Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Pohojalaanen - 13.10.08 - klo:15:27

Otsikko: NTP-10?
Kirjoitti: Pohojalaanen - 13.10.08 - klo:15:27
Kaivurin pikakiinnike pitääs hommata. Kysees olis Kobelco 135 SRLC, eli hyvin tasan 15t painoluokasta olis kyse. Roto olis hyvä mutta hinta karkaa, eli hydraulisesti kallistuva ja lukittava olis kysees. NTP ei oo ehkä se kaikkista paras standardi, mutta käytännön syistä ehkä siihen kannattaa kumminki siirtyä?

Minkälaasia kokemuksia raadilla eri valmistajien kymppikiinnikkeistä, lähinnä kiinnostaa lujuus, paino ja korkeus? Marttiini vaikuttaas mukavimmalta, mutta ei liene ihan kaikkein matalin, ja painoakin noin 450kg, hintakin suht. korkia. Kertokaa mitä teillä on käytös ja minkälaasia havaintoja.

Kommentookaa muitakin standardeja!
Otsikko: Vs: NTP-10?
Kirjoitti: iikkoo - 13.10.08 - klo:16:52
Kiinnikkeistä en tiedä, mutta itte oon kyllä enemmän komatsun miehiä  ;D  ;D
Otsikko: Vs: NTP-10?
Kirjoitti: kaenuunkeisari - 13.10.08 - klo:17:29
Kyllä kun nälkävaarassa kesän seikkaileeena niin ylivoimasesti yleisin kallistaja oli marttiini. Omatkin kokemukset ovat firman kautta positiivisia. Kestävä,hyvin letkutettu,hyd,pikakiinnite, sylinterit tukevat ja suojattu esimerkillisellä tavalla ja yleensäkkin tolkku rakenne.


Kyllä mie ottasin tuon ntp 10 kiinnikkeen sillä se on yleisin käytössä oleva.  Jos ostat kauhoja joko käytettyjä taikka uusia niin yleensä ne on suomessa 10 kiinikkeellä. Einkä se minusta ainakaan huono ole.
Simmi levyillä siitä saa ihan jetin.


Otsikko: Vs: NTP-10?
Kirjoitti: leepu - 13.10.08 - klo:19:20
Katoppas Finnkauha oy valmistamaa kallistuvaa liitintä.On todella matala ja siro mutta kestää!kallistuu 45 astetta toisin kuin marttiini ja on yhdellä sylinterillä niin on hyvä ottaa puita ja pajupuskia ojaa perkatessa kun ei oo sylinteri eessä.Silti kallistus voimaa on paljon koska se yksi tunkki on niin iso.Harraste hommissa ei lopu tai säry koskaan,yksi tuttu luonu nyt 8000 tuntia ja täytti kesällä keskitapin reikiä akseli oli vielä ok.
Otsikko: Vs: NTP-10?
Kirjoitti: koivumaki - 13.10.08 - klo:21:43
Kiinnikkeistä en tiedä, mutta itte oon kyllä enemmän komatsun miehiä  ;D  ;D

--by the way,Ilmajoella olis Komatsu PC120 myynnis,onko tietoa ko.koneesta ja yleensä Komatsusta?
--siis hyvää ja huonoa.
Otsikko: Vs: NTP-10?
Kirjoitti: armas - 13.10.08 - klo:21:54
Paras käytöössä olevista liittimistä,säätölevyillä ja pulteilla saat liittimen täysin välyksemättömäksi kilpailevissa merkeissä gjerstad ja S-kiinnitys jota engon on nyt tuomassa uudelleen markkinoille säätömahdollisuutta ei ole.
JA oikeasti se liitimen tyyppi on Åkerman 10 ,niskakankaan miehet ovat laittaneet ne ntp-kirjaimet.
Ja kallistajista ,omassa koneessa Marttiinin liitin,jos todella lujan liittimen haluat se on Hitsaamo Härkösen liitin Rovaniemeltä,karun näkoinen mutta ehdottomasti lujin.Topi-koneitten liitin aivan hyvä ja hinta vain puolet esim. marttinista.
Otsikko: Vs: NTP-10?
Kirjoitti: iikkoo - 13.10.08 - klo:22:05
Kiinnikkeistä en tiedä, mutta itte oon kyllä enemmän komatsun miehiä  ;D  ;D

--by the way,Ilmajoella olis Komatsu PC120 myynnis,onko tietoa ko.koneesta ja yleensä Komatsusta?
--siis hyvää ja huonoa.

Isukki kävi kattomas. Teorias kaivuu kunnossa. Käytännössä puomi pitää tapittaa ja puslittaa heti. Joku alkava repeämä oli puomissa, ajomoottori vuoti, laseja rikki ym....Ketjut pian loppu. Ehkä noin 5 k€ menis remonttiin.

