakka, mutta sitten alkaa tämä kuoppien "naamiointi" 8) Mutta tää on nyky-aikaa, ennen oli Ylistaron tiepiirillä kolme omaa karhua koko-ajan liikenteessä, nyt ei Seinäjoen alueella ole yhtään omaa, vuokraavat keväisin yhden yksityisen muutamaksi päiväksi, jolla kiertävät sorateitä.  :(

Viimeksi muokattu: 06.02.14 - klo:21:35 kirjoittanut Klapikauppias

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: KV: Valtra petti
Traktori on pareet soratien höyläyksessä.
Mikä piru siinä on että samat sadereiät on tiellä jo puolen tunnin jälkeen traktorilanauksesta.Kyl mää nyt ihmettelen. Ennen kun tiekarhu lanas tien niin se oli viikkoja hyvässä kunnossa.Minusta traktori lanaus on paremminkin silottelua eikä lanausta. ;)

Nyt olen täysin samaa mieltä, tämä traktorilla lanaaminen on pelkkää kosmetiikkaa, peitellään vähän kuoppia, kun karhukuski malttoi pudottaa terät maahan oli tiekin lanattu. Onneksi täällä paikallistie vielä keväisin suolaamisen yhteydessä vuokrakarhulla käydään kunnolla lanaamassa menee heinäkuulle saakka, mutta sitten alkaa tämä kuoppien "naamiointi" 8) Mutta tää on nyky-aikaa, ennen oli Ylistaron tiepiirillä kolme omaa karhua koko-ajan liikenteessä, nyt ei Seinäjoen alueella ole yhtään omaa, vuokraavat keväisin yhden yksityisen muutamaksi päiväksi, jolla kiertävät sorateitä.  :(
On varmasti merkitystä sillä, että onko siinä tiessä mitään kunnollista lanattavaa.
pessimisti ei pety!

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: KV: Valtra petti
Traktori on pareet soratien höyläyksessä.
Mikä piru siinä on että samat sadereiät on tiellä jo puolen tunnin jälkeen traktorilanauksesta.Kyl mää nyt ihmettelen. Ennen kun tiekarhu lanas tien niin se oli viikkoja hyvässä kunnossa.Minusta traktori lanaus on paremminkin silottelua eikä lanausta. ;)

Noh ennen tielle myös ajettiin lisää tavaraa ihan aikuisten oikeesti eikä näön vuoksi. Ja sitä lanauskerrosta oli senverran että syssyllä voi vetää tien profiilin enempi vaateriin ja keväällä laittaa taas optimaaliseen "sianselkä" muotoon.

Joskus käytin hoidossa olevalla yksityistiellä tiekarhua, mutta eipä tuo saanut tien profiilia kuntoon kun ei ole kuskilla taitoa. Itse piti takalevyllä reunat vedellä tielle ja toiseen otteeseen tasata pitkällä lanalla.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52014
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: KV: Valtra petti
Traktori on pareet soratien höyläyksessä.
Mikä piru siinä on että samat sadereiät on tiellä jo puolen tunnin jälkeen traktorilanauksesta.Kyl mää nyt ihmettelen. Ennen kun tiekarhu lanas tien niin se oli viikkoja hyvässä kunnossa.Minusta traktori lanaus on paremminkin silottelua eikä lanausta. ;)

Mää mainostan vähäsen, realistilla olis varmaan halvalla sellanen nevalla ryskätty lana jolla pääsee Kiinaan asti tarvittaessa. On kokoo ja näköö ja kivan värinen, ja hintakin halpa.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: KV: Valtra petti
Traktori on pareet soratien höyläyksessä.
Mikä piru siinä on että samat sadereiät on tiellä jo puolen tunnin jälkeen traktorilanauksesta.Kyl mää nyt ihmettelen. Ennen kun tiekarhu lanas tien niin se oli viikkoja hyvässä kunnossa.Minusta traktori lanaus on paremminkin silottelua eikä lanausta. ;)

Tottakai jos höylä löytyy,traktoria puolustan siksi kun ainakin täällä autoilla lanatut aaltoilee,niissähän on jouset taikka sitten käyttäjässä vika.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"