Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Olkipaalin hinta?  (Luettu 30275 kertaa)

Miika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
Olkipaalin hinta?
Elikkä naapuri olisi halukas ostamaan olkea ja pitäis saada sille hyvä hinta? Millasella hinnalla ootte olkea myyneet? Naapuri hoitaisi siis itse korjuun. Itselle jäis vai silppurin ottaminen pois käytöstä.

Ravinteitahan tuo vie mennessään ja lannoitteiden (valsinkin K) hinnat kun ovat nousseen. Itse olen laskenut noin ravinteiden puolesta oka hinnan, mutta kertokaa ensin te mikä on mielestänne hintataso. Katsotaan sitten onko laskelmani lähelläkään totuutta :)

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Olkipaalin hinta?
Jos oot oikeen ravinteet laskenut, niin eikös hinta ole siinä sitten... Ei vaite, soita Mykoralle ja kysy, että mitä he maksaa per kilo oljesta. Ostavat paljon ja tietävät sille hinnan.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Olkipaalin hinta?
Ravinteiden puolesta hävikkiä syntyy kaliumista ja fosforista. Säästä tulee kuitenkin typen osalta, kun ei hajoava olki sitä ole kuluttamassa. Näin karjatilallisen vinkkelistä järkevintä olisi palauttaa ravinteet. Pyydä maksuksi sopivaksi katsomasi määrä lantaa peltoon sijoitettuna, mutta sitä sotkematta ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Komissaari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 606
  • Tuulivoimalla huomiseen
Vs: Olkipaalin hinta?
Heh kaikkea sitä kuulee, luulet rikastuvas jos joku kerää itse olkia :)

Max 40 e ha, mieluummin 2 e paali.

Mutta mieluummin en pyytäis mitää, paitti jos ne jää korjaamatta vaikka pitkäksi jätit. Kyllä sulla on enemmän hyötyä lyhyellä aikajänteellä siitä oljen poistosta kuin metsähakkeen vapaasta luovutuksesta.
Akana

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Olkipaalin hinta?
Ravinteiden puolesta hävikkiä syntyy kaliumista ja fosforista. Säästä tulee kuitenkin typen osalta, kun ei hajoava olki sitä ole kuluttamassa. Näin karjatilallisen vinkkelistä järkevintä olisi palauttaa ravinteet. Pyydä maksuksi sopivaksi katsomasi määrä lantaa peltoon sijoitettuna, mutta sitä sotkematta ;)
Tässä on kyllä ideaa. Itse olen vankoista olkikarheista aiemmin maksanut euron ilman kuittia tai kaksi verollisena kuitin kanssa per paali (400kg/ka). Aika vähän on pyydetty mitäänkään maksua. Pariin vuoteen en ole maksanut kenellekään mitään. Nytkin tiedossa olkia jo jonkun verran vaikka täällä ei vielä ole puintiaika ihan lähelläkään. Joka on antanut olkia niin siltä olen kyllä huolellisesti kerännyt kaikki karheet. Tässä taannoin oli yksi isäntä ihmeissään kun oli heinänorailta joku kerännyt olkia ja reunimmaisia karheita ei ollut kuulemma kannattanut noukkia... Sain käsityksen että ei koskaan enää tuota miestä paalaamaan. :D :P

e0777

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 645
Vs: Olkipaalin hinta?
Heh kaikkea sitä kuulee, luulet rikastuvas jos joku kerää itse olkia :)

Max 40 e ha, mieluummin 2 e paali.


miten nuo on suhteessa toisiinsa? ehkä pikkupaaleja saa sen 20/ha mutta kai tässä puhutaan pyöräpaaleista. vai siis mitä häh?

Komissaari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 606
  • Tuulivoimalla huomiseen
Vs: Olkipaalin hinta?
siinä oli enintään 40 €/ha   mutta mieluummin 2 € paali... kyllä siinä paali asiassa puhuin pyöröpaalista. Kanttipaalista vähemmän.