Kyllä kai komatsullakin kaivaa....
Otsikko: Vs: NTP-10?
Kirjoitti: Pohojalaanen - 14.10.08 - klo:00:43
Paras käytöössä olevista liittimistä,säätölevyillä ja pulteilla saat liittimen täysin välyksemättömäksi kilpailevissa merkeissä gjerstad ja S-kiinnitys jota engon on nyt tuomassa uudelleen markkinoille säätömahdollisuutta ei ole.
JA oikeasti se liitimen tyyppi on Åkerman 10 ,niskakankaan miehet ovat laittaneet ne ntp-kirjaimet.
Ja kallistajista ,omassa koneessa Marttiinin liitin,jos todella lujan liittimen haluat se on Hitsaamo Härkösen liitin Rovaniemeltä,karun näkoinen mutta ehdottomasti lujin.Topi-koneitten liitin aivan hyvä ja hinta vain puolet esim. marttinista.
Nyt tuli palio mielenkiintoosta asiaa... Ässähän kiristää käsittääkseni itte ittiänsä aina kauhaa kipates (jos kytketty oikeen), vähä samoon ku hydraulilukitteinen kymppikin. Mutta kuten sanoon, kymppihin valinta varmasti kallistuu.

Hitsaamo Härkönen? Nettisivuja ei löytynyt, voisin soitella huomenna. Onko miten painava, hintaluokka? Topi-koneet tiedusteltu, hintaluokka olis tosiaan kohorallansa, painaa vaan aika palio, mutta olis tosi matala jos annetut mitat pitää paikkansa. Tällä hetkellä vahavimpana eherolla olis ehkäpä tuo leepunkin mainittema Finnkauhan valamistama sovite. Valamistusmäärät ainakin suuret, ja urakoottijoolta saatu palaute kestävyyrestä hyvää.
Otsikko: Vs: NTP-10?
Kirjoitti: turbox - 14.10.08 - klo:12:14
Ehdottomasti marttiini! ja jos haluaa kiinteän roton joka kestää on marttiini ainut vaihtoehto, eli ei tarvii ottaa pois puomin ja kauhan välistä routaaikaan.
Otsikko: Vs: NTP-10?
Kirjoitti: koivumaki - 14.10.08 - klo:21:09
Kiinnikkeistä en tiedä, mutta itte oon kyllä enemmän komatsun miehiä  ;D  ;D

--by the way,Ilmajoella olis Komatsu PC120 myynnis,onko tietoa ko.koneesta ja yleensä Komatsusta?
--siis hyvää ja huonoa.

Isukki kävi kattomas. Teorias kaivuu kunnossa. Käytännössä puomi pitää tapittaa ja puslittaa heti. Joku alkava repeämä oli puomissa, ajomoottori vuoti, laseja rikki ym....Ketjut pian loppu. Ehkä noin 5 k€ menis remonttiin.

--kiitos,en taida vaivautua kattoon...

Kyllä kai komatsullakin kaivaa....

--niin mikäs se sitten olla pitäis

Otsikko: Vs: NTP-10?
Kirjoitti: Pohojalaanen - 14.10.08 - klo:21:55
Kiitos kommenteista, Finnkauhojen kymppi ja luiska on tilaukses. Tuntuu sopivalta yhyristelmältä laatua, lujuutta, painoa ja hintaa. Kattotahan miltä se rupiaa vaikuttamahan.
Otsikko: Vs: NTP-10?
Kirjoitti: iikkoo - 14.10.08 - klo:22:05
Kiinnikkeistä en tiedä, mutta itte oon kyllä enemmän komatsun miehiä  ;D  ;D

--by the way,Ilmajoella olis Komatsu PC120 myynnis,onko tietoa ko.koneesta ja yleensä Komatsusta?
--siis hyvää ja huonoa.

Isukki kävi kattomas. Teorias kaivuu kunnossa. Käytännössä puomi pitää tapittaa ja puslittaa heti. Joku alkava repeämä oli puomissa, ajomoottori vuoti, laseja rikki ym....Ketjut pian loppu. Ehkä noin 5 k€ menis remonttiin.

--kiitos,en taida vaivautua kattoon...

Kyllä kai komatsullakin kaivaa....

--niin mikäs se sitten olla pitäis

Emmä tierä...  Eipä nuota ny niin tunnuta moitittavan, vaikka hintataso on jonkuverran hitachia ja kobelcoa alempi.
 
Otsikko: Vs: NTP-10?
Kirjoitti: leepu - 14.10.08 - klo:22:52
oikia valinta pohojolaiselta!et tuu katumaan,laitappa kommenttia kun oot luonu jonkunaikaa.
Otsikko: Vs: NTP-10?
Kirjoitti: Lese - 29.12.10 - klo:21:04
Kiitos kommenteista, Finnkauhojen kymppi ja luiska on tilaukses. Tuntuu sopivalta yhyristelmältä laatua, lujuutta, painoa ja hintaa. Kattotahan miltä se rupiaa vaikuttamahan.

Kaivellaan vanha postaus ylös...

No miltä on finnkauhan kallistaja ja kauha vaikuttanut...?
Otsikko: Vs: NTP-10?
Kirjoitti: rene - 30.12.10 - klo:00:39
Asiaan sanon jyrkästi että jos koneessa ei ntp-10 kiinnikettä ole niin sellaista ei pidä hankkiakaan. Omassa kobelcossa tuli s6:nen ja kesällä vaihdoin tuollaisen åkermaniinkin. Olisi muuten tuon åkermanin hytraulinen kymppikiinnike jouten...

 Tuo kymppikiinnike on ahneitten kauhantekijöiden keksintö. S6 kiinnike on maailman yksinkertaisin tehdä ja bonuksena saa kauhan tarvitessa kiinni toisinkin päin.
Otsikko: Vs: NTP-10?
Kirjoitti: körömölli - 30.12.10 - klo:03:59
Härkösen kallistuva kymppi hydraulisena.
18 tn kone 9500h.ei hitsailtu eikä tarvettakaan.Hydraulikiinnikkeen kielen kiilamainen muoto + paineistettu sylinteri-ei välyksiä.
Otsikko: Vs: NTP-10?
Kirjoitti: bobbari - 30.12.10 - klo:19:36
Tosiaan tää NTP-10 on aikoinaan Åkermanin mukana rantautunut Suomeen ja on kestävä, mutta painava.
Hyundaissa NTP kymppi ja Yanmarissa S-45.     Molempi parempi.    NTP kymppiä löytyy käytettynä hyvin
ja on ilman muuta yleisin kiinnike.     Kun myyjän kanssa vertailtiin aikoinaan kiinnikkeitä, NTP:n kiinnikkeen
paino hitsattuna kiinni johonkin, mikä kestää kaivuvoimat, on 145 kiloa...
Vastaavasti S-60 kiinnike on sellaisenaan tukeva ja painaa kestävänä 36 kiloa...
Tällä kertaa vaan ottaisin nykyaikaisemman S-60 kiinnikkeen kaivuriin.   Etuna työlaite sopii molemmin päin.
 :) :)
Otsikko: Vs: NTP-10?
Kirjoitti: SamiT - 30.12.10 - klo:21:28
S-60 ja NTP-10 ollut omissa koneissa mukana kun niitä on käytettynä hankittu. Hydraulilukittuva kallistuva S-60 liitin oma suosikki näistä. Nyt on tuo 10-liitin koneessa ja kyllä se jo saisi painua historiaan vanhentuneena mielestäni. NTP-10 kestää toki kaivuusuunnassa hyvin isojakin voimia mutta siinä ne hyvät puolet sitten ovatkin sen yleisyyden lisäksi.
Otsikko: Vs: NTP-10?
Kirjoitti: Ana - 31.12.10 - klo:19:22
-Löytyy 155 daewoosta finnkauhan kallistuva kymppiliitin, sirosti rakennettu mutta kumminki kestävä.. vähän väljyyttä alkaa ilmetä vaikka lincolnin rasvari, johtuu tosin edellisestä omistajasta kun rasvari ollu niin pienellä.
-225 daewoos on tiltin pääs finnkauhan luiska ja kuokkakauhat, mielestäni likellä niskakankagasta laadullisesta/malliltaan eli luiskakauha rittävän tasapohjainen sekä syvä/korkia, menee aivan erimalliin tietynlainen tavara sisälle mitä erään ehkä suurimman kotimaisen kauhanvalmistajan tekeleihin, toki niitäkin löytyy markilta kun ne on pienellä toimitusajalla saatavis mikäli äkillinen kauhantarve iskee.

-Mitenkäs tuollaasella ässä kiinnikkeellä onnistuu täkkäileminen kiinnikkeen koukuilla? näin talviaikaan tietty kulkee routapiikki mukana ja sillä on nätti nostella mutta kesällä kun se ei tapaa olla joukos..
Otsikko: Vs: NTP-10?
Kirjoitti: rene - 01.01.11 - klo:01:23

-Mitenkäs tuollaasella ässä kiinnikkeellä onnistuu täkkäileminen kiinnikkeen koukuilla? näin talviaikaan tietty kulkee routapiikki mukana ja sillä on nätti nostella mutta kesällä kun se ei tapaa olla joukos..
Jotenkin sillä tönkii mutta ei se oikein routaan mene mutta voi sillä jotain saada koukuteltua.