Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vinkkiä: vanhasta parsinavetasta lypsyasema?  (Luettu 11360 kertaa)

Kosolikka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18
Vs: Vinkkiä: vanhasta parsinavetasta lypsyasema?
Ja kai sitä niin pihi loppupeleissä on että ei sinne ketään ota apuun, vaikka tarvista oliskin.....

Vesku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66
Vs: Vinkkiä: vanhasta parsinavetasta lypsyasema?
Jaa, jos haluaa ylimääräisen luppoajan hävittää, niin hanki hevosia...
Harjottelijoita on moneen lähtöön. Jos haluaa hyvän, niin se vaatii yllättävän paljon panostusta ja aikaa harjottelijan opastukseen ja neuvontaan.Siitä huolimatta toiset oppivat toiset ei.
Isännällä itellään ei saa olla kiirus harjotteliaa opastaessa.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Vinkkiä: vanhasta parsinavetasta lypsyasema?
Hevoset on kyllä monesti kohtalaisen suuri rahareikä ;D Niihin kyllä saa uppoamaan kaiken ja vähän enemmänkin, mutta kun pitää järjen päässä niin niitä voi pitää kohtuullisen pienin kustannuksin.

Kosolikka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18
Vs: Vinkkiä: vanhasta parsinavetasta lypsyasema?
No jos mulla niitä kaviokkaita tossa 2 on, niin luulen että lehmät voittaa menopuolella vielä.. ;)

Mutta niistä parsinavetoista, olisko vielä jollain vinkkiä?

jupexx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 714
Vs: Vinkkiä: vanhasta parsinavetasta lypsyasema?
Pitäisi kehittää sellainen valmislypsyasema "merikonttiin". Vaikka 1*8 kalanraato... Asema vietäisiin esivalmistetulle pohjalle ja se kytkettäisiin päivässä lannanpoistoon, sähköön ja tilatankkiin.

Tuon kontin voisi vaikka vuokrata yms. Mä luulen että tuollaisen valmistaminen jossain tehtaassa tulisi 50% halvemmaksi kuin se että kaikki nysvätään hanttimiehillä palasista valmiiksi jossain kuramontussa. Ja miten nopea tuollainen olisikaan pystyttää  :) 

Ja sitten kun kyllästyy, niin putket poikki ja nettikoneeseen myyntiin  :D

Eiköhän tuomonen ole jo valmiiksi markkinoilla.

http://www.agregatai.lt/zemes-ukio-technika

Muistan kuulleeni kehittyneemmästäkin versiosta mutten nyt äkkiä netistä löytäny.
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
Vs: Vinkkiä: vanhasta parsinavetasta lypsyasema?
Tarviskohan siihen lehmien lypsyltä lähtöön jonkinmoisen tuulikaapin ja niistä muovirimpsuista ovet, muuten heittää talviaikaan rillit huuruun. Lämminilmapuhallin lypsytilaan, ei lämmityksen takia mutta kosteuden poistoon pikemmin. Tissiräteille ja lypsykoneille yms. kiskot tai kärryt, niitten kamppeitten raahaaminen käsin pitkin navettaa oli ok joskus 60-luvulla.
Kunnolliset portit elukoitten ohjaukseen kun jos ne joutuu miettiin vaihtoehtoja niin alkaa mennä aikaa ja hermot.
Ulkotarhaan ja katokseen/suuliin jos pitää ruokkia, ajaa sontaa tai kuivittaa pitäis päästä jollain bobcatilla. Kottarit ja talikko on sitte korkeintaan hevostallin puolella..tämmösiä tuli mieleen..kyllä siitä varmaan hyvä tulee..

Herttunen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 43
Vs: Vinkkiä: vanhasta parsinavetasta lypsyasema?
Lypsyliinojen raahaaminen sankossa on vanhanaikaista. Hommaa pussit vyötäisille, jonne liinat pyykkikoneesta. Ei vesien kuljetusta tai ylimääräisiä ranneliikkeitä. Vyöhön riippumaan suihkepullo, johon tisupesua veden sekaan. Tämä korvaa veden. Luutut helposti käsillä. Puhdasta tulee ja työ helpottuu ja nopeutuu.