Ei sellasia olkia kannata keräillä jos kertyy 3-5 kpl/ha. Liika työlästä.  Jos on satoa yli 5 t  tulee olkiakin. Kerran keräilin olkia vehnästä josta isäntä sano tulleen liki 8 tn ha, oli olkiakin.
Akana

Puraat

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 379
  • Että tämmönen Tapaus
Vs: Olkipaalin hinta?
Jos itse kerää niin ei niistä kyllä enää mitää ilkee pyytää. Ei se ihan ilmasta ole olkien paalaaminenkaan. Kerätään itse noin 100 ha:n alalta olkea ja sänkiheinää ja mitää ei niistä kyllä makseta. Tosin viimekin syksynä kerättiin kaikki pois ja juuri mitään ei saatu kuivana. Kuulemma saadaan kerätä jatkossakin samalla taksalla.

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
Vs: Olkipaalin hinta?
On ihmisillä murheet. Antaa tai on antamatta. Mitä siihen mitään rahaa pitää sotkea. Kosopottu korkeintaan.  :-*

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: Olkipaalin hinta?
Kaikkea sitä kuulee kun vanhaksi elää... Itse en oo ilennyt vielä maksua pyytää, kun oon kerännyt oljet pois naapureilta kuleksimasta.

olavi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 81
Vs: Olkipaalin hinta?
Kyllähän siitä nyt kai ravinnetappiot tulisi korvata sekä kalliimmista kasvinsuojeluaineista johtuvat kustannukset. Lisäksi pitäisi arvioida pitkän aikavälin vaikutukset maaperään. Oljet on pikkuotusten ravintoa ja märkinä syksyinä paalaus on ylimääräinen rasite maan rakenteelle. Toisella puolella on sitten säästöt puinnissa silppurin kulumisen ja löpön muodossa ja SEURAAVAN vuoden typpilannoituksen vähentämismahdollisuus, kun typpeä ei sitoudu hajottajien käyttöön josta se kuitenkin palaisi takaisin kiertoon. Viimeisinä vuokravuosina voi olla hyväkin juttu jonkun kannalta...

Sitten yksi tapa on arvottaa olki energiasisällön mukaan, olikos se niin että tonni olkea sisältää n.3 mWh? Tai rehuyksikköinä, niitähän on n.0,5ry/kg kuiva-ainetta. Nää kaksi tapaa on siis vain heittoja, mutta eihän viljaakaan arvoteta täyttömaan hinnan mukaan vaan tietysti parhaaseen mahdolliseen hintaan.

molymatti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: Olkipaalin hinta?
Joo eipä multakaan ole maksua oljen keräyksestä vielä pyydetty eikä huolittu vaikka alkuaikoina sitä tarjosin. Moni tyytyväinen kun vie oljet esim. heinänsiemenen päältä ja säästy vanha ja uusikin puimuri kun ei silppuria tarvitse pyörittää. Tosin pahoin pelkään että tästäkin syksystä tulee haasteellinen oljen keräyksen osalta mutta jonkun verran olisi saatava kerätyksi kun kuulema turvettakaan ei saa vapolta ollenkaan!  :o

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Olkipaalin hinta?
Joo eipä multakaan ole maksua oljen keräyksestä vielä pyydetty eikä huolittu vaikka alkuaikoina sitä tarjosin. Moni tyytyväinen kun vie oljet esim. heinänsiemenen päältä ja säästy vanha ja uusikin puimuri kun ei silppuria tarvitse pyörittää. Tosin pahoin pelkään että tästäkin syksystä tulee haasteellinen oljen keräyksen osalta mutta jonkun verran olisi saatava kerätyksi kun kuulema turvettakaan ei saa vapolta ollenkaan!  :o


Pitääkös tämä paikkansa, jotta kuiviketurve on ens talvena kortilla? Tämmöistä vähän aavistellutkin, eikä varmaan ihme tällaisen kesän jälkeen.  :(

e0777

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 645
Vs: Olkipaalin hinta?
turve on niin alue kohtaista että kannattaa asia varmistaa omalta suolta... paaleja varmaan saa mutta hinta voi kyllä pompata tänä vuonna aika huimasti

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 692
Vs: Olkipaalin hinta?
Kuinkas monta kerrosta pahnapaaliin pitää vetästä muovia päälle, jotta voi säilyttää pihalla?