Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kirje Ylästalon vanhalta Edwardilta  (Luettu 11571 kertaa)

TimoLiisa

  • Vieras
Hei ! Olen timoLiisa, uusi ystävänne ! Sain tänään kirjeen Vääksyn kunnalliskodista. Ylästalon vanha Edward on alkanut kirjoittaa muistelmiaan !

                           Hei, Timppaliisa !

Muistan nuorena miehenä, kun olin köyhän sepän poika. Sain tuolloin lähteä kotoani repaleiset ryysyt ylläni. Kun olin raitis ja työtäpelkäämätön ja sain vaimokseni työteliään ihmisen, alkoi tulla mieleeni oman kodin hommat. Teimme vanhoista luonnonniityistä "kahaheinää" (puolet heinistä maanomistajille, puolet meille tekijöille). Sitä tehdessä olimme niin tiukalla, että hädintuskin saimme leipää ja silliä syödäksemme. Vieläkin tahtoo kyynel silmään pakata, kun muistuu mieleeni, miten tiukalla olimme silloin.
 Vaimoni itki kohtaloamme, kun koetimme yötä päivää työtä tehdä. Asuntonamme oli heinälato ja aamukahvin asemesta saimme ryypätä vettä juoksevasta purosta. Rohkaisin vaimoani sanoen : Ehkä onnentähti koittaa vielä meillekin  -Johon sain vastaukseksi : Tuskin se koittaa meille milloinkaan.

Vaikka elomme taivas alussa näyttikin synkältä, uskoin minä olomme paranevan, kun muistui aina mieleeni eräs säe : Rukoile ja työtä tee, niin työsi onnistuu ! Majasta matalasta linna valmistuu !  Ja siihen luottaen yritin aina lujemmin ja lujemmin.
Noin pari vuotta myöhemmin sain sain vaimoni perinnön osuutta neljä hehtaaria kivikkomaata, josta puoli hehtaaria oli peltoa. Samaan aikaan perustettiin kunnan säästöpankki, josta anoi 100 markan lainaa, mikä minulle myönnettiin ehdolla, että saan kaksi takausmiestä. Mutta siinäpä se leikki olikin : Ei kukaan uskaltanut käydä takaamaan. Vihdoin eräs naapurini sanoi : Kyllä minä rupean toiseksi takaajaksi, pyydä isääsi toiseksi, niin ehkä he antavat rahat !  Ja niin kävikin.

Nostamani rahat, 100 markkaa, päätin käyttää uudismaan raivaukseen mahdollisimman tarkoin ja siksipä laadinkin seuraavan suunnitelman.
Ensiksi päätin mielessäni, etten kenellekään paljasta työsuunnitelmaani : Jospa en jaksaisikaan sitä toteuttaa, niin ehkä joudun naapurien pilkan esineeksi. Ja niin päätin tehdä vain minkä jaksan. Kun hevosta ei ollut, päätin tehdä kaitoja sarkoja, että riittäisi ojamullat peittomaaksi.
 Palkkasin itseni päiväpalkalla raivaamaan puut pois ja samoin kaivoin ojaa, jota tuli 680 metriä. Kun olin viikon tehnyt työtä, nostin palkkani sitä myöten, mutta kaikki, mitä suinkin voin tuosta palkastani säästää, panin talteen eri paikkaan. Viikon kuluttua nostin taas "palkkani" ja niin tein kolme viikkoa, sitten lainaamani rahat loppuivat lainakassastani, mutta palkkakassassani oli nyt rahaa. Kun pelto oli vielä kesken, täytyi nyt ruokatarpeitten ostosta yli jäänyt palkkarahani muuttaa taas pellontekokassaan ja niin sain raivatuksi viisi 120 metriä pitkää ja 8 metriä leveää sarkaa valmiiseen kuntoon seuraavana keväänä kylvettäväksi. Mutta nyt oli taas paha edessä : Saada maalle kauransiemen, heinänsiemen ja lannoitusainetta. En jaksanutkaan niitä kaikkia hankkia niin kuin olisin mielinyt. Kauran-ja heinänsiemenet sain, mutta apulantaa en enää saanutkaan kuin säkin luujauhoja ja toisen kalia : Eivät uskoneet enempää velkaa. Karjanlantaa ei ollut, joten tulos oli tietysti huono sekä kaurasta että heinästäkin. Nyt sain torat vaimoltani sekä muiltakin ihmisiltä. -Sanoivat, ettei se kannata peltoa raivata, olisit käynyt muualla työssä senkin aikaa, niin ei olisi tullut semmoista velkaa.

Tällä välin onnistui meidän saada niin sanottu kotilehmä vaimoni kotoa, tietysti armosta. Nyt saatiin uudesta pellosta kuitenkin parempia heiniä kuin ennen samalta paikalta ja olihan niitä heiniä vähän runsaamminkin kuin ennen, niin että saatiin jo jättää vasikkakin talvelle. Ja samalla ehti luottokin kasvaa niin paljon, että eräs rahamies jo uskalsi antaa vanhan riihensä minulle tuparakennukseksi ja vielä rahaakin sen valmistukseen, josta lainasta piti tehdä sadastakahdestakymmenestäviidestä markasta sadanviidenkymmenen markan velkakirja. Mutta minkäs sille, se oli täällä maan tapa ja huonetta oli tarvis ! 
Kirjoittelen sinulle, parahin Timppaliisa taas jonkin ajan kuluttua, aikani täällä kunnalliskodissa ei tahdo oikein kulua. Mutta hyvin täällä pärjäillään !
    Terveisin : Ylästalon Edward

--------------------------------------------------------------------------------------------

Oi, kuinka kiehtovaa ! -Ja olenhan minäkin ollut hupsu, kun olen elänyt uskossa, että Ylästalon vanha Edward olisi aina ollut hyvin varakas mies....
                   

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kirje Ylästalon vanhalta Edwardilta
Mää kävin joskus Perniössä erään agronetin nimimerkin luona kylässä ja kylän raitilla
tuli vastaan rollaattorilla kyseinen Ylöstalon vanha Edward.

Se oli jotenkin arvostettu henkilö siellä Perniön perukoilla.

Ylöstalon Paroniksi sitä sanoivat. En tiennytkään, että hän Vääksyyn ja vanhainkotiin on joutunut?
Kui mää ain olen paras?

sorkkis

  • Vieras
Vs: Kirje Ylästalon vanhalta Edwardilta
Mää kävin joskus Perniössä erään agronetin nimimerkin luona kylässä ja kylän raitilla
tuli vastaan rollaattorilla kyseinen Ylöstalon vanha Edward.

Se oli jotenkin arvostettu henkilö siellä Perniön perukoilla.

Ylöstalon Paroniksi sitä sanoivat. En tiennytkään, että hän Vääksyyn ja vanhainkotiin on joutunut?
Mää en koskaan ole kuullut sellaisesta henkilöstä kun olen siellä käynyt .

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kirje Ylästalon vanhalta Edwardilta
Mää kävin joskus Perniössä erään agronetin nimimerkin luona kylässä ja kylän raitilla
tuli vastaan rollaattorilla kyseinen Ylöstalon vanha Edward.

Se oli jotenkin arvostettu henkilö siellä Perniön perukoilla.

Ylöstalon Paroniksi sitä sanoivat. En tiennytkään, että hän Vääksyyn ja vanhainkotiin on joutunut?
Mää en koskaan ole kuullut sellaisesta henkilöstä kun olen siellä käynyt .

Sää sorkkis et osaakaan katsoa avoimin silmin maailmaa...

 ;D
Kui mää ain olen paras?

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Kirje Ylästalon vanhalta Edwardilta
Mää kävin joskus Perniössä erään agronetin nimimerkin luona kylässä ja kylän raitilla
tuli vastaan rollaattorilla kyseinen Ylöstalon vanha Edward.

Se oli jotenkin arvostettu henkilö siellä Perniön perukoilla.

Ylöstalon Paroniksi sitä sanoivat. En tiennytkään, että hän Vääksyyn ja vanhainkotiin on joutunut?
Mää en koskaan ole kuullut sellaisesta henkilöstä kun olen siellä käynyt .
Jaa kummasta? Tästä Perniöläisestä agron nimimerkistä, vai Edwardista?  ???
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

sorkkis

  • Vieras
Vs: Kirje Ylästalon vanhalta Edwardilta
Mää kävin joskus Perniössä erään agronetin nimimerkin luona kylässä ja kylän raitilla
tuli vastaan rollaattorilla kyseinen Ylöstalon vanha Edward.

Se oli jotenkin arvostettu henkilö siellä Perniön perukoilla.

Ylöstalon Paroniksi sitä sanoivat. En tiennytkään, että hän Vääksyyn ja vanhainkotiin on joutunut?
Mää en koskaan ole kuullut sellaisesta henkilöstä kun olen siellä käynyt .
Jaa kummasta? Tästä Perniöläisestä agron nimimerkistä, vai Edwardista?  ???
En kummastakaan . Siannussijasta olen kuullut .

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Kirje Ylästalon vanhalta Edwardilta
onko tuo kahaheinä tuttu ympäri suomenmaan, täällä on aenaski tuttu
Elämä on parasta kometiijjaa

~Tuulia ~

  • Vieras
Vs: Kirje Ylästalon vanhalta Edwardilta
onko tuo kahaheinä tuttu ympäri suomenmaan, täällä on aenaski tuttu
   Mä en ole ikänäni kuullut moisesta, voitko valaista...  ::)

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Kirje Ylästalon vanhalta Edwardilta
oa se tuolla kirjeessä, ennen luonnonniityjä vuokrattiin tuolla periaatteella ja niittypalstan omistaja otti vuokrana puolet heinistä itelle
Elämä on parasta kometiijjaa

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Kirje Ylästalon vanhalta Edwardilta
Mää kävin joskus Perniössä erään agronetin nimimerkin luona kylässä ja kylän raitilla
tuli vastaan rollaattorilla kyseinen Ylöstalon vanha Edward.

Se oli jotenkin arvostettu henkilö siellä Perniön perukoilla.

Ylöstalon Paroniksi sitä sanoivat. En tiennytkään, että hän Vääksyyn ja vanhainkotiin on joutunut?
Mää en koskaan ole kuullut sellaisesta henkilöstä kun olen siellä käynyt .
Jaa kummasta? Tästä Perniöläisestä agron nimimerkistä, vai Edwardista?  ???
En kummastakaan . Siannussijasta olen kuullut .
Sul on aukko sivistyksessä, ku määkin tällä viestimäärällä tiedän kummatkin. Siannussijasta oon kans kuullu, valokuvankin oon nähny...
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

AgriAllah

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 782
Vs: Kirje Ylästalon vanhalta Edwardilta
^ Bad taste  :o :o :o :o
Tranceforming the world

TimoLiisa

  • Vieras
Vs: Kirje Ylästalon vanhalta Edwardilta
Olen lukenut Ylästalon vanhan Edwardin kirjeen viime yönä moneen kertaan. Kyyneleet ovat väkisinkin kihonneet silmiini, niin uskomatoman sitkeä mies tuo "Eetu" on ollut.

Koska itse en oikein ymmärrä maanviljelystöistä paljoakaan, niin kysynkin teiltä viisaammilta, että onko nykypäivän pellonraivaus yhtä työlästä ? Vai onko pellonraivaus jo lopetettu kokonaan ja vanhat raivaajat eläkkeellä ?

Vanhan Edwardin raivaamiin peltoihin on kuulemma Vääksyn kunnassa iso hanke : Peltoja suunnitellaan virkistyskäyttöön : Sinne tulee 20-reikäinen minigolfrata ja siihen pisimpään sarkaan useita hohtokeilausratoja vieri viereen !

TimoLiisa

  • Vieras
Vs: Kirje Ylästalon vanhalta Edwardilta
Ei taida olla agronettiläisistä yhtään Vääksylaistä ?

sorkkis

  • Vieras
Vs: Kirje Ylästalon vanhalta Edwardilta
Mää kävin joskus Perniössä erään agronetin nimimerkin luona kylässä ja kylän raitilla
tuli vastaan rollaattorilla kyseinen Ylöstalon vanha Edward.

Se oli jotenkin arvostettu henkilö siellä Perniön perukoilla.

Ylöstalon Paroniksi sitä sanoivat. En tiennytkään, että hän Vääksyyn ja vanhainkotiin on joutunut?
Mää en koskaan ole kuullut sellaisesta henkilöstä kun olen siellä käynyt .
Jaa kummasta? Tästä Perniöläisestä agron nimimerkistä, vai Edwardista?  ???
En kummastakaan . Siannussijasta olen kuullut .
Sul on aukko sivistyksessä, ku määkin tällä viestimäärällä tiedän kummatkin. Siannussijasta oon kans kuullu, valokuvankin oon nähny...
Olen vain tarinoita kuullut siannussijasta . Oletkos kuullut siitä miehestä jolla ***** oli niitä suurimpia . Oli *****n tarjooja mennyt eräälle työ maalle ja sanonut että nussikaas oikein kunnolla .Olivat hakeneet sen isomulkuisen miehen kun eivät muuten saaneet naista tyytyväiseksi . K vikainen nainen oli huokaisut : Oi amala senttäs miä vehje .

TimoLiisa

  • Vieras
Vs: Kirje Ylästalon vanhalta Edwardilta

Hyvät agronettiläiset, suruviesti : Ylästalon vanha Edward menehtyi sappikiviin viime maanantaina !

Viimeksi muokattu: 23.03.11 - klo:19:59 kirjoittanut TimoLiisa