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Vinkkiä: vanhasta parsinavetasta lypsyasema?
Lypsyliinojen raahaaminen sankossa on vanhanaikaista. Hommaa pussit vyötäisille, jonne liinat pyykkikoneesta. Ei vesien kuljetusta tai ylimääräisiä ranneliikkeitä. Vyöhön riippumaan suihkepullo, johon tisupesua veden sekaan. Tämä korvaa veden. Luutut helposti käsillä. Puhdasta tulee ja työ helpottuu ja nopeutuu.
Mitä ainetta käytät?Viri-Foam on hyvä,mutta melko hintava ja ohjeen mukaan vaatii ainakin 30sek. vaikutusajan.Nannelissa on taas heikompi teho.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Vinkkiä: vanhasta parsinavetasta lypsyasema?
Lypsyliinojen raahaaminen sankossa on vanhanaikaista. Hommaa pussit vyötäisille, jonne liinat pyykkikoneesta. Ei vesien kuljetusta tai ylimääräisiä ranneliikkeitä. Vyöhön riippumaan suihkepullo, johon tisupesua veden sekaan. Tämä korvaa veden. Luutut helposti käsillä. Puhdasta tulee ja työ helpottuu ja nopeutuu.

http://fi.wiktionary.org/wiki/luuttu

Kosolikka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18
Vs: Vinkkiä: vanhasta parsinavetasta lypsyasema?
"Ulosmenoon" on rakennettava uusi aukko + käytävä (vanha puretaan pois), siihen tulee varmaan jonkunasteinen liukuovi tms. Ainakin 2 ovea.

Mutta sisääntuloonpa täytyykin kehittää jotain.. Tai siihen täytyy nykästä uudet ovet..

Tietty hevostallin paikalle vois tehdä sen ihan nykyaikaisen lypsyaseman josta noi äpylit kulkis läpi ja vanhasta navetasta tekee hevostemppelin tai vasikoille ryhmäkarsinoita.

Perkuleen peltoala jarruttaa tätä, kun sitä ei nyt ole saatu haalittua lisää vaikka yritys on kova...

Courtney1

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7726
  • I'm not bad, I'm just drawn that way.
Vs: Vinkkiä: vanhasta parsinavetasta lypsyasema?
Lypsyliinojen raahaaminen sankossa on vanhanaikaista. Hommaa pussit vyötäisille, jonne liinat pyykkikoneesta. Ei vesien kuljetusta tai ylimääräisiä ranneliikkeitä. Vyöhön riippumaan suihkepullo, johon tisupesua veden sekaan. Tämä korvaa veden. Luutut helposti käsillä. Puhdasta tulee ja työ helpottuu ja nopeutuu.

http://fi.wiktionary.org/wiki/luuttu
Luutusta tuli mieleen, kun yks päivä piti olosuhteiden pakosta kuunnella YleX:ää ja siellä soi Stigin "Puumaa mä metsästän". Sit siinä lauletaan, ett Mä oon herrasmies, ja banjoas kun näppäilen, se kauniisti soi.. Mut eihän banjossa edes ole reikää jonka seutua näppäillä ja räpläillä  :-\  :-X
Curtni1 on typerä, suorastaan vastenmielinen idiootti, kun ei erota työtätehnyttä työtävieroksuvasta.

Vesku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66
Vs: Vinkkiä: vanhasta parsinavetasta lypsyasema?
Paas kattoo jos se banjo on impi.

Courtney1

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7726
  • I'm not bad, I'm just drawn that way.
Vs: Vinkkiä: vanhasta parsinavetasta lypsyasema?
Paas kattoo jos se banjo on impi.
Mää luulen, et banjo on impimpi  ;D
Curtni1 on typerä, suorastaan vastenmielinen idiootti, kun ei erota työtätehnyttä työtävieroksuvasta.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Vinkkiä: vanhasta parsinavetasta lypsyasema?
Paas kattoo jos se banjo on impi.
Mää luulen, et banjo on impimpi  ;D
Jos on impi banjo on siinä varmaan lukkoperä.  ???

Courtney1

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7726
  • I'm not bad, I'm just drawn that way.
Vs: Vinkkiä: vanhasta parsinavetasta lypsyasema?
Paas kattoo jos se banjo on impi.
Mää luulen, et banjo on impimpi  ;D
Jos on impi banjo on siinä varmaan lukkoperä.  ???
No varmasti. Banjohan on pelkkää kalvoo ja otelautaa  ::)
Curtni1 on typerä, suorastaan vastenmielinen idiootti, kun ei erota työtätehnyttä työtävieroksuvasta